Seuraa 

Mulla tyttö nyt 1v ja 8 kk, oltiin eilen neuvolassa ja pituutta nyt 92 cm ja paino 14.1 kg..Olen tietoinen että tyttö tosi pitkä ikäsekseen (+2.5 käyrällä). Kysymys kuuluukin onko muilla saman pituisia tyttöjä? Onko mulla syytä huoleen? Neuvolassa ei olla huolissaan koska tyttö kasvaa tasaisesti omalla käyrällä ja poikkeuksia ei ole. Motoorisesti kehityy normaalisti ja puhuu tosi paljon ja hyvin.Lähinnä ajattelen tulevaisuutta tuleeko mun tytöstä 2.5 metrinen :) vai lopuuko tämä kasvu joskus. Hän on paljon pitempi kun kavereiden 2.5 vuotiaat lapset. Eli jos jollakin infoa olisin todella iloinen:)

Kommentit (6)

kiitos teille mukavista sanoista. Enköhän nyt sitten ala katsoa tytölle sopivaa koripallojoukkuetta:) Minä ja mieheni ei olla erityisen pitkiä (minä 168 ja mies 185) mutta min suvussa on paljon todella pitkiä (myös naisia). Naispuoliset serkut ovat molemmat yli 180 että eiköhän ne pituusgeenit tule sieltä.Tunnistan todellakin sen alituisen tarpeen ostaa tytölle uusia vaatteita kun jäävät hyvin nopeasti pieniksi. Eli sovitaanko että ollaan ylpeitä meidän pitkistä tytöistä. Minä ainakin aion olla tämän jälkeen. Sain just kuulla sen minkä tarvitsin. Kiitos vielä kerran teille:)

Terv ap (huojentunut ylpeä äiti)

Tosin menee vain +2 käyrällä. Nyt 4v on 113cm. Joskus parin vuoden tienoilla terkkari katseli käyriään huolestuneena. Totesin hänelle, että olisin itse huolissani jos tyttömme menisi 0-käyrällä (itse olen 178 ja mies 190). Ja vähän sama fiilis, kuin edellisellä: harmittaa kun vaatteet ja kengät tuntuvat jäävän koko ajan pieniksi. Välillä myös huomaan selitteleväni ulkopuolisille tytön olevan vasta 4v, sillä monet luulevat hänen olevan 5 tai 6 ja odottavat sen mukaista käyttäytymistä. Itselleni on ollut pelkästään etua pituudesta, siksi en kai ole osannut edes pelätä tytöstä tulevan liian pitkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä nyt 4v 3kk tyttö joka on lähes 116 cm ja selvästi (yli 10 cm)samanikäisiä kavereita pidempi. Hän on lähes aina kasvanut +2 käyrää ja välillä ylikin. Pituus ei häntä itseään kauheasti haittaa, ainoastaan leikit missä kaverit vaihtelevat tai sovittavat toistensa vaatteita ovat harmittavia, sillä hänellehän ei mahdu kavereiden vaatteet. :o)

Jonkun ennusteen mukaan hänestä tulee yli 180 cm (isä 189), mutta toivottavasti ei sentään. Eipä sille pituudelle mitään voi ja sanotaanhan sitä, että pitkät menestyvät paremmin. :o)

Siskonsa on nyt 1 1/2v, mutta neuvolassa ei olla vielä käyty, pituuden puolesta menee esikoisen edellä eli yli +2 käyrällä nyt on ehkä hieman alle 90 cm ja n 12 kg. Toivotaan, että hieman tuo kasvu hidastuisi, mutta ehkäpä meille tulee kaksi koripalloilijaa.

Miinuksena sanoisin, että vaatteita saa olla ostamassa jatkuvasti, kun käyvät äkkiä pieniksi. Joskus harmissani kuuntelen, kun muille sopivat vielä viime vuotiset haalarit ja kengät, mutta meilä ei ole toivokaan.

Neuvolassa ei olla kummastakaan oltu huolissaan, usein vaan toteavat, että eikö isäkin ole pitkä ja en minäkään ihan lyhyt ole (170 cm). Muuten ovat kovin sopusuhtaisia ja paino menee vähän miinuksen puolella. Yleensä ihmiset vain luulevat heitä vähän vanhemmiksi.

Ole siis ihan rauhassa vaan, eiköhän tuo pituuskasvu jossain vaiheessa rauhoitu. Tuskin heitä yli 2 metrisiä ainakaan tulee. :o)

T.Jeppeli

Meidän esikoinen on kylläkin poika, mutta nuo mitat ovat hyvin pitkälle täysin samat kuin teidän tytöllä. Poika on nyt 3 v ja itse asiassa otti vielä reippaan spurtin 2-vuotisneuvolan jälkeen ja kasvoi sentin kuussa. 3-vuotiaana poika oli 107 cm (painoi 16,5 kg) eli nyt mennään yli +2-käyrällä.

Lohdutukseksi voin sanoa, että vaikka meidän poika on tosi pitkä ikäisekseen (pätkii monet vanhemmatkin kaverinsa " puolella päällä" ), niin olen silti törmännyt pidempiinkin. Toki ne ovat lähes poikkeuksetta olleet poikia, mutta yksi tyttökin on joukkoon mahtunut.

Sitten toinen puoli asiasta. Olen itse 180-senttinen enkä ole elämäni aikana pahemmin kärsinyt pituudestani. Kuten joku jo sanoikin, on väitetty, että pitkät pärjäävät paremmin ja ainakin työelämässä olen saanut mielestäni pituuden vuoksi hiukan lisäauktoriteettia ;-).

Joku kommentoi tuosta, miten pituuskasvu etenee sykäyksittäin ja pitkä lapsi ei välttämättä ole hujoppi enää aikuisena. Itse otin spurtin vähän myöhemmin, mutta esimerkiksi mieheni on huvittavan paljon muita luokkalaisiaan pidempi kaikissa peruskoulun luokkakuvissa. Aikuisena hänen pituutensa on kuitenkin " vain" 189 cm, joten ei hänestäkään mitään mahdottoman pitkää tullut.

Mutta jos neuvola ei ole huolissaan ja pituuskasvu on tasaista, ei varmasti mitään syytä huoleen ole. Ole ihmeessä ylpeä pitkästä tytöstäsi ja jos ei tyttöä koripallohommat vanhempana kiinnosta, voihan hänet viedä vaikka mallikouluun :).

P.s. Tässä ei varmasti ole mitään ihan oikeaa perää, mutta joku on väittänyt, että lapsen aikuispituutta voi arvioida 2-vuotiskoosta. Eli se pituus pitäisi tuplata, niin saadaan pituus aikuisena. Tehtiin pienimuotoinen oma tutkimus asiasta muutaman kaverin kanssa. Selattiin neuvolakorttejamme ja aika pitkälle tuo piti ainakin meidän kohdalla paikkansa.

Itse olin 11 v 174 cm ja aina luokkani pisin. Sitten se loppui, pituuskasvu & jalan kasvu. Äiti huokaisi ja kaverit kuroivat pituuseron kiinni.

Minäkin olen kuullut tuon 2-vuotiaan pituus x 2 jutun, mutta törmäsin joskus jossakin, vakuuttavaa :), täsmennykseen, että oikeampi ennuste tulee n. 1v 6 kk ikäisen pituuden kertomisella kahdella. Katsaus omaan neuvolakorttiin kertoo minun olleen 1,5 v. 85,5 cm ja kappas, aikuispituuteni on 171 cm. Vanhempani odottivat minusta tulevan 180 senttisen tuon 2-v. (90 cm) ennusteen mukaan. Löytyykö muilta omia vanhoja neuvolakortteja asian pitävyyden " tutkimiseksi" ?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat