Seuraa 

Onko kellään kokemusta tällaisesta (olen muistaakseni joskus kuullut..), että Kela maksaisi lapselle hoitajan kotiin, kun lapsi ei kerta kaikkiaan ole hoitokuntoinen ja venhempien on pakko käydä töissä? Meidän 1,5-vuotiaalla on infektioastma ja hän on käytännöllisesti katsoen aina kipeä. Päiväkoti piti aloittaa tällä viikolla ja eilen oltiinkin harjottelemassa. Tänä aamuna ei taas henki kulkenut ja oli pakko jäädä kotiin. Hyvin alkaa...

Kommentit (10)

mulla ei sukulaisia, paitsi sairas äiti, lapsen isä EI osallistu. eikä meillä töissä palkita poissaoloista hyvillä töillä/ palkankorotuksilla. palkankorotus = pikkuperheemme parempi toimeentulo. kun nämä sairaudet pitävät kotona enemmän kuin 3vrk ja sairaalasta tulee laskut perään ja lääkkeetkin noudetaan apteekista, on aina seuraavassa kuussa mietinnän alla, että miten sen puuron tai makaronin saa maistuun kivalta. ja muita vaihtoehtoja ei ole mistä säästää.

ja kun tämä tilanne sattuu kuukausittain, en enää mieti, että lapsi on lapsi vain kerran, kyllä siinä oma työitsetunto murenee ja hävettää mennä töihin. olen kallis työnantajalle, joten miksi hän minua palkitsisikaan? yhteiskunnan tuet ei koske meitä, pienituloisena tilastojen mukaan, olen suurituloinen kelan ja sossun mielestä. mutta niissähän ei katsota eduksi nykyistä vuokratasoa, eikä muita ' pakollisia' menoja.

kyllä närästää negatiiviset tekstit. niin monta kuin on perhettä, on myös tilannetta. ei niitä voi samaan muottiin pusertaa. alkuperäinen kysyjä ei varmastikaan kysynyt, että onko hän muiden silmissä hyvä/huono äiti halutessaan lapselleen hoitajan, päästäkseen töihin. eipä tässä kaupunkilaiselämässä nykyään asu viittä perhettä samassa kodissa, tai tukiverkko puuttuu tai yksinkertaisesti ne loputkin sukulaiset ovat töissä tai asuvat kaukana. (kiroilua..)

En ole minakaan kuullut KELAn palkkaamasta hoitajasta.

Oli vaan pakko vastata ketjun toiseen viestiin.

Lukekaapa Hesarista, kuinka paljon suomal. viettavat sairaslomia sairaiden lasten kanssa kotona. Me asumme ulkomailla ja taalla kaytanto on aivan toinen. Sairaspaivien ajaksi on palkattava hoitaja kotiin, muuta vaihtoehtoa ei ole.

Tottakai olen sita mielta, etta omat vanhemmat ovat parhaita sairaan lapsen hoitajia. Mutta ei herranjestas se ole ainoa vaihtoehto. Meilla oli Suomessa asuessamme usein palkattu sairaanlapsen hoitaja esim. vesirokon, flunssan tmv takia kotona. Ammattitaitoisia ja kokeneita he ovat. Mutta maksaahan se rahaa vanhempien pussista ja mieluummin jaadaan itse kotiin.

En jaa vaittelemaan tasta asiasta sen pidempaan, koska tiedan etta ketjun toisen vastaajan paata ei kaanna mikaan. Joskus elamassa voisi kuitenkin ajatella hieman eri kantiltakin asioita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olette ilmeisesti puolisonne kanssa työpaikallanne korvaamattomia? Hassua... Meilläpäin nuo hautuumaat on täynnä näitä korvaamattomia ihmisiä.

Ja en todellakaan ole koskaan kuullut että KELA maksaa hoitajan kotiin.

Kyllä itse lapsen sairastaessani haluan olla hänen kanssaan kotona lohduttamassa ja tukena ja turvana.

Menee yhtä mystiseksi kuin mieheni siskon käytös, lapsi oksennustaudissa tungetaan naapurille hoitoon koska äitin ja iskän nyt vaan on pakko päästä töihin.

Mutta Elämä On...

koskee aina yhtä sairautta eli vanhemmat eivät yhden sairauden vuoksi voi olla yhteensä kuutta päivää kotona lapsen kanssa. Toista kolmen päivän jaksoa varten joutuisi hakemaan lääkäriltä todistuksen siitä, että lapselle on alkanut uusi tauti. Kaikilla ei myöskään ole esim. mummoja, jotka lasta voisivat kotona hoitaa toipumisjakson aikana.

Meillä esikoisen aloittaessa hoidon iski paha infektiokierre, lapsi oli syyskuusta joulukuulle lähes koko ajan kipeä, söi 7 antibioottikuuria korva- ja keuhkoputken tulehduksiin. Välissä oli lapsi pakko laittaa hoitoon puolikuntoisena. Korvien putkitus auttoi asiaan, putkitusta jouduttiin vain siirtämään parikin kertaa, kun keuhkoputken tulehdus esti nukutuksen. Alkuperäiselle voimia, tuo kuukauden parin hoitovapaa saattaisi olla hyvä ratkaisu, jos työnantaja siihen suostuu. Onko teillä mahdollisuutta saada lapsi allergiapäiväkotiin? Tai esim perhepäivähoitajalle, sielläkään tauteja ei liiku niin paljon.

En ole kuullut Kelan kautta saatavasta hoitajasta, mutta esim. Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta saa edullista hoitoapua lapsen sairastaessa.

Meillä oli syksyllä saman tyyppinen tilanne ja poika oikeastaan tauotta sairas elo- ja syyskuun. Olitiin useita kertoja sairaalassa ja syyskuussa saimme poikaa pidettyä yhteensä puolitoista päivää päiväkodissa.

Hoitajärjestelyt olivat todella hankalia, vaikka mummit, kummit ja MLL olivat kaikki käytössä Onneksi onnistuin työnantajani kanssa sopimaan, että jään lokakuuksi hoitovapaalle, jonka jälkeen poikamme pääsikin allergiapäiväkotiin. (Myös korvat putkitettiin ja kitarisat leikattiin.) Tämä oli myös työnantajan kannalta paras ratkaisu, koska jouduin joka tapauksessa olemaan vähän väliä pari päivää poissa ja töissä sitten hulluna huolesta ja rättiväsyneenä.

Lokakuu kotona (välttäen kaikin keinoin räkäisiä lapsia) katkaisi infektiokierteen ja sen jälkeen poika on ollut vain pari kertaan flussassa ja yhteensä viikon kotihoidossa.

Ensimmäinen vastaus oli mielestäni täysin epäasiallinen. Olet varmaan muutenkin riittävän huolissasi lapsesta ilman tyhmää ylimääräistä syyllistämistä. Toivottavasti löydät konstin, jolla saatte lapsen kuntoon ja asiat muutenkin sujumaan.

Kyllä se nyt vaan on niin että joissakin työpaikoissa se työ on sen luonteista että ei pysty yksinkertaisesti olemaan töistä poissa jatkuvasti lapsen sairastelun vuoksi. Meilläkin tytöllä infektioastma ja sairastelukierre oli ekan päiväkotivuoden sellainen että hyvä jos kahta viikkoa aina sairauden välillä kerkesi terveenä olemaan. Ja oli helposti tyttö sellaisessa kunnossa että vähintään viikko meni kotona ollessa kun ei ollut sen kuntoinen että voisi päiväkotiin laittaa. Ja sekä minulla että miehelläni on sellainen työ että työt vaan kasaantuvat jos en ole niitä itse paikalla tekemässä ja jos minun osuuteni on tekemättä seuraavaa vaihetta ei päästä aloittamaan -> koko projektin aikataulutus menee pieleen -> sanktiot yritykselle mahdollisia. Kaikki meistä eivät tee todellakaan töitä jotka voivat odottaa tai parhaassa tapauksessa joku muu hoitaa kun on itse poissa.

Kannattais varmaan kysellä sosiaaliviraston tai terveyskeskuksen kautta, olettaisin.

Mulla (yh) vähän samanlainen tilanne, tosin lapsella ei ole mitään perussairautta, kahmii vaan kaikki taudit mukaansa.

Ja tosiaan en voisi olla pois töistä. En saa ' hyviä' töitä, palkankorotusta, palkkakin jää pienemmäksi, kun 100% palkkaa ei tule pitkistä sairauspoissaoloista, 3pv maksetaan vain. Ja jos töihin menen ja otan palkallisen hoitajan, tienaan n. 10¿/ pv. Ei sukulaisia ja lapsen isäkään ei halua hoitaa.

tosin hieman lieventäen eli 90 % !!!!!!!

Ainahan ei voi kotona olla lasta hoitamassa, mutta likipitäen kuitenkin tärkeää se ja pitää olla ja osata jättä ne työt vaan muille et niistä saa mitään mitalia mukaasi täältä lähdettäessä, tässä työperäisten stressiin, sydänsairauksien yms. luvatussa maassa.

Eletään nyt tätä hetkeä vaikkakin välillä flunssaa tms. ja nautitaan tästä

öapset niin vähän aikaa pieniä.....

Se 3 pv on oikeus hoitaa lasta niin aikalailla se käytetty täällä, ensin isi sitten äiti vuorotellen ja mummaenergiaa välillä jos tärkeää menoa töihin, lähinnä tilanne kun jo toipumassa, eli se ns. kuumeetoon päivä ennen hoitoon menoa on peuhattu mummojen kanssa.....

Joten hyvällä omallatunnolla vaan hoidella kotona ja taas sitten hyvillä mielin aloittaa arki terveen lapsen kans........

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat