Vierailija

Päivitän CV:täni työpaikan hakua varten ja mietin onko epäilyttävää, jos poistan siitä kokonaan perhesuhteita koskevan kohdan. Se kohta samoin kuin harrastuskohta alkoivat vaikuttaa typeriltä. Mitä näillä tiedoilla on merkitystä? Äitiysvapaani ja niiden ajankohdat käyvät siitä kyllä ilmi.

Sivut

Kommentit (24)

Eli se ei ratkaise mikä säätysi on. Mutta jos jätät sen kertomatta, niin se VOI olla negatiivinen seikka. Jos cv:si on muuten hyvä ja kohtaa työn vaatimukset, niin tuskin säädyn poisjättäminen sinua haastattelusta poissulkee. Siis...mieluummin se kannattaa sinne laittaa.

Ja sille jollekin joka sanoi, että alkoi pääsemään haastatteluihin kun jätti " kaiken maailman henkilökohtaiset" tiedot pois cv:sta: Siviilisääty ei ole joku " kaiken maailman" henkilökohtainen tieto vaan hyvin oleellinen sellainen. Jos olet aiemmin listannut suosikkileffasi ja kavereidesi sotut cv:hen, niin niiden poisjättäminen on vaikuttanut enemmän kuin siviilisäädyn poisjättäminen...

En ole tainnut lähes koskaan laittaa siviilisäätyä. Ensinnäkään naimaton ei kerro perhe- tai suhdetilanteestani yhtään mitään. Naimaton olin ihan jatkuvasti kaupungilla juoksevana sinkkuna, mutta myös myöhemmin vakaassa suhteessa, mutta ei yhdessä asuvana ja nyt yhä avoliitossa olevana. Avoliiton aikana olemme välillä asuneet erinäisistä syistä erillämme, joten mitä ihmettä olisin silloin kirjoittanut, että sitä ei olisi joutunut pitkään selittämään, mutta olisi ollut jotakin, jossa olisi ollut edes pientä informaatiosisältöä. Tai kun olen ollut välillä suhteessa, jonka jatkuminen on ollut erittäin epävarmaa. En olisi todellakaan viitsinyt alkaa selittää, etten ole ihan varma, olenko sinkku vai en. Ja jos taas jotain yleistä olisin laittanut, ei se olisi lisännyt työnantajan tietoa itsestäni tippaakaan vaan lähinnä johtanut harhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se on aina voitto työnhakijalle, jos häntä arvostellaan työhön vaadittavien taitojen ja työkokemuksen ja koulutuksen perusteella, eikä siviilisäädyn, lasten määrän tai puuttumisen tai iän perusteella.

Itse ihmettelisin ja ajattelisin, että poistoon on joku syy. Ja työnantajan kannalta parisuhteessa elävä perheellinen ehkä on houkuttelevampi kuin yh, kun voi olettaa, että kotiasioita on hoitamassa toinenkin ihminen, eikä työn tarvitse joustaa niin paljon.

Eli en pitäisi hyvänä, mutta en tyrmäisikään. Harrastukset on kiva inhimillistävä piirre CV:ssä. Voivat vaikuttaa positiivisesti, jos osuvat minun mielestäni oikeaan... Negatiivisesti taas oiekastaan ei, jos ei ihan täysin introvertteja juttuja luettele (tyyliin kaljapullon korkkien kerääminen, junien tarkkailu, pasianssi)

Ne on helposti syrjintää aiheuttavia tietoja.

Olen 32-vuotias yksinhuoltaja....

Olen 28-vuotias poikamies...

Olen 38-vuotias sinkku...

Olen 42-vuotias eronnut rouva...

Olen avoliitossa asuva 51-vuotias naishenkilö...

Olen 46-vuotias rekisteröidyssä parisuhteessa elävä mies...

Olen naimisissa oleva 30-vuotias nainen...

kenet sinä palkkaisit?

lähes poikkeuksetta tapana jättää mainitsematta siviilisääty(tai muut perhettä koskevat seikat). Kohtaa pidetään lähes muinaisjäänteenä; on myös hyvä huomata, että tietoa ei kirjata nimikirjaankaan. 60-luvulla syntyneillä ja sitä vanhemmilla tieto yleensä on mainittuna. Nousussa on sen sijaan valokuvan liittäminen tietokoneella CV:hen (muutenkin kuin pyydettäessä).

Terv. ansioluetteloita työkseen lukeva

Nimenkin perusteella voidaan syrjiä, koska siitä näkyy sukupuoli, etnisyys ja kenties ikäkin. Eli hakijoille annettaisiin tunnistenumero tms.

Musta ainakin harrastukset-osio on aika lapsellinen, ellei nyt ole jotain todella mielenkiintoista ilmoitettavaa, kuten että harrastan valaiden suojelua jäämerellä... Ei siihen nyt viiti kirjoittaa, että olen leffafriikki tms.

Ne kaavan mukaan väännetyt asiakirjastandardikopiot on aika puuduttavia eikä välttämättä uppoo, jos jonnekin esim luovalle paikalle haet.

Itse oon tehnyt hyvin asiallisen, ei mitään henkilökohtaista sisältävän hakemuksen mutta tarpeen mukaan olen cv:ssä ' paljastellut' itsestäni enemmän, esim. iän, siviilisäädyn, harrastuksia jne.

Ei ole pitkä aika, kun nykyinen esimieheni kertoi rekrytointiperusteistaan: Harrastukset eivät varsinaisesti merkitse mitään mihinkään suuntaan, mutta jos on usemapi tasavahva ehdokas, voi mieleenjäänyt lemmikkieläin tai harrastus olla se ratkaiseva plussaääni, jolla valinta ratkeaa.

Ja joku toinen rekrytoija taas viskaa roskiin jokaisen cv:n, jossa tuhlataan lukijan aikaa joutavien harrastusten tai perhesuhteiden esittelyllä, joten mitään yleispätevää ei oikein voi sanoa :-) Että ojasta allikkoon :-)

Vierailija:

Lainaus:

Sitä paitsi, hakijan kannalta ei ole mitään syytä jättää siviilisäätyä pois. Oli se mikä tahansa, ei se hakua missään nimessä ratkaise .

Eikö sinun mielestäsi tieto ole oleellinen osa sinua, työnhakijaa? Ei se tietenkään vaikuta suoraan työntekotaitoosi.

Yhtä hyvinhän voisit kärjistäen sanoa, ettet kerro työnantajalle nimeäsi, sillä eihän tämäkään vaikuta työntekoon. kerro vain vaikkapa lempinimi ja puhelinumero. Osoite kannattaa myös jättää mainitsematta, sillä työnantaja saattaa tulla tarkkailemaan sinua...

Edelleen, avoimuus kunniaan. Usein sellaiset henkilöt, jotka ovat sinut itsensä kanssa ja avoimesti kertovat itsestään OLEELLISET seikat, myös duunit saavat. Sen sijaan tyypit, jotka ajattelevat, että " eivät noi asiat työnantajalle kuulu" , saavat usein jatkaa duunin etsimistä. Näin se vain menee. Voidaan toki jatkaa vaikkapa ensi viikolla asiasta vääntämistä..

Vierailija:

Lainaus:

Mitä se työn tekemiseen vaikuttaa olenko naimisissa vai asunko muuten vaan jonkun kanssa. Tai jos olen sinkku.

Vierailija:

Lainaus:

Siviilisääty ei ole joku " kaiken maailman" henkilökohtainen tieto vaan hyvin oleellinen sellainen.

Sillä kun ei ole tekemistä taitojeni tms. kanssa. Ikäkään ei heille kuulu. Jokin maininta saattaa lapsista olla, muttei aina ole. Töitä olen saanut.

Jos duunia hakee periaatteella " perheasiat eivät muille kuulu jne." niin eipä tartte ihmetellä miksi ei kutsua haastatteluun kuulu. Avoimuus kannattaa useinkin.

Siviilisääty nyt ensinnäkin on asia, joka Suomessa " pitää" CV:hen laittaa. Se nyt vain on niin. Voit toki sen jättää pois, mutta se herättää hieman ihmetystä. Miksi hakija jätti sen pois? Tyhmyyttään (eli ei osaa CV:n teon alkeita) vai onko jokin muu syy? Sitä paitsi, hakijan kannalta ei ole mitään syytä jättää siviilisäätyä pois. Oli se mikä tahansa, ei se hakua missään nimessä ratkaise. Jos hakija on hyvä tyyppi ja cv on muuten kunnossa, niin on aivan se ja sama onko hakija yh, aviossa, lesbo jne.

Jenkeissä kaikki mahdollisesti diskriminoivat asiat kuten perhesuhteet, " rotu" , jne. jätetään ehdottomasti pois. Euroopassa taas kerrotaan tyypillisesti, erityisesti Saksassa. Joten kyllä itse laittaisin nuo perhesuhteet jos Suomeen tai muualle Eurooppaan haet.

Sen sijaan harrastuksiin tms. laittaisin ainoastaan ne joissa sinulla on luottamustoimia tai mitattavia saavutuksia. Kutominen, kuntoilu tms. harrastuksena ei vakuuta eikä kiinnosta työnantajaa.

Mitä se työn tekemiseen vaikuttaa olenko naimisissa vai asunko muuten vaan jonkun kanssa. Tai jos olen sinkku.

Vierailija:

Lainaus:

Siviilisääty ei ole joku " kaiken maailman" henkilökohtainen tieto vaan hyvin oleellinen sellainen.

Meillä palkataan aina ihminen, ei vain työkonetta. Ihminen on kokonaispaketti, jossa eri osa-alueet vaikuttavat aina ja väistämättä toisiinsa. Harmoninen " siviilielämä" (= aika, jonka vietät muualla kuin töissä) yleensä tarkoittaa sitä, että henkilöllä on mahdollisuus keskittyä työhönsä työaikanaan. Minä haluan aina tietää mitä ihmiset tekevät silloin kun eivät ole töissä. Työn vastapainoksi on saatava myös muuta sisältöä elämään, latautumispaikkoja. Ne voivat olla omia harrastuksia tai puuhailua perheen kanssa. Pääasia on, että jotain on. Mielelläni näen harrastukset kirjattuna myös CV:ssä, ne ovat tapa erottua. Myönnän, että harrastukset antavat TOISINAAN myös hieman ennakkokäsityksiä - oikeita tai vääriä hakijoista. Silti mieluummin palkkaan henkilön, jolla on edes jotain urheiluharrastuksia (= pysyy fyysisessä kunnossa -> energiaa myös töihin) kuin sellaisen, joka ilmoittaa harrastuksikseen vain pasianssin ja junen tarkkailun, kuten joku edellä mainitsi. Siviilisääty taas - no, se saattaa vaihtua yhdessä yössä :-). CV:ssä sen ei ole pakko olla, mutta haastattelussa kysyn ihmiseltä millainen on hänen lähipiirinsä. Siviilisääty sinänsä ei kinnosta mua, enemmänkin olen kiinnostunut siitä, että hakijalla on rittävästi läheisiä ihmissuhteita, jotka taas vaikuttavat positiivisesti työssä menestymiseen tarjotessaan taas omaa vastapainoaan työelämälle. Mulle on herttaisen yhdentekevää, millaisessa parisuhteessa ihminen elää, kunhan siviilielämä on tasapainossa, siinä on riittävästi tukiverkkoa. Perhe yleensä on sellainen.

Omassa CV:ssäni on sekä perhesuhteet, harrastukset että luottamustoimetkin. Työnantajani saa minut palkatessaan kokonaisen ihmisen, jonka elämän eri osa-alueet väistämättä vaikuttavat toisiinsa. Olen siis niistä rehellinen.

Ensimmäisen CV:n tein jo aikaa sitten sellaisella pohjalla, mihin piti luetella kaiken maailman henkilökohtaisia tietoja. Se oli jonkin noiden työnvälitysjuttujen pohja. Olen sitä siivonnut vuosien myötä ja viimeisin oli, että jätin kaikki henkilökohtaisen pois. Luettelen vain työkokemuksen, koulutuksen ja kurssit. Tämän jälkeen olen onnistuneesti päässyt työhaastatteluihin ja yksi työpaikka olisi ottanut, mutta kun heillä ei ollut minun luonteelleni sopivaa työtä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat