Vierailija

Kuulisin mieluusti onko jollain tällaisita kokemusta. Olisi koirakuumetta, mutta vähän mietityttää kun perheessä on allergiaa.

Sivut

Kommentit (23)

yms. tietysti allergisoi. Jos perheessä on koira-allergisia, niin koiraa ei kyllä oikein voi ottaa. paitsi jos allerginen on aikuinen, joka katsoo voivansa elää oireiden kanssa.

Niin kuin edellä mainittiikin sellaista ei ole olemassakaan.

Minulla on pienenä ollut allergiaa, mutta koiramme ei ole aiheuttanut mitään oireita. Siihen ei silti kannata sokeasti luottaa, että se aina menisi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

pumi elikkä unkarin paimenkoira. En saanut mitään oireita koirasta. Turkki oli tiivis, siis pohjavilla ja karvanlähtö minimaalista. Kyseistä rotua en kuitenkaan lähde suosittelemaan muille, koska allergiat ovat yksilöllisiä. Mutta noita tiivisturkkisia rotuja ovat esim villakoira, bichon frise.

mutta kun tulee meille, niin alkaa heti kutittaa silmiä ja nenä vuotaa.

mä jos halaan mein koiraa niin heti on kaula ja posket tulessa ja kutisee.

Ihan mille tahansa voi tulla allergiseksi tai lievä allergia voi pahentua. Siksi ei kannata ottaa karvaista eläintä ainakaan lapsiperheeseen jos allergiataipumusta löytyy.

On olemassa muutamia jalostettuja rotuja joiden nahka ei hilseile juuri lainkaan eikä karvaa lähde edes harjatessa paljoa. Esim Bichon frisé (kirjoitinkohan oikein?) on juuri tällainen rotu.

Itse olen eläinpölyallergikko ja olen eläinrakas ihminen. Silti en uskaltaisi ottaa muuta kuin vesieläimen tai jonkun liskon koska en halua ottaa sitä riskiä että eläin joutuisi pian kodittomaksi tai piikille.

Sillä ei kuulemma ole jotain alusvillaa tms, josta siis se pahin hilsepöly koiralla tulee. Ainakin meidän tuttavaperheeseen tällainen koira sopii. He ovat koko perhe siis allergisia.

KAIKKI koirat hilseilevät ja se hilsehän on se, joka allergisoi. Niin kuin ihmisilläkin, toisilla sitä hilsettä on enemmän ja toisilla vähemmän.

Tämä luulo, että on olemassa allergiavapaita rotuja on todellakin huuhaata. Ja samassakin rodussa on yksilökohtaisia eroja.

Meidän perheeseen hankittiin reilut vuosi sitten havannankoira, pienellä riskillä, sillä olen itse ollut koiralle ja kissoille allerginen. Oireita ei ole tullut, joten ainakin tämän rodun kanssa olen pärjännyt. Minulle allergiaa aiheutti koiran hilse, jota havannankoiralla ei ole, kun aluskarva puuttuu. Toisaalta pelkkä koiran nuolaisu voi aiheuttaa iho-oireita ja näin myös kävi ystäväperheessämme, jotka " testasivat" koiraamme. Asia on siis yksilöllinen. Itse testasin allergisuutta kennelissä, minulla reaktio on ollut aina välitön ja selkeä, joten parin kennelissä vietetyn vierailun jälkeen uskaltauduimme lemmikin hankintaan...ja en ole päätöstä katunut. Havannalainen on ihana veijari ;)

Koiran iho hilseilee samoin kuin ihmisen eli kuollut ihosolukko poistuu. Siihen ei vaikuta se, onko koiralla aluskarvoja vai ei ja jopa karvattomat koiratkin ovat ihan samassa tilanteessa. Jos olet siis koiran hilseelle allerginen, ei pelkkä karvattomuuskaan auta. Aluskarvattomasta koirasta kuitenkin lähtee vähemmän karvaa, joten pölyallergiselle sekin voi olla apu. Lisäksi monet ovat allergisia esim. koiran syljelle, jolloin oireita tulee nuolaisuista.

Mikään koira ei ole varmasti allergiselle sopiva ja jopa saman rodun eri yksilöt voivat allergisoida eri tavoin.

Meillä oli aikanaan mopsi ja eräs ystäväni sai todella pahoja allergia oireita tästä sekä monista muistakin koirista. Hankkivat sitten itselleen bison fricen (ei varmaan ollu oikeen kirjotettu) eikä mitään allergia oireita ollut ikinä. Kannattaa varmaan käydä ihan paikan päällä tutustumassa siihen rotuun mitä meinaa hankkia ja samalla "testata" tuleeko oireita vai ei. Mutta totta se on että toiset koirat allergisoivat vähemmän kuin toiset.

Mieheni on allerginen koirille, mutta kääpiösnautseri ei ole aiheuttanut hänelle minkäänlaisia allergisia oireita.

Enpä sitten tiedä, onko allergia vain vähentynyt kaikkia koiria kohtaan, vai eikö koiramme allergisoi..

Itse olen toisessa polvessa allerginen kaikille eläimille ja erityisen kovasti kissoille, koirille ja hevosille ja nyt aikuisena on puhjennut astma isoksi harmikseni, sillä olisin kauhean eläinrakas ja ottaisin kovin mielelläni eläimen. Usein en malta olla silittämättä, mutta kädet on pakko pestä aina, muuten tulee vesikelloja käteen. Samoin eläimen nuoleminen ja esimerkiksi kissan raapaisu aiheuttaa kovaa kutinaa ja allergiaa. Jos olen pitkään allergialääkkeellä kylässä tai yötä sellaisessa paikassa, missä on eläimiä, olen saanut keuhkoputkentulehduksen ja melkein aina migreenikohtauksen.

Olen koittanut lapsena lisätä oleskelua eläinten kanssa, mutta itselläni tilanne on kyllä pahentunut, ei allergia ole mitään harhaluuloa tai huuhaata. Allergiatestissä sain maksimipisteet kissasta, koirasta ja hevosesta. Kerran jouduin jopa lähtemään sirkuksesta, kun siellä alkoi hevosesitys ja pojan oltua eläimiä omistavalla serkulla kylässä saan todella paljon oireita enkä mielelläni edes koske käsin pesukoneeseen meneviin vaatteisiin ja hän menee kokovartalosuihkuun. Harmi, mutta tämä on meillä tilanne. Usein kylässä koirat tulevat istumaan jalkani päälle eivätkä liikahdakaan ja saan silittää, vaikka yritän sanoa, etten voisi. Olen välillä päässyt naapurien eläintä hoitamaan heidän matkoilla ollessaan.

Suosittelen tosiaan testaamaan omia reaktioita eläinten kanssa, allergiat ovat niin yksilöllisiä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat