Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen osallistunut ystävätoimintaan (maahanmuuttajien). " Ystäväksi" sain somalialaisen naisen. Jonka kanssa on yritetty tavata (tavoitteena että että tämä nainen oppisi suomea.)

Vasta kolmannella kerralla onnistuin tapaamaan tämän naisen ensi kerran järjestävän tahon kanssa yhdessä. Hän vain ei tullut sovittuun tapaamiseen.

Nyt yritetään sitten omin nokkinemme tavata ja tänään menin sovittuun paikkaan odottamaan. Häntä ei kuulunut. Soitin hänelle ja hän sanoi olevansa sairas ja että puhelin on ollut kiinni. (en tiedä mitä tuo " kiinni" tarkoittaa. onko saldoraja ummessa vai miten...) ei pyytänyt anteeksi vaikka selkeästi ilmoitin että olen odottamassa häntä.

Olisin siis odottanut että soittaa minulle jos ei pääse! harmittaa että turhaan vaivaudun paikalle ja sitten ei kuulukaan.

Soitin hänelle myöhemmin uudestaan ja yritin kysyä että miksei soittanut minulle. ei vastannut kysymykseen ja alkoi puhumaan muuta.

olisi niin mukava jos tästä ystävyydestä kehkeytyisi jotain mutta pelottaa että aina vain käy niin että menen turhaan paikalle.

Onko kenties kulttuurissa jotain että ei kertakaikkiaan ymmärrä että kun jotain on sovittu niin siitä pidetään kiinni ja PERUTAAN jos ei sovikaan.

Tietääkö joku??

Sivut

Kommentit (25)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Älä järjestä tapaamista jonnekin muualle. Silloin kaikista vähiten tapaatte. Parasta olisi, että tarjoudut itse menemään hänen luokseen. Varsinkin jos hänellä on lapsia. Autat sitten myös lasten hoidossa, kun olet siellä. Et siis katso sivusta, jos lapsi kaatuu ja äiti on kauempana. Nostat lapsen ylös aivan kuin siinä olisi oma lapsesi. Rupattele lapsille mukavia ja hymyilet. Vie samalla jotain pientä viemistä.

Minulla itselläni on juuri nyt puhelin kiinni siten, että minulle voi soittaa, mutta minä itse en voi soittaa kenellekään. Kyse ei ole saldorajasta, vaan olin soittanut, että maksan laskun tiettynä päivänä, enkä maksanutkaan sitä. Harmittaa, koska edes muistutuslaskuja ei ehtinyt tulla. Puhelin olisi vieläki auki, jos en olisi soittanut ja sopinut maksamisesta, kun en kerran pystynytkään maksamaan.

Luultavasti kuitenkin tämä nainen ei halua sinua tavata ja keksii koko ajan tekosyitä. Mutta jos vielä haluat olla kärsivällinen, niin tosiaan mene käymään. Mene vaikka yllättäen, jos tiedät osoitteen.

joilla on täsmällisyyttä alkuunkaan.

Mm Irlannissa neuvotaan sopimaan tapaaminen pubiin jotta voit siellä rauhassa viettää aikaa ja ystävä saapuu sitten kun kerkiää.

ei kyllä kannata pitää itsestään selvyytenä että nainen korjaisi tapojaan. mieheni kanssa ollaan puhuttu monesti miten epäkohteliasta on jättää toinen odottamaan, mutta puhe tepsii vain vähän aikaa..

- 2 -

Itse olen muuttanut ulkomaille vapaaehtoisesti, osaan kieltä, kulttuuri ei ole ihan hirveän erilainen ja voin käydä töissä yms. Siitä huolimatta uusien ystävyyssuhteiden solmiminen on todella vaikeaa... ainahan se taitaa aikuisena olla vaikeaa mutta täysin uudessa ympäristössä entistä vaikeampaa, kun ei ole tuttuja joiden kautta voisi tutustua ja kulttuuri ja tavat ovat kuitenkin vähäsen erilaiset. Voin hyvin kuvitella, että se on lähes mahdotonta jos olosuhteet ovat yhtään vaikeammat, kuten varmasti suurimmalla osalla somalialaisnaisista Suomessa. Jos halutaan, että maahanmuuttajat sopeutuvat yhteiskuntaan, pitäähän heidän tutustua suomalaisiin. :)

mamu-työtä. olin tukihenkilö eräälle somalialaiselle naiselle. Aika usein perui tapaamisia. Kerran hän kävi luonani kylässä ja kerran käytiin kahvilla. Mutta eräs toinen somalialainen nainen tapaili useammin ystävääni. Hän jopa soitteli ystävälleni ja oli aktiivinen. eli ehkä jotkut ovat rohkeampia tutustumaan suomalaisiin. Yritä vielä kerran tavata nainen.

...olen nyt tavannut naisen kaksi kertaa ja tapaamiset on olleet todella mukavia. mitään ongelmia ei ole ollut. ja sille joka sanoi ettei nainen ole kiinnostunut minusta tiedoksi että ystävyyden " kestoksi" on alustavasti (toimiston taholta) sovittu 3kk niin tämä nainen haluaisi että se kestäisi pidempään. minä sanoin että jos kaikki on hyvin niin sitä voi jatkaa. ja itsekin haluaisin että voisimme ystävystyä sillä tavalla aidosti että emme tarvitsisi mitään " toimistoa" siihen.

ap

Heille tuo on ihan arkipäivää. Olen ollut naimisissa 15 vuotta ja varmaan koskaan ei ole yksikään sen puolen ihmisten kanssa sovittu asia pätenyt sellaisenaan. Luulen aina sopineeni mutta he eivät. Yleensä kyllä sitten vastaavasti ilmestyvät silloin kun ei ole sovittu...

...olen nyt tavannut naisen kaksi kertaa ja tapaamiset on olleet todella mukavia. mitään ongelmia ei ole ollut. ja sille joka sanoi ettei nainen ole kiinnostunut minusta tiedoksi että ystävyyden " kestoksi" on alustavasti (toimiston taholta) sovittu 3kk niin tämä nainen haluaisi että se kestäisi pidempään. minä sanoin että jos kaikki on hyvin niin sitä voi jatkaa. ja itsekin haluaisin että voisimme ystävystyä sillä tavalla aidosti että emme tarvitsisi mitään " toimistoa" siihen.

ap

hommaan mukaan mut kai täytyy uskoa jos joku sanoo et tollanen kuuluu heikäläisten tapoihin. Onko tosiaan noin? Sen olen ennenkin tiennyt ettei täsmällisyys kuulu afrikkalaiseen kulttuuriin.

eikä yksikään heistä ole tuollainen.

Nainen ei ehkä halua tulla kotiisi jos noudattaa islamia, ja miehesi voi olla siellä, ei tuntisi oloaan kotoisiaksi.

Ehkä ei ylipäätään tunne oloaan kotoisaksi kanssasi mutta ei kehtaa sanoa sitä, eikä ainakaan kauniisti osaa sanoa sitä.

Tai sitten hänellä ihan oikeasti on sairautta yms ja kielivaikeudet estää kommunikoimasta kanssasi hyvin.

Ette ehkä ymmärrä toisianne.

Itsekin suosittelemaan kutsumaan itsesi hänelle kotiin, kotona me ainakin kavereiden kanssa ollaan, ja lähinnä sen kotona, jolla on enemmän lapsia.

Ei ehkä jaksa paneutua tutustumaan toisenmaalaiseen ihmiseen, jonkan kanssa ei välttämättä ole mitään yhteistä. Hieno juttu kuitenkin, että jaksat yrittää ja nähdä vaivaa ystävyyden solmimiseksi.

Minä olen Länsi-Suomesta ja mies Itä-Suomesta. Meillä on täysin erilainen aikakäsitys ja alussa se aiheutti tosi paljon hankaluuksia. Nyt sentään yleensä puhutaan jo edes suunnilleen samoilla käsitteillä, kun hänen sukulaisiaan kutsutaan kylään tms. Aiemmin jos kutsuimme illalla, saattoivat ihan hyvin karauttaa aamuseitsemältä pihaan! " Tänäänhän meidän piti tulla" .

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat