Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli olen kärsinyt selkäkivuista koko viime vuoden. Magneettikuvassa ei muuta havaittu kuin kulumaa l4-l5-välissä. Lisäksi muuta pientä vikaa selässä löytyi. Onko muita? olen kuvitellut tämän olevan vanhojen ihmisten vaiva. Minä olen vasta alle kolmekymppinen. Mikä auttanut kuluman aiheuttamissa kivuissa teitä ?

Sivut

Kommentit (22)

enkä siis ole istunut koko aikaa koneella, vaan käynyt välillä liikkeellä...

En olisi minäkään uskonut, kuinka paljon selkä voi ihmiseloa rajoittaa. Onko sulla eroa vuorokauden ajalla, siis kipujen suhteen? Mulla aamut pahimpia. Öisin antaa nukkua, kunhan vaan saa illalla jalat " järjestykseen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvin pärjään ilman kipulääkkeitä.

Olellista on liikunta: sekä lihaskunto että hyvä liikkuvuus, jota voi parantaa erilaisilla harjoituksilla (sain alunperin fysioterapeutilta).

Ylipainoa ei ole eikä saa tulla.

+ hyvä, perineteinen hieronta n. 1krt/kk.

Täytin just 30. Ei mullakaan noi kyseiset lääkkeet yksinään auta, mutta molemmat yhdessä helpottaa. Kipu on sellaista viiltävää, vähän niinkuin joku iskisi puukolla ja vääntelisi veistä haavassa. (voisin siis kuvitella että tuntuu samalta)

Hei! Mulla ei ole vielä diagnoosia, mutta selkä on mullakin ollut kipeä vuoden verran. Fysiatri epäili välilevyn pullistumaa tai/ja kulumaa alaselässä. Kipu säteilee pohkeisiin saakka eikä kipulääkkeet auta eli kyseessä on mullakin hermosärky. Hieronta ja jumpaa on auttanut jkv. Pahinta on istuminen, en meinaa saada itseäni enää suoraksi istuttuani vartinkaan :(

Ensi viikolla on sitten mri-kuvaus. Ja ikää 32v. Ei ylipainoa tai muutakaan altistavaa paitsi raskaus.

Jo 20-25 vuotiaana. Liikunta auttaa,se lisää välilevyjen aineenvaihduntaa ja hidastaa vanhenemista, mutta degeneraatio on kuitenkin hyvin yleistä jo suht nuorillakin. Kivuttomina aikoina liikkukaa ja vahvistakaa selkä ja vatsalihaksia, ja muistakaa venytellä.

Olen kohta 35 vuotias ja kärsinyt selkäkivuista kolmannen lapsen syntymän jälkeen. 2003 syksyllä selkä äityi niin pahaksi, että tehtiin magneettikuvaus. Kipu oli todella kova ja säteili oikeaan varpaaseen asti. Lisäksi selkä oli ihan vino.

Kuvista löytyi kulumaa selässä ja välilevyn pullistuma joka painaa hermoa. Leikkausaikakin annettiin, mutta päätin yrittää ilman.

Fysioterapeutilta sain hyvät ohjeet syvien vatsalihasten treenaamiseen. Lisäksi käyn säännöllisesti kuntosalilla. Liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja pitää välilevyt " ravittuina" . Lyhytkin liikkumattomuus kipeyttää selän.

Näillä ohjeilla olen saanut selän niin hyvään kuntoon, että kipu ei haittaa arkielämää. Lääkkeeksi alkavaan kipuun syön Voltaren kipulääkettä, joka auttaa paremmin kuin mitkään Panacodit.

Hanki hyvät jumppaohjeet ja pidä selästäsi huolta!

Tsemppiä!

Olen 34v koko ikäni urheillut ja luulin, että ajoittaiset selkäkivut johtuivat kovasta treenistä. Tulin kipujen kanssa toimeen, eniten ihmetytti, että selkä silloin tällöin väsynyt yön jälkeen.

Sitten tuli niveltulehdukset 2kk sitten. Aivan helvetillistä kipua, turvotusta... Nyt sitten selvisi kuvauksissa. Selkärankareuma. Kuulostaa aivan kamalalta ja näyttää kirjoitettuna kamalalta. Mutta niin se vaan on...

Mitkään lääkkeet ja jumpat eivät koskaan auttaneet. Kulumia on tunnistettu ja olen ihan vino. Sitten prakasi vielä polvikin.

Syytä selkäongelmiini ei koskaan löydetty. Kuitenkin todettiin suolistokasvain ja siinä yhteydessä todettiin, että mulla todella isokokoinen suoli - puoli metriä normaalia pidempi. Olen kärsinyt kyllä suolistovaivoista (suoli aina täynnä, mikä ehkä rasittaa selkää). Kasvaimen vuoksi suolesta leikattiin 35-40 cm pois ja voi olla, että se on helpottanut selkäkipuja, mutta kulumia ei kuitenkaan saa pois. Istumatyön tekijä olin ja istumatyön tekeminen kävi mahdottomaksi. Olen myös ollut vatsallani jännittävä ihminen.

Lääkkeeksi sain lihasrelaksantteja (ei auta), diapamia ja noita mainitsemiasi särkylääkkeitä. Panacod taitaa aiheuttaa ummetusta, mikä ei ole hyvä juttu selkäongelmasta kärsivälle. Diapam-tyyppiset ovat ainoita, joita käytän yhä vaikkakin harvemmin.

Toivottavasti tästä jotakin iloa - jaetaan ainakin selkäkipuongelma.

Liikuttava on, pidettävä itsensä suht kuosissa painon kanssa ja venyteltävä ahkerasti. Pahimpiin kiputiloihin paikallista kipugeeliä ja lisäksi käytän lihasrelaksantteja.

Mulla myös istuminen pahinta! En vois kuvitellakaan meneväni esim. elokuviin. Lisävaivana mulla on diagnosoitu yliliikkuvat nivelet ja usein tulee ns. fasettilukkoja joka oireilee ns. rintapistoksena.

Mulla taas makaaminen helpottaa. Mä en pysty oikeestaan 5 minuuttia kauempaa koneella esim. istumaan. Nyt olen ollut vuosilomalla töistä ja kivut tällä hetkellä hyvin kurissa... saa nähdä kun menen töihin. Onneksi työssä ei tarvitse istua, mutta raskasta on (paljon nostamista jne..) mutta tosiaan istuminen tuntuu heti ja kipu alkaa, on sellaista hermokipua, et tekee mieli kirota....

jos saan kysyä? Mulla ei ole enää Panacod-lääkekään auttanut, olen syönyt niin paljon:( Burana tms. ei ole mitään apua. Onko särky sulla sellaista polttavaa ns. hermosärkyä?

Olen myös todennut sen, että joka päivä pitää kunnon kävelylenkki tehdä, muuten huomaa heti kivuissa. Olo on siis sitä parempi mitä enemmän jaksan pysyä liikkeellä. Mullakin on tosi yliliikkuvat nivelet. Fysiatri sanoikin heti mut nähtyään, että jo ranteista huomaa, että sulla menee nivelet vähän miten sattuu.

Tekevät sen magneetin, koska mulla on myös sellaisia kummallisia tuntemuksia etureisissä. Ei kipua eikä puutumista, mutta jotain sellaista " säväystä" . Katsovat, ettei ole mitään pinnettä tms. Elän toivossa, että voisin vielä joskus istua esim. juuri elokuvan ajan...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat