Seuraa 

Pojan hoitopaikassa on nyt kuulemma esiintynyt parvorokkoa ja hoitaj oli varoitellut illalla meiän iskää, mutta minkä mä voin sille, jos se tarttuu meidän poitsuun ja sitä kautta mä altistun sille???

Ope, joka on samoilla viikoilla kuin mä, oli lähtenyt kesken päivän kotiin välttääkseen tartunnan, mutta mä en voi mennä minnekään karanteeniin pojastani, mitä teen?

Onko vaarallista vai kenties hengenvaarallista?

Auttakaahan nyt tietämätöntä, kiitokset etukäteen!

:( nikki

Kommentit (2)

eipä tässä kai auta kuin toivoa parasta!

Kävin tossa googlen kautta lueskelemassa tästä samasta ja todellakin siinä vaiheessa, kun näkyy, ei enää tartu - kiva, kiva!

Mun viikot 17+ eli samassa riskiryhmässä ollaan, voi vee... meilläkin poika eskarissa, että ihan samassa tilanteessa ollaan sun kanssa!

Onnea tässä nyt tarvitaan (ja paljon!) - vesirokolta vältyttiin ja nyt tämä tauti!

:? epätoivoinen nikki

ps. teillä tuntui siellä kesä-heinissä olevan joku muukin kiinnostava keskustelu, ihan vakavasti rupeen miettimään, että vaihtaisinko palstaa sielä kesäkuisista

Mulla sama tilanne kuin sulla, mut ti sain tietää. Olen itse raskauspahoinvoinnin takia sairaslomalla ja otin nyt sitten mahdollisuuden tullen pojan pois eskarista, kunnes mun parvorokkovasta-aineet selviää tai mun oma sairasloma loppuu. Suosittelen sinua ottamaan yhteyttä neuvolaan ja kerrot tilanteen. Luulen että määräävät sinut samoin kuin minut heti noihin verikokeisiin.

Mikäs viikko sulla on menossa? Mulla 15 viikko huomenna, joten kuulun vielä tähän riskiryhmempään porukkaan.

Tässä teksti, jonka eilen rustasin tuonne kesä-heinäkuun taitteen odottajiin:

Parvorokko on ns. viides tauti eli viides, jossa voi tulla näppylöitä. On kaikista yleisin 5-15-vuotiaiden keskuudessa ja noin puolet tai 2/3 aikuisväestöstä on sen joskus sairastanut. Oireet voivat olla täysin mitättömiä tai muistuttaa flunssaa tai sitten on selkeämmät parvorokon oireet, joissa ensin tulee kasvoihin sitten ihottumaa, josta se leviää sitten 1-4 päivän viiveellä käsiin, jalkoihin ja keholle. Loppuvaiheessa kasvot voivat olla sen näköisen sinertävät, että joku olisi ikäänkuin lyönyt kasvoihin.

Parvorokkoa liikkuu yleensä syksyisin ja keväisin ja en tiedä, kun tänä vuonna on niin hassu talvi, että onko nyt olevinaan syksy vai kevät, mutta ainakin täällä Espoossa päiväkodissa sitä jo kiertää.

Parvorokko on vaarallinen sikiölle ja varsinkin ennen 20 raskausviikkoa. Ensimmäisellä raskauskolmanneksella tulee helpommin keskenmeno, myöhemmillä viikoilla taas sitten sikiön punasolujen tuotanto heikkenee ja aiheuttaa anemiaa ja turvotusta, jota sitten voidaan seurata äitiyspolilla ja mahdollisesti jopa jotenkin hoitaa, mutta ainakin mitä mies mainitsi, niin kuulosti aika riskialttiilta ne hoitomenetelmätkin. Jostain luin, että 5%, jostain taas että 10% päätyy keskenmenoon.

Periaatteessa siis erittäin ikävä sairaus, mutta toisaalta aika hankala sairaus välttää eli parvorokko tarttuu parhaiten noin viikkoa ennen iho-oireita ja sitten kun iho-oireet tulevat, niin ei enää niin tartutakaan. Niveloireitakin voi tulla ja jotain lihaskipuja. Päiväkodeissa ja kouluissa tartunnan saa noin 20%, kotona sitten noin 50%. Mutta miten välttää ihmisiä, joille viikon päästä voi tulla sairaus, jossa ei välttämättä ole mitään oireita?

Käytännössä mitään ei oikein voida tehdä. Virustauti, johon ei ole parannuskeinoa. Jos työpaikalla tai lapsen päiväkodissa on parvorokkoa, niin toimitaan niin, että otetaan verestä parvorokon virusvasta-aineet. Sitten sen mukaan toimitaan. 1) jos on vasta-aineet, niin tartuntaa ei voi tulla ja voi elellä hyvillä mielin 2) jos ei ole vasta-aineita ja ei ole saanut tartuntaa, niin sitten vaan seuraillaan oloa ja katsotaan, että miten käy, usein otetaan 2 viikon tai 1,5 kuukauden päästä toinen verikoe, jossa tarkistetaan, että onko tartunta tullut 3) mikäli on tuore tartunta (eli vasta-aineet ovat nelinkertaiset kuin mitä olisi, jos taudin olisi joskus aikaisemmin sairastanut), niin sitten otetaan seurantaan, käytännössä kai ultrataan tyyliin 12 seuraavaa viikkoa 1-2 viikon välein.

Se mikä tässä on kuitenkin hyvin lohdullista on se, että mikäli itse ei olisi tautia sairastanut ja taudin saisi, niin sikiöön tarttuu vain 30% tapauksista sairaus ja sittenkin se sikiö sitten selviää yleensä ihan hyvin, jos vaan hengissä säilyy eli ei pitäisi tulla mitään epämuodostumia tai kehitysvammaisuutta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat