Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ipana on ollut aina huono nukkumaan, mutta nyt tilanne on taas kärjistynyt pahemmaksi. Pitkän aikaa nukkumaanmeno on ollut kauheaa temppuilua, lapsi on kiukunnut, kiemurellut, vaatinut päästä syliin, äidin viereen sängylle, omaan sänkyyn jne. Yöllä on herännyt monta kertaa ja sama juttu kuin nukkumaan käydessä, yleensä olen lopulta aina saanut nukahtamaan meidän väliin. Lapsi ei siis kertakaikkiaan osaa nukahtaa ilman apua, ei illalla eikä yöllä havahtuessaan.

Olen itse ollut tosi väsynyt jatkuvien heräilyjen ja valvomisen takia, lapsi kun ei kelpuuta yöllä luokseen kuin äidin. Se vaikuttaa parisuhteeseen, arkitouhujen jaksamiseen, kaikkeen. Tuntuu vain mahdottomalta alkaa opettaa lasta väkisin nukkumaan, ton ikäisellä kun riittää jo omaa tahtoa, ääntä ja voimaa...

Onko kellään kokemuksia vastaavasta tai muuten vaan ehdotuksia, MITÄ IHMETTÄ VOIN TEHDÄ???

Kommentit (7)

Illalla lapsi yksinkertaisesti jätettiin nukahtamaan yksin. Ovella saatettiin käydä, jos kiukkuhuuto muuttui joksikin muuksi. Öisin yritin ensin nukuttaa kainalooni. Jos ei rauhaantunut siihen, laitoin omaan sänkyynsä ja menin sohvalle nukkumaan kuulosuojaimet korvilla. Muutama kerta piti jättää lapsi yöllä yksin, ennen kuin hän oppi, miten yöllä ollaan. Nykyään herää usein öisin, mutta ainoastaan kysyy, saako tulla viereeni ja nukahtaa ongelmitta peittoni alle. Mitään traumoja ei näytä tulleen. Pahempia traumoja olisi varmasti saanut sekopäisen väsyneestä (= vihaisesta) äidistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eilen sitten päätin että nyt nukutaan ja kannoin takaisin sänkyyn niin kauan että jäi sinne. Tänään ei ongelmia nukkumaan käymisessä.

On vain niin sydäntä riipivää pakottaa pientä nukkumaan =(

Ja kuinka kauan hän jaksoi huutaa illalla? Meidän lapsi huutaisi varmaan läpi yön, tai niin kauan, että yksinkertaisesti nukahtaisi uupumisesta, ja en usko että mulla on sydäntä tehdä sellaista... :( Mutta kai se on pakko kokeilla jos ei mikään muu auta, koska ei tämäkään tosiaan pidemmän päälle ole järkevää, kun äidin väsymys alkaa vaikuttaa ihan kaikkeen normaalissa arkielämässä. :(

Riehuu siellä tosin niin kovasti, että joskus pelkään hänen kaatavan koko sängyn raivoissaan...

Onko teidän muiden huonot nukkujat ollut kuitenkin päivisin pirteitä? Meidän ipana on päivällä yhtä aurinkoa, ei näytä huonot yöunet häiritsevän yhtä paljon kuin äitiä...

Ei kai sitä pahinta huutoa ollut kuin viikon verran, ehkä tunnin illassa. Sitten oppi, että asia ei muutu huutamalla miksikään. Sen jälkeen alkoi sitten vain puhua itsekseen sängyssä pari tuntia. Nukkumaan kun ei voinut periaatteesta ruveta. Muutama kuukausi oli tuota puhumisvaihetta.

Yöt rauhoittuivat tosiaan, kun muutaman kerran annoin kaikessa rauhassa huutaa. Muistelisin, että pari tuntia huusi yöllä. Kuulosuojainteni läpi kuulin aina välillä itkua, vaikka puoliunessa olinkin.

2

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat