Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (26)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Äänteellisesti ei ole minusta kaunis, luonnonilmiönä toki ihana.

Mutta nimestä kuin nimestä tulee sen kantajansa nimi, oli se aluksi minkä kuuloinen tahansa. Ja jos kantajasta pitää, nimikin on ok.

ajatellen se kuulostaa venäläiseltä. Siis tarkoittaisi venäläistä (naista). Eikös " ruski" ole " venäläiset" ja venäjän kieli?

Kaunis luonnonilmiö ja ihan vain suomessa kaunis sana. Mutta kansainvälisesti monet varmaan liittää sen venäjään. Siis kun matkustatte, jos hän isona hakee töitä ulkomailta jne :)

tosin, minusta venäjä on ihan hieno maa. ei siinä mitään. mutta silti...

Olen tuntenutkin yhden Ruska-tytön (tai naisen oikeammin), kertakaikkisen ihana ihminen, mikä vahvistaa suhtautumistani nimen hyvyyteen entisestään.

Olen kyllä kuullut tuosta Ruska-juomastakin :)

Itse asiassa nyt kun tarkemmin ajattelen niin myös toinen suosikkimme (Tapio) on viinan nimi. ;) Emme sentään ole nimeen saaneet siitä ideaa, ellei sitten alitajuisesti... ;D

Itsekin olen nuori, ikinä mistään ruska-viinasta kuullutkaan, mutta vaikka ruska on luonnonilmiönä kaunis ja olen syksyihminen, sanana (ja varsinkin nimenä!) se on karkean ja ruman kuuloinen. No, mielipideasia sinänsä, etten pidä hyvin ärräpään kuuloisista nimistä muutenkaan.

Jo ensinnäkin se, että mielleyhtymä äänneasusta tuo ensin mieleen sanan paska, sitten sanaleikin " ruska pakkasessa" ja venäläisyyden.

Toiseksi se, että olen kuullut tuntemattoman äidin kutsuvan pientä poikaansa tällä nimellä kerhossa, ja vaikka lapsi oli suloinen, se kuulosti aivan karmealta. Silloin säälin aidosti lasta nimensä tähden, ja pakko sanoa, että sitä ei satu usein.

Jos teillä on muita nimivaihtoehtoja, joista tykkäätte, niin älkää laittako. Jos tämä nimi on teille elinehto, niin onhan niitä huonompiakin olemassa. Ajattelisin vain, että jokainen äiti haluaisi laittaa lapselleen maailman kauneimman ja ihanimman nimen. Tämä nimi ei mielestäni sellainen ole.

Mielestäni se on sukupuoleton, ja siksi se ei ole mieleeni. (Ei siis voi sanoa, onko Ruska tyttö vai poika, tarkoitan). Paska-assosiaatiota en itse siitä saa.

Haluan nostaa erikseen hattua sinulle siitä, että olet ainoa tapaamani kirjoittaja täällä, joka kysyy kommentteja lapsen nimestä, eikä vedä hernettä nenään tai haistattele niille kommentoijille, jotka eivät hänen ehdottamastaan nimestä pidä, vaan suhtautuu avoimesti kaikkiin kommentteihin. Hienoa, ap!

En tietystikään pahastu rehellisistä mielipiteistä, kunhan ne pysyvät asiallisina, ja tässä asiassa ne ovat pysyneet enimmäkseen asiallisina, mikä on ehkä yllätys ottaen huomioon palstan :)

Ruskan äänneasu on siis joidenkin mielestä ruma, jännä, miten itse miellän sen kauniiksi. Ehkä sitten pidän vähän " sorahtavammista" äänteistä? Olen kyllä muissakin nimissä huomannut, että pehmeät äänteet eivät oikein iske ja tuntuvat mitäänsanomattomilta. On totta, että kaikki vanhemmat haluavat antaa lapselleen kauneimman nimen, ja siksi mekin tätä nimeä harkitsemme, koska se on meistä ihan aidosti kaunis. Makuasiat tosiaan vaihtelevat rajusti...

Itse en siis vaan osaa asettua tuohon, että nimi kuulostaa karmealta.

Mutta syy, miksi itsekin aluksi epäröin, oli juuri tuo tietty samankuuloisuus paska-sanan kanssa. Toisaalta pidän kyllä myös nimestä Saska ja sehän on vielä lähempänä sanaa paska! Tuo kansainvälinen merkitys on kyllä sellainen käytännön asia, joka on ihan miettimisen arvoinen. Minusta kyllä erikieliset nimet ovat rikkaus, siis nimet joihin liittyy jotain maan omasta kielestä tai kulttuurista... Siksi en ihan heti hyllyttäisi nimeä siksi, että se jossain tarkoittaa jotain ihan muuta kuin synnyinmaan kielessä, mutta toki se on silti ajattelemisen arvoinen asia.

Nähtävästi tämä nimi jakaa mielipiteitä, kuten niin moni muukin nimi... :)

Nimittäin tuli joskus nuoruudessa juotua Ruska-nimistä halpisviiniä, joka oli suunnilleen yhtä halpaa ja pahaa kuin pultsarien suosima Sorbus...

Jokaisesta nimestä saa väännettyä vaikka mitä, eli se ei mielestäni pitäisi olla ainoa kriteeri nimeä valitessa. Ruska on persoonallinen ja kaunis nimi, ja tulee olemaan yksi ehdokas meidän tyttärellemme myös. Ja ei, sukunimemme ei ole Pakkanen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat