Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Noista muista ketjuista päätellen näyttäisi olevan enkkumaan väkeä paikalla, niin kysynpä minäkin mielen päällä pyöriviä juttuja!

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia synnyttämisestä Englannissa, kaikki kokemukset tervetulleita.

Erityisesti mietin, minkälaisia synnytyssairaalat ovat (yksityinen/julkinen)? Entä sattuisiko kellään olemaan tietoa vakuutuksista, jotka korvaisivat ihan normaalin synnytyksen kulut yksityissairaaloissa jne. Entä kuinka paljon asuinpaikka vaikuttaa, olemme muuttamassa vähän Lontoon ulkopuolelle mutta onko mahdollista NHS:n kautta tai muuten päästä synnyttämään johonkin hyvään sairaalaan Lontooseen?

Vai onko sairaalalla paljon väliä, vaihteleeko käytännöt kovasti?

Kommentit (11)

Netistä voi katsoa sairaaloita www.birthchoiceuk.com. Katso lähisairaalasta tietoja.

Sairaalan voi kyllä itse valita vaikka mistä, mutta ei ole kauhean käytännöllistä matkustaa Lontoon ulkopuolelta Lontooseen vastaanotoille ja sitten jos synnytyskin alkaa äkillisesti, on hyvä olla sairaalan lähellä.

Itse synnytin Whipps Crossissa, ihan NHS lähisairaalassa, joka oli ihan ok - ei mikään paratiisi mutta synnytyksen alettua tosi tehokas ja lääkäreitäkin tuli yhtäkkiä sisään noin kahdeksan kun vauvani ' juuttui' ja pihtisynnytys aloitettiin. NCT suositteli pienempiä ' midwife led unitseja' esim. Edgware Birth Centeriä, mutta ensisynnyttäjänä halausin että on lääkäreitä paikalla. Pienemmissä paikoissa on siis ' kodinoloisempaa' ja yksilöllisempää palvelua ja synnytyksiä on samaan aikaan yleensä vain yksi paria kätilöä kohti. Sairaaloissa on taas kaikki mahdolliset kirurgiset vempaimet ja lääkärit jos täytyy ryhtyä pihteihin ja keisarileikkaukseen.

Kannattaa liittyä lähimpään NCT:hen www.nct.org.uk josta saa hyviä neuvoja ja samanhenkistä seuraa omalta alueeltaan sitten vauva-ajalle.

olen kirjoittanut pitkasti molempiin neuvola ja synnytysketjuihin, joten ei ne kumpikaan ole kuin korkeintaan 2-3 viikkoa sitten.

Taalla ei tehda sisatarkistuksia tulehdusten takia. Kun olin synnyttamassa ekaa niin ne pikapikaa katsoi etta on sen 3 cm auki, muuten oltais passitettu kotiin. Minut ja mies jatettiin kahdestaan tunnin ajaksi ja synnytys edistyi. Katilot olivat hyvantahtoisia ja kyselivat kivunlievitystoiveita, mutta mina sanoin etta aitini oli suht nopee synnyttaja ja luulen etta taa synnytys on paljon pidemmalla kuin te luulette. Sanoin tan monta kertaa mutta he olisivat vain tarjonneet laakkeita kunnes mieheni sanoi heille tyyliin etta se rauhoittaisi vaimoa jos te tsekkaisitte etteko voi. He silloin katsoivat alapaahan ja olivat etta herranjestas saa jo ponnistaa.

Minun alapaa ommeltiin ja se tsekataan ennen sairaalastalahtoa uudestaan ja sitten 6 viikon kuluttua synnytyksesta tarkastuksessa.

Olen asunut taalla kymmenkunta vuotta enka ole kuullut kenestakaan jokaolisi mennyt yksityiselle synnyttamaan, kai ne on vain rikkaille ja ulkomaisille. Tavallisessa sairaalassakin voi saada yksityishuoneen mutta mun mielesta ei kannata maksaa niin paljoa.

Kysele tarkemmin jos viela jotain mielessa. Ja tosiaan selaa vain muutama sivu taaksepain niin kylla sielta loytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minäkin kävin alkuraskauden ajan Royal Freessä. Ihan ok on mut ei mitään verrattuna St Thomasiin!

se synnytysaiheinen ketju ei ollut sillä nimellä vaan synnyttämisestä alettiin yhtäkkiä puhua jossain toisessa enkku ketjussa. yritämpäs etsiä ja laitan linkkiä jos löytyy.

en pysty kamalasti kirjoittamaan kun poitsu huutaa sylissa, mutta ihan ok kokemus - NHS sairaalassa ja sain oman huoneen ihan maksutta ja olin 6 paivaa koska 25 tunnin ahellyksen jalkeen leikattiin. olisin saanut olla kauemminkin. mitaan ei maksanut-niinkuin suomessa

jos haluat lukea nekin viestit läpi.

Mutta pikaisesti, sairaaloilla on SUURI ero. Itse kävin raskausaikana kahdessa sairaalassa siinä localissa Pohjois Lontoossa ja sitten keskus Lontoon " paremmassa" sairaalassa. Minulla ei ole mitään negatiivistä kerrottavaa kummastakaan, mutta kyllä silti näki valtavat erot näiden sairaaloiden välillä. Synnytyssairaala (St Thomas) oli moderni, puhdas ja kätilöt ja lääkärit second to none. Ehkä siksi että siellä on paljon riskiryhmään kuuluvia synnyttäjiä (joko äidin tai lapsen puolelta). Itse sain valita ajan käynnistykseen, minulla oli oma huone jossa tv ja kylppäri...sain epiduraalin kun olin 2cm auki ja siinähän se loppuaika menikin kivuitta. Enne sitä kävelin ympäriinsä WEstmintserin sillalla--katselin London Eye:ta ja Big Beniä :-). Kiireisiähän nämä kaikki Lontoon sairaalat ovat ja yleensä lapsi ja äiti pistetään saman tien pois sairaalasta ja loput hoitaa kätilö kotikäynneillä. Olen kuullut paljon kauhutarinoita erinäisistä Lontoon sairaaloista tosin. Se piti muuten sanoa tuohon Englannin neuvola ketjuun liittyen, Englannissa ei todelallakaan tehdä mitään alapää tutkimuksia...tulin Suomeen ja lääkäri kauhisteli kun kerroin että eds synnytyksen jälkeen kukaan ei katsele siihen päähän. :-) Juu, et positiivistä kokemusta täältä päin...jos teen lisää lapsia voisin hyvin mennä takas ainakin siihen sairaalaan synnyttämään.

Minakaan en ole kuullut kenenkaan synnyttavan yksityisessa sairaalassa vaikka siihen olisi varaa ollut. Oma kokemus NHS sairaalasta oli todella hyva. Varsinkin henkilokunta oli poikkeuksellisen ystavallinen ja ammattitaitoinen. Paisley ei ole paikkakuntana maailman parhaassa maineessa ja osa porukasta sairaalassa olikin aika villia, mutta eipa se haitannut. Sairaalaan kunto oli aika heikko, maalauksen tarpeessa etc, mutta remonnit oli parhaillaan menossa toisella synnytysosastolla. Ja kuten mainitsin aikaisemmin, hoito oli erittain hyva. Olisin voinut valita jonkin toisenkin sairaalan lahistolta, mutta valitsin sen minka katilot hoiti raskausajan seurannan.

Itse synnytyksesta, minut kaynnistettiin kun yliaikaa oli 12 paivaa. Katilot yritti viimeiseen asti luonnollista aloitusta, mutta ei sitten tullut. Sisaisia tutkimuksia (Sweeps) tehtiin kolme ennen kuin otettiin sairaalaan sisaan. Muuten ei raskauden aikana tehty sisaisia tutkimuksia.

Kotiin paasee vauvan kunnon, oman kunnon ja oman tahdon mukaan. Itse olin 8 paivaa synnytyksen jalkeen kun vauvalla oli tulehdus, mutta nopeimmat lahti samasta huoneesta reilun vuorokauden jalkeen.

Olen lisannyt oman synnytyskertomuksen Marrasmurujen pinoon synnytyspalstalle, mutta se taitaa olla jo poistettu. Luulisi kaikkien Marrasmurujen jo olevan maailmassa.

adetuulia

En löytänyt vanhaa ketjua Englannissa synnyttämisestä (linkkiä?), vain tuon neuvolakäynnit-ketjun, joka oli kyllä myös hyödyllinen.

Meillä tulee olemaan miehen firman kustantama vakuutus, mutta siinä on rajattu pois normaalista synnytyksestä johtuvat kulut. Sitä vain jäin miettimään, että onko Englannissa yleisiä (tai ollenkaan) sellaiset vakuutukset kuin vaikka Jenkeissä, että korvaavat norm synnytyksenkin kulut, jolloin voi rauhassa valita sairaalan tai olla yksityispotilas julkisessa. Mutta ehkäpä Britanniassa on eri systeemi.

Aika jännä, ettei alapäätutkimuksia ole, olen synnyttänyt Suomessa ja täällähän se kuuluu normaaliin kuvioon. Eikö edes epparia tai repeämän tikkejä ja parantumista tsekata?

Entä osaako joku kertoa, kuinka Englannissa suhtaudutaan aktiiviseen synnytykseen ja vierihoitoon? Vai riippuuko täysin sairaalasta/kätilöstä?

mutta sita synnytysviestiketjua ei tosiaankaan ollut siella, en tieda miksi on vian kolme sivua. E-mailaa vaikka vauva-lehden yllapidolle jos se linkki on vain jotenkin piilossa. Viimeksi kirjoitin niin pitkasti etten jaksais uusistaan.

Jos olette taalla lahetettyina tyontekijoina, niin silloin en osaa asiaa kommentoida, mutta jos teilla on takalainen vakuutus (meilla oli Buba miehen tyopaikan puolesta), niin heidan kirjoissa raskaus ei ole sairaus, eika siihen kuuluvia menoja korvata. Toinen juttu sitten on jos raskauteen liittyy komplikaatioita, niin silloin korvataan. Eli meilla oli ns. riskiraskaus, ja konsultti suositteli keisarinleikkausta, jonka Buba sitten korvasi Portlandin sairaalassa Lontoossa.

Raskausajan tapaamiset kavin Royal Free' ssa pohjois-Lontoossa, ja ei ole kuin hyvaa sanottavaa sielta. Synntytysosasto oli ihan uusi silloin, ja mielellani olisin siellakin synnyttanyt. Kavimme tutustumassa myos Whittingtoniin, joka ei miellyttanyt niin paljoa, koska siella synnyttaneet aitit makasivat kuin sillit suolassa vain valiverhon eristamina suuressa salissa - muuten olen kuullut ko sairaalasta vain hyvaa siella synnyttaneilta naisilta.

Kannattaa siis kayda katsomassa sairaalat paikanpaalla - he jarjestavat usein tutustumiskaynteja -, ja valita sen mukaan se mika miellyttaa eniten.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat