Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minkäs ikäisenä teidän lapset ovat

*jättäneet vaipan pois?

*osanneet syödä itse?

kyseleepi hölmö esikoisen äiti, joka ei oikein tiedä koska tällaisia "yleensä" osataan, että joko pitäisi alkaa opetella 1,5 veen kanssa?

Kommentit (7)

purkaa kaikki aggressionsa säännöllisesti lusikkaan. Tai tarkemmin sanottuna hakkaa ne lusikalla pöytään. Olen yrittänyt joka päivä näyttää, miten tarkoitus on ottaa ruokaa lusikkaan ja sitten laittaa se suuhun, mutta tytön mielestä lusikka on vain ja ainoastaan pöydän hakkaamista varten. Ilmeisesti ei ole vielä valmis syömään itse... :(

Itse syömistä voi alkaa sitten, kun lasta kiinnostaa pitää itse lusikkaa, syötä samalla vaikka toisella lusikalla. Karmean sottasta se on. Jotkut vauvat haluavat tehdä tuota jo 1 -vuotiaina ja jotkut myöhemmin.

Käsitykseni mukaan lapset oppivat kuiviksi siinä 2-3 vuotiaina mutta jos sulla sinnikkyyttä riittää, voithan koettaa potattaa lastasi, kunhan et pakota tai vaadi yhtään. Sitä oppimista ei voi kauheasti nopeuttaa, mutta jos onnistuu pissat pottaan saamaan, niin säästyyhän siinä vaippoja. Minulla päiväkuivia lapset ovat olleet n. 3-vuotiaaseen mennessä. Vaippoja ei kyllä puolitoistavuotiaalta vielä kannata ottaa pois! Sitten vasta kannattaa ottaa, kun huomaat että lapsi tunnistaa vessahädän ja on jo osannut mennä itse potalle, muuten sitä ollaan housut jatkuvasti märkinä ja lastakin se harmittaa.

Älä ota turhia paineita, lapset oppivat monta asiaa melkein itsestään, kun et estä oppimasta. Toiset hyvin aikaisin, toiset hyvin myöhään ja useimmat siltä väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaippahommat ovat menneet niin, että kuopus jätti yövaipankin pois 2-vuotiaana, keskimmäisellä sen sijaan oli yövaippa vielä 5-vuotiaana.

esikoinen syö niin hitaasti että vieläkin joskus syötän 5v:na, mut periaattesa osas 2v:na. Vaippa pois kokonaan 2v8kk.

Kuopus söi itse 1,5n:na ja päiväväippa pois 1v11kk, yövaippa edelleen (tasan 2v)

jälkeen. Alkuun tuli sotkua, mutta muutamassa viikossa oppivat siististi syömään. Vaipat pois esikoiselta vasta 2½-vuotiaana, toinen lapsi opettelee nyt potalle, täytti juuri 2, mutta ei vielä ole vaipaton. Tunnistaa kyllä hädän ja tahtoo potalle, mutta välillä myöhästyy. Esikoinen oli jo päiväkodissa alle 2-vuotiaana, ja siellä ruokalappu jätettiin pois käytöstä kun täytti 2 (kaikilta), silloin piti jo osata syödä siististi, ja osasivatkin.

Mun mielestä kannattaa hetki odottaa että unohtaa lusikan olevan kiva soitin. Alkaa kyllä syödä itse kun on siihen valmis, tuskin siihen kauaa enää menee.

Ja mitä pottaan tulee, älä stressaa senkään kanssa, mutta ala pikkuhiljaa tutustuttamaan siihen jos ei vielä ole moiseen vehkeeseen tutustunut.

Lainaus:

purkaa kaikki aggressionsa säännöllisesti lusikkaan. Tai tarkemmin sanottuna hakkaa ne lusikalla pöytään. Olen yrittänyt joka päivä näyttää, miten tarkoitus on ottaa ruokaa lusikkaan ja sitten laittaa se suuhun, mutta tytön mielestä lusikka on vain ja ainoastaan pöydän hakkaamista varten. Ilmeisesti ei ole vielä valmis syömään itse... :(

2-vuotiaalla yleensä vielä kauheaa sotkemista, mutta 3-vuotias syö jo niin siististi, että vaatteet säilyy päivän puhtaina ja osaa jo joten kuten käyttää haarukkaa ja veistä jos molemmat työkalut pöytään katetaan.

Pottailusta en sano mitään. On niin yksilöllistä. 3-v yleensä kuitenkin jo päivät ilman vaippaa. Ja pottaan tutustuminen kannattaa aloittaa ajan kanssa. On nimittäin monelle lapselle kamala asia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat