Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

HEI!

Meillä on kaksi lasta: tyttö pian vuoden ja kahden kuukauden ikäinen, poika täyttää piakkoin kuukauden :) Nuorempi tietenkin syö öisin, kuuluu asiaan :) Esikoinen lopetti yösyömisen kolmen kuukauden ikäisenä, sitten oli ehjiä öitä muutaman kuukauden. Noin 7 - 8 kuukauden ikäisestä lähtien tyttö on itkeskellyt jokaikinen yö. Jatkaa heti nukkumista, kun saa tutin suuhunsa.

Joskus tyttö laittaa tutin suuhunsa itse, mutta keskimäärin 2 - 3 kertaa yössä minun tai miehen on käytävä tutti laittamassa. Joskun useamminkin. Päivisin tyttö syö tuttia jonkin verran. Loppuvuodesta neiti oli flunssassa pariin otteeseen, jonka jälkeen tutti tuli päivisinkin tärkeäksi, ennen tuttia ei päiväsaikaan syöty kuin autossa ja rattaissa (ei viihtynyt kummissakaan, tutti toi hiukan lohtua) sekä kerhoissa (antoi turvaa vieraassa paikassa). Nykyisin siis syö tuttia kotonakin. Tyttö on myös kova kiukuttelemaan, joten tutti on nykyisin toiminut myös " äänenvaimentimena" ...

MINKÄ IKÄISELTÄ LAPSELTA OLETTE OTTANEET TUTIN KOKONAAN POIS? KANNATTAAKO OTTAA TUTTI ENSIN POIS PÄIVÄLLÄ JA JATKAA TUTTIRALLIA MUUTAMA YÖ JA OTTAA TUTTI VASTA SITTEN POIS UNILTAKIN? JA MITEN SE ÖINEN RAUHOITTELU HOIDETAAN TUTIN POISOTON JÄLKEEN? Ajattelin, että en nostaisi pois sämgystä, vaan silittelisin ja paijailisin lasta sängyssään. Tyttö on erittäin voimakastahtpoinen, joten varmasti hän jaksaa huutaa kauan. Käynkö siis vaan vähän väliä läpi yön rauhoittelemassa lasta vai miten? Kuinka pitkään lapsen annetaan huutaa noiden rauhoittelemassa käymisten välissä?

Kommentit (4)

Meillä on samanikäinen poika, 1 v 2 kk. Hälle tutti on myös mahdottoman tärkeä. Käyttää aina nukkumaan mennessään/nukkuessaan ja myös jonkun verran päivisin.

Edellisten kirjoittajien kanssa olen samaa mieltä, etten ehkä tähän ajankohtaan alkaisi vierottamaan tutista kun on juuri ollut muutenkin iso elämänmuutos vauvan tultua taloon.

Meillä on toiminut tuttiasiat nyt jo useamman kuukauden hyvin näin:

-aina kun olemme antaneet pojalle tutin, olemme antaneet sen hänen käteensä, ei suuhun. Näin hän tottui siihen että laittaa tutin itse suuhunsa eikä odota että joku muu tekee sen hänen puolestaan. Osaa nyt siis yölläkin herätessään hamuilla itse tutin sängystään ja laittaa suuhunsa.

-meillä on pinnasängyssä monta tuttia. Saattaa olla joskus jopa 4-5 kpl :) Ehkä vähän liioittelua, mutta osuu joku helpommin käteen kun on useampi ulottuvilla.

-kaksi tuttia on tuttinarulla pinnansuojuksessa kiinni. Tämä johtuu siitä, että keksi jossain vaiheessa alkaa heittelemään tutteja sängystä lattialle. Näin sai viimeistään jonkun tulemaan luokseen antamaan tutin, kun kaikki oli viskottu lattialle. Ovela pikku poika ;) Mutta nyt kun on kaksi tuttia narulla kiinni, ei ne pääsekään karkuun.

Toivottavasti näistä vinkeistä olis jotain apua! :)

Tietysti jos heräilee muusta syystä niin ehkä ei nämä konstit auta. Mut siinä tapauksessa että herääminen johtuu siitä, ettei itse osaa laittaa/löydä yöllä tuttia suuhunsa.

t. Gerda

Kun vauva on noinkin vasta syntynyt, voi alkaa tulla kova mustasukkaisuus tutin pois jätöstä, tai se voi olla tosi vaikeaa. Sekin että vuosikas on alkanut nyt syödä sitä enempi, voi olla juuri vauvasta johtuvaa.

Muutenkin, sanokoot hammaslääkärit mitä tahansa, niin meillä tyttö piti kynsin hampain tutista kiinni tuonne reilu 2v ikään (meillä ikäeroa 1v11kk) ja 2v2kk iässä tutti jätettiin pois. Aiemmin oltiin yritetty mutta tuloksetta, aivan hirveetä huutoa, ja kukaan ei nukkunut... Eka yön tai illan sitten jaksoi kitistä 2v ikäisenä, kun käytiin oravalapsille jättämässä tutti puun oksalle. Ei mitään hirveää huutoa enää. Ja muutenkin, tuossa vuoden iässä tutti oli tosi tärkeä, mutta sitten yhtäkkiä tyttö alkoi osata itse etsiä sen unissaan sängystä myös, että ei tarvinnut vanhempien herätä tuttia etsimään enää... Tuttipullosta luovuttiin vasta 2v8kk iässä tai siirryttiin nokkamukiin, nyt 3v iässä on jäämässä itsekseen koko yöjuominen pois.

Tosiaan, tuo voi olla huomionhakemistakin osittain tuo yötutittelu nyt teillä, siihen ei ole oikein apuja. Päivällä voisi koittaa antaa enempi huomiota jos pystyy jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun on pikkusisaruskin syntynyt ja ollut siis iso muutos elämässä. Tuttiralliin varmasti saattaisi auttaa se että joko ottaisitte lapsen sängyn sänkynne viereen josta tutti on helppo ojentaa lapselle, tai että toinen menisi vaikka nukkumaan hänen lähelleen ettei tarvitsisi tutin takia juoksennella :). Itse en pitäisi mitään unikouluja tai tutistavierottamisia tässä tilanteessa.

Siellä on juteltu Pantleyn menetelmästä eli Elizabeth Pantleyn kirjasta PEHMEÄ MATKA HÖYHENSAARILLE - HEllä tapa saada vauva nukkumaan läpi yön.

Kirjassa tosi paljon (helliä, ei huudatusta) vinkkejä tuohon tutistakin vieroittamiseen ja kirja tarkoitettu vastasynytyneistä kaksivuotiaille!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat