Vierailija

Täytyy tunnustaa, en osannut auttaa tyttöä. Kysymys: Mitkä luvuista välillä 1-10 ovat sellaisia, että ne voidaan jakaa tasan ainoastaan luvulla 1 ja luvulla itsellään? Tyhjiä vastauspaikkoja 5. Mielestäni kaikki 1-10 välillä on oikea vastaus, mutta ei mahdu vastauspaikkaan. Osaisiko joku auttaa?

Kommentit (16)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä olen tosi huono matikassa ja mies ei ole nyt paikalla. Kun selititte asian, ymmärsin, niinhän se tietty on. Nolottaa tunnustaa, että olen maisteri, mutta alana kaikkea muuta kuin matemaattiset aineet. Kiitos vielä kerran.

Eli silloin ne on niitä " kertotauluun kuulumattomia" lukuja, joita ei voi jakaa millään muulla. Ei jos mikään muu luku ei sisälly siihen lukuun kuin 1 ja se itse, niin silloin on kyse haetusta luvusta.

Vierailija:

Lainaus:

Olisko parittomat, ku parilliset voi jakaa 2:lla?

eli 1, 3, 5, 7 ja 9

Täh... Siis 9 ei ole alkuluku, sen voi jakaa 3:lla ja menee tasan.

Vastaus on 1, 2, 3, 5 ja 7. Nuo voi jakaa tasan vain ykkösellä ja itsellään.

Neljäsluokkalaisen ei tietysti odoteta tietävän mitään lakuluvuista, tehtävän idea on vain käydä läpi nuo luvut ja kokeilla niiden jakamista eri luvuilla. Fiksu lapsi huomaa, että kakkosta suuremmat parilliset voi aina jakaa, joten niitä ei tarvitse testata erikseen.

itsekin olen matikassa aika nolo, en olisi tätä osannut neuvoa lapselle. Mies on onneksi lahjakas matikassa, minun lahjat on äidinkielessä ja muissa kielissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy tunnustaa, en osannut auttaa tyttöä. Kysymys: Mitkä luvuista välillä 1-10 ovat sellaisia, että ne voidaan jakaa tasan ainoastaan luvulla 1 ja luvulla itsellään? Tyhjiä vastauspaikkoja 5. Mielestäni kaikki 1-10 välillä on oikea vastaus, mutta ei mahdu vastauspaikkaan. Osaisiko joku auttaa?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat