Vierailija

Kommentit (14)

Mun poika kirjoitti mulle tälläisen lauseen " Aku Ankka läti kävylle. Lopu." .

Mitäs tohonkin nyt sanois... Opettaja on jo sanonnut että kirjoittamisen kanssa on ongelmia, mutta koska kyseessä on esikoinen ei mulla ole vertailupohjaa ja olen olettanut että on normaalia.

Ja lukeekin välillä päin prinkkalaa jos ei keskity.

Luin sit netistä noista lukihäiriöistä ja niitä on monta eri astetta ja lievät häiriöt ovat aika yleisiä varsinkin pojilla. Meidän poika on kuitenkin matematiikassa ylivoimaisesti paras luokassaan (open sanoin), joten kyse ei ole tyhmyydestä. Käsiala on myös aika huono...

Mut jos on kyse lukihäiriöstä (lievästä) niin eipä siinä muuta kuin että tarvii nähdä enempi vaivaa oppiakseen.

tavujen kirjaimet aluksi sekaisin juuri noin, mutta ei mennyt kauaakaan kun alko hahmottaa tavut oikein. Mun mielestä ei kyllä mitään syytä huoleen.

Varmaan vähän sama juttu kun se että lapset saattaa " lukea" kirjaa väärinpäin aika vanhaksikin ilman että itse huomaavat siinä mitään outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoitti oman nimensä Koni, vaikka on siis Niko, ja luki sanat juuri tuolla lailla (sa-tu=tu-sa).

Vaikea lukihäiriö haittasi koulunkäyntiä koko peruskoulun ajan, mutta elämässään veli on menestynyt hyvin: ammattikoulusta ensin työelämään, sitten ammattikorkeaan, nyt on hyvässä työssä, on vaimo ja lapsia.

Eli siis normaalisti oikea aivonpuolisko on isompi ja hallitseva, mutta jos ovat samankokoiset tulee ristiriitaa lohkojen välille ja se ilmenee lukihäiriönä.

eli esimerkiksi suuntien hahmottamisen vaikeuteen. Esikouluiässähän lapsilta vielä ihan normaalistikin kääntyvät kirjaimet kirjoittaessa jne. Kouluun mennessä suuntien hahmotus pitäisi olla jo kohdallaan, mutta ei tuollainen silti poikkeuksellista ole. Kyseessä voi olla näönvaraisen hahmottamisen erityisvaikeus tai sitten pelkkää kypsymättömyyttä, jolloin asia korjaantuu iän myötä. Suosittelisin silti asian tarkempaa tutkimista lapsen opiskelun auttamiseksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat