Seuraa 

Heissan,

Avaisiko joku vähän konkreettisesti 4-päiväisen työviikon vaikutusta tuloihin. Eli ymmärrän toki, että 20% pienempi palkka, mutta miten se muuten on vaikuttanut esim. päiväkotimaksujen ja vero% alentamisen kanssa käteen jääviin tuloihin?

Sitä vaihtoehtoa olen kovasti harkinnut, mutta kun rahatkin on aika tiukilla...

Kiitos kovasti, jos joku viitsisi kertoa summia!

Kommentit (3)

Mielestäni keskituloisen ei kannata tehdä täyttä päivää / viikkoa töissä rahan takia varsinkaan jos lapsia on kaksi.

Palkka pienenee meillä (jostain syystä) vain 15 %, en tiedä mikä on käytäntö muissa firmoissa.

Päiväkodin 5-7 h hoitopäivän maksu on 80 % täydestä maksusta, eli helpotusta tulee pk-seudulla noin 90 € kahdesta lapsesta yhteensä.

Lisäksi Kela antaa tukea 70 € / kk kaikille joilla on alle 3-v lapsi tai 1-2 luokkalainen.

Oman veroprosentin pienenemisen voi laskea www.vero.fi. Minulla se pienenee noin 3 %, eli sanoisin, että rahallisesti aivan sama jos lapset olisivat kokopäivähoidossa ja minä täyspäivätöissä.

Palkka pienenee 20 %, ainakin meillä. En tiedä miksei ed. kirjoittalla pienene kuin 15 %. Kuitenkin teet vain 80 % työajastasi.

Päiväkodin hoitomaksu -jos joudut tulojen vuoksi maksamaan täydet- ovat kahdelta lapselta: 196 e ja 176 e. Helpotusta (pääkaupunkiseudulla) tulee 71 e.

Veroprosentti pieneni kyllä. Mutta kyllä mä tästä silti hieman takkiini otan, mutta saanpa silti yhden vapaapäivän itselleni ja lapsille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miinuspuolella TULON MENETYS

-Nopeasti laskien 80% palkalla veroprosenttikin (useamman prosentin ero oletuksella) huomioiden käteen tulee reilu 400 euroa vähemmän palkkaa.

Tulopuolella KELAN KORVAUS ja PIENEMPI PÄIVÄHOITOMAKSU

-Tästä kela korvaa 70euroa- verot, eli hitusen yli 50 euroa, jos lapsi on alle 3v. Meillä kela korvaa tämän summan ekaluokkalaisesta.

-Hoitomaksu pienenee hoitopäivien suhteessa. Meillä max hoitopäivien lukumäärä että maksu pienenee voi olla 16päivää/kuussa. Tällä maksamme 175 euroa kuussa, eli kai helpotusta hoitomaksuun tulee n.60 euroa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat