Seuraa 

onko ketään joka odottaa ja syö samalla kortisonia johonkin sairauteen esim. astma? mitä pitää ottaa huomioon? miten neuvola suhtautuu? miten raskaus edennyt? sikiövaurioita onko tullut? yms. kertokaa.. mielessä raskaus ja kortisonit pakko syödä.. tiedän kyllä ettei mitään lääkkeitä saisi käyttää. mutta...

niusku

Kommentit (4)

Mulla menee astmaan kortisonia, mut vain hengitysteiden kautta eli en sentään nappeja nappaile. Jos mulla olis joku pysyvä lääkitys, niin luultavasti keskustelisin raskaudesta sen alan erikoislääkärin kanssa, että minkälainen lääkitys sopis raskauden ajaksi ennen kuin ryhtyisin vauvantekohommiin.

menee. Tokaa kun odotin ja huolissani kyselin tuosta lääkityksestä niin minulle ainakin lääkäri sanoi että on parempi ottaa lääkkeet ja voida hyvin kuin olla ottamatta ja kärsiä esim. hapen huonosta saannista. Itse meinaan jätin jossain vaiheessa lääkkeet pois ja tulin tosi huonoon kuntoon. Sen jälkeen olen lääkkeeni ottanut. Raskaudet ovat menneet hyvin ja lapset terveitä. Esikoinen tosin oli huomattavasti pienempi kuin kaksi seuraavaa ja neuvolassa th jopa epäili että olisiko johtunut tuosta hoitamattomasta astmasta että vauva ei kasvanut. Faktatietoahan tämä ei ole vaan th:n omaa arvelua. Eli ei ainakaan astmaan käytetty kortisoni tee vaaraa sikiölle tai raskaudelle. toki kannattaa lääkäriltä varmistaa että käyttämäsi lääkkeet ovat turvallisia ja jos eivät ole niin ne vaihdetaan toisiin raskauden ajaksi. Neuvolassa noista kannatta tietysti kertoa ja myös sairaalaan pitää laittaa sitten tieto että tietävät mikä vikana jos sinulla on jokin hätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sikiövaurioita. Niusku, jos käytät astmaan jatkuvasti suun kautta otettavaa kortisonia, sinulla täytyy olla todella vaikea astma, jos lääkityksesi on asianmukainen. Sen vuoksi sun täytyy ehdottomasti keskustella keuhkolääkärin kanssa raskauden suunnittelusta. Yleisesti ottaenhan pitkäaikaisten sairauksien hoito kannattaisi olla mahdollisimman hyvin tolalla jo ennen kuin tulee raskaaksi.

Mulla astma paheni kuopusta odotellessa ja Kättäriltä määrättiin inhalaatorien lisäks jotain suun kautta otettavia astmalääkkeitä. Söin niitä puolivälistä loppun asti. Mitään ongelmia ei ollut ja terve tyttö syntyi. Muutamaan pahaan astmakohtaukseen sain vielä kortisoni pillereitä raskauden aikana. Synnytykseen pitää muistaa ottaa omat inhalaattorit mukaan. Asiasta kannattaa keskustella jo neuvolassa, että on tiedot sitten papereissakin.

-m-

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat