Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kommentit (14)

Olen tainnut kirjoitella huhtikuisiin kerran, kaksi pojan syntymän jälkeen. Jotenkin aika on vain hurahtanut - ja mä olen itse asiassa jo takaisin töissä, nyt toista viikkoa.

Kalle on suloinen pieni pakkaus, rauhallisen ja tuumivaisen näköinen, mutta aika ilkikurinen " pahantekijä" . On ryöminyt jo pari kuukautta, konttaa, nousee seisomaan ja jonkin verran jo käveleekin tukia pitkin... ennättää ja ylettää siis yllättävästi.

Ykköseen verrattuna on kyllä enemmän mun perään, mikä on nyt huomattu mun töihinpaluunkin yhteydessä. Tissistä ei mm. haluaisi luopua millään. Päivätisuttelu loppui pakon edessä jouluna kun puraisi mua muutaman kerran niin pahasti, että vasen rinta alkoi märkimään... Nyt on sitten kategorisesti kieltäytynyt kaikesta juomasta, viis tarjoilumetodista, ja käyttää yöt tankkaamiseen. Sehän on sitten ihan loistoratkaisu äidille joka on aloittanut uudessa vaativassa työpaikassa. Muutenkin ovat aivot vielä vähän kotivaihteella ja kun öisin heräillään 1-2 tunnin välein, voitte kuvitella että mun 100% työpanos on kyllä lähempänä 50% - jos sitäkään.

Eilen ehdimme jo tuulettaa miehen kanssa kun pikkumies yhtäkkiä huolikin nokkamukin ja kiskaisi melkein 2 dl velliä. Kunnes sitten 3 v isosisko heräsi pahaan oloon ja oksensi koko yön. Tämä taitaa olla näitä lapsiperheiden huippuhetkiä ;-) Mies jäi kotiin ja mä istun töissä ja olen koko ajan tuntevinani miten vatsapöpöt jyllää täälläkin...

Isosisko on jatkanut nyt kokopäiväisenä päiväkodissa (3 pvää viikossa syksyllä) ja Kalle aloittaa samassa paikassa helmikuun alussa. Tammikuun meillä on hoitaja kotona. Kotihoitaja olisi ihan huippuratkaisu muutenkin, mutta a) sopivaa hoitajaa on vaikea löytää ja b) siihenhän se palkka sitten menisi. Tosin olisin kyllä valmis harkitsemaan palkkaamista joka tapauksessa, kunhan hyvän ihmisen löytäisi. Tuleva arki ei kauheasti houkuta kun kaksi uraihmistä (minä vielä matkustan paljon) raahaa lapsiparkoja aamulla tarhaan ja illalla kotiin... siihen vielä korvatulehduskierteet ja vatsataudit, niin me ollaan ihan kuitteja ennen kesää. Nyt yhden tarhalaisen kanssa homma vielä toimii kun Kalle-poika saa jäädä aamulla nukkumaan ja hoitaja hakee tytön iltapäivällä kotiin. Onneksi on jonkun verran turvaverkkoa ympärillä, isovanhemmat saa hätiin ainakin useimmiten (jos kehtaa pyytää).

Kaikesta tästä huolimatta olen innoissani uudesta työstä ja viihdyn hyvin. Tottaka on tippa tullut linssiin moneen kertaan tässä ekojen päivien aikana silkasta ikävästä, mutta töihin olisin palanut pian ilman tätä uutta paikkaakin. Illat olemme pyhittäneet kokonaan rauhalliseen perhe-elämään, ei siivousta, kotihommia tai sinkoilua harrastuksiin vaan yhdessä leikkimistä, pelaamista jne. Uudet rutiinit löytyvät pikku hiljaa ja turha tässä on teeskennellä, että olisi maailman ainoa perhe jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä. Jos muut saavat yhtälön toimimaan, saamme mekin.

Eli aikalailla erilaista arkea täällä vietetään kuin useimmilla huhtikuisilla :-) Nauttikaa olostanne kotona, se on kuitenkin aika löysää töihin verrattuna. Meidän vauvat ovat nyt ihan huippuiässä, on hauska seurata kun oppivat koko ajan uutta ja pikku hiljaa muuttuvat vauvoista pieniksi taaperoiksi. Kallekin tapailee vähän sanoja ja alkaa 8 hampaansa kanssa näyttää pikku hiljaa jo ihan pieneltä pojalta :-)

Hyvää talven jatkoa (tai ennemminkin alkua) kaikille!

Pipsukka ja Kalle 9 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja kerron samalla meidän rytmin:

7-8 herätys

8 aamupuuro

9-11 ulkoilu

11 lounas

11-13 leikkiä sisällä

13 välipala

13-15 päikkärit

15-17 leikkiä

17 päivällinen

17-19 leikkiä

19 iltapuuro

20 nukkumaan.

Hyvin siis olen Tildan jäljillä, meillä vaan nuo iltapäivä päikkärit on myöhemmin, myös esikoinen nukkuu silloin kotona ollessaan, päiväkodissa jo heti lounaan jälkeen. Ja tämän rytmin huono puoli on ettei esikoinen pääse kun kerran päivässä pihalle kun pimeä tulee täällä landella niin aikaisin. Mutta onneksi mennään kevättä kohden!

Muuten meille kuuluu ihan hyvää. Martta kuitenkin on päätetty leikata jo nyt, eli operaatio on edessä tässä piakkoin (en vielä tiedä päivää). Pelottaa ihan hulluna vaikka leikkaava lääkäri onkin yksi maailman parhaista. Silti ajatus pienestä rakkaastani aivokirurgisessa toimenpiteessä on sellainen että tarvitsen varmaan jotain rauhoittavia kun se päivä koittaa. En tiedä leikkauksesta mitään, meillä on helmikuussa selitysaika, joten nyt kaikki tuntuu vielä kamalammalta. Toisaalta ajatus että meillä voi parin kuukauden päästä olla kotona täysin terve tyttö on niin ihana ettei sitä oikein uskalla edes ajatella!!!

No, pidän teidät ajan tasalla.

Lala ja M 9kk

täälläkin ja voin fyysisesti pahoin aina kun ajattelenkin asiaa. Maanantaina aloitan työt ja Niklas menee Pepin kanssa hoitoon. Teen kyllä ihan mini viikkoa, kolmena arkipäivää+vkonloput. Viikonloppuisin mies onkin onneksi kotona. Lapset ovat maksimissaan 6,5 tuntia hoidossa, joista Niklas nukkuu n. 3-3,5h. Lapset pärjää ja äiti varmasti itkee silmät päästä kun maanantai koittaa.

Mielettömällä innolla Niklas taivaltaa ympäri taloa. Matka taittuu vauhdikkaasti ryömien. Intoa ylöspäin nousuun löytyy, mutta tekniikkaa hiotaan vielä. Jalat on pojalla vielä sellaista spaghettia ettei ole merkkiäkään kävelystä. Esikoinen alkoi kävellä 10kk ikäisenä, kaksi viikkoa sen jälkeen kun oli oppinut ryömimään.

Niklaksen suussa hohtaa myöskin viisi hammasta, joita hän narskuttaa ja ylpeänä esittelee.

Ai niin! Niklas nukkui toissayön heräämättä kertaakaan, siis kertaakaan! Esikoinen oli kuitenkin kaksivuotias, ennen kuin alkoi nukkua yöt heräämättä. Jännä nähdä että jäikö ainutlaatuiseksi kerraksi, sillä viimeyönä heräsi tuttuun tapaan yhdeltä huhuilemaan maitoa.

Mutta nyt iltapesulle ja nukkumaan

Peppinetta ja Niklas lauantaina jo 9kk

Meinasin äsken kirjoittaa " keskiviikkokuulumiset" , mutta tajusin sit, et on torstai...!

Onpa ikävä kuulla, että Joonalla on noin paha korvakierre.. Ne on tosi ikäviä juttuja noi korvatulehdukset. :( Toivottavasti pääsette kunnolla tutkimuksiin ja asia saadaan hoidettua!

Hienoa, että Martta voi lopettaa sydänlääkityksen ja muutenkin kaikki näyttää hyvältä!! Loistavaa!! :)

Me ollaan oltu kerhorundilla koko aamu, Kaapo on nukkunut rattaissa. Just äsken heräsi ja nyt " tuoksusta" päätellen taitaa olla pyllyn pesun aika... Ja sen jälkeen miehellä on luultavasti hirrrrmuinen nälkä!

Minulla on aikeissa aloitella työelämää ensi syksynä, osa-aikaisesti. Hiukan on epävarmaa vielä kuinka, mutta maaliskuun aikana pitäisi asioiden ainakin hiukan selvitä. Hyvällä tuurilla lapset eivät kuitenkaan juurikaan tarvitse hoitopäiviä. Esikoinen toki kylläkin aloittaa esikoulun.

Mutta nyt vaipan vaihtoon.. Terpat kaikille huhtikuisille!

tilda

Kyllä täällä vielä ollaan!

Minä kuulakaas vietän laatuaikaa Martan kanssa kun esikoinen (3v) aloitti päiväkodissa eilen. On siellä aina ke-pe, ja minä saan nyt nauttia yhden lapsen kanssa elosta maaliskuun alkuun jolloin työt kutsuvat taas tätä mammaa (menen tosin vaan 2 päiväksi viikossa näin aluksi ja mummu hoitaa Marttaa kotona, joten Martan ei tarvitse mennä hoitoon kun vasta syksyllä). Ihan outoa, en muistanutkaan miten lupsakkaa arki yhden lapsen kanssa on.

Meillä ryömitään edelleen, ja puhua pälpätetään koko ajan;) Muutama sanatapailukin Martalla on. Ja kova on tyttö komentamaan äitiä!

Martalla on myös 5 hammasta, yksi yläetuhammas puuttuu vielä (näyttää aika hassulta...) ja pari kertaa tyttö on puraissut äitiä tissistä ja nyt imettäminen on aika inhottavaa kun sattuu...

Martta voi hyvin, oltiin juuri sydän kontrollissa ja pään magneettikuvauksessa ja saadaan lopettaa sydänlääkitys! Ja päässäkin kaikki on ihan ok. Odottelen että neurologi soittaisi ja kertoisi jatkosuunnitelmista.

Mother, meidän esikoisella oli 3 korvatulehdusta 10-12kk ikäisenä ja se riitti aiheuttamaan liimakorvan ja tytölle laitettiin putket vuoden ikäisenä. Me käytettiin tyttöä yksityisellä korvalääkärillä, voi olla että siellä putkitetaan helpommin, mutta ehkä kannattaa kuitenkin kysyä mahdollisuudesta päästä ihan oikealle korva- ja kurkkulääkärille. Putkien laitto kun on aika ' kivuton' operaatio, nukutus kestää 10 min. ja korvat eivät ole juurikaan kipeät toimenpiteen jälkeen.

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille, jokohan ihmiset ovat aloittaneet työnteon kun on näin hiljaista!

Lala ja M kohta 9kk

Aikani selailin pinoa taakse päin, mutta ei ainakaan minun silmiini huhtiksia sieltä osunut, joten aloitetaan nyt uusi.

Meidän Kaapo lähti uuden vuoden aaton aattona PITKÄN harkinnan jälkeen konttimaan, ja nyt eilen sitten nousi tukea vasten seisomaan :)

....ja toki sitten eilen hankittiin jo muutama ensihaaverikin, kun suu sattui kaksi kertaa trampoliinin reunaan, niin että molemmilla kerroilla tuli oikein verta. :(

Nyt kaveri kyllä viihtyy hyvin lattialla, kun pääsee aivan minne itse haluaa!

Takka kiinnostaa turhankin kovasti, ja mietinkin tuossa, että mahtaako kellään olla kokemuksia sellaisista " aitaelementeistä" , jotka saa takan eteen laitettua? Vai millä tavoin olette saaneet taaperon pidettyä erossa takasta? (Kieltäminen ja poisvienti EI onnistu, on koetettu...)

Kaapolle on muutaman viikon sisään puhjennut 3 hammasta. Nyt niitä onkin sitten 2 alhaalla ja 4 ylhäällä. Näyttää hassulta, kun suloinen hampaaton hymy on muuttumassa suloiseksi hampaalliseksi hymyksi :)

Kuinka muutes, eikös nyt 8 kk iässä pitäisi tulla kutsu hammashoitajalle? Näin ainakin isommilla lapsilla oli.

Jeba, välipalan laittoon tästä, jotta päästään tonne ulos kuraan leikkimään...

:) Tilda

ehdin vähän kirjoitella. Viimeviikolla oli huhtikuisten kuulumisia, minäkin kirjoitin, mutta ei siihen montaa viestiä tullut.

Elikkäs. Meillä Joona konttaa mahdotonta kyytiä ja kävelee tukea pitkin. Välillä yrittää päästää irti, mutta nurin menee :) Hampaita on suussa 8 kpl ja niillä on Joonan mielestä kiva haukata äidistä aina silloin tällöin. Toinen kiva juttu on repiä hiuksista ja naamasta :)

Minun perään Joona on alkanut itkeä. Vessaan mennessä ovi on jätettävä raolleen ja postilaatikolle täytyy mennä vasta Joonan nukahdettua. Eipä silti, isukin perään huudetaan myös :)

Joonalla on menossa viides korvatulehdus. Huomenna mennään korvalääkärille. Haluan keskustella että olisiko aiheellista jo operoida, esim. putket korviin. Tk:ssa ei asia etene. Joonan massu reagoi kovasti antibioottiin, vaikka käytämme Rela-tippoja :(

Meille tulee kissanpentu n. 2 kk päästä. Täytyisi käydä kuun lopulla vähän tutustumassa Joonankin kanssa uuteen perheenjäseneen, minä jo kävin joulun jälkeen tyttären kanssa. On se sitten suloinen kisu :)

Hyvää vuoden jatkoa huhtiksille!

Mother ja Joona

sen niminen homeopaattinen aine kuin pulsatilla auttaa korvatulehduksiin. pari raetta päivässä. niitä saa jostain apteekeista ja luontaistuotekaupoista. ainakin hakaniemen apteekissa on!

..jottei aivan tuonne pahnan pohjille taas valuta!

Sisällä tänään pidellään orastavaa myrskyä; kamala tuuli ja sade! Kaapo kuitenkin nukkui ulkona, ei puhettakaan, että saisin sisälle päikkäreille.

Pikku-herran ruokahalut on kasvaneet nyt liikunnan aloitettuaan; tänäänkin sain tuplata normiannoksen! Syö kuin miehet ;)

Juu, mutta missähän kaikki luuraa? Laittakaahan kuulumisia, jookosta.

tilda (all alone here!)

Juuh, pian aina valahtaa tämä meidän pino tuonne aivanpohjalle. Mutta eipä se ihme, kun moni on jo aloittanut työt, ja kyllähän lapset pitää elämän muutenkin kiireisenä. Meillä tässä juuri nyt pieni hiljaisempi hetki menossa, saas nähdä kuinka kauan se kestää..

Oliko se Fruit84, kun kyseli 9kk ikäisen rytmeistä. Mielestäni perus simppeli päivärytmilapsille on jotakuinkin tämän suuntainen:

herätys 7-8.00

aamupuuro 8.00

ulkoilua 9-11.00 (en tarkoita että kahta tuntia täytyy välttämätä ulkona olla!)

ruoka 11-12.00

päikkärit

välipala 14-15.00

iltaruoka 16-17.00

yöunille 20-21.00

Tän suuntaisen ohjeen saa neuvolasta, jos sieltä kysyy päivän rytmityksestä. Meillä Kaapo yleensä nukahtaa aamu-ulkoilun aikana, ja se hiukka myöhästyttää ruoka-aikoja. Isompien lasten kanssa ulkoillaan myös kello 14-16 välisenä aikana jossakin vaiheessa, ja usein Kaapo nukkuu myös silloin. Ihanteellinen olisi, jos Kaapo jaksaisi valveilla päiväruokaan asti, jonka jälkeen olisi sitten hyvä alkaa pitemmille unille. Silloin päivä varmaankin menisi yksillä unilla. Tai sitten illalla viiden maissa tulisi yhdet lyhyet lisäunet.

Mutta kannattaa muistaa, että kaikkien perheisiinhän ei sovi samanlaiset rytmit, jokainen muodostaa omansa.

Hirmusesti itseään pohdituttaa myös tuo töihin paluu ja lasten hoitojärjestelyt... Tai tällä hetkellä itseasiassa eniten huolettaa että saanko kerättyä niin paljon tunteja, että aivan töiksi asti... Huoh. Mutta nyt illan jumppaa suunnittelemaan!

Kaapo mekastaa lattialla, on löytänyt mielenkiintoisen lelun, ja voi että on pojalla hauskaa! :)

Tsemppiä jo kaikille työssä käyville ja siinä samassa perhe-elämää pyörittäville, te olette niitä arjen sankareita!

tilda

Heipä hei,

täältä putkirempan keskeltä. Pienellä melulla ollaan menty kaksi päivää ja eiköhän täällä vielä ensi viikko asustella ennen kuin mennään ilahduttamaan mummoa ja vaaria kahdeksi kuukaudeksi. =)

Moonasta on tullut varsinainen vauhtihirmu, joka ei tahdo oikein malttaa nukkua päikkäreitäkään. Ajelee kärryllään pitkin poikin asuntoa ja ilmoittaa kyllä kun ei enää pääse eteenpäin, vaan täytyy tulla kääntämään. Jos ei ajella kärryllä, niin sitten pitää olla kävelyttämässä. Muutamana viime päivänä on oppinut laskeutumaan eikä päästä enää tuosta vain irti, olettaen että kyllä joku ottaa kiinni.

Puhepuolikin on kehittynyt tosi paljon. Koko ajan tulee jotain sepustusta ja jotenkuten sanoo jotain sanojakin. Mutta enempi siis tätä hablahablaa. =)

Meillä on sangen ihana tyttönen, jonka yötkin on pääsääntöisesti hyviä. Meillä ei juurikaan heräillä yöllä ja aamulla nukutaan melkein ysiin saakka.

Vilinää ja vilskettä riittää meidän huushollissa. Kaikki on pitänyt karsia jo Moonan korkeudelta pois, kun muuten ne karsii Moona. =)

Tässä meidän kuulumiset lyhyesti, nyt gradun pariin....

Elliina ja Moona 9+ kk

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat