Seuraa 

Käytin kestovaippoja kun vauva syntyi -> ensimmäiset 3kk. Käytössä oli ihan harso+kuorivaippana Bumpy.

Nyt kiinnostaisi taas kestoilla mutta ilman harsovirityksiä. Mielellään jotain yksinkertaista ja nopeasti kuivuvaa kun meillä ei ole kuivausrumpua.

Eli mikä olisi hyvä sisävaippa+kuori? AIO-vaipat on ilmeisesti todella kalliita joten ehkä ei niitä??

Niin vaipan koko? Poika on kyllä 7kk mutta painaa alle 7kg. On kasvanut hitaasti koko ajan. Hoikka siis on ja konttii. Vaikuttaako tämä vaippavalintaan?

Kommentit (16)

Täältä sitten toisenlainen mielipide. Itse en pidä Fuzzeista yhtään. Yksi meiltä löytyy ja enempää en hanki. Syy on siinä, että kyseisessä vaipassa on nepparit ja tuntuu, että nepparivaipassa se tarvittu kohta olisi aina niiden nepparien välissä eli täysin oikeaa säätöä ei ole. Joten meillä käytetään tuota yhtä lukuunottamatta vain tarrallisia taskuvaippoja. No kuopus käyttää enimmäkseen sisätäyttöjä ja harsoja, mutta taskuihin siirrytään vähitellen, kuten edellisenkin kohdalla.

Kushies Ultra tai Classic? Entä FuzzyBunz?

TotsBots Fluffer mikrokuituvaippa?

Kannattaako ostaa uutena nettikaupasta iso satsi vai muutamia käytettynä? Tuleeko kalliimmaksi kuin ostaa kertiksiä?

Meillä menee Pampersin vaippoja noin 1pkt/vko, koko 3 ja maksaa 9,5¿/pkt.. Vuodessa siis 520¿ jos vaippoja kuluu tätä tahtia ja ovat juuri tuon hintaisia.

AUTTAKAA, en halua tehdä useamman 100 euron virheostosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyttö on muutaman päivän päästä 2kk ikäinen. Kestoilun aloitin ihan vastikään, joten olen siinä ihan untuvikkko.

Olen käyttänyt tytöllä lähinnä Ruskovillan villahousuja, niissä imuna harsoa (kolmiotaitto) ja lisäimuna flanellia tai villaimua (tyttö pissaa runsaasti) + kuivaliinaa. Housut ovat vielä niin uudenkarheat, että kostuvat melkein heti parin ekan pissan jälkeen. Eiköhän se imukyky siitä parane ajan kanssa. Kosteus ei menoa haittaa, ovathan pöksyt lämpimät. Tyttö nukkuukin kestovaippojen kanssa paremmin päiväunet. Yökäytössä olen vielä pitänyt kertistä. Vuorokaudessa kuluu 1-2 kertakäyttövaippaa.

AIO-vaippoja olen kokeillut hänellä myös, enkä oikein tykkää niistä. Tai sitten en ole löytänyt vielä sopivaa. Kokeilin Magic Alls AIO-vaippaa ja se falskasi heti oltuaan puolisen tuntia päällä. Pissat pääsivät jostakin sivulta lakanoille. AIO-vaipat (Kushies, Popolino ym... kokeiltu) ovat lisäksi hirvittävän paksuja, eikä niiden kanssa istu esim. bodyt tmv. vauvanvaatteet, kun ovat niin kapoisia malleiltaan.

Erityisen ihastunut olen nyt Myllymuksujen taskuvaippoihin. Kaytän imuna hamppua. Ihanan ohut ja imukykyinen vaippa! Kuoriosa (pul) kuivuu todella nopeasti ja on käytössä muutenkin vaivaton. Erillistä kuivaliinaa ei tarvita.

Kannattaa kuorivaipoissa kiinnittää huomiota kuorien saumojen pehmeyteen. Meillä tytön iho on niin herkkä, että vähänkin kovemmasta kuoresta jää painaumat iholle. Painoa vauvallamme on miltei 6kg, eli s-koko on vielä käytössä.

Kanelisokeri

Luin joitain käyttökokemuksia kestovaippainfosta ja monet sanoi että fleece kuluu nopeasti rumaksi ja joidenkin mielestä vaippa falskaa..

Onkohan noin? Jos se kerran kuivuu nopsaan niin kyllä kiinnostaisi. Pitäiskö ostaa käytettynä pari ja kokeilla?

Ne oli vain aika kallita uutena, 18,9¿/kpl tai 112¿/6kpl (Jutta)

Mun mielestä helpoin tapa on aloittaa (ja mahdollisesti myös jatkaa) taskuvaipoilla. Eli juuri Fuzzeilla, Ipanat-täyttö, Myllymuksut ym.ym. Meillä eka vaippa oli Mommy' s Touch yhdenkoon taskuvaippa. Se istui meidän lapselle hyvin ja menee koko vaippaiän.

Taskuvaippa on tosi yksinkertainen: vaippa itsessään on tehty kosteudenpitävästä polyuretaanilaminoidusta (PUL) kankaasta ja sen sisällä on joku pintakuiva kuivaliinakangas (esim. mikrofleece tms.). Näiden kahden kankaan väliin jää tasku, johon sujautetaan sitten nesteet imevä imuosa. Se voi olla joku valmis imu (esim. Fuzzeihin saa vissiin oman mukaan), tai sitten sinne voi taitella harson, flanellin, bambucollegen (mun suosikki), hamppuimun, froteeta ym. Tosi helppoa :)

Sitten vaan kun tulee vaipanvaihdon aika, otetaan vaipasta imu pois ja heitetään erikseen johonkin säilytykseen (ämpäri, heiluriroskis, pajukori tm.) pesua odottamaan. Ja uus vaippa kehiin.

Noi AIO-vaipat on siitä huonoja, että niiden kuivuminen kestää tosi kauan. Eli se tarkoittaa sit sitä, että niitä vaippoja täytyy olla monta. Taskuvaipat kuivuu ihan hetkessä.

Kestot tulee kyllä halvemmaksi kuin kertikset, puhumattakaan siitä jätteen määrästä, jossa myös säästetään. Kertisvaipat ovat myös täynnä eri kemikaaleja, jotka eivät ole myrkyttömiä.

Jos yhtään osaat ompelukonetta käyttää (mä osaan hyvin huonosti, mut onnistuin silti!), niin itse saa tehtyä vaipat vielä halvemmalla! Suomen vaippa-wahmit myyvät myös vaippakankaita ja -tarvikkeita. Hinnat ei päätä huimaa. Sopivia kankaita ei ole Eurokankaissa saatavilla, ulkoilu- tai sadetakkikankaat eivät sovi tähän käyttötarkoitukseen.

Kannattaa katsoa käytettyjä vaippoja esim. www.kestovaippainfo.fi -sivuston foorumilta, jossa on kirppariosio. Sieltä löydät myös vastaukset kaikkiin kysymyksiin, ja saat hetkessä vastaukset niihin, joita sieltä et löydä ;)

Mä henkilökohtaisesti olen ostanut kolme vaippaa uutena, kolme käytettynä ja tehnyt itse jotain kuusi kpl, ostanut parit villahousut ja tehnyt itse. Kustannukset taitaa liikkua vajaassa 100e. Näillä vaipoilla kestoilee jonkun kolme päivää (unilla käytössä kertis :( ), sitten pesu, yön yli kuivuminen ja uutta kierrosta aamulla. Tulee takuuvarmasti halvemmaksi, kuin kertispaketit. Kun yleensä niitä vaippoja ostetaan/käytetään n. 2 ellei jopa 3 vuotta.

Puhumattakaan siitä, että kestot saat myytyä eteenpäin hyvällä katteella, tai voit säästää ne toiselle, kolmannelle jne. lapselle. Esim. Fuzzit, Mommy' s Touchit, Tirsokkaat ei menetä paljon arvostaan käytönkään jälkeen, koska ne on suosittuja.

Kestovaippainfosta löydät myös listan vaippamyyjiä, suomalaisten kotiäitien tuotantoon kannattaa tutustua! Se on laadukasta ja kaunista :) Esim. Ipanat, Tirsokas, Tiris, Feelis, Eemukka, Lempi-set, Myllymuksut, ym.ym. Kaikkia ei nyt muista! Mutta löydät takuuvarmasti heiltäkin haluamasi, ja ellet, niin ehdota uutta :) Mittatilaustyöt eivät ole tavattomia.

Tulipa sepustus, mutta kysy lisää, jos haluat jotain vielä tietää :)

allekirjoitan kaikki edellä tulleet kommentit :-) Sen vielä lisäisin, että päädyt mihin vaippasysteemiin tahansa, yhtä merkkiä ei heti kannata tilata isoa satsia, koska mikä sopii yhdelle vauvalle, ei välttämättä sovi toiselle. Vauvatkin ovat eri mallisia ja jotkut vaipat vain eivät istu hoikalle tai vastaavasti pulskalle vauvalle.

Käyttäjäkokemuksia eri kestovaipoista löytää osoitteesta www.kestovaippainfo.fi -> Tietokannat -> Vaippatietokannat ja sitten vain hakua peliin tai katselemaan kaikkia vaippoja, jotka on ryhmitelty tyypin mukaan.

-Tintti

taskuun sopii imuksi mikä vain. Me on koko ajan käytelty pötköksi taiteltua harsoa (samaiset harsot oli ensin käytössä Bumpy-kuoren kanssa) ja sen kanssa jotain tilanteeseen sopivaa lisäimua: toista harsoa, froteeta, Mother of Edenin omaa micro insertiä, bambua... Joillakin pelkkä harso riittää yksinkin.

-Tintti

me on käytetty Fuzzeja suunnilleen tuosta 7 kk lähtien ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Hankin alkuun kaksi ja sitten vähitellen lisää niin, että nyt meillä niitä on 11. Puoli vuotta käytettiin ilman mitään ongelmia, kunnes muksu lähti kävelemään ja laihtui silmissä. Silloin Fuzzit lakkasivat hetkellisesti istumasta ja falskasivat luvattoman usein, mutta kun painokäyrä on taas saatu nousuun, ei ongelmia ole. Meillä siis pelkkää L-kokoa.

Tuosta vaipan ulkonäön kulahtamisesta. Joo, totta on, että fleece nyppyyntyy pesussa. Se tapahtuu jo ihan muutaman pesun jälkeen, mutta kyse on vain vaipan sisäosasta, PUL säilyy ihan hyvännäköisenä pesusta toiseen. Ja toisaalta, hankit vaipan kuin vaipan, kyllä siinä käyttö alkaa näkyä. Mua se fleecen nyppyyntyminen ei ole haitannut, näyttää tavalliselta pesunypyltä, mutta tuntuu silti ihoa vasten ihan miellyttävältä.

Nykyään uuden Fuzzin hintaan kuuluu micro insertti, josta meillä on tykätty. Harso+insertti on tosi imevä paketti, vähemmän pissaavalla toimii ihan sellaisenaankin.

-Tintti

kokeilemaan myös tuota Mommy' s Touchia, jos epäilet Fuzzin koon sopivuutta. Siinä kun on noita neppejä vaikka kuinka, niin saa taatusti sopivat säädöt. Mun mielestä tosi hyvä vaippa, ja menee tosiaan koko vaippaiän - vastasyntyneestä taaperoon.

Mä olen täyskestoillut nyt 2,5 kk ikäisen vauvani kanssa, sen enempää kokemusta ei ole...

Kaikki vaippani olen hankkinut käytettynä netin kautta. Olen katsonut kestovaippainfon tietokannasta kommentteja vaipoista ja sen perusteella valinnut mitä ostan. Parhaita ovat olleet Ronjan läppävaipat (kuivuu tosin hitaasti), Tirsokas, Napa-ketun taskuvaippa ja totsbotsin frotee- ja bamboozlevaipat.

Mulla on myös äitini väsäämiä todella yksinkertaisia TSI-vaippoja, joissa on fleeceä ja imuina vanhoja pyyhkeitä. Toimivat erittäin hyvin.

Liputan myös AIO-vaippojen puolesta! Eivät ne loppujen lopuksi niin kalliita ole, koska niihin ei tarvita sitten erikseen kuoria eikä imuja... Meidän yövaippailusta ei olisi tullut tasan mitään ilman Popolinin AIO-vaippoja! Ovat aivan mahtavat ja kestävät jopa meidän neidin 9 tunnin unet. Myös Bumkins AIO on ollut hyvä. Nuo kuivuvatkin mun mielestä suht nopeaan.

Toivottavasti joku sai tästä vinkkiä...

No mutta.. Vauva on hoikka ja tulee varmaan aina olemaan jos ottaa mallia isoveljestään. Nyt siis painaa alle 7kg. Esikoinen painoi 1v alle 9kg ja 2v noin 10kg. Kuinka käy kun vauva oppii kävelemään, sopiiko koko M (6-11kg) edelleen eikä putoa päältä?

Huusin yhden huuto.netistä juuri (jos voitan huudon), kokeilen sillä. Mitä ne imut olikaan mitä pitää lisäksi olla?

Käyttö yhtä helppoa kuin kertisten, ainakin meillä ovat pitäneet hyvin ja lisäksi kivan värisiä :) Olemme käyttäneet niitä Fuzzin omien mikroinserttien kanssa.

Tots Bots Fluffle löytyy myös, ihanan pehmeä vaippa. Jäänyt meillä kuitenkin vähemmälle käytölle, kun villahousut ei oikein ole meidän juttu ja muut kuorivaipat vielä vähemmän...

Se on x:n muotoinen, pehmeä ja joustava. Istuu todella hyvin vauvan päälle. Kiinnitetään snappylla. Kuorivaipaksi minäkin suosittelen villahousuja, ne on ihanan hengittävät. Itse aloitin kestoilun kun vauva oli 6kk, mutta se jäi tällä kertaa 3 viikon pituiseksi, koska villahousut aiheuttivat minun vauvalle ihottumaa (aika harvinaista vissiin)

Tässä nyt mainostan kun mulla ois myytävänä tuommoinen kestovaippapaketti, mihin kuuluu.

1kpl ruskovillan villahousut 80cm, lyhytlahkeiset

2kpl Ruskovillan lisäimuja

1 vajaa rulla Ruskovillan riisipaperia (jäljellä noin 70 arkkia)

2kpl ihoa vasten tulevia kosteudensiirtäjiä

2kpl snappi-kiinittimiä

1 120ml:n purkki Sonett-villan ja silkinpesuainetta (käytetty noin 10ml)

6kpl Happy Nappy-trikoosisävaippoja

Paketti maksoi lähes 80e ja saisit sen 50 eurolla + postikulut. Kaikki ostin uutena ja käytin tosiaan 3 viikkoa.

Tai jos joku muu on kiinnostunut, niin mailatkaa tytteli-83@hotmail.com

Tytteli-83

soli80:

Lainaus:

kokeilemaan myös tuota Mommy' s Touchia, jos epäilet Fuzzin koon sopivuutta. Siinä kun on noita neppejä vaikka kuinka, niin saa taatusti sopivat säädöt. Mun mielestä tosi hyvä vaippa, ja menee tosiaan koko vaippaiän - vastasyntyneestä taaperoon.

Saako siis uutena jostain ostettua?

eli siis kysyit, mikä olisi hyvä sisävaippa+kuori :D Mun mielestä paras on Ipanat-sisätäyttö tai Tirsokas + villahousut (ruskovillan villavaippahousut, tai hahtuvasta neulotut villapöksyt). Villa ei myöskään ole kuuma, niin kuin luullaan, vaan villa on kaikista hengittävin materiaali ja myös itsepuhdistuva. Tuuletus riittää, pesu+lanoliinitus (villarasva-vesi-liuoksessa liotus) parin kk. välein. Kertiksen muovi hautoo, villa ei :)

Tääkin oli yksi syy, miksi aloin kestoilemaan...kertiksen hauteessa poikavauvojen kivesten lämpötila saattaa nousta liikaa -> siittiötuotanto -> musta ei tuu mummoa...Että näin!

Kiitos ja kuittaan :D

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat