Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En tajuu... eikö pääasia ole että nukkuvat tarpeeksi vuorokaudenaikana eikä se että mihin aikaan menee yöunille? Ja mä en pystyis elämään mitään aikatauluelämää... ei helvetti :klo 7.30 herätys, klo 8 aamupala, klo 11 lounas ja sitten ulkoilua, sitten klo 15 päivällinen klo klo 18 illalinen ja klo 20.30 iltapala ja nukkumaan yms.... Miten te aikataulu-ihmiset tuohon kykenette? Milloin käytte kylässä, ostoksilla, kavereilla tms? Meillä esikoinen on aina ollut kova nukkuja (tosin menee/on aina mennyt nukkumaan vasta klo 23-01 välillä ja nukkuu noin klo 12 asti ja joskus päikkärit ja hyvin pärjätään! (meillä tosin minä ja ukko oltiin molemmat iltatöissä ja yleensä lapsi haettiin tarhasta vasta klo 23 aikoihin ja sitten kotiin nukkumaan...) siitä varmaan nä rytmit on jäänyt... nyt ollaan esikoisen ja vauvan kaa kotona ja rytmit on edelleen samat...

Sivut

Kommentit (22)

Kuopus varsinkin oli ihan vastasyntyneestä todellä " tarkka" nukkumaanmenosta iltaisin: jos iltahommat ei olleet hoidettuna klo 20 mennessä, ne jäi tekemättä, sillä heppu putos käsiin. Ja heräsi seuraavan kerran vasta klo 5 syömään (tämä siis ihan muutaman viikon ikäisestä). Nykyäänkin puurokuppi on oltava edessä ennen kahdeksaa, tai yliväsymys iskee ja huudon kanssa syödään iltapala. Samoin lounaan ja päiväunien kanssa: homma on olatava pulkassa klo 12 mennessä tai päiväunet voi olla 4h pitkät ja sittten koko ilta menee sellaisessa kitininässä.

Itselle kelpaisi boheemimpikin elämäntapa, mutta lapset ovat terveempia ja onnellisempia näin, joten miksi kiusata sen enempää heitä kuin itseäänkään? Kyllä sitä näissäkin rytmeissä on ehditty sosiaalisoida ja shoppailla ihan riittävästi:)

Kun olin vielä kotona, meillä oli selkeä rytmi. Aamulla avoimeen päiväkerhoon, ruokaa kerhossa yhdessä, puistoon, kauppaan, kotiin, päikkärit ja illalla ulos tai leikimme kotona.

Silloin näkee kerhon ihmisiä, on samaan aikaan puistossa muiden kanssa, voi mennä ulos kun huvittaa, yleensä kesäisin ennen kuin lapsi menee nukkumaan, jotta nukkuu paremmin. En lähtisi lasten kanssa ulos enää kahdeksan jälkeen. Pitäisivät kaupunkialueella vähän kajahtaneina, eikä siellä enää ole muita lapsiakaan seuraksi.

Sitä paitsi kun lapsi menee sänkyyn kello 20:00, mulla on aina kaksi tuntia tehokasta peliaikaa tehdä mitä huvittaa. Siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja mitä siitä tulisi jos kolmella muulla lapsella olisi eri nukkumaanmeno ja heräämisrytmit kuin kahdella muulla lapsella? Sitäpaitsi meillä syödään iltapala klo 19 ja lapset ovat unten mailla klo 20.00. Kyllä riittävä yöuni on tarpeen etenkin pienille kasvaville lapsille!! Ei ole sama jos nukkuu päivällä sitten yhdet tai kahdet lyhyemmät unet.

Lapset menee nukkumaan 20.30-21.00 ja heräävät aika tarkalleen 12 tunnin päästä. Äiti ja työssäkäyvä iskä saa joka ilta pari tuntia aikaa keskenään. Joskus kuitenki lapset menee hoitoon ja kouluun, ni ihan kiva et rytmi on valmiiks tällainen.

Ei meillä kyllä mitään muuta aikataulua olekaan, ihan tarkotuksella oon muksuja kuljettanu mukanani alusta asti misä sitten käynkin. Kuopus nyt väsyy päivällä, mut ei o tunnin tarkka päikkäriajastakaan. Hiukan sen mukaan mennään et on vaunussa/rattaissa menossa päikyille 13-15 välillä. Syödään 2-3 tunnin välein, lounas 12-14 välillä, riipuen mihin aikaan aamupala on syöty.

Ei se niin tarkkaa oo, riippuu vähän siitä mistä roikkuu!!

Mutta kyllä tuossa illan korvilla, kun itseäni alkaa jo väsyttää, mutta lapsilla riittää riehumisenergiaa alkaa hermot napsua. Lapset nukahtaa yleensä kymmenen aikoihin ja heräävät puoli yhdeksältä.

Paljon helpompi olisi, jos nukkuisivat jo kahdeksan, yhdeksän maissa ja saisi rauhassa katsoa esim illan TV-sarjat ja elokuvat. Tai muuten vaan nautiskella miehen kanssa kaksinolosta.

Kun lapset menee nukkumaan klo 20, jää vanhemmille monta tuntia aikaa itselleen ja toisilleen. Ilman tätä ihanaa iltavapaata en jaksais taas touhuta lasten kanssa huomenna.

Ja aikataulut helpottaa elämää, ei suinkaan vaikeuta.

Meidän rytmi on tällainen:

klo 8 herätään, yhdesään mennessä puetaan ja syödään aamupala. Sitten ulos ja sisälle laittamaan ruokaa kymmenen jälkeen. Lounas klo 12, välipala klo 15, sitten taas ulos. Päivällinen klo 18 ja pieni iltapala ennen nukkumaanmenoa.

Samalla hoituvat kaikki kotityöt jo päivän aikana. Ja kyläillä voi lounaan ja päivällisen välillä, välipalan kun voi syödä kylässäkin. Kerhossa käydään aamupäivällä kerran viikossa ja ulkoilu hoituu matkalla. Vieraita käy joskus ilta- ja joskus aamupäivällä.

Mies kotiutuu töistä hieman neljän jälkeen, joten ehtii olla vielä lasten kanssa useamman tunnin.

En vois kuvitella nukkuvani puoleen päivään! Olis multa päivä pilalla. Ja nyt lähdenkin nukkumaan, että jaksan nousta taas kasilta...

Lapsille tulee turvallisuuden tunnetta siitä, etä on tietty rytmi. Mennään nukkumaan tiettyyn aikaan, ajoissa illalla, että saadaan juuri ne alkuyön hyödylliset tunnit nukuttua.

Ei meillä tarvitse mitenkään ponnistella, että lapset menevät tiettyyn aikaan nukkumaan. Eikä niitä tarvi herätellä tiettyyn aikaan. Ihan itestään nousevat. Olen huomannut, että jos päiväunet viiraa suuntaan tai toiseen, ovat lapset levottomampia ja kärtysempiä. Mikäli päiväunet jää välistä tai ovat extra-lyhyet, ei seuraavana yönä nukuta meillä lainkaan.

On varmasti lapsen persoonasta paljon kiinni se, miten nukkuvat. Tai miten reagoivat rytminmuutoksiin. Itse saan näppyjä siitä, miten tuttavat selittävät, että HEIDÄN lapset kyllä jaksavat valvoa niin ja niin myöhään, että HEIDÄN lapsiaan ei hetkauta rytminmuutokset. Ja samalla singotaan äänetöntä paheksuntaa mua kohtaan, kun lapsellani on aikataulu, josta poikkeaminen aiheuttaa ongelmia.

Entä sitten? En minä itse ole keksinyt rytmiä ja aikataulua. Kyllä minä yritin esikoisen kanssa olla huoleton ja rytmittömämpi. Mutta kun " rangaistuksena" rytmittömyyteen oli valvottuja öitä nukkumattomia päiväunia, loppui se aika lyhyeen. Meidän lapset on rytmillisiä. En minä sille mitään voi.

Uskon, että ihminenkin on sisimmiltään eläin. Eläinkin nukkuu tiettynä aikana, saalistaa tiettyyn aikaan jne. Keinovalot vain on sekoittaneet joidenkin ihmisten luontaisen rytmin. Televisio vie illasta nukkuma-aikaa (minultakin). Valvomisesta on tullut muoti-ilmiö, jotain hienoa. Nukkuminen on ajanhaaskausta monien mielestä. Itse pyrin takaisin valon rytmiin. Näin kaamosaikaan tarvitsen enemmän unta kuin kesäaikaan. Lapseni myös.

Ja helppoahan on aamulla lähteä lasten kanssa hoitopaikkaa kohti, kun on valmiiksi virkeät lapset ja on ehditty rauhassa pukea ja syödä pieni aamupalakin. Päiväkotiin lapsemme menevät 7.30-10 välillä. Riippuen vanhempien työvuoroista.

Onko ap:n kaveripiiri samassa rytmissä? Vai milloin te näette ketään tuttuja?

Jos lapsi ei ole päiväkodissa ja nukkuu suhteellisen tasaisesti tietyn määrän vuorokaudesta, hän myös valvoo tietyn määrän samaisesta vuorokaudesta. On aivan sama, mihin aikaan hän sen valvomisensa suorittaa, kunhan vanhemmat jaksavat olla hänen kanssaan sen ajan. Jos se jollakulla on aikaisesta aamusta varhaiseen iltaan, hän saa valvoa saman ajan kuin myöhäisestä aamusta myöhäiseen iltaan valvovat.

Vai haluaako joku ihan välttämättä, että kaikki maailman lapset heräävät prikulleen samalla kellonlyömällä, kuin omat lapset? En ymmärrä miksi. Minulle on täysin yhdentekevää mihin aikaan naapurini lapset heräävät ja menevät nukkumaan. Naapureilleni - jotka tuntuvat normaaleilta, täysjärkisiltä ihmisiltä - lienee yhtä yhdentekevää meidän uniaikamme.

vähän kyllä kauhistuttaa jossain vaiheessa paluu töihin... sitten on kai pakko alkaa tekee pelkkää arki aamua että on helpompi viedä 2 muksuu lähitarhaan :(

ja lapset oppivat parhaiten, että samoja asioita toistetaan samassa järjestyksessä.

Ap haluaa elää ns pellossa, ilman sääntöjä, okei se on teidän tapa, mutta huonon kasvualustan epäsäännöllisyydellä luot lapsillesi.

T: Yks ketä opiskelee kasvatusta parhaillaan

Tosin onhan sekin vähän epäreilua, jos toisten lapsien (eskarilaiset ja koululaiset) pitää mennä ajoissa sänkyyn, mutta se kotona oleva saa valvoa ties kuinka kauan. Ja miten pidät sen hiljaisena, että ne vanhemmat lapset saavat nukkua?

Aikataulu ei ole itsetarkoitus vaan apuväline arjen pyöritykseen. Vapaapäivinä yleensä viikonloppuna pe-la voi relata ja sunnununtai-iltana palataan tähän klo 21 nukkumaan systeemiin.

Tärkeää on että lapsi ja aikuinen saa riittävästi yöunta.

Jos meillä poikkeustilanteissa lapset on joutuneet menemään myöhemmin nukkumaan se kostautuu seuraavana päivänä. Herääminen vaikeaa, hermot kiristyy, väsymys - sitä helvettiä ei kestä kukaan.

Lisäksi voi olla paremmin kaveriseuraa ulkoiltaessa jos rytmit osuu yhteen naapurien kanssa.

Ennakoiminen on kaiken a ja o.

Vierailija:

Lainaus:

koulussa tai eskerissa...vaan niitä jotka on vaikka 1-2 lapsen kaa kotona.... niin tuskin silloin ON PAKKO elää aikataulujen mukaan... t.ap

Yksinkertaisesti siksi, että niin on paljon helpompaa, lapset tyytyväisempiä ja jää vähän sitä omaakin aikaa kun lapset nukkuvat. Yöuni on tärkeää, varsinkin jos lapsesi eivät nuku joka päivä päiväunia. Lapsi kun kehittyy nukkuessaankin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat