Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Saako vauvaa pitää lentokoneessa kantoliinassa?

Ymmärtääkseni silloin kun on " turvavyöpakko" niin vauva on pakko laittaa vanhemman turvavyöhön kiinnitettyyn " vauvaturvavyöhön" , mutta mietin että mitenkä mahtaa lentoyhtiöt tai lentoemot suhtautua kantoliinan käyttöön ... tai onko se edes kätevää ahtaassa koneessa? Mielummin pitäisin babyn kantoliinassa sidottuna kuin turvavyössä, mutta se ei varmaan oo sallittua.

Kommentit (6)

Eli eri maissa on eri säädökset lasten turvallisesta lentämisestä, ja näistä riippuen ohjeet koneessa voivat vaihdella. Finnair ilmeisesti käyttää tuota aikuisten vyöhön kiinnitettävää vyötä, esim. USA:ssa sitä taas pidetään vaarallisena lapsille eikä sellaista saa käyttää... Eli kysy asiaa omasta lentoyhtiöstäsi. Todennäköisesti voit käyttää kantoliinaa ainakin muulloin kuin nousussa ja laskussa, ainakin itse olen nähnyt vauvoja lennolla kantoliinassa (esim äiti on nukuttanut vauvan liinaan kävelemällä). On minullakin joskus ollut mukana, mutten ole hirveästi käyttänyt lennolla (lähinnä koneeseen mennessä ja poistuessa - kun olen raahannut sitä turvaistuinta toisessa kädessä ja miljoonaa kassia... ;) Eipähän liina onneksi paljoa tilaa vie, ja sitä voi käyttää vaikka peittona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei ole varmaa tietoa, mutta oman kokemukseni mukaan vauva voi olla koneessa turvakaukalossa tai sylissä. Jos vauva on sylissä, silloin saat omaan istuinvyöhösi jatkokappaleen. En usko, että vauva saisi olla pelkässä kantoliinassa. Näin ainakin itse asian ymmärsin, kun lensin äsken oman vauvani kanssa. Mulla oli vauva turvakaukalossa, joka oli hieman kömpelö ahtaassa koneessa.

Kantoliinassa ja kaukalossa on kummallakin omat hyvät puolensa, mutta harmitti, kun vauva itki kovasti laskeutumisen aikana eikä häntä voinut ottaa kaukalosta enää syliin :(

Meillä sanottiin että lapsi kiinnitetään siihen omaan turvavyöhönsä enkä edes kysynyt liinassa pitämisen mahdollisuutta. Tosin meillä meni varmasti paremmin noin kun vauvaa sai vapaammin pyöritellä sylissä, tuo kun ei paikallaan ollessa niin kovin liinassa viihdy ;)

Kokemusta on trikooliinasta sekä kudotusta ja minulle tuo trikoinen oli helpompi kun sidonnan sai pitää valmiina, nostaa vain vauvan lennon ajakisi pois. Kudotun sitomisessa ahtaassa konessa oli omat jujunsa. Seuraavalle lennolle olen ottamassa liinojen sijasta ergo-repun mukaan. Siinä kun tuo vauvan kyytiin saaminen ja " vapauttaminen" onnistuu helpoiten.

Mukavaa matkaa!

Pelkkä kantoliina ei riitä, mutta itse sain pitää nukkuvan vauvan kietaisuristisidonnassa kun pujotin sen vauvan turvavyön (joka on kiinni omassani) liinan välistä vauvan ympärille.

Joku tätäkin ehti kritisoida, mutta mielestäni lapsi on siinä paremmassa asennossa mahdollisen äkkijarrutuksen tullessa kuin vain sylissä ollessa vyössä, josta taatusti retkahtaisi edestakaisin ko. tilanteessa. Nukkuvan lapsen päähän on aika tiukasti liinan ristin sisällä eli liina tukee niskaa.

Itse tosin mietin, että mitä jos joutuu poistumaan äkkiä koneesta, saako paniikissa vyöt auki liinan alta tms. Turvakaukalon koneeseen olisi saannut vain jos vauvalle on varattu oma paikka tai jos koneessa on vapaita paikkoja (mitä meidän lennolla ei ollut). Jalkatilassa irrallaan oleva kaukalo ei sitten kauhean turvallinen ole sekään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat