Seuraa 

Ajoissa liikenteessä ;)

En ole koskaan käynyt oopperassa (paitsi kerran Nosturilla " nuoriso-oopperassa" ). Ostin liput oopperaan äitini synttärien kunniaksi, hän kun on aina pitänyt oopperamusiikista mutta ei koskaan päässyt katsomaan.

Äitini sitten muistutti että " oopperaan pitää pukeutua" . Älysin vasta nyt herätä miettimään, että miten?

Ihan juhlatamineetko, vai riittääkö perussiisti jakku ja suorat housut?

Muistakin " ooppera-etiketeistä" saa vihjata :P

Sivut

Kommentit (27)

On totta, että oopperassa näkee kaikkea iltapuvuista (yleensä ulkomaalaisia) farkkuihin... jotka eivät kyllä oikein sovi. Vaikkapa suorat housut ja joku tyylikäs toppi/jakku on ok.

Etiketistä: kun kapellimestari kävelee sisään, taputetaan. Myös väliajan jälkeen. Yleensä kannattaa odottaa, että muutkin alkavat taputtaa. Kaikista aarioista kun ei aina ihan varmasti tiedä, joko loppui, ja kesken kaiken ei sovi taputtaa.

Jos aarian laulaja on ollut todella hyvä, on korrektia huutaa Brava!, jos kyseessä on nainen, ja Bravo! vain jos mies tai kuoro. Tässä monella menee pieleen, aina kuulee, että huudetaan naiselle Brava! Yleensä huutaja on joka tapauksessa mieshenkilö.

Vieruskaverin kanssa ei puhuta kun valot on sammutettu. Kaikkea ylimääräistä liikehdintää, venyttelyä ym. pitää välttää ja yskimistä, jos vain voi.

Valokuvaaminen on luonnollisesti kiellettyä (voi häiritä laulajan keskittymistä).

Nautinnollista oopperailtaa! :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pöytävaraus kannattaa tehdä ennekkoon. Arvaappa kuinka ihana on kaikessa rauhassa kävellä katettuun pöytään. kahvi on pienessä termarissa ja leivos nätisti. On paikka missä istua. Ei ole kalliimpaa kun jonottaa tiskillä ja syödä hätäsemmin seisten.

Patarouva on mukava ooppera : ) kevyt ja puvuisssa vivahteita ( ainakin omasta mielestäni ja olen ihan maallikko, mutta käynyt viimeisen viiden vuoden aikana katsomassa likipitäen kaikki kansallis-oopperan teokset ) Ei tarvitse kuunnella etukäteen, musiikki mukavan simppeliä. tekstitys kulkee taululla ja juoni on ihan selkeä.

Ps . opiskelijat pääsevät samanpäivän näytöksiin 10 ¿ permannolle. siis samaan hintaan kun Leffaan. Oppera on aina elämys !!

itse en juo ikinä.

Ensi-iltaan kannattaa panna vähän perempaa, muuten se " perussiisti" riittää kyllä. esim suorat housut tai hame ja jakku tai parempi neule. Mutta et tunne oloasi ylipukeutukneeksi pikkumustassakaan.

Jos teillä on kotona pienet kiikarit, kannattaa ottaa mukaan. On kiva katsella laulajien ilmeitä lähempääkin :-)

Ohjelma ostetaan ovelta, kannattaa yleensä koska ne on hyvin tehty ja illan ohjelmasta saa kivaa tietoa plus jää kiva muisto. Librettojakin myydään, mutta ne ovat siis kaikki sanat mitä lauletaan, joten tuskin tarvitset. Jos ooppera on muulla kielellä kuin suomeksi, siihen on lavan yläpuolella tekstityslaite.

Kävin marraskuussa teatterissa ja nautintoa hiukan pilasi se, että vieressäni istuva nainen nauroi [b]todella[/b] kovaan ääneen. Kyllä esitys oli hauska, minäkin naureskelin, mutta tämä nauru kuulosti melkein karjumisen ja naurun sekoitukselta...

Kiitos edelleen vinkeistä! Ehkä näistä on iloa muillekin :)

Pöytävaraus kannattaa tehdä ennekkoon. Arvaappa kuinka ihana on kaikessa rauhassa kävellä katettuun pöytään. kahvi on pienessä termarissa ja leivos nätisti. On paikka missä istua. Ei ole kalliimpaa kun jonottaa tiskillä ja syödä hätäsemmin seisten.

Patarouva on mukava ooppera : ) kevyt ja puvuisssa vivahteita ( ainakin omasta mielestäni ja olen ihan maallikko, mutta käynyt viimeisen viiden vuoden aikana katsomassa likipitäen kaikki kansallis-oopperan teokset ) Ei tarvitse kuunnella etukäteen, musiikki mukavan simppeliä. tekstitys kulkee taululla ja juoni on ihan selkeä.

Ps . opiskelijat pääsevät samanpäivän näytöksiin 10 ¿ permannolle. siis samaan hintaan kun Leffaan. Ooppera on aina elämys !!

Voisinkin tehdä netissä ehkä sen pöytävarauksen...

Tämä on ollut kyllä kullanarvoinen ketju! Täytynee äidiltä kysellä lainaksi tuota levyä.

Onnistuu netistä tai paikan päällä (ajoissa). Saat maksaessa tiedon pöytänne numerosta ja sijainnista, jotta sitten väliajalla ei tarvitse muuta kuin istuutua pöytään!

Pukeutuminen on todellakin kirjavaa, mutta riippuu hieman myös esityksestä. Tuleva NDT-vierailu (modernia tanssia) saa varmaan kaikenlaista väkeä liikkeelle, joten luulen että persoonallista pukua on enemmän kuin tavallista jakkupukua ;)

Nautiskelkaa - minulle jo itse rakennuksesta tulee aina hyvä fiilis ;)

rupesi tekemään mieli oopperaan!

Itse kävin viimeksi jossain baletissa, ja kyllä aina ovat olleet mieleenjääviä tilaisuuksia.

Nyt vain en ole " päässyt" mihinkään pariin vuoteen sillä minulla on kurja ongelma sen paikalla istumisen kanssa. Lähes aina pitäisi päästä kesken näytöksen vessaan. Ei ole kiva rampata ees taas... Viimeksi jäi leffanautinto alkuteksteihin.

Hauskaa oopperaa!

Siinä katutasossa, siis ennen kuin laskeudutte portaita alas niin oikealla on tiski jossa tehdään pöytävaraukset väliajoiksi, yleensä 2.

Tilaa pöytään valmiiksi kahvi ja jotain pikkusuolaista. Antavat pöytänumeron ja kaikki on valmiina pöydääs kun tauko alkaa.

Kahvi, leivos ja konjakki on mukava välipala, ja jos näytös on huono niin on edes mukava odottaa väliaikaa ja hyvää putavaa.

Ja kuohuviinilasillinen on lähes etikettiin kuuluva pakko ennen kuin mennään näytökseen ensimmäistä kertaa.

Purtavaa saat kyllä ostettua myös tiskiltäkin vaikka et ole sitä tilannut etukäteen.

terv.

mies, 33v.

Viimeksi kun olin oopperassa (pääsen tosi harvoin, välimatka), siinä edessä olevat alkoivat kesken huippukohdan availemaan kännyköitä ja kuiskailemaan: " Minne tän jälkeen?" . RAAAAHHH!!! Kyllä mua nyppi, miten urpoja voi ihmiset olla! Eli kännyköiden räpläys ja jutustelu jätetään ehdottomasti salin ulkopuolelle...

Hyvä vinkki etenkin tuon ohjelman ostaminen!

Enköhän minä näillä ohjeilla jo jotenkin selviä ;)

Patarouvaa mennään katsomaan. Edelleenkin olen hiukan oopperasivistys-pimennossa ja valitsin esityksen hiukan summittaisesti. Esittelyteksti oopperan mainoslehtisessä vaikutti kyllä kiinnostavalta!

Ellei sitten mene niin hyvissä ajoin paikalle, ettei naulakkotiskillä ole vielä tungosta. On helpompaa sekä itselle että narikan väelle, kun vie tavaransa " ripustusvalmiina" . Lähtiessä ei kannata mennä tungeksimaan - naulakot tyhjenevät yllättävän nopeasti!

Oopperassa on ihanaa, itsekin olin ihan haltioissani jo sen talon tunnelmasta! Harmi että pääsen niin harvoin, on turhan pitkä matka...

Terveisin narikassa kymmenen vuotta töissä ollut (ei Kansallisoopperan narikassa kuitenkaan)

niin voi sitten esityksessä keskittyä olennaiseen. Tässä se ei kyllä ollut niitä monimutkaisimpia. Muistanko oikein että niille jälkimmäisille naulakoille (naisten vessojen jälkeen) on paljon pienemmät ryysikset kuin niille heti sisäänkäynnin jälkeen.

mutta toiset tykkäävät pukeutua juhlavammin, se on makuasia... joskus näen ihmisiä siellä farkuissa ja villapaidassa, ja se ei kieltämättä tunnu kauhean kivalta...

Muutenkin hyviä vinkkejä.

Me ei kyllä yleensä koskaan tehdä pöytävarausta, jonottamallakin ehtii kyllä väliajan aikana ostaa lasillisen tai kahvin.

Kannattaa huomioida, että kallista on, paljon kalliimmat tarjoilut kuin tavallisessa ravintolassa. En valitettavasti muista mitä maksaa (joku muu on maksanut ;)), ehkäpä mies 33v. vois vähän valaista?

terv. kolmonen

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat