Vierailija

Lääkäri kirjoitti minulle reseptin Citalopram nimistä masennuslääkettä ja luin tässä juuri tuote selostetta. Hieman rupesi hirvittämään, että uskaltaako näitä aloittaa kun haittavaikutusten lista on kuitenkin aika järkyttävä.

Onko jollain kokemusta näistä käytännössä. Masennusta on jatkunut vuoden ja vaihtoehdotkin taitavat olla vähissä. Lisäksi jäi mietityttämään, että uskaltaako näiden kanssa nauttia edes lasillista viiniä. Ei sillä, että alkoholin kanssa olisi ongelmia, mutta keväälle sattuu aika monta tilaisuutta jossa alkoholia on tarjolla.

Perheen äitinä minun vaan olisi saatava itseni kuntoon jo lastenkin takia. Itsestä huolehtimistakin olisi skarpattava, että saisin ylipainon ja siihen liittyvät ongelmat pois.

Kertokaa nyt hyvät ihmiset uskallanko koskea näihin. Näitä kun ei sitten ihan noin vain lopeteta kun kerran aloittaa. Mitä sivuvaikutuksia masennuslääkkeistä yleensäkin voi olla odotettavissa?

Kommentit (15)

Kyllä kai citalopramin kanssa voi nauttia, mutta älä nyt kamalasti juo, jos masentaakin. Jos ei ohjeissa nimenomaan sanota, ettei voi, niin kyllä lasillinen tai pari on ok. Seroxatissa esim. on hyvin selvästi mainittu, että lääkkeen kanssa EI voi ottaa alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkäpä mä sitten uskaltaudun aloittamaan. Tuo lista haittavaikutuksista tosiaan vaan on aivan järkky. Tuoteseloste sanoo, että alkoholia ei suositella, ei siis kielletä. Joskus kun nautiskelen lasin viiniä, ei sen enempää. Se on niitä ainoita iloja joita jäljellä on enää viime aikoina ollut : (.

Toivotaan sitten vaan, että nämä auttavat. Olen puolitoista vuotta sinnitellyt tämän masennuksen kanssa ja nyt alkais pikku hiljaa riittämään. Tiedän, että vaikutus alkaa tosi hitasti. Kuukaudessa vähän ja kolmen kuukauden jälkeen täysi vaikutus. Nyt syön näitä kuukauden kokeiluna.

Ehkä se aurinko sitten alkaa paistamaan tähänkin risukasaan.

ap

Ja sivuvaikutuksia oli lähinnä orgasmin saamisen vaikeus ja aloitettaessa lievä pahoinvointi. Muuten lääkkeet auttoivat. Muistathan, että aluksi lääkkeitä ottaessasi masennus saattaa jopa pahentua hieman, mutta lääkkeet saavuttavat täyden tehonsa muistaakseni n. kuukauden kuluttua niiden aloittamisesta. Ja jos päätät lopettaa lääkkeet, se on tehtävä vähitellen eikä yhtäkkiä, se on tärkeää!

Lääkkeissä on vaan aina mainittava kaikki mahdolliset haittavaikutukset mitä niillä on ollut, mutta eihän ne kaikki sinulle tule! Kyllä kannattaa ehdottomasti kokeilla, syöt niitä ainakin sen pari kk ja keskustelet sitten lääkärisi kanssa tilanteesta. Muista että et lopeta niitä yhtäkkiä vaan keskustelet ensin lääkärin kanssa! Tsemppiä!

Itselläni ei kyllä esiintyntyt mitään haittavaikutuksia ja lopputuloksena sain taas elämästä kiinni ja elämä tuntuu siltä miltä sen kuuluukin.

mutta minulle psykiatri, ylilääkäri itse sanoi, että harvoin esiintyy mitään,yleisin kuulemma päänsärky. Itse olen syönyt nyt 2 kk Optipar lääkkeitä ja nyt alka auttamaan. Huomasin alussa olevai hieman ärtynyt ja voimaton, en muuta. Vaikutus alkaa tosi hitaasti, mutta varmasti. Tsemppiä!

Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, joka meni hyvin vakavaksi. Aloitin ensin terapian, ja alkuun tuntuikin, että pärjäisin ilman lääkitystä, mutta hyvin pian huomasin, että se oli harhaluulo. Menin yhtäkkiä todella huonoon kuntoon, ja sainkin sitten lopulta terveyskeskuksesta päivystävältä lääkäriltä reseptin tuota samaa lääkettä.

Olen syönyt Citalopramia nyt melkein puoli vuotta, ja voin sanoa, että lääkkeestä on todellakin ollut hyötyä. En ole tuntenut oloani näin hyväksi vuosiin, olen tasapainossa, kärsivällinen, en hermoile tai stressaa turhia ja mielialanvaihtelutkin ovat tasoittuneet. Voisin kai sanoa, että tunnen olevani " normaali" :D En olisi päässyt masennuksesta yli ilman lääkkeitä, siis siitä pahimmasta vaiheesta.

Lääkärin ja terapeutin kanssa on ollut puhe, että syön lääkettä nyt ainakin 6 kk, mikä on se minimiaika. Sitten pikkuhiljaa aletaan katsoa, että millaisella aikataululla jätetään lääke pois. Tämä vaihe vaatii sitten itseltäkin todella paljon, mutta onnekseni minä olen palannut työelämään, joten se varmasti helpottaa lääkkeen jättämistä pois.

Sivuvaikutuksia oli alkuun väsymys ja pahoinvointi. Olo oli vähän samanlainen kuin alkuraskaudessa! Se meni kuitenkin aika nopeasti ohi, eikä enää lääkkeestä ole noita vaivoja. Yksi ehkä kiusallinenkin sivuvaikutus on minulla se, että seksi ei oikein kiinnosta.. mutta se on pieni paha siihen verrattuna, että olisin edelleen huonossa kunnossa. Mieluummin voin nyt henkisesti paremmin. Alkoholia olen ottanut, eikä sillä tunnu olevan mitään vaikutusta lääkkeen kanssa.

Minun elämän tuo lääke pelasti ja sanokoon muut mitä tahansa, mutta jos tuntuu yhtään, ettei jaksa ilman lääkitystä, niin se kannattaa aloittaa. Ero entiseen on niin suuri, etten haluaisikaan palata siihen takaisin. Olen vihdoinkin elämässäni tyytyväinen ja onnellinen, ja se on tuon lääkityksen ansiota. Jonkun mielestä tämä voi olla huono juttu, mutta minä en välitä :) Tässä on kyse minun elämästäni, ja minulla on oikeus voida hyvin!

Ja muistakaa, vain otettu lääke auttaa ;)

aloittaa lääkkeen. Sivuoireet kestävät keskimäärin parisen viikkoa. Minulla oli sivuoireena lievää kuvotusta ja päänsärkyä, ei muuta. Nyt on kaikki sivuoireet poissa ja lääke todella auttaa.

Itse olen ottanut viinilasin ruuan kanssa ja uutena vuotena peri lasia kuohuvaa ilma ongelmia. Perskännejä en kyllä uskalla lähteä kokeilemaan, mutta enpä koe sitä tarpeelliseksikaan! :)

Toivottavasti lääke sopii sinullekin! Parempaa alkanutta vuotta, ap!

Eli alussa ja aina annostusta nostettaessa oli vähän huono olo, mutta muuten ei ollut ongelmia. Kannattaa kokeilla. Jos toimiva lääke löytyy, on se varmasti sen arvoista.

Itselläni citaloprami ei auttanut, vaan lääkkeitä on jouduttu kokeilemaan jos jonkinlaista tyyppiä ja annostusta. Tällä hetkellä itselläni on Seroxat 60mg/pvä, ja tuntuisi auttavan vähän, vaan ei mikään ihmelääke kohdallani tämäkään.

Ap, oletko huomannut että kaikissa lääkkeissä on pitkä litania sivuoireta? Ne ovat siksi että on ilmoitettava kaikki mitä esiintyy. Tämä ei meinaa sitä että se olisi automaatio. Aika harvalle kuitenkin tulee pahempaa. Niitä tavallisia kuten päänsärky saattaa tulla mutta oireet usein katoavat kun lääkettä syö enemmän aikaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat