Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

eli kovasti olen nyt kysellyt tuttujen kokemuksia pesutiloista...eli minkäkokoinen sauna olisi sopiva, tarvitseeko kylpyhuoneen puolelle kahta suihkua. entäs kuinka monella kodinhoitohuoneessa varattu tila pukutilalle (penkki,naulakot tms.) vai olisiko järkevää suunnitella ihan erillinen pukutila, jossa olisi myös wc?

Tällä hetkellä tuntuu että monikin okt-asuja, suunnittelisi isomman saunan/pesutilan jos uudestaan olisi mahdollista.tai ainakin näin minun tuttavapiirissäni. eräs ystäväni kertoi että heillä saunan koko on 1,5 x 1.7 neliötä eli tosi pieni ja heitä on neljähenkeä..sanoikin että saunoessa aikuiset ylälauteella, toinen lapsi alalauteella ja vanhin istuu jakkaralla.

Itse ajattelisin että 4-5 neliötä olisi jo mukavan kokoinen. haaveilen myös puukiukaasta ja vastakkaisista lauteista. jolloin mahduttaisiin koko perhe saunomaan, meitä siis neljä ja lapset niin pieniä että saunotaan vielä pitkään kaikki yhdessä. kylpyhuoneen puolella pitää olla lattiatilaa lasten ammeelle. kaksi suihkuakin tuntuu järkevältä..

toisaalta mietityttää, että pitäisikö kylpyhuoneen lisäksi olla toinen suihkutila esim. makuuhuoneiden läheisydessä, toisessa päässä taloa (talo siis yhdessä tasossa) nyt ehkä ei niin tarvetta, mutta jos ajattelen että asuisimme talossa vielä kun lapset isompia niin voisi olla kiva juttu kun heillä oma wc/suihku. helpottaisi ehkä aamuhäslinkiäkin sitten kun monta suihkuun menijää...

klaara

Kommentit (13)

niin sehän yleensä on isompi kuin sähkösauna jo kiukaan lämmityksenkin takia.

Meillä on sauna jossa on tilaa n. 4m2 ja lauteet vastakkain siten että niiden väliin jää lava. Tämä malli todettiin jo aikoinaan mökillä tosi toimivaksi kun lavalle saattoi nostaa vauva-ammeen tai pari vatia jossa nuorimmaiset istuivat lutraamassa.

Meillä sauna on 5,5 m2, vastakkaiset lauteet niin kuin oli monella muullakin vastaajalla. Mielestäni ne ovat ihanat ja kaksi aikuistakin voi laittaa pitkäkseen ylälauteilla. Pesuhuone on 6 m2 ja siihen mahtuu kaksi suihkua sekä poreamme. Amme on osittain oma toiveeni (romanttiset hetket kynttilän valossa:)), mutta lapsille tosi kiva myös, kun eivät enää kunnolla mahdu vauvan ammeeseen. Lisäksi meillä on pesuhuoneesta liukuovella erotettu oma erillinen pukuhuone (tai koppi) 3,5 m2, jossa on rättipatteri ja istuintasoa sekä koukkuja. Pukuhuoneeseen ja saunaosastolle on käynti alakerran aulasta.

Minäkään en sijoittaisi vessaa saunaosastolle, ellei olisi tilan vuoksi ihan pakko. Harvoinpa sitä on pakko käydä saunomisen aikana vessassa kuitenkaan. Ja myöskään en pidä siitä ajatuksesta, että kodinhoitohuone toimii kulkureittinä saunaosastolle, mutta taas kerran tilanpuutteen vuoksi usein niin tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

klaara04:

Lainaus:

kertookahan millä tavalla teidän suihku sijoitettu kylppäriin..mikä toimii, mikä ei. meillä siis nykyisin suihku erotettu suihkuverholla, koska en missään nimessä halunnut erillistä suihkukaappia (siis sellainen jossa lattia ja liukuovi jne..sellanen pömpeli.) mutta tuo suihkuverhokin vain sellainen hätäratkaisu kun pieneen kylppäriin ei suihkuseinää pystynyt laittamaan. tulevaan kylppäriin haluaisin mieluiten suihkun niin että olisi kaakeliseinämät kahdella sivulla ja sitten lasiovi/ovet estämässä veden roiskumista ympäriinsä...tuntuu että olisi hyvä mutta onko kenelläkään kokemusta miten käytössä toimii...suihkukaappeja vastaan olen sen vuoksi koska ne monesti vaikea pitää puhtaina ja itse olen käyttänyt sellaisia jotka kauhean hepposia...eli kun menet suihkuun niin koko hökötys huojuu...ja lasten kanssa tuntuu hankalalta. sellaset pelkät suihkuovet tai nurkat musta kivempia.

vai onko yleistä että suihkut/suihku on ilman mitään seinämiä tai koppeja pesutilassa...ja sitten pesutilat suihkun jälkeen lastalla vedetään kuivaksi/lattialämmitys hoitaa kuivatuksen..ja te keillä on amme niin pysyykö vesi hyvin ammeessa lasten kylpiessä vai lainehtiiko koko pesuhuone ammeen käytön jälkeen?

klaara

Meillä pesutilat kuivataan käytön jälkeen lastalla ja lattialämmitys ja ilmastointi hoitaa kuivatuksen. Pesuhuone on meillä " märkätilaa" kokonaan ja ei niin väliä vaikka kastuukin. Lasten ollessa ammeessa vettä kyllä roiskuu pitkin poikin. Ja pesuhuoneen ovikin on sellainen kalvopinnoitettu märkätilan ovi, jos roiskeet joskus sinneastikin lentävät.

Jos meillä olisi suihkutila yhdistettynä " kuivaan tilaan" esim. vessaan, niin sitten olisi suihkukaappi/seinämät tarpeen.

kertookahan millä tavalla teidän suihku sijoitettu kylppäriin..mikä toimii, mikä ei. meillä siis nykyisin suihku erotettu suihkuverholla, koska en missään nimessä halunnut erillistä suihkukaappia (siis sellainen jossa lattia ja liukuovi jne..sellanen pömpeli.) mutta tuo suihkuverhokin vain sellainen hätäratkaisu kun pieneen kylppäriin ei suihkuseinää pystynyt laittamaan. tulevaan kylppäriin haluaisin mieluiten suihkun niin että olisi kaakeliseinämät kahdella sivulla ja sitten lasiovi/ovet estämässä veden roiskumista ympäriinsä...tuntuu että olisi hyvä mutta onko kenelläkään kokemusta miten käytössä toimii...suihkukaappeja vastaan olen sen vuoksi koska ne monesti vaikea pitää puhtaina ja itse olen käyttänyt sellaisia jotka kauhean hepposia...eli kun menet suihkuun niin koko hökötys huojuu...ja lasten kanssa tuntuu hankalalta. sellaset pelkät suihkuovet tai nurkat musta kivempia.

vai onko yleistä että suihkut/suihku on ilman mitään seinämiä tai koppeja pesutilassa...ja sitten pesutilat suihkun jälkeen lastalla vedetään kuivaksi/lattialämmitys hoitaa kuivatuksen..ja te keillä on amme niin pysyykö vesi hyvin ammeessa lasten kylpiessä vai lainehtiiko koko pesuhuone ammeen käytön jälkeen?

klaara

juu, meille oli jo piirustuksiin piirretty pihasauna eli siis okt:n lisäksi olisimme halunneet erillisen " talousrakennuksen" tai miksi sitä nyt nimittäisi...johon olisi tuulut autotalli/katos, sauna,pesutilat ja pukutila ja jopa vieläpä mummin asunto...mutta alkoi vähän paisumaan käsistä eli nyt siis viikonloppuna meni suunnitelmat uusiksi ja sauna tuleekin sisälle (pihasauna suunnitelmassa siis saunaa ei olisi ollenkaan tullut sisälle) ja taas menee pohjapiirustukset uusiksi. turhauttavaa. olin jo saannut suunniteltua itseni mielestä tosi toimivan ja hyvän pohjan.

puukiuas on meille molemmille ihan ehdoton juttu...tosin sen takia joutuu sitten toisen piipun tekemään koska ei ole lähelläkään olohuoneen takkaa. Tuo lava lauteiden väliin oli hyvä idea, pitääpä ehdottaa miehelle...olisi tosiaan kiva kun pienimmät voisi siinä ammeessa lutrata saunoessa. onko lauteiden välinen lava siis ihan kiukaan ympärillä olevaan kaiteeseen asti? näkyisiköhän sen lavan takia kiukaan pesästä tuli ollenkaan. olisi ihanaa kun puukiukaassa olisi lasiluukku, jolloin tuli näkyisi pesuhuoneeseen asti ja toisi tunnelmaa.

Juu tirppa77, paljon vissiin yhtäläisyyksiä taloissa meillä! minkälainen talo teille teille muuten tulossa? meille siis tulossa moderni puutalo yhteen tasoon, neliötä noin 170. olohuoneeseen tulee korkeaa huonetilaa ja on alemmassa tasossa kuin muut tilat. makuuhuoneita neljä, joista yksi muutetaan tv-tilaksi ja myöhemmin takaisin makuuhuoneeksi jos lapsia lisää siunaantuu:) meidän makkarin yhteyteen tulee pukeutumistila, josta kulku kylppärin kautta kodinhoitohuoneeseen. tai näin alkuperäisessä suunnitelmassa oli. nyt siis tosiaan kaikki menee vähän uusiksi kun se saunakin pitää jonnekin ymppää. luulen että joudun uhraamaan erillisen pukutilan, koska ei mitään järkeä sellaista tehdä kun on sekä pukeutumistila ja kodinhoitohuone niin lähellä pesutiloja. keittiö on avokeittiö ja ruokailutila siihen viereen niin että kuitenkin avoin yhteys olohuoneeseen.

että sellainen suunnitelma....tosin saa nähdä tuleeko lähellekään tuollainen sitten kun appiukko alkaa omien näkemysten mukaan sitä rakentamaan...;)

klaara

kodinhoitohuoneeseen ei varattu kuin yhdelle lyhyelle penkille tila, koska kodinhoitohuoneesta pääsee suoraan makuuhuoneen puolelle, jota voi käyttää pukutilana.

Suihkutilaan laitettiin kaksi suihkua ettei tarvitse jonottaa tai kuten putkimies totesi toinen on lapsille lutraamista varten. Saunaan muuten tulee puukiuas ja sinne pitäisi kyllä mahtua 6 henkisen perheen.

Meillekin tulee puutalo yhteen tasoon, 4mh ja kokonaisneliöt 167,5 (asuinpa. 150m2). Keittiö, ruokailutila ja olohuone on avoinaista melko yhtenäistä tilaa :-) Meillä vaan kaikki samassa tasossa. Vaikka meillä onkin jo myöhäistä isompia muutoksia enää tehdä, mua kuitenkin kiinnostais nähdä teidän pohjasuunnitelmat varsinkin noiden makuuhuoneiden osalta. Voin laittaa meidänkin pohjan sulle jos kiinnostaa. Mun sähköposti on talo-07 @ hotmail.com (välit pois) jos otat yhteyttä privana...

Pesuhuone on muistaakseni 8,8m2, siellä on kaksi suihkua. Meillä ei erillistä pukuhuonetta ole, vaan tuohon pesuhuoneeseen erotettiin " nurkkaus" (muurattiin siis tilanjakaja), johon laitettiin pieni penkki sekä naulakot pyyhkeille ja kylpytakeille. Pesuhuoneessa mahtuu tosi hyvin lapset (2) leikkimään ja jos haluaisi kastella pyyhkeet, niin silloin oikeasti pitäisi suihkulla suihkuttaa suoraan sinne. Kyllä meillä vesi lentää todella kun ollaan saunomassa, eikä kertaakaan ole pyyhkeet olleet sen takia märät.

Itse sauna on muistini mukaan saman kokoinen kuin pesuhuone, eli ko. tilaksi iso, meillä on puilla lämmitettävä kiuas ja L-malliset lauteet, joihin mahtuu hyvin kaksi aikuista makoilemaan. Vastakkain istuttavia penkkejä harkittiin, mutta meillä on niin suorakaiteen muotoinen löylyhuone, että sitten aikuinen olisi joutunut kyyristelemään ehkä liikaakin kun ylähyllyltä tulee pois.

Puuha-Patu

joten senkin takia mittaa pitää olla vähintään 2metriä. Vanhassa talossa mittaa oli just ton verran, ja vaan yhdellä seinällä laude. Mies tietenkin makoili vaan yksin saunoessaan, mutta silti oli ahdasta jo 2 aikuisen ja kahden pienen lapsen kanssa. Uuteen taloon tulee 4,8m2 sauna ja vastakkaiset lauteet. Väliin taso johon saa tarvittaessa vauvan ammeen. Mekin haaveiltiin alkuun puukiukaasta mutta päädyttiin kuitenkin sähkökiukaaseen. Tehdään sitten myöhemmin pihasauna tai saunotaan mökillä kun kunnon löylyjä kaivataan :-)

Pesuhuoneeseen meille tulee neliöitä 6,4 ja siihen tilaan mahtuu 1 suihku ja amme. Tai mahtuisi 2 suihkuakin, mutta ei tarvita kun 1, kun toinen tulee ammeeseen. Toi amme haluttiin ehdottomasti. Erilliseen vessaan olisin halunnut suihkun just tulevaisuuden aamuruuhkia helpottamaan, mutta sitä ei pohjaan saanut sopimaan niin luovuttiin sitten siitä.

Alkoikin muuten kiinnostamaan toi teidän talo :-) Me vastaavia mietittiin viime keväänä ja kesänä ja nyt taloon tehdään runkoa...

jo aiemmin, mutta tuosta pesutilasta. Meillä pesutilan koko on peräti 11 m2, meillä on iso tupla-poreamme joka vie 1/4 tilasta. Tähän taloon laitoimme vain yhden suihkun pesuhuoneeseen; edellisessä oli kaksi ja tosi harvoin käytimme sitä toista. Toisessa päässä pesuhuonetta on taso ja allas sekä sitä vastapäätä tilaa korituolille ja naulakolle, eli kuivattelunurkkaus.

Ymmärrän hyvin että joskus tilanpuutteen takia laitetaan pytty pesuhuoneeseen mutta henkilökohtaisesti en siitä pidä. Erillinen vessa on aina parempi. Toisaalta esim 4 henkisessä perheessä 2 vessaa on todella tarpeen varsinkin kun lapset kasvavat.

eli näköjään mun lempilapsi:) mutta kun tuntuu että niitä jos ei mieti tarpeeksi niin jää helposti jotain oleellista pois...ja sitten harmittaa kun ei ole toimivia ratkaisuja..

eli nyt siis olen vaiheessa, että pitää yrittää änkeä pesuhuoneeseen vielä saunakin joka siis edellisessä pohjassa oli tehty pihasaunaksi...on muuten hankalaa tuon saunan lisääminen ns. jo valmiiseen pohjaan...tuntuu että taloon tulee sen takia sellanen hassu uloke...no nämä on vaan mun omia suunnitelmia, jotka aion sitten näyttää ihan ammatti-ihmiselle...joka tod.näk. osaa ihan helposti sen saunan lisätä.

eli tirppa77: meillä ei ole vielä mitään valmista pohjaa..vasta luonnokset saatu ja nyt taas kestää kun siihen tehdään muutokset...ja sitten taas pähkäillään..mutta laitan sulle vaikka meiliä vielä tuohon sun osoitteeseen.

Itse olin jo pitkään ajatellut että pesutiloihin tulee kaksi suihkua...mutta nyt aloinkin miettii että mitäs jos meillekin kylpyamme pesutiloihin, koska tottahan on että muoviamme käy äkkiä ahtaaksi ja lasten olisi helppo kylpeä ihan isossa ammeessa(ja kiva olisi joskus itsekin lillua vaahtokylvyssä) mutta onkohan amme hankala pitää hohtavan valkoisena:) ja itse haluaisin sellasen " kiinteän" mallin...eli ei näy mitään ammeen tassuja...vaan ikäänkuin upotettu amme ja maahan asti kiinteä kaakelilaita..miten sellainen käytännössä muuten toteutetaan?

ja toinen iso ongelma on wc...eli meillä tilojen takia olisi kaikkein helpoin sijoittaa pönttö pesutiloihin...mikä taas ei ollenkaan mieleeni..mutta kun pesutilojen yhteyteen tai lähelle ei sitä pönttöö oikein saa..ja pönttö pesutiloissa tuo taas omat hankaluutensa..äh, kohta luovutan ja juostaan varmaan vessaan talon toiseen päähän.

eli onko aivan huono idea jos se pönttö siinä pesutilassa? ( jos vieraampaa saunaseuraa niin ei ehkä ihan kiva kyllä siinä vessassa käydä:)) toisaalta oman perheen kanssa ei niin väliä...ja aikas harvassa kai ne saunavieraat on..

toisaalta siitä pesutilasta tulisi muutenkin vähän sellanen yhdistelmäpesutila, koska siis meidän makkarista pääsee pieneen pukeutumistilaan (johon siis tulee meidän vaatteet ja joku penkin pätkä johon voi vaatteet myös jättää saunaan mentäessä) ja pukeutumistilasta kylppäriin, johon tällä hetkellä siis tulisi allastaso peileineen ja pönttö, sekä siis suihku ja sauna. ideana on että tuossa tilassa sis hoituisi kaikki meidän aamu-ja iltapeseytymiset sekä koko perheen kylpemiset. tammikuun avotakassa aika samansuuntainen ratkaisu (jutussa jossa rintamamiestalo laajennettu lisäsiivellä) eli jos jollakin sattuisi lehti hollilla olemaan niin selventäisi tätä sepitelmää:)

kommentteja otetaan mieluusti vastaan!

klaara

minäkään en pidä suihkukopeista, tuntuu että ne on ihan liian ahtaita! Saunan pesuhuoneessa suihkua ei ole rajattu mitenkään, vesi saa roiskua vapaasti kun tilaa on.

Yläkerran (vanhempien) kylppärissä on lohkaistu 100 x120 tila muuratulla seinällä ja meillä on 2-osainen lasiovi edessä. Ihanan tilava ja suojaisa - kun hytisee aamusuihkun jälkeen niin pyyhkeen voi ottaa " kopiin" ja kuivatella lämpimissä höyryissä:) Seinän toiselle puolelle jää 100x100 kokoinen " loossi" pytylle ja vastakkaisella seinällä on tilaa pitkälle allastasolle ja kaapille (kylppärin koko siis 240x220).

klaara04:

Lainaus:

eli kovasti olen nyt kysellyt tuttujen kokemuksia pesutiloista...eli minkäkokoinen sauna olisi sopiva, tarvitseeko kylpyhuoneen puolelle kahta suihkua. entäs kuinka monella kodinhoitohuoneessa varattu tila pukutilalle (penkki,naulakot tms.) vai olisiko järkevää suunnitella ihan erillinen pukutila, jossa olisi myös wc?

klaara

Sauna about vajaa 6neliötä, jossa nuo vastakkain istuttavat lauteet. Sinne kyllä mahtuu 5henkinen perheemme ja tilaa on vieläkin. Pesuhuone kohtalaisen iso (en muista tarkalleen), mutta siellä 2suihkua-ovat minusta ehdottomat ja poreamme. Minä sanoisin että lasten kanssa saunassa meillä on noiden 2erillisen suihkun lisäksi ehdoton tuo amme! Viihtyvät siellä, kun eivät varsinaisesti sauno niin pitkiä aikoja ole kuin me vanhemmat. Vauva-amme käy ensimmäisen vuoden jälkeen nopeasti pieneksi, mutta kunnon aikuisten ammeeseen lapset mahtuvat yhtäaikaakin ja ei tarvitse mitään speliaaliviritelmiä. Lisäksi pesuhuoneessa on istumapenkki ja naulakko. Naulakko löytyy myös viereisestä kodinhoitohuoneesta. Meillä erillinen pukutila tuntuisi turhalta (edellisessä talossa oli).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat