Seuraa 

Olen innokas leipoja, mutta jostain syystä en ole onnistunut koskaan kääretorttupohjan teossa. Siis pohja kyllä kohoaa ja paistuu hyvin, mutta kun sitä yrittää kääriä se halkeilee ja murenee ikävästi. Käytän taikinaan reilusti perunajauhoja ja vain vähän vehnää, liekö vika siinä?

Kommentit (13)

jos se on paistunut liian kovaksi. Kova reuna on ainakin minulla se, joka sitten murtaa rullan. Itse teen kääretorttupohjan ohrakkaasta

4 munaa

1,5 dl sokeria

1,5 dl ohrakasta

1,5 tl leivinjauhetta

Kostutan myös hiukan levyä ennen rullaamista.

Kääräise torttu rullalle heti kun se on tullut uunsita - ilman täytteitä. Anna olla vähän aikaa, rullaa sitten torttua auki, levitä täyte ja rullaa uudestaan. Toimii ainakin mulla todella hyvin! :) Niin, ja sitten toi paistoaikakin on tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...tuo Jääsydämen leivinliinakikka!!! Kokeilin sitä, ja pinta jäi täysin ehjäksi. Meillä vielä kääretortun jauhot pelkkää perunajauhoa lapsen allergian takia ja tuppaavat halkeilemaan pahasti. Nyt tuli upea, vaikka annoin jäähtyä kylmäksi asti. Sisälle muusattua banaania ja soijavanukasta. Tuli niin törkeän hyvää, että oli kiusaus vetäistä lapsen herkut itse=)KIITOS!

Perunajauhon tehtävä kääretorttutaikinassa on mureuttaa taikinaa. Ehkäpä sitä tulee taikinaan liikaa. kokeilepa laittaa 1/3 perunajauhoa ja 2/3 vehnäjauhoa. Itse olen laittanut vain vehnäjauhoja ja hyvää on tullut niinkin.

liian pitkä paistoaika, eli kääretorttupohja menee liian " rapeaksi" ja halkeilee siksi. Yksi minuutti liikaa voi olla se juttu. Kyllähän myös perunajauho tekee leivonnaisesta kuin leivonnaisesta halkeilevan ja rapean, joten varmasti silläkin on osansa tuossa.

Tunnistan kyllä ongelman, vieraskäyttöön omatkin kääretortut ovat usein mallia molemmista päistä siistitty ;-)

Kääretorttu/kakkupohja

3 munaa

1,5dl sokearia

1,5dl perunajauhoja

1,5tl leivinjauhoja

Eli aina puolidesiä sokeria ja jauhoja per muna. Olen todennut että kolmen munan pohjan saa helpommin rullattua, paksumpi saattaa haljeta.

Mulla on ollut aina sama ongelma; kääretortuistani tulee aina todella rumia ja halkeilleita, eikä niitä voi ainakaan viipaloimatta laittaa vieraspöytään! Muutama viikko sitten kuulin työväenopiston leivontakurssilla, että syynä saattaa olla liian jäähtynyt pohja, eli kääretorttu pitäisi rullata lämpöisempänä. En ole kuitenkaan vielä ehtinyt kokeilla sitä kikkaa. Tietääkö joku enemmän?

t. Ompunäiti

Mulla on aina ollut vähän samaa vikaa, kääretorttu on ollut niin kuivaa etten saa sitä edes pyöritettyä rullalle, vaan siitä on tullut ihan epämääräisen muotoinen.

Eräässä ohjeessa oli ohjeena kostuttaa pohjaa ½dl omenatäysmehulla ennen täytteen levittämistä, ja tätä olen itse sen jälkeen toteuttanut. Kääretortun rullaaminen on helpompaa ja kaikenlisäks maistuu paljon, paljon paremmalta!

Kostutaineen määräähän voi vähentää tai lisätä pohjan paksuudesta riippuen. Ja kostuttaa voi myös ihan millä tahansa. Suosittelen edes kokeilemaan! :)

.. on usein liian pitkä. Jos pohja menee yhtään liiian kuivaksi, niin se halkeilee. koettakaa lyhentää hiukka paistoaikaa, itse olen ainakin huomannut sen tepsivän. Ja kostukkeiden käyttö on myös hyvä kikka!

kumotkaa kääretorttu leivinliinalle- siis pelkälle kankaiselle liinalle, ei mitään sokeria tms pintaan. Siihen sitte täytteet (mm. kermapitosiahan ei voi lämpimälle laittaa, mutta ei kannata varmaan tuntitolkulla sitä pohjaa seisottaa :) ) ja rullataan se. JOs haluatte sen sokerin, niin lisätkää se myöhemmin esim. ripottelemalla pöydälle sokeria ja pyöräyttä rullan sitte siinä. Mutta näin minä sain onnistumaan torttuni :) Muutama halkeama tuli, mutta ei se mitn haittaa.

Hyvä ohje on:

4 munaa

2dl sokeria

1dl vehnäj.

1dl perunaj.

1tl leivinjauhetta

Hanna mummi

Hei   Kun kumoatte kääretortun sokeroidulle leivinpaperille laittakaa paperin alle kostutettu,hiukan märkä pyyheliina.Takuuvarma olen tehnyt niin jo 50v , ei murene rullatessa voi täyttää hyvin suklaalla tai kermalla ym koska pohja saa olla ihan jäähtynyt Kokeilkaapa ter. Hanna mummi

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat