Seuraa 

Nyt alkaa tämä äippä olla niin väsy, että on jotain keksittävä.. Vauvan ruoka koostuu pelkästään rintamaidosta + korvikkeesta jota saa alle desin/vrk. Nyt ajattelin alkaa maistattamaan vaikka ruusunmarjasosetta herralle, josko unet pitenisivät yöaikaan. Nyt tisutellaan vähintään 3 kertaa yössä ja minä alan olla melkoisen väsynyt. Päivisin en pääse unille koska esikko ei nuku enää päiväunia.

Vinkkejä miten saada poika nukkumaan?

Kommentit (6)

Tästä nyt ei taida hirveästi olla apua itse ongelmaan, mutta kommentoinpa kuitenkin. Itselläni on saman ikäinen vauva, jota syötän puolentoista tunnin välein ympäri vuorokauden. Eli tuo kolme kertaa yössä tuntuu siihen nähden aika vähältä.. Itse olen asiasta puhunut neuvolassa (olo tosiaan on aika väsynyt), mutta eipä siihen mitään yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua taida olla.

Ymmärrän että olet väsynyt, mutta eiköhän kuitenkin ole aika normaalia, että vauva herää kolme kertaa yössä? Kiinteistä ruoista on varmasti jossain määrin apua, mutta meillä se ei ainakaan ole poistanut ongelmaa. Jotkut vauvat nyt vaan heräilevät useammin yössä kuin toiset, eivätkä sitten enää osaa nukahtaa. Taitaa olla poikkeustapauksia ne vauvat, jotka alle puolivuotiaina vetelevät unia koko yön putkeen.

No pitipähän taas kommentoida. Tsemppiä ja jaksamista!

Heippa!

Meillä neiti 4 kk, ja aiemmin yhdellä syötöllä läpi yön nukkunut tyttö on alkanut heräillä tissille yöstä riippuen 3-7 kertaa. Meillä ei mene vielä muuta kuin tissimaitoa.

Luin jostain sivuilta Pantleyn lempeästä unikoulumenetelmästä, ja kävin kirjastosta hakemassa kirjan. Meillä neiti ei suostunut nukahtamaan muuten kuin tissi suussa, ja Pantleyn ideana yksinkertaistettuna on, että tissi/pullo otetaan pois suusta heti kun vauva nukahtaa, ja tätä toistetaan riittävän monta kertaa, ja tissi/pullo otetaan aina vain aikaisemmin pois suusta, kunnes vauva oppii nukahtamaan ilman sitä. Meillä tyttö oppi kolmessa päivässä nukahtamaan ilman tissiä! Ja ilman huutoa. Se oli aika uskomatonta, mutta paluu arkeen tapahtui, kun neiti oppi kääntymään, jota harjoitellaan yölläkin ja sitten ei tunnu rauhoittuvan muuten kuin tissillä. Mutta kunhan nyt toivutaan rokotusten aiheuttamasta kuumeesta, niin aloitetaan alusta. Tämän Pantleyn ohjeet on ihan järkeenkäypiä, joita on itsekin harrastanut, mutta ei ole tajunnut tehdä sitä niin systemaattisesti kuin kirjassa neuvotaan. Suosittelen, me saimme hyviä vinkkejä.

Ja tuo Sigfridin neuvo toimii myös meillä, joskus auttaa pyllylle taputtelu ja asennon korjaus. Tai jopa pelkkä unilaulun hyräily.

Tsemppiä ja kauniita unia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauvan elämään kuuluu yöheräily ja yösyöminen. On ihan normaalia, että tuonikäinen vauva syö yöllä useita kertoja. Tulee aika, jolloin yösyömiset loppuvat. Minusta kiinteiden aloittaminen on liian aikaista tuollaisen syyn vuoksi.

Tyttö syntyi elokuun puolivälissä, pian tulee siis 5kk. Päivisin normaalisti nukkuu 3x45min, joskus onnistumme pitämään unessä pidempään, silloin saattaa nukkua jopa 2 tuntia.

Yöllä syö yleensä 3-4 kertaa. Nälkä ei ole, mutta en saa häntä muuten nukkumaan uudelleen kun herää. Normaaliyönä heräilee 5-10 kertaa, ja välillä on pakko syöttää, jotta saan hänet uudelleen uneen.

Käsittääkseni juuri tässä iässä alkaa usein vaikeammat yö. Meilläkin tyttö nukkui parikuisena joskus jopa 5 tunnin pätkiä yöllä. Nyt ne on muistoja vaan ;).

itse ajattelin kokeilla riippumattoa, jos saisi vauvan nukahtamaan muutenkin kuin rinnalle. Katsotaan kunhan sellaisen saan jostain hankittua. Että onko siitä hyötyä vai ei.

esikoisen ollessa 4kk niin annoimme hänelle

velliä illalla. aluksi esim. 1/3velliä ja loput maitoa ja seuraavaksi puolet ja puolet. sillä meidän pojan unet ainakin paranivat ja poika

sai nukkua rauhassa yöt heräilemättä nälkään.

Meilläkin saman ikäinen vauva. Hän on pelkällä tissillä, mitä nyt ollaan yritetty opetella kiinteisiin, joita maisteltu jo lähes kuukausi, huonolla menestyksellä...

Päivät menee kahden tunnin syöttöväleillä. Ja aiemmin, parikuisena nukkui 4-5 tunnin pätkiä. Mutta ei tosiaan enää! Vauvalla riittää kyllä unta n.10 tuntia yössä (päivällä 1h+2h+1h), mutta yön aikana hän silti herää useita kertoja. Ehkä noin 3-8 kertaa. En enää edes katso kellosta millaisin väliajoin, mutta olen huomannut, että aina hän ei tarvitse ruokaa, vaikka herää. Nukumme perhepedissä, ja aiemmin, kun nämä heräilyt alkoivat, annoin unen pöpperössä hänelle tissin suuhun, ja nukahdin itsekin melkein heti uudelleen, kuten hänkin, syömättä siis lähes lainkaan. Hän halusi ainoastaan tisun suuhunsa. (hän ei syö tuttia ollenkaan). Tästä sitten päättelinkin, että varsinaisesta nälästä ei ole kyse.

Nyt sitten olen huomannut, että pelkkä hänen kyljen kääntäminen ja peiton kohentaminen tms. saa hänet nukahtamaan uudelleen. Pelkkä tieto äidin läheisyydestä rauhoittaa ja auttaa takaisin uneen. Ja varsinainen nälkäherääminen tapahtuu riippuen nukkumaanmenoajankohdasta n. klo 02-04.

Eli koitapa itsekin, jos vauva rauhoittuisikin vaikka asennon vaihdosta. Meillä ei vauva vielä itse käänny, joten tietäähän sen itsekin, että pitkään samalla kyljellä/selällään nukkuminen alkaa jo puuduttaa ja asennon vaihto tuntuu hyvältä. Ilmeisesti tämän ikäiset alkavat jo niin paljon havainnoida maailmaa ja ympäristöä, että havahtuminen yöllä aluksi säikäyttää, mutta kun varmistuu äidin läsnäolo, voi turvallisin mielin jatkaa unia...

Hyviä unia! :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat