Seuraa 

Heippa,

osaisiko joku sanoa että kun olen tuntityöläisenä töissä (minulla on sovituista päivistä kirjallinen työsopimus), saanko sairasloman ajalta jotakin palkkaa esim. tuntipalkan sovituilta päiviltä? Olen sopinut lyhyttä työviikkoa tammikuuksi, ja nyt paukahti sairaslomaa. Kelalla on se karenssi 9+1 arkipäivää ennenkuin sieltä maksavat sairaspäivärahaa. Siis: saanko työpaikalta mitään noilta kahdelta viikolta?

Kiittäen ja kumartaen Niinu

Kommentit (5)

Soitin aamulla palkkatoimistoon, josta sanottiin työnantajan maksavan palkkaa kunhan työsopimus on katkeamaton. Minun tapauksessani se katkeaa pariksi päiväksi ensi viikolla, mutta sittenhän kela alkaisikin jo kohta maksaa ansiosidonnaista sairaspäivärahaa (karenssi taitaa loppua ensi viikon lopulla). Kuulemma työsopimus ei voi alkaa sairaslomalla, mikä aiheuttaa palkanmaksun katkeamisen. Mulle on kirjoitettu pätkissä tuo sopimus (niille arkipäiville vain jotka olen töissä luvannut olla) No, onneksi saan tämän viikon kokonaan ja varmastikin ensi viikon puoleksi (ma-ke laitettu töitä joten ei tule yhtään arkipäivää katkeamaa väliin). On tämäkin, kun sairaslomalla pitää murehtia...

Niinu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koetin netistä vielä tonkia. Työantajani on kunta, joten sieltä löytyi myös tuntityöläisille oma TES. Siellä sanottiin, että jos työsuhde on kestänyt alle 60 pv, työnantaja maksaa 14 kalenteripäivältä palkkaa ja sittenhän se meneekin jo Kelan sairaspäivärahalle. Taidan vielä huomenna pirauttaa palkkatoimistoon ja kysyä, miten käytännössä haluavat asian hoidettavan.

Hei,

minä jouduin taisteleen kyseisestä asiasta entisessä työpaikassani. Kun ihmettelin, että eihän tuntityöläinen voi olla heikommassa asemassa kuukausipalkkalaisiin nähden näissä sairasloma-asioissa niin palkanlaskennasta tuli vastaus, että " ei ole ollut tapana maksaa tuntityöläisille" ! Selvitin asiaa liiton kanssa ja lopulta asia meni perille työnantajallekin ja sain palkkaa sovituilta työtunneilta sairaslomalla.

Tuo, ettei tuntityöläisille maksettaisi sairausajan palkkaa johtaisi helposti siihen, ettei tuntityöläisillä " olisi varaa" sairastaa ja näin he olisivat sairaana töissä. Ei mitään järkeä ja tulis kalliiksi työnantajalle kun tuntityöläinen olis tartuttamassa muitakin työpaikalla... Jotkut työnantajat on vaan niin lyhytnäköisiä ja ketkuja.

Kannattaa pitää puolensa omista oikeuksista! Jos palkanlaskenta ei taivu niin juttele työpaikkasi luottamusmiehen kanssa. Hänen tehtäviin kuuluu selvittää asiaa ja neuvotella työnantajan kanssa. Toivottavasti asia selviää oikeinpäin!

KP (työsuojeluvaltuutettu)

Työnantajan kuuluu maksaa lakisääteinen omavastuuajan palkka eli sairastumispäivä + 9 työpäivää. Silloin saat ihan normaalin palkan jonka jälkeen Kela maksaa sairaspäivärahaa. Kelaan tarvitset työnantajan todistuksen siitä, että he maksavat vain omavastuuajan palkan + summan sekä tietty lääkärintodistuksen alkuperäisenä. Myös viimeisen 6kk:den palkkatuloista todistus jos tulot ovat silloin olleet 20%suuremmat kuin vuoden 2005 verotuksessa.

Jos sinun työpaikallasi on käytössä työehtosopimus (luottamusmies tietää mikä) niin palkanmaksu määräytyy sen mukaan. Monesti työnantaja maksaa kyllä n. 1kk palkan vaikka oletkin sairaslomalla.

Minulle kävi ensimmäisen vaihtoehdon mukaan koska työpaikallani ei noudateta mitään työehtosopimusta vaan mennään yleisten lakien mukaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat