Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tässä innostuin tekemään ruisleipää, ihan juuresta pitäen. Nyt on kipossa juuri hapattumassa, mutta en tajua mitä ohjeessa tarkoitetaan. Kypsytän sitä 3-4pv ja sitten se herätetään. Se on ok juuren ohjeessa, mutta itse leivän ohjeessa sanotaan, että herätä taikinajuuri 5 pv ennen leipomista. Eli tarkoittaako se vanhaa jo tehtyä juurta, vai pitääkö mun ensin kypsyttää tämä minkä tein, herättää se ja antaa vieläkin seistä viisi pv ennenkuin leipätaikinan voin tehdä??? Eikö siitä tulee hurjan väkevä taikina? Olo on kuin uusavuttomalla, vaikka keittiöhommat sujuu muuten ok. Tämä vaan on eka kerta ja en tajua ohjeista ja termeistä just mitään... Kiitos jos joku viitsii laittaa vinkkiä.

Kommentit (1)

taitaja, vaan itsekin yritän oppia. Olen tehnyt n. 6 kertaa ja nyt ehkä alkaa sujua.

Kuitenkin yhdessä kirjassa mullakin on tuollainen useamman päivän hapatus ja sitten Otavan Kotiruoka -kirja jossa on pari päivää, ja jonka mukaan olen tehnyt. Ohjeet on ihan selkeät.

Huom. en ole expertti , on muitakin tapoja varmasti tehdä ja teen toistaiseksi tämän keittokirjan mukaan.

Käytä taikinajuureen aluksi hapanleipäviipaleita eli on hyvä ostaa aitoa ruisleipää kaupasta ja tehdä siitä (itse tein näin ).

Liuota haaleaan 1 l veteen n. 3 viipaletta, joista kuori poistettu ja 1 l ruisjauhoja. Sekoita haarukkavatkaimella. Anna käydä huoneenlämmössä liinalla /lautasella peitettynä 1-2 pv , välillä sekoittaen. Taikinajuuri selkeästi kuplii tai on kuplinut ja tuoksuu raikkaasti happamelle. Jos käyneelle, niin pieleen meni. En ole käyttänyt sellaista vaan mennyt roskikseen.

Taikina elvytetään lisäämällä 2-3 dl taikinan ruisjauhoista juureen pari tuntia ennen taikinan valmistusta. (mummoni kuulemma aloitti aina saman tien taikinan valmistuksen, ilman ihmeempiä elvytyksiä)

Tässä on siis ohjeesta puolet.( koska luen ohjetta epäsuorasti keittokirjasta enkä tiedä voiko niin tehdä).

Muista valmiista taikinasta ottaa sitten pala pakastimeen tai kuivattaa ensi kertaa varten.

Eikä ohjetta enempää kannata jauhoja laittaa. Lisäksi itse laitan hiivaa vain 25g (ohjeessa 50g) eli oikeaoppisestihan leivän tulisi pystyä kohottamaan ilman hiivaa, mutta toistaiseksi minulla ei ole onnistunut. Täytyisi kokeilla.

ensikerralla kun teet leipää, sulatat taikanajuuripalan haaleeseen veteen ja ohje toistuu. Viimeksi itselläni juuri oli jääkaapinpäällä lämpimässä ja 24 h tuntia oli just ja just kuplinut, olisin voinut pitää kauemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat