Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9281050&p=1&mpage=5&tmode=...

linkki edelliseen keskusteluun...

Ajattelin taas aloitella uuden pinon.

Niin, niistä liikkeistä, kyllä miustakin välillätuntuu että pikkuinen siellä myllertää. Tänäkin aamuna kun makasin puolimahallani, niin alamasussa tuntui semmoinen muljahdus. Ajattelin ettei miksei lapsen liikkeet voisi tuntua, kyllähän meidän pienoiset alkavat olla jo " isoja" ...Ja kasvu vaan kiihtyy...

Oi, olisipa jo rakenne ultra, se on taas yksi etappi, että näkisi että kaikki on ok!

Mistäshän meillä oli tulla edellisessä ketjussa puhe? No en nyt enää muista...

Mutta Oikein hyvää VIIKONLOPPUA kaikille ja voikaahan paksusti ja syökää hyvin!!!

t.sadetar eppu13+1 ja tyttö03

Sivut

Kommentit (28)

Kiva kun meidän joukkoon on liittynyt paljon uusia odottajia! Mä olen tosi huono näin alkuun muistamaan mitään/kenenkään nimeä etc. Mutta onhan tässä vielä kuukausia, niin päästään kaikki tutuiksi.

Ihan kamala toi tän päivän lumisade. Ei oo kiva tehdä lumitöitä. Huomasin siinä kolatessa että pukkasin kolaa mahallani. Ei varmaan ihan paras vaihtoehto. Kävin aika usein lykkimässä lunta, ettei kerääntyisi isoa pinoa pihalle. Yksin kun on, niin on pakko tehdä noi kaikki kurjatkin hommat. Toivottavasti aamulla ei ole lisää lunta pihalla. Ei oo kiva ensimmäisenä aamulla alkaa kolaamaan, et pääsee autolla pois pihasta.

Poika nukahti juuri. Ei nukkunut päikkäreitä, niin nukahti yöunille ajoissa. Hoidossa nukkuu aina sellaiset tunnin päikkärit. Sit illalla kukkuu, enkä saa yhtään omaa aikaa. Ihan kiva et tänään saa muutaman tunnin vaan olla :)

Mulla on iho edelleen tosi huonossa kunnossa. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä?

Onko kellään mitään tuntemuksia, et kumpi vaavi tulee, tyttö vai poika?

Mulla on tyttö tunne ihan näiden näppylöiden takia.

oasis 11+4

Tervetuloa joukkoon vauva77 ja Duracel!

Vauva77,

minulla ei ole kokemusta niskapoimu-ultran kestosta (Jyväskylän vika kaikki tyynni ;) ), mutta alkuraskauden ultrassa nuo ultrasivat kyllä ainakin 10 min. Kai se sitten riippuu ultraajasta kuin tarkkaan hän jaksaa sitten katsella " ylimääräistä" . Ja onnea liikkeiden tuntemisesta, itse en jaksaisi odottaa enää hetkeäkään elonmerkkejä :))

beebebeebelle terkkuja takaisin! :)

Neeri

Huh tuota sinun ja tyttösi röntgenseikkailua! Hyvä että kuitenkin tuli jotain kautta puheeksi sinun raskaus ja vauvalle ei käynyt kuinkaan :) Toivottavasti myös teidän ultra-asia järjestyy!

liskolisbet,

Kiitos infosta!! Pitääpä olla tosiaan varovainen, en ole tullut edes ajatelleeksi tulehdusvaaraa :S seuraavalla kerralla taidankin topata etumuksen kunnolla uloslähtiessä :D Toivottavasti paranet pian ja tilanne kotona sitä kautta helpottaisi!

Nyt jatkan syömistä, kirjoitellaan kuitenkin aktiivisesti kaikki!

Tajusin tänä aamuna, että enää puoli vuotta laskettuun aikaan.. mitä ihmettä, minne se aika katoaa?

-Weatherby 14+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla

hei kaikki, olen saanut itsestäni irti sen verran, että pääsin kirjastoon tekemään kouluhommia, kun eilinen meni pojan kanssa kotona ollessa. No nyt saa riittää ne hommat ja tulin lukemaan teidän kuulumisia.

Neeri: kurjaa, että joudutte tuollaisen kokemuksen kokemaan kuopuksen kanssa. Toivottavasti asia nyt sitten kuitenkin selviää tuolla tutkimuksella ja kaikki olisi hyvin. Itse mietin, että jos Aaro joutuisi tuollaiseen tutkimukseen olisi siinä varmasti pitelemistä, sillä jo korvatarkastus tiettyjen lääkärien kanssa vaatii multa kaikki voimat siihen, että pitelen herraa paikallani. Mutta toivottavasti olisi asiansa osaava lääkäri/hoitaja kuka sen tutkimuksen nyt sitten tekeekin.

Wetherby: voihan kyse olla noista d-vitamiineistakin, mutta mä olen huomannut, että vaikka pääasiassa pahoinvointi on ohi (JEE!!) niin välillä tulee aaltoliikettä takaisinpäin ja pahoinvointi iskee. Tosin nyt olen ollut yhdistäväni sen liikaväsymykseen.

Vauva77 ja duracel: mukava saada teidät joukkoomme:)

Liskolisbet: toivottavasti olet selvinnyt jo pahimmista oireista rintatulehduksen suhteen. En itse ole huomannut palelua rintojen suhteen, mutta olenkin niin vilukissa muutenkin että yleensä puen mieluummin liia lämpimästi kuin liian kylmästi:)

Oma: Olo on melko neutraali edelleen. Väsyttää kovasti, mutta en tiedä johtuuko se vain raskaudesta, kun nyt tuo esikoinen on valvottanut muutamana yönä. Toivottavasti vielä saisi joku yö nukkua kunnolla ennen loppuaikojen valvomisia. Nälkä on vähän väliä, tai siis tunne että pitäisi syödä, vaikka järjellä tietää että söi juuri kaksi tuntia sitten:)

t.jennu ja pikkuinen rv 15+1

Pitkästä aikaa pinoon... Kovasti olen ollut kipeänä, ja vaikka lekuri käski saikulle, niin eipä ole mitään mahiksia jäädä :(... Töissä niin hirveästi tekemistä, että sanoin lekurillekin, etten voi mitenkään jäädä pois töistä.

Totesi rajun tulehduksen nielussa, ja siltä tämä äänikin kuulostaa.

Onpa hyvä, ettei näissä radiohommissa paljon tartte ääntä ;0)!! Kuulostaa muuten tosi järkyltä, kun juontaa...

Vauvamahasta on ollunna paljon puhetta. Mullahan ei minkäänlaista mahaa ilmestynyt, kun vasta rv30 jälkeen viime raskaudessa, joten nyt, kun tämä maha on pullahtanut jo rv12, niin nautin kyllä täysin siemauksin!! Oli se sitten hormoonien tai minkä vain tulosta :0).

Tyttö muutti viime yönä isompaan huoneeseen, kun vihdoin saatiin se valmiiksi. Nyt keskimmäinen huone on varattu vauvalle, ja pitäisi alkaa sitä kunnostamaan... lähinnä siis sisustamaan. Tytön huoneeseen olisi kiva saada kaikenlaista vaaleanpunaista prinsessakamaa, mutta rahaahan se vaatisi, eikä sitä tunnu tällä hetkellä kamalasti olevan. No, enköhän jotain keksi.

Hienosti nukkui uudessa huoneessa yön, ei pihaustakaan kuulunut. Kiva, kun tyttö näin viikonloppuisin nukkuu ilta 7-8 aina tuonne 10.30-11 asti. saadaan koko perhe nukkua pitkään.

Mitäpäs muitten viikonloppuun?

heather, neiti-nessukka 1v4kk ja mötkö 15+2

Onneksi on perjantai. Tänään on niin väsynyt olo ettei tosikaan. Söin töiden jälkeen salaattia, mutta ruoka ei maistu sit millään. Pikkuhiljaa tulossa huono olo, joten on pakko syödä jotain.

Töissä luin uutta Vauva-lehteä kun sain näytenumeron. Miespuolinen työkaveri tuli paikalle ja kysyi et tuleeko teille vauva. Sanoin, et tulee. Mut mä luulisin, et työkaveri luuli mun heittävän jotain läppäää, kun ei sit sanonut mitään. Normaalioloissa olis tullut monta kysymystä.

Musta itsestä tuntuu, et maha on nyt pukannut vähän ulos, mutta kun on 10kg ylimääräistä, niin on vaikea sanoa. Painoa ei ole onneksi tullut vieläkään. Jokainen päivä on haaste :(

Tänään melkein laitoin äippäfarkut jalkaan, mut ne oli ihan liian isot vaikka kuminauhaa kiristin. Omat farkut on strecthiä niin mahtuu vielä hetken. Pitää kai joku päivä käydä katsoon uusia äippävaatteita kun noin 4 vuoden takaiset ei oo niin stylejä enää :)

Mutta taidan kaatua sohvalle lepäämään. Ja ehkä syön jotain pinetä..

11+2

Laiskan kirjottelijan kuulumiset!!

Täällä olotila jo ihan hyvä. Aamusella edelleen heikko olo kun maha pääsee liian tyhjäksi, mutta muuten ok. Tiistaina np-ultrassa kaikki hyvin rv 13. Ultraaja kehui hyvin liikkuvaksi vauvaksi ja turvotusta ei ollut kun 1,5 mm. Toisen käden viisi sormeakin saatiin hienosti kuvaan:) Nyt vaan liikkeitä odottelemaan. Esikoisesta tunsin vasta rv 19+ jospa nyt vähän aikasemmin..

Neeri kyseli munuaisten takaisinvirtaustutkimuksesta. meidän tytölle, joka oli silloin vuoden ikäinen tehtiin tämä virtsatietulehduksen jatkotutkimuksena. Eli siinä laitetaan katetrin kautta virtsarakkoon varjoainetta ja odotetaan että lapsi pissaa, jolloin nähdään tapahtuuko takaisinvirtausta munuaisiin päin..( Toivottavasti muista oikein??) Aika inhottavaa kun lasta pidetään väkisin jaloista kiinni, paikoillaan kun pitää olla. Meillä ainakin huudettiin ja kovaa, oli siinä äidillä kova paikka yrittää pysyä rauhallisena:( Meilä ei onneksi takaisinvirtausta ollut! Tsemppiä teille:)

Omasta mahasta vielä.. Maha ei vielä näy, turvottaa kyllä iltasin, mutta edelleen omat farkut käytössä. Olin aivan raskauden alussa ihmeissäni kun rinnoissa ei ollut mitää tuntemuksia, nyt ovat taas kipeät, arat ja turvonneet..

Mukavaa viikonloppua kaikille!

viivitsu, 2-vuotias pimu ja masukki 13+3

Heipä taas!

Mulla ei vielä huomaa että oottasin vaavia... on tuota omaa vararasvaa sen verran kehossa *pyrsk* Laiduin alussa jonkin verran kun ei ollut toivoakaan saada tarpeeksi ruokaa alas.

Vanhat vaatteet mahtuu vielä hyvin päälle ,enkä aatellu kaivaa mammavaatteita ihan vielä esille.

Viikonlopun ollaan kotosalla ja katellaan tuleeko vieraita...

Ja nyt painun pehkuihin ku nukuttaa ihan simona.. herätys oli klo 5.00 ja herättäjä itte vetelee unosia tuolla makkarissa...

Waimo72 & 12+0 (piti ihan tarkistaa)

Jos sitten ensimmäisellä kerralla vaikka vähän esittelisin itseäni...

Minä olen 28 v ja avokkini 30v. Meillä on 3 vuotias esikoinen, poika. Vauhtia siis riittää.

Asutaan Lounais-Suomessa. Silloin esikoisen raskausaikana palstailin paljonkin, ja siitä seurasi msn-yhteisö, mikä on edelleen toiminnassa ja erittäin aktiivinen. Sieltä olen saanut toivottavasti elinikäisiä ystäviä, ainakin nettiystäviä.

Laskettu aika mulla on 1.7. Ja synnytyssairaala on TYKS.

Olen neuvolassa esittänyt hartaan toiveen että tätä kakkosta ei odotettaisi yhtä pitkään kuin esikoista, joka syntyi rv 41+6 ja oli 4300g ja 53 cm.

Esikoisesta liikkeitä tunsin viikolla 14+3 mutta tästä kakkosesta en vielä ole, ainakaan luullakseni, tuntenut. Jos ne tuntemani töytäisyt ovat olleet liikkeitä niin voi herranjee taitaa tästä vauvasta tulla aika tempperamenttinen kaveri.

Mutta nyt tämä saa riittää tältä erää... Yritän ehtiä tännekin kirjottelemaan työn, lapsen ja kodinhoidon ohella.

Hemppu

( . )

Väsymys painaa ja koko päivänen päänsärky... ukko ja lapset ottaa niin paljon ohimoon :(

Sais edes joku aamu nukkua pitkään... vaikka turhaa moista toivon.

Meillä nuorin laitteli jo yöunille vajaa ½ tuntia sitten, jotenka aamulla tiedossa aikainen ylösnousu (voi hitto!!!)

Pian huutelen isommat muksut sisään.. tai ne kuuluki tulevan omin avuin...

Jospa painelis laittamaan iltapalaa ja rauhottuis ittekki piahkoin makkarin puolelle.

Waimo72 & mahhuli 12+3

LEPPAKERTTU ja VIIVITSU tuhannesti kiitoksia vastauksista. Jonkunverran olinkin jo sairaalassa ollessa kuullut tosta tutkimuksesta ja niissa kotiin tulleissa lapuissakin oli jotain. Paria juttua jain viel miettimaan, et jos viel jaksatte vastailla =) Saiko tein lapset jotain rauhottavia? Tarjottiinko niita? Meilla oli asiasta jotain puhetta laakarin kanssa. Tytto on nyt 1v 4kk (tutkimuksen aikaan 1,5v) ja aikamoisen laakarikammon sai sairaalassa, kun kovasti jouduttiin kurjia tekemaan. Luulen et joutuu aika monta ihmista pitamaan kiinni, jos ihan kaikilla voimillansa laittaa vastaan =(

Kuinka paha tulehdus teian lapsilla oli ja tutkittiinko samalla mahdollisia arpeutumia ja oliko niita?

Leppakerttu, mekin ollaan nyt silla estolaakityksella. Toivon sormet ja varpaat ristissa et mitaan vikaa ei ois ja paastas siitta laakkeestakin eroon. Kaytteko sitten toukokuussa siina samassa tutkimuksessa uudelleen? toivotaan et kaikki ois hyvin ja tekin saisitte jo lopettaa sen laakityksen!!

Hyva, kun sanoit tosta etten voi itte olla siella paikalla, en olis itte kylla alynny. Melkein heti tuli itku, kun aattelen et en paase edes toisen tueksi sinne =( No onnex nyt tiian, ni ehka mies sit paasis.

Samantapanen juttu kavi sillon kun oltiin siella sairaalassa eika viel oikein tiietty mika tyttoa vaivasi. Kaytiin sitten keuhkokuvassa rontgenissa. Mulle puettiin sellanen kaapu paalle suojax, kun mun piti tyttoa siina tuolissa pitaa.. kaikki oli jo valmiina. En nyt muista mista puhuttiin hoitajien kanssa, mutta toinen sano sillain vitsilla et " kunhan et oo raskaana" ja naureskeli ja mullakin kesti hetken ennen kun tajusin ja kiljasin, hei oon =) Onnex ei ehitty ottamaan. Siina kun oli tytosta niin huolissaan, ni en tajunnu tollasia ajatella ja kun viel ma en siina se potilas ollut. Ei tullut yhtaan mieleen kellekkaan kertoo et oon raskaana. Hyva et tuli puheex.

Soitin ja kysyin jo et jos sita aikaa sais yhtaan aikastettua, mut ei kuulemma mahollista. Ja jos siirretaan sita vasta kotiintulon jalkeen, ni seuraava vapaa aika ois vasta huhtikuun puolenvalin jalkeen, eli tosi pitkaan menis. Kyl me nyt pidetaan se aika. Mietittiin sit et jos mentaskin jo nyt parin viikon paasta, ni oltas takas jo siihen tutkimukseen. Taytyy nyt vaan kunnolla miettia taa juttu ennen kun mitaan varaa. Mut eikohan taa jotenkin taas jarjesty.

Siitta tulikin sit taas uus ongelma.. ultra. Ma kun en kaynyt siina np-ultrassa ja oon menossa vasta rakenneultraan, mut jos lahettaskin reissuun jo helmikuux, ni oisin poissa just ne viikot. Mietinkin nyt, et jos en saa sita jotenkin muutettua, ni voiko yksityiselle menna ihan millon vaan, ilman kummempaa syyta? Ois kuitenkin kiva kayda jossakin ultrassa ennen kun lahetaan... jos nyt lahetaan.

viivitsu: Hyva, etta ultrassa kaikki hyvin!

beebebeebe: Kiva kuulla etta on ollut hyva paiva =) Taa netti on kylla siitta tosiaan katsy, kun taalta saa niin akkia tietoa melkein mista vaan asiasta. Taytyy tosin joskus vahan suodattaa =)

Vauva77 ja Duracel: Tervetuloa joukkoon!

Rinnoista viel ja sit nukkumaan =) Mullei oo rinnat ollu yhtaan kipeet koko aikana. Aiemmissa raskauksissa oli rv9 tienoilla, nyt ei mitaan. Mietinkin, etta johtusko se ehka siitta et lopetin kuopuksen imettamisen vaan hetkea ennen kun taa vauveli on saanut alkunsa? Jos rinnat on ollu valmiix jo turpeat ja venyneet =))) En siis tiia onko tolla mitaan tekemista asian kanssa vai eiko muuten vaan oo rinnat kipeytyny. Kumma kun munkin taytyy kaikkea aina analysoida ja miettia et mista mikakin johtuu. =)

Nyt sitten hyvaa yota kaikille! =) *krooh pyyh*

Hei kaikille

Tänään oli np-ultra ja uskaltauduin sen jälkeen kirjoittamaan tänne heinähelistimiin. Kaikki oli ultrassa hyvin ja turvotusta oli sallituista rajoissa. Siellä se pieni niin kovasti myllersi ja ui karkuun ultrauspuikkoa...

Olen vähän aktiivisemmin kirjoitellut tuonne Taaperipuolelle maaliskuisten-05 pinoon ja sinne jo kertonut vauvauutisen. Täytyypi ruveta seurailemaan kumpaistakin ketjua.

Odotan siis toista vauvaa tulevaksi ja ensimmäinen 2005 maaliskuussa syntynyt poika telmii päivähoidossa tällä hetkellä ja itse olen töissä. Äitiyslomalle jään joskus kesäkuussa. En ole sitä vielä käynyt tarkentamassa.

Olo on ollut alkuraskauden huonompi kuin edellisellä kerralla ja pönttöä on tullut halailtua jo useampaan otteeseen. Myös väsymys on painanut kovasti, koska hb oli laskenut jo nyt 113:sta. Viimeksi laski vasta raskauden puolivälissä.

Joitain muljahduksia on alavatsassa tuntunut jo, mutta en usko niiden olevan vauvan liikkeitä vielä tässä vaiheessa. Ensimmäisen kerran aloin tunnistaa liikkeet vasta viikolla 22 muistaakseni. Toisessa raskaudessa niiden pitäisi tuntua aikaisemmin. Toivottavasti alkaisi tuntua jo :).

Vielä voisin sen kertoa, että Helsingissä asustelen miehen ja lapsen kanssa ja kätilöopistolle olisi tarkoitus mennä synnyttämään.

Hyvää viikonloppua kaikille

vuokko, ässä ja pikkuinen rv 12+3

Täällä uusi odottaja ilmoittautuu mukaan joukkoon.

Minäkin olen ollut tuntevinani jo vauvan liikkeitä. Vatsassa tuntui muljahtelua ja hentoja potkuja muistuttavia liikkeitä.

Vatsa tuntuu kasvaneen viikossa ihan älyttömästi. Muutama ihminen on jo luonut vihjailevia katseita vatsan seudulleni...mutta kukaan ei ole kysynyt suoraan. Esikoisen kohdalla vatsa kasvoi paljon hitaammin.

Oli taas ihan uskomaton tunne nähdä pieni lapsenalku kun käytiin np-ultrassa. Sitä jäin vaan ihmettelemään että itse ultraäänikuvaus kesti vain muutaman minuutin. Kuvittelin että siihen tarvittaisiin vähintään 15 minuuttia. Miten teillä muilla? Kauanko ultralääkäri on tehnyt tutkimusta?

Mukavaa viikonloppua ja odotusta kaikille kesävauvaa odottaville :)

rv 13 +2

Ihanan aktiivista porukkaa täällä ollut koko loppuviikon! Mahtavaa saada ihan oikeaa keskustelua aikaan. Itse en valitettavasti ole ehtinyt osallistua, sillä kotiuduin eilen illalla työmatkalta. Mutta nyt on taas aikaa :)

vuokko79, vauva77, duracel ja magdaleen@: Tervetuloa helistimiin! Voisitteko tehdä itsestänne pienen esittelyn tuonne heinäkuisten listaan, niin päivitän teidät mukaan. Nostan listan ylös tuolta muutaman sivun takaa.

Leppäkerttu ja crobin: Tervetuloa teillekin kirjoittelemaan, olettekin jo tuolla helistimien listassa :)

weatherby: Itse asiassa tarkemmin asiaa selviteltyäni ei meidänkään kaupunki tarjoa kuin np-ultran viikoilla 11-12 ja loput seurannat tapahtuvat sitten neuvolan ja neuvolalääkärin kanssa. Käsittääkseni neuvolalääkärillä on ultra, jolla asukkia tiiraillaan. Eli ette te nyt niiin sivistymättömässä osassa Suomea asu, me täällä isossa naapurikaupungissa Lahdessa ollaan näköjään yhtä sivistymättömiä. Heh, käytin muuten tuota " sulle yksi, mulle yksi ja vauvalle yksi" -juttua työmatkalla viikonloppuna, kun oli niin suussa sukavia dallaspullia kahvipöydässä. Sanoin, että vauvallekin omansa kun toista pullaa kurottelin :D Kiitti vinkistä! Minulla on myös nännit tosi kipeät ulkona ollessa, johtuu varmaan siitä että ovat kylmästä koko ajan nöpöllään ja hankaavat liiveihin. Tuntuu välillä tosi inhottavalta ja ihme ettei vereslihalle ole vielä menneet. Täytyy yrittää suojata kylmältä rintoja todellakin.

vauva77: Kurjaa jos sinusta ultraus tuntui lyhyeltä. Minulla on joka kerta (olen käynyt vuotojen takia jo neljä kertaa) ultrattu 10-15 minuuttia, nyt viimeisimmässä taisi mennä 20 minuuttia.

heather: Ikävää kun olet sairastellut. Toivottavasti alkaa kohta helpottamaan. Lepohan tekisi hyvää, mutta jos et sitä pysty järjestämään, niin eihän sille mitään voi. Kurjaa silti :(

millaste: Sinäkin olet ollut vuoteenomana ja vielä vatsataudissa :( Se on vasta inhottava tauti, onneksi ei yleensä montaa päivää kestä. Kiitos varoituksista, yritetään vältellä pöpöjä!

Neeri: Kyllä minäkin sinut muistan, kiva kun palailit kirjoittelemaan. Minäkin olen kateellisena lueskellut muiden pinoja ja tuntuu että siellä on paljon keskustelua. Mutta hyvään suuntaan tämä meidänkin pino on menossa, kunhan nyt ensin tutustutaan ja saadaan kuvaa siitä keitä meitä täällä on. Tosi mahtavaa ettei sinulla ollut paino joulun pyhinä tuon enempää noussut. Itse kauhulla odotan ensi viikon neuvolalääkäriä, että minkälasisia lukemia tulee. No, vauva on kuitenkin tärkein! :)

oasis: Ihanaa että kaikki on vauvalla hyvin! Sinulla on se sama vaiva kuin minullakin, eli hematooma joka vuotelee. Niin kauan kun ei ole kipuja, kaikki on hyvin, siihen luotamme eikös niin?! Ja kivaa kun jäät tänne meidän ryhmään.

tuiskuneiti: Voiko niillä teidän heppavauvoilla ratsastaa? Oletko uskaltanut vielä ridailla? Itse harrastan issikoita enkä ole uskaltanut plussauksen jälkeen kavuta selkään. Varsinkin kun on tätä vuotoa, en uskalla ottaa mitään riskiä. Ja neuvolan th:kin kielsi ratsastuksen. Tuosta on vähän eri ohjeistusta, toiset sanoo että voi puoleen väliin raskautta ratsastaa ja toiset taas että pitää lopettaa heti alusta asti.

maieli: Ikävää kun olet ollut sairaana. Raskaana sairastaminen on varmasti rankkaa kun ei voi rohtoja ottaa ja vielä kun huolehtii tietenkin vauvasta että kaikki on hyvin.

sadetar: Onnea ultranäkymistä!

Omaa napaa: Olo on sama kuin ennenkin, vuotoa tulee koko ajan jonkin verran, mutta siihen on jo tottunut. Masu kasvaa ja muuttaa muotoaan päivä päivältä, ihanaa. Keskiviikkona on lääkärineuvola. Huomenna taas töihin ja uutta viikkoa kehiin!

DreamOne ja " nappula" rv 12+4

Heti ekaksi...

Neeri: Kälyn pojalla todettiin munuaisissa takaisinvirtaus vuoden ikäisenä. Siihen asti pojalla oli jatkuvasti pikku lämpöä, lievää pissatulehdusta, itki tosi paljon, suostui nukkumaan vaan äitinsä vatsan päällä ym. Kun poika lähi kävelemään, hän käveli vähän vinosti, eli astui vähemmän toisella jalalla. En tiedä oliko tää sattumaa, vai johtuiko kivusta selässä/munuaisissa. Kun estolääkitys aloitettiin pikkasen yli vuoden ikäisenä, yöitku loppui. Lääkitys purettiin muistaakseni vajaa kolme vuotiaana.

Kaverillani oli sama vaiva. Ala-asteella oli herkästi pissatulehduksia ja yläasteella lopulta tehtiin jokin leikkaus. En muista leikkauksesta muuta, kuin että leikkauksen jälkeen hänellä oli dreeni kyljessä joitakin päiviä kotonakin. Tekivät muuten mokan leikkauksessa, puhkaisivat keuhkopussin! Kai munuaiset on aika lähellä keuhkoja. Onneksi siitä selvittiin hyvin.

Oma napa:Mulla ei erityistä. Flunssa on helpottanut, kannattipa levätä! Olen tänäänkin vielä ottanu rennosti, koitan levähtää, kun rankka viikko taas edessä. Mulla on vimppa näyttö keskiviikosta perjantaihin, ma ja ti normaalit työvuorot. Seuraavalla viikolla on vielä 2 päivää näyttöä ja sit pitäsi saada paperit. Elikkä kaksi viikkoa pitää vileä jaksaa pinnistää!

Edellisessä pinossa: Joku kyseli, et meneekö odotusaika nopeempaa, kun on muita lapsia hoidettavana. Nyt minusta on tuntunut, ettei mene, kun koululaisilla on omat juttunsa, pikkupojat on hoidossa, ja iltasin touhuavat niin paljon itsekseen ja jotenkin odotan ajan kulumista koko ajan, johtuu tuosta koulustakin. Lisäksi kaipaan hulluna kevättä ja vapaata koulusta ja töistä, et saisin keskittyä normaaliin elämään. Ihana päästä pihaa kaivelemaan, jos kunto vaan antaa myöten. Meillähän on hiekka tuossa pihassa, kun just on rakennettu tää talo. Mut katotaanpa vaan parin kolmen viikon päästä, kun pääsen IRTI pakollisesta, miltä sitten tuntuu.

Kovasti odotan jo pikku potkuja, mut ainakin kaksi viikkoa menee vielä. Olen muistaakseni aikaisintaan tuntenut rv14 tai 15, vaikka olen hoikka ja istukka takaseinämässä.

Kotioloista: Alkaa taas tuntua, et nousen barrikadeille! Mies ei tee kotona mitään käskemättä, se vaan käy töissä (tosin pitkää päivää), tulee valmiiseen pöytään ja makaa illan telkkarin ääressä. Jos se kuvittelee, et mä käyn töissä ja hoidan yksin kaikki kotihommat, erehtyypi kyllä. Jotenkin mä en vaan jaksa alkaa tässä vaiheessa riehumaan, kun kohta jään kotiin, mut jos toinen paikka ennen äippäloman alkua löytyy, en ala tämmöstä. Elättäköön mut sitte kotia, ohan se ittekki ollu haluumassa näin ison talon ja monta ipanaa, niin tehköön osansa. Tai sit mä teen ja se tuo rahat kotiin, eikä vaadi, et mun pitää lähtee tienaamaan.No joo, tää oli tämmönen purkaus...punastuu...

" Maieli ja 4 ipanaa sekä miutsu 12+3"

Neeri: Kiitokset vastauksestasi. Huomasin sen kyllä heti mein pinossa. Juu, laitoin reesus kysymyksen myös yleiselle listalle, kun ajattelin että saan varmemmin vastausta. Kyllä uskon ja toivon että kaikki menee hyvin. Onneksi tämä tiedonsaanti on näin helppoa nykyään. Toisaalta jos ei nettiä olisi, Olis varmaan koko veri ryhmä asia jäänyt unhoon, kun en siitä mitään olsi ymmärtäny ;)

Tänään olo ollut hyvä ja muutenkin fiilis pirteä.

Nyt nukkumaan, huomenna työpäivä..

-bb-

Hei vaan kaikki " vanhat" ja tervetuloa mukaan uudet:)

viikko on mennyt hiljaiselossa, koska oltiin siellä risteilyllä ti-to välillä. Tukholmassa oli keskiviikkona ihana aurinko päivä ja reissu meni muutenkin hyvin vaikka ruotsiin päin mennessä tiistai-yönä oli se kamala myrsky ja laiva keinui aalloilla aika hurjasti. Onneksi ei ollut mikään ihan pieni purkki missä matkustettiin:)

Viime yö oli esikoisen kanssa sitten kotona taas risainen, sillä hän heräsi puolen yön jälkeen itkien mahaansa ja loppuyö menikin aina välillä hänen oksentaessa. Tänään ei ole oksentanut, mutta vieläkin valittaa mahakipuja eikä ole oikein syönyt. nyt onneksi nukkuu.

Mukava kuulla, että muillakin masut on kasvanut, sillä minä jo mietin että minkäkokoinen olen puolenvuoden päästä kun nyt jo maha näkyy. Tosin olihan tuo lähtötilanne erilainen, kun oli entistä " makkaraa" tuossa edessä. Joten kaikki " maha" ei todellakaan johdu vauvasta, mutta ehkä jo vähän on vauvamasuakin:) Muuten olo onkin ollut normaali. Eli nyt kun pahoinvoinnista on päästy on olo kuin ei olisi raskaana:(

siksi toivonkin että pian alkaisi taas liikkeet tuntumaan, että voisi taas vähän rauhallisemmin hengitellä ja uskoa että kaikki mahassa on ihan kohdallaan. Mukavaa viikonloppua teille kaikille:)

t.jennu ja pikkuinen rv 15 tasan

Täällä taas pienen palstailutauon jälkeen...

Olotilaan ei oikeastaan ihmeitä kuulu, jonkinverran olen jo liikettä havainnut masuasukilla. Toivois vaan niin ajan kuluvan nopeasti, mutta toisaalta pitäis nauttia jokaisesta päivästä jonka saa olla raskaana... kyllä se kesä sieltä varmasti tulee aikanaan!

Tässäpä oma napa lyhyesti, vauvakka ja pate 14+5.

Jaksuja kaikille

Olen ollut tänään jostain syystä ihan raato vaikka väsymys on kyllä ollut ohi jo jonkin aikaa..

Näistä vauvamahoista..

Itselläni maha näkyy ekaa kertaa jo tässä vaiheessa (rv 14+3), aiemmin olen mahtunut omiin farkkuihin 17 viikolle asti.

Olen 173cm pitkä ja painanut ennen edellisiä raskauksia n.73 kg, painosta huolimatta olen ollut tosi timmissä kunnossa ahkeran spinningin ansiosta ja vatsalihakset ei siis ole antaneet myöden heti.

Tätä odotusta ennen painoin 65kg, huomattavasti vähemmän siis ja vaatekokoni oli 38, kun aiemmin oli 42, kuntoni sensijaan on huono, kun ei yksinkertaisesti iltatyön ja kotiäitiyden lomaan ole mahtunut urheilua.. Vatsalihakset ovat siis olemattomat.. Hormonit löystyttävät meillä kaikilla sitä vatsalihasta nyt entisestään ja luulenpa siis, että tällä mahalla ei ole vielä paljoakaan tekemistä vauvan kanssa, joka on kuitenkin vasta n. 10cm pitkä ja usein kippurassa eikä kohtua sen ympärillä mitenkään väljästi ole..

Kohdunpohjan korkeudesta oli myöskin puhetta..

Itselläni on kyllä pituutta, mutta olen pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen.. TOisin sanoen häpyluusta napaan ei ole paljoa matkaa (n. 3 cm navan alle on kohdunpohja kun selällä maaten mittaa) On siis varmasti hyvin yksilöllistä tämäkin asia..

Liitoskivuista..

En muista kukakysyi, että mitä ne ovat, mutta kuitenkin .. Liitoskivut ovat siis kipuja häpyluussa ja koko alakerran luustossa, kaikessa mikä kannattelee.. Sellaista kiristystä, venymistä ja vihlomista etenkin liikkumisen jälkeen.

Kysymys kivuista kohdussa..

Kun tunnustelen kohdunpohjaa erotan kohdun selkeästi siitä, että aina kun satun painamaan kohdun päälle, tunnen todella kovaa kipua sen ympärillä sekä kohdussa. Muistan näitä tuntemuksia viime raskaudesta . Kivut ovat tietysti normaaleja, mutta tämä on todella voimakasta kipua. Minulla on endometrioosia ja se aiheuttaa kipuja, mietin että onko tällä jotain tekemistä sen kanssa..

Nyt täytyy mennä, lapset tarvii iltapalaa..

Viikonloppuja kaikille!

Sulle tämä viesti..kopsaan tämän tuolta msn sivujen puolelta, sinne itse kirjoittelin tämän...

En jaksa vieläkään keskittyy kirjoittamaan kummosia, sairastelu ja lasten/kodinhoito vie voimat aikas hyvin ;)

Kyselit rintojen ikävästä tuntemuksesta ulkona..liiankin tuttua tänne, aiks :(

Olo sen verta tyhmä nyt et en jaksa kirjoitella muuta kuin kaikille yhteistä viestiä: Pitäkää ulkoillessanne rintanne lämpiminä! Itsellä ulkona ollut nyt aina ruskovillan rinnanlämmittimet ja silti tuntunut joinain päivinä et tunnin seisomisen jälkeen jo pihalla rintoja pakottaa aivan kamalasti ja sisällä menee tunti-2 että saa rinnat kosketus kuntoon :(

Noh, eilen illal joskus 11 jälkeen nousikin kuume ihan ykskaks katosta 39.3 ja olin aivan taju parkissa, yön tuskailin kun pakottaa ja pakottaa, vähän samal taval kun imettäes saanut rintatulehduksen rintoja. Aamulla toinen rinta oli toista turpeempi ja soitin tk:hon aikaa ja sain onneksi heti aamulle ajan ...ja diagnoosiksi: rintatulehdus ja antibiootit nyt siis menossa :( Ja kehotuksen pitämään rinnat lämpiminä!

Et pitäkää kaulaliinaa vaikka itseenne kiedottuna ;) Itsel pakkasil ollut lämmittimien lisäksi se mut nyt ollut vielä tajunnut laittaa, tyhmä tyhmä ja vielä kerran tyhmä minä :/

(itsellä tämä ollut edellisissäkin raskauksissa ja imettäes, imettäes saa sen monesti hoidettuu itse jos tajuu et nyt oireilee mut näin vähän paha kun ei ole sitä maitoo mitä lypsää/puristaa ulos rinnasta....)

Mut nyt nukkumaan jos vaikka menisi yö paremmin ja jaksaisi kommentoida teidän ihania juttujanne ;)

Siinäpä se kokonaisuudessaan.

....ovelle kun menee huutamaan lapsia sisäänkin niin veto kun käy samantien niin tuntuu rinnoissa vihlaisuina, nipistelynä jne...

Viimepäivät ollut itse vaan tällainen väliin puhuja..ei lainkaan aktiivinen " höpöttäjä" , lupaan parantaa tapani kun itse taas normaali vedossa, hihii

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat