Seuraa 

Hei!

Minulla on ehkä nyt vähän aiheetonkin huoli, mutta kertokaas muut kuinka paljon teidän 6-7kk ikäiset vauvelit oikein syö.

Meidän ukko oli täysimetyksellä ihan melkein 6kk ikään saakka, sitten on siirrytty erikoiskorvikkeiden kautta tutteliin nopeaan tahtiin ja nyt saa pelkkää tuttelia maitona, en imetä enää ollenkaan (oma kunto ei kestä). Meillä oli siis maitoallergiaa mutta nyt altistuksessa todettiin että se on hävinnyt, hurraa!

Sairaalassa vaan olivat tyrmistyneitä, kun kerroin mitä poikani syö: Kiinteitä on vasta alettu maistelemaan, ja tuolloin oli vasta hirssi menossa. Pahoitin sairaanhoitajan kommenteista kyllä tosissaan mieleni, kun poikani ei missään nimessä ole mitenkään kitukasvuinen vaan on rintamaidolla kasvanut reilusti pluskäyrillä koko ajan. Jäi sitten huoli, että poikani saa liian vähän ravintoa ja pitäisi nopeasti saada kaikkea uutta kehiin.

Meillä on nyt sellainen tilanne, että poika juo tuttelia 6-7dl päivässä. Sen lisäksi syö kiinteitä yhteensä noin 2dl, tämä sisältää hirssipuuroa, bataattia ja päärynää. Tarjoan kiinteitä kolmesti päivässä, ja poika ei jaksa/huoli enempää kuin reilu puoli desiä kerrallaan. Puuroon sekoitan aina tuttelijauhetta että olisi ravitsevampaa.

Kuulostaako tämä ihan ok:lta vai ollaanko meillä tosiaankin jotenkin pahasti jälkijunassa ruuan kanssa? Poika on kyllä tyytyväinen ja nykyään on yötkin rauhoittuneet, kerran syö yöllä maitoa 120ml.

Kommentoikaa, kenellä kokemuksia! :)

Kommentit (10)

Kiva kuulla muiden tilanteista, varsinkin dagmar sinulta kun itsekin täysimetit pitkään. Ehkäpä voin nyt lakata huolehtimasta turhia. :)

Mutta eikö ole hassu juttu, että ensin suositellaan täysimetystä 6kk ja sitten kun niin on tehnyt, pitäisi yhdessä yössä/viikossa olla tilanne jo täysin toinen. Ei kai se keneltäkään ihan niin nopeasti onnistu. :)

niin eiköhän saa tarpeeksi ravintoa :) Meilläkin tyttö oli 6 kk täysimetyksellä ja tuon ikäisenä (6,5 kk) söi tissiä, en koskaan laskenut kertoja, mutta kun siltä tuntui, ja kiinteitä max. 1-2 dl/vrk, sisältäen hedelmäsoseita, kasvissoseita ja puuroa, mikä nyt kelpasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja pelkällä imetyksellä ollaan menty tähän asti. Paino noussut aina tosi reilusti ja jossain vaiheessa neuvolassa(olisko ollut 4kk), että jos tuntuu niin voi antaa jo vähän kiinteitä.

Viimeksi kun käytiin neuvolassa niin samainen täti sanoi, että niin hienosti kasvaa että imetä vain ½-vuotiaaksi asti, jos vain itse jaksat! Nyt olen ruennut antaa maistiaisia bataatista, muutamana päivänä olen antanut semmoisen jääpalan kokoisen bataattiannoksen...

Tiedän kyllä, että nuo ihmisten kommentit saa mielen pahoittumaan helposti! Meillä anoppi ensimmäisen lapsen ollessa vauva piti minua huonona äitinä, kun en imettänyt vauvaa ja nyt olen huono äiti, kun olen vain imettänyt enkä ole antanut vielä kiinteitä, kun muutkin vauvat jo tämän ikäisenä saa kiinteitä! :(

Täytyy vaan muistaa, että meitä on niin moneen lähtöön ja muistaa se, että äitinä sinä tunnet varmasti lapsesi parhaiten ja tiedät hänen tarpeensa!!!

Minä imetän vielä. Aamupäivästä annan vähän kaurapuuroa, siis jotain kolmasosa purkkia ja viiden maissa kolmasosapurkkia kasvissosetta. Ja vain maitoa. Poika kasvaa hyvin.

Tänään aloitin maistelemaan lihasosetta. Mietinkin että miten syöttäisin josko nyt siirtyisin kolmeen ateriaan. Suunnittelin josko kasvissose olisi n. 11 aikaan ja lihasose joskus 5 aikaan ja puuro joskus 8 aikaan. Tai vaihtoehtoisesti laittaisi lihasoseen 11 aikaan ja kasvissoseen tuolloin viiden maissa.

Allergiapolilla kun oltiin esikoisen kanssa (5kk) niin siellä moitittiin että imetys ei suju ja ihmeteltiin ettei saa kiinteitä. Ihmettelin miten imetys ei suju muka? Kun kerran kasvoi +käyrällä?? Toki siinä oli muita vaikeuksia mutta maitoa tuli.

Ravitsemusterapeutti määräsi kiinteitä kehiin nopeassa rytmissä ja käski aloittamaan korvikkeen. Siinä kävi niin että pojan paino alkoi pudota. Hänellä on nyt vasta todettu imeytymishäiriö. Olisi vain kannattanut imettää ja hitaasti antaa kiinteitä :( Nyt 2,5v painaa 11kg...

Toka on nyt reilu 7kk ja syö neljä ateriaa päivässä +imetykset. Neljällä aterialla menee muutamasta lusikallinen ->noin 1dl, siltä väliltä/ateria.

Nukkuu paremmin jos syö iltapuuron hyvin. Paino vain ei enää nouse kun aloitettiin kiinteät eli sama juttu kun esikoisella..

Se on hassua, kun nykyään suositellaan täysimetystä 6kk asti, mutta silti jotenkin oletetaan, että vauva alkaisi heti sen jälkeen syömään kiinteitä melko nopeaan tahtiin. Itse olen myös tuohon samaan " ilmiöön" törmännyt, kun täysimetin poikaani 6kk. Nyt jälkikäteen olenkin miettinyt, että ehkä kiinteiden aloituksessa olisi voinut edetä vielä enemmän rauhallisempaan tahtiin kuin me teimme...

En enää imetä, korvikkeena NAN.

Päivän ruuat:

Aamulla puuroa 1-2dl ja maitoa 50-100ml

ennen päikkäreitä maitoa 150ml

unien jälkeen lihasosepurkki ja vettä (usein vielä lisäksi maitoa n.120ml)

Iltapäivällä hedelmäsosepurkki

maitoa 120-150ml

illalla 2dl puuroa ja maitoa 120ml

yöt nukkuu yleensä jo kokonaan

aamulla puuroa 1,5dl+maitoa 1-2dl

lounaaksi liha-kasvisoseen+maitoa/vettä 1dl

välipalaksi jogurttia 1dl

päivälliseksi lihasoseen+maitoa 1,5dl

iltapalaksi hedelmäsoseen

ennen nukkumaan menoa vielä riisivelliä+maitoa 1,5dl

ja öisin herää joskus kerran syömään 1-2dl maitoa

En ole imettänyt maidontotaaliloppumisen takia n.kuukauteen, joten maito on NAN1:stä

En tiedä yhtään syökö tyttöni paljon tai vähän kun neuvolaakaan ei ole ollut nyt 1,5kk:teen joten en tiedä painonkertymisestä mitään. Mutta näyttäis että sitä on kertynyt ihan tarpeeks...

-NiNaZZA & Natalia-

Moikka! Kyllä tuo minun mielestäni kuulostaa ihan riittävältä ruokamäärältä pojallesi. Kun hän on ollut melkein puolivuotiaaksi täysimetyksellä, niin eihän voida olettaakaan, että 6,5 kk:na vielä söisikään kovin paljon ja monipuolisesti kiinteitä. Ja kun poikasi kerran on tyytyväinen ja kasvaa hyvin, niin jätä sairaanhoitajan ikävät kommentit omaan arvoonsa=)

Meidän pojan (kohta 7 kk) päiväpöperöt:

Aamusta puuroa (+ 100-120 ml maitoa jos huolii)

Päivästä 1 liha/kalasosepurkki + n.140 ml maitoa päälle

Iltapäivästä marja/hedelmäsosetta taikka vauvan jugurttia

Illasta 1 kasvissoseateria + maitoa päälle sellaiset ~120 ml

Ennen unille menoa puuroa

Itsekään en enää imetä, vaan Nannia taikka Baby Sempiä olen antanut. Yöt nukkuu yleensä putkeen, tosin nyt on ruvennut tekemään hampaita, niin saattaa kerran yössä vaatia pienet maitohömpsyt.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat