Seuraa 

Heips!

Luin tuossa yhden ketjun, jossa kyseltiin 3-vuotiaan omatoimisuudesta (pukeminen, syöminen jne). Aloin itse ajatella omaa 2v7kk poikaa ja miettiä, mitä hän ' osaa' ja mitä häneltä vaadimme/emme vaadi.

Puen pojan vielä lähes poikkeuksetta. Riisua hän osaa jo itse, jos auttaa esim. vetoketjuissa. En ole edes yrittänyt antaa pojan esim. voidella leipää itse tai ottaa ruokaa itse. Pitäisikö?

Potalla käydään ja päiväkuivia ollaan. Pyyhkiä en pojan anna itse, ei tulisi mieleenkään! Missäköhän vaiheessa voisi antaa kokeilla...?

Leluja en ole myöskään pyytänyt korjaamaan, yhdessä siivotaan huonetta, muttei joka päivä.

Poika on toimelias, puhuu hyvin ja syö itse. Mutta vaadinkohan häneltä vähän liian vähän? Jotenkin se pukeminen tuntuu vaan niin...hmm...en jaksaisi odottaa! :) Tiedän tekeväni karhunpalveluksen, mutta on se vaan niin nopeaa ja helppoa itse laittaa ne vaatteet pojan päälle.

Kaipa sitä pitää esikoista vielä niin pienenä.Luulen, että tästä toisesta tuleekin jo vähän omatoimisempi.

Mites teillä muilla 2-3 vuotiaitten omatoimisuus?

Selvästi poika on alkanut antaa merkkejä, että ITSE haluaa tehdä asioita. Toki siihen yritänkin kannustaa, mutten ole varma, onko se aina viisasta vielä. Veistä en antaisi pojan käyttöön todellakaan vielä, saksista yms puhumattakaan.

kiitti, jos joku vastaa!

sitruska ja muksut 6kk/2v7kk

Kommentit (19)

Potalla/pöntöllä hoitaa asiat ja meillä pestään pylly kakan jälkeen. Voitelee itse leivän, ja meidänkin leivät =)

Nyt kun veljeä 8kk syötetään, ei enää syö itse!! Kerran palvelu pelaa veljelle miksei hänellekkin. Tuo on ainoa asia jota vaadin, mutta annan periksi liian helposti.

Ei ole kovin aktiivisesti itse puettu, mutta riisuminen onnistuu housut sukat, paita hieman vaikea.

Ilta/aamupalla tuo pöytään veitset, lusikat.

Minun mielestäni 2-3 -vuotiailta ei pidä " vaatia" mitään. Mutta kun lapsi itse osoittaa kiinnostuksensa vaikkapa pukemista tai leivänvoitelua kohtaan, niin silloin on syytä antaa mahdollisuus tarttua tuumasta toimeen.

Meillä 2-vuotiaalla on tällä hetkellä minä-itse-kausi pukeutumisessa ja omien astioiden kattamisessa. Yritän järjestää aikataulut niin löysiksi, että lapsi saa harjoitella rauhassa pukemista, vaikka siinä loppujen lopuksi tarvitaankin aikuisen apua.

1-vuotiaasta alkaen tyttö on myös tyhjentänyt tiskikonetta - myös viinilaseja ja " arvokkaampia" astioita. Vain yksi lautanen ja yksi lasi on mennyt vuodessa rikki. Nyt tosin koneentyhjennys ei enää kiinnosta - eikä häntä myös pakoteta auttamaan.

Annivanni + 2-vuotias + kolmikuinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

monesti viikkailee vaatteita mun seurana, tyhjentää tiskikonetta, kattaa pöytää jne. Tekee kaikkea, jos vaan pyytää. Ehken pyydä tarpeeksi. Potalla siis käy itsenäisesti, pyyhkii nenänsä, pesee hampaansa jne.

Mutta pakko vielä kommentoida...että jos poika olisikin ainokainen lapsi, mulla riittäisi varmasti pinna ja aikaa kaikkeen mahdolliseen opetteluun ja antaisin pojan yrittää enemmän itse. Mutta kun on talossa myös 6kk vaativa, kitisevä ha hermostunut vauva, ei aina yksinkertaisesti pysty/ehdi/voi/jaksa antaa pojan esim. pukea itse vaatteita. Kun lattialla vauva huutaa naama punaisena, (joka ei siis odota sekuntiakaan), katson helpommaksi (etten siis itse räjähdä) pukea ne vaatteet taaperon päälle....

Kun saisikin jostain vähän lisää pinnaa ja aikaa näihin touhuihin...nyt sitä vaan tekee parhaansa, että arki rullaisi edes jotenkuten ja valitettavasti siinä usein itse tekee ne asiat, joita voisi antaa jo pojan tehdä:(

Tiedän, että poika on etevä lähes asiassa kuin asiassa. Monesti yllättääkin minut tekemällä jonkun jutun itse, mitä en ole tajunnut hänen osaavan vielä.

Onko muilla samanlaista, siis kahden/useamman lapsen kanssa?

Poika on nyt 2,5v. Riisuu itse ja autan vähän pukemisessa. Syö itse paitsi jos kiire niin syötän hiukan aamupuuroa. Mitä tulee noihin muihin (leivän voitelu, pyyhkiminen) niin saa odottaa.

Siivoaa myös lelut pääsääntöisesti itse, joskus autan.

Tuttuni tytär meni hoitoon kaksi vuotiaana ja nyt (2,5v) hän osaa paljon enemmän kuin poikani. Sitä hoidossa oppii eritavalla.

kauheasti ei vaadita, mutta yritän antaa " auttaa" kaikessa missä haluaa. Jo pitkään on halunnut voidella leipänsä, koska sillä keinolla saa aina enemmän voita leivälle ;). Aikuinen sitten aina viimeistelee työn. Saa myös osallistua astianpesukoneen tyhjentämiseen ja täyttämiseen, käynnistää ap koneen ja pyykkikoneen (valvotusti), pöydän kattamiseen (meillä astiat niin alhalla, että saa ne otettua). Haluaa osallistua leipomisiin. Lisää usein valmiiksi mittaamani jauhot taikinaan. Jonkinverran osallistuu siivoamiseen, lähinnä imurointiin ja pyykkihommiin sekä omat lelut kerätään yhdessä leikin loputtua (joskus kerää jopa omatoimisesti). Saa ottaa maidon, margariinin yms. jääkaapista. Joskus kaataa maidon lasiin, jos purkki ei ole täynnä. Toisinaan kaatohommissa käy vahinkoja, mutta se ei meillä haittaa.

PIssalla poika käy potalla tai ns. pystypissalla. Molemmilla reisuilla tarvitsee apua. Yöllä käytetään vielä vaippaa ja toisinaan päivisinkin käy vahinkoja. Pukeminen / riisuminen ei ole oikein vielä kiinnostanut. Saapas malliset kengät saa jalkaan ja kintaat, myssyn, takin yms. helpot pois. Myöskään askartelu ei innosta meidän kaveria. En ole juurikaan saksia edes tullut tarjonneeksi. Pitäisi ehkä koittaa.

IHmeen vähän on käynyt vahinkoja vaikka poika aika vapaasti saa esim. ruokatavaroita ja astioita käsitellä.

Oletkin saanut jo ihan kiitettävästi vastauksia tähän kertjuun, joka minustakin oli oikein mielenkiintoinen. :D Itse olen samoilla linjoilla useiden kirjoittajien kanssa, eli lapsen yksilöllisen kehityksen tahdissa vaan edetään, jokainen on erilainen.

Meillä on temperamenttinen, tomera ja itsepäinen neiti 2,5v. jolla on menossa minä-itse-vaihe. Syömään alkoi 1-v. itse, huusi ja kirjaimellisesti repi lusikan kädestäni eräänä päivänä ja samantien rupesi syömään itse ja siitä saakka syönyt itse :D Yhdessä olemme harjoitelleet pukemista pari kk niin, että olen laittanut jo vauvan nukkumaan ennen kuin lähdemme pihalle. Pukemista olemme harjoitelleet leikin avulla, esim. " Pujahdatkos pukuusi, tai missä on peukun paikka.., no, lapasessa jne.." Vauva joutuu tietysti jonkin aikaa odottelemaan kuumissaan, mutta ei ole kyllä siihen onneksi vielä heräillut.

Mielellään pukee sisävaatteet itse, alushousut ja paidan sekä housut, mutta sukkahousuissa tarvitsee joskus apua hieman...Lämpöhaalarin laittaa itse, samoin ulkohaalarin ja kypärähatun+pipon. Hanskojen laittamisessa tarvitsee hieman apua, että menevät kunnolla ja pysyvät. Kengät laittaa itse, tarrat laitan niistä kiinni. Riisuu itse, kun autan vetoketjun auki ja tarrat kengistä. Vessassa käy itse, mutta autan pyyhkimisessä. Neiti ilmoittaa kovaan ääneen olevansa valmis :D Tyttö on myös ahkera siivooja, mielellään kerää tavaroita lattialta leikin jälkeen.

Neiti oppi kuivaksi 1v.8kk, mutta hieman takapakkia tuli vauvan syntymisen jälkeen siinä 2v. tienoilla, jolloin oltiin taas pari vkoa vaipoissa, hieman sen jälkeen ollut kuiva niin yöllä kuin päivälläkin. Tässä kävi myös niin, että neiti repi itse vaipan itseltään pois ja ilmoitti " pissattaa" . Olen siis pyrkinyt noudattamaan lapsen omaa valmiutta asioiden suhteen hieman kuulostelemalla...

Olen niin surkea askartelija itse, etten ole saksia vielä antanut, mutta voisi kai niitäkin valvottuna alkaa kokeilla joskus sopivan tilaisuuden koittaessa. Palapelejä kokoilee mielellään, samoin torneja palikoista. Piirtää kynän käteensä saatuaan. Kotitöissä auttaa pyykin ripustamisessa ja astioiden ottamisessa pesukoneesta. Hampaat pesee itse, mutta äiti viimeistelee huolellisen lopputuloksen vuoksi :D Hedelmiä ottaa joskus pöydältä itse välipalaksi, siihen olen antanut luvan, kun muuten syö aika huonosti kasviksia. Kuorii mandariinin, banaanin itse. Olisi turhankin omatoiminen, kerran löysin neidin jääkaapilta, kun itse olin vauvaa imettämässä, enkä todellakaan ollut kuin hetken toisessa huoneessa... :D Ja toisen samanmoisen kerran, herranjestas, omalta meikkipussiltani!! Oli muuten näky, kun oli vedellyt ripsivärillä naamansa mustaksi ja iloisesti huikkasi " Äiti, minä laitoin vähän lipsiväliä!!!" Arvaa olinko iloinen?

Eikä mulle ollut tullut mieleenkään, että neiti kiipeäisi vessanpöntön päälle ja ylettyisi meikkipussiini. Onneksi ei käynyt huonosti! Tämäkin tapahtui vauvan ollessa pienempi ja imetin häntä. Neiti on salamannopea ja itsepäinen, vaikka selkeät rajat onkin olemassa ja niitä noudatetaan! :D

Auttaa myös minua vauvanhoidossa, esim. hakemalla ja viemällä vaippoja roskiseen. Pyrin, että saisi lapsen kykyjen ja kehityksen rajoissa osallistua siihen mitä touhuan, samalla pystyn paremmin itsekin seuraamaan vilkkaan neidin touhuja esim. ruokaa laittaessani. Ruuanlaittoon osallistuu sekoittamalla taikinaa, pesemällä minulle perunoita, porkkanoita jne. pieniä askareita, joihin hänet voi ottaa mukaan.

On sellainen tomera touhuilemaan, mutta myös aika fiksu ikäisekseen, esim. neuvolassa ja sairaalassa hämmästelivät aikaista puheenkehitystä yms. kehitystä, mutta tunne-elämältään tietenkin pieni lapsi, mutta luonteeltaan yhtä tulta ja tappuraa ollut vauvaiästä saakka! :D

t.Saraida + tytöt 08/04 ja 07/06

ja osaa suurinpiirtein samat asiat. Ei käytä vaippoja, syö itse, riisuu itse, pukee joitain vaatteita;päähineet, hanskat ja villasukat, yhdessä keräillään leluja, siivoaa leikkimielellä(heiluttelee imurinvartta, huitoo pölyrätillä), auttaa tiskikoneen purkamisessa(eli minä otsa hiessä yritän keritä ottamaan Arabiaa vastaan, kun poika antaa koneesta)auttaa laittamaan pyykkiä narulle(eli heittelee pyykkejä mihin sattuu, välillä menee kalsarit päähänkin....) auttaa perunoiden kuorimisessa(kaivelee koloja yhteen perunaan sillä välin kun saan loput kuorittua). Eli varsin leikkimielellä poika on mukana kotiaskareissa oman kiinnostuksensa mukaan. Kävelee puistoon lyhyen matkan(muutama 100 m)muuten on rattaissa.

Olen myös edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että sitten kun lapsi itse osoittaa kiinnostusta jotain asiaa kohtaan, niin voi antaa yrittää itse. En minä ainakaan erityisesti mitään vaadi. Kerkiäähän nuo, annetaan niiden nyt vielä olla pikku mussukoita. Lyhyt aikahan tämä on loppujen lopuksi tämä pikkulapsivaihe.Minä ainakin keskityn olemaan läsnä ja antamaan syliä ja turvaa vielä tämänikäiselle. Ja tietenkin vetämään niitä rajoja.

Mutta kaikki lapset ovat erilaisia ja eriluonteisia, ja on erilaiset intressit. Joten nou hätä, ei täälläkään olla mitenkään erityisen omatoimisia!!!!!

syö itse ja kerää lelut yhdessä laatikkoon. myös menee itse nukkumaan kun pyydetään! ilmoittaa myös milloin pitää potalle mennä (aina ei tosin muistu ennen vahinkoa).. nämä on poika ihan itse oppinut, meillä vaaditaan oikeastaan tämän ikäiseltä ainoastaan se että ruokapöydästä poistuttaessa sanotaan kiitos.

ja kuopus vasta 9 kk, mutta vastaanpa kuitenkin. En nyt luettele, mitä esikko osasi tai mitä hältä vaadimme tuolloin, mutta pari kommenttia:

- opeta vaan lastasi käyttämään saksia. Kaupoissa on hyviä tylppäkärkisiä pieniä saksia lapsille. Muistaakseni 3 v-neuvolassa jo kysyvätkin asiaa. Lapset tykkäävät hirveesti kun saavat itse leikata askarrellessa (siis tietenkin vanhemman valvonnan alla).

- se, että puet pojan itse, saattaa olla tosiaan karhunpalvelus - sulle itsellesi... Olen nimittäin itse sortunut tuohon ja vieläkin käydään välillä aika tappelu kun 3,5-vuotias ilmoittaa ettei hän " osaa" pukea - ja vieläkin sorrun välillä sitten itse kiskomaan ne vaatteet pojalle... =)

Eli minusta kyllä vajaa 3-vultiaalta voi jo vaatia jotakin. Meillä kaksi asiaa on ollut sellaisia...pukeminen ja syöminen. Pukemisessa olen toki auttanut (esim vetoketjut ja napit). Ja joku kun kysyi että koska napit ja vetskarit osataan yleensä laittaa, niin riippuu lapsesta ja hänen hienomotorisesta kehityksestään sekä myös nappien koost ja vetskareiden laadusta. Meillä 3-vuotiaana osattiin jo napittaa villatakki ja paidan napit kauluspaidoissa, mutta kaikkia farkkujen nappeja ei tainnut vielä saada. Vetoketjun laittokin taisi alkaa onnistumaan siinä 3-4 vuoden välissä. Haalarin ja housujen vetskarin laittoi jo kaksivuotiaana, mutta takit on tietty vaikeempia, kun pitää laittaa se alku itse. Haalarin lahkeissa ja hihojen laitossa hanskojen päälle ja huivin solmimisessa olen auttanut myöhemminkin. Eskarilaiselta olen vaatinut nämäkin. Tosin eskarissa työskennellessäni kyllä autan vielä näissä, mutta koitan opastaa omatoimisuuteen.

Syömisessä en juuri ole auttanut sen jäkeen kun lapsi oli 2 (enkä paljoakaan sen jälkeen kun oli 1v 2k, kun on halunnut vaan " minä ite" :)), paitsi tietysti paloittelemisessa ym. Veitsi on tullut mukaan noin kolmevuotiaana lapsen omasta tahdosta. 4-5-vuotiaana olen pk:ssa alkanut opettaa lapsia veitsen käyttöön.

3-vuotiaan kanssa lelut voi siivota hyvin vielä yhdessä, eikä häntä ehkä ihan yksin voi vaatia siivoamaan, mutta voi kyllä vaatia osallistumaan siivoukseen.

Kaikkeen muuhun lapsen voi ottaa mukaan kiinnostuksen mukaan, esim meillä on katettu pöytää, tyhjennetty tiskikonetta, pyyhitty pölyjä, imuroitu, mopattu , ripustettu pyykkiä ym, mutta näitä en tod. oo vaatinut vaan lapsi on itse halunnut.

Saksien käyttö ei mielestäni varsinaisesti liity siihen mitä lapselta vaaditaan, mutta kyllä tuon ikäiselle jo ehdottomasti kannattaisi antaa sakset käteen. Lapsi oppii nopeasti oikean otteen ja käytön. En suosittele mitään muovisaksia, lapsi turhautuu kun ei saa mitään leikattua. Lasten fiskarssit on parhaat. Meillä on saksia käytetty luvalla ja aluksi yhdessä aikuisen kanssa. 4-vuotiaana siirrettiin omaan huoneeseen ja yksi vahinko kävi kun ponilta leikattiin häntää ja sitten tuli saksi kielto viikoksi eikä enää lisää vahinkoja käynyt! Paitsi kampaamoleikki kaverin kanssa eskarilaisena.. voitte arvata että äiti hiukkasen hiiltyi... =)

Lapsen omatoimisuuteen kannustamista suosittelen etenkin jos lapsi on menossa lähiaikoina päivähoitoon. Yhdessäkään pk:ssa jossa olen työskennellyt ei lähes kolmevuotiasta kyllä syötetä eikä pueta, vaan kyllä niissä pitää olla jo oma-aloitteisuutta, autetaan toki tarvittaessa.

mutta en erityisemmin ole ikinä pelännyt omasta mielestä " pieniä" seuraamuksia, kohluja ja putoamisia mitenkään korostetusta. lapsi on saanut melko paljon tehdä mitä itse yrittää, tottakai oikeat realistiset vaarat on eliminoitu, en tietenkään antaisi lapsen (pian 3v) esim sytyttää tulitikkua, mutta mun mielestä esim saksissa ei ole todellista vaaraa askarteluissa jos itse istuu vieressä ohjaamassa. Kyllä meillä jouluna lapsi leikkasi ja liimasi joulukortit ym. Portaita on saanut kavuta siitä asti kun on halunnut, vieressä olen ollut joten jos on pyllähtänyt, ei ole suurta vahinkoa sattunut. Sängylläkin saa pomppia, ei se minusta ole katastrofi jos siitä keikahtaa lattialle. Aikoinaan oppi 7kk nousemaan sohvan reunasta seisomaan, en minä ihmeemmin tukenut ettei kaadu, kaatuihan se, mutta ylös taas.

Meidän neito osaa pukea, jopa katsoa sukkikset oikeinpäin (kaksi saumaa taakse, yksi eteen). Haalarin vetskaria ei saa kiinni, mutta auki saa, pienet vetskarit saa. Nappeja ei osaa, nepparit jotenkuten. Käynyt itsenäisesti potalla 2v alkaen, mutta kakan pyyhkii aikuinen. pesee kätensä, saa viedä astioita pöytään, tyhjentää oma-aloitteisesti tiskikoneesta lusikkalaatikon oikeille paikoilleen. Vain terävät isot veitset laitan itse. Oppinut nyt avaamaan kierrekorkin esim omasta huulirasvasta jos autan tiukan kohdan alkuun. Syöminen on ihan pielessä, siitä valitinkin tuossa omassa avauksesas. OSAISI kyllä, haarukkakin suuhun, mutta kun ei neitiä kiinnosta.

Pyöräilemään oppi apupyörillä syksyllä (silloin 2,5v) mutta ei ole kovin varmaa ajo vielä. Luistelua ja hiihtoa ei olla kokeiltu. Uida ei osaa yhtään.

Ainoa mistä meillä joutuu hysterisoimaan on allergiat, esim likaiset astiat tiskikoneessa oli yksivuotiaana tosi ongelma, kun saa jo kosketuksesta väärään ruoka-aineeseen pahan reaktion. Siksi ei esim voi syödä hedelmiä itse, koska sormikosketus allergisoi, syötynä ei.

Ylimalkaan perheet ovat erilaisia, lapset ovat erilaisia, mitään oikeaa vaatimusasteikkoa ei ole. Jos huomaa olevansa aivan ylisuojeleva, kannattaa vähän löysätä, ettei anna lapselle sitä kokemusta että " koko maailma on vaarojen karikko"

Meillä poika on 3v2kk.

Kuten moni on jo sanonut niin mitään tämän ikäiseltä ei varsinaisesti pidä vaatia, mutta jos lapsi osoittaa halukkuutta tehdä itse niin siihen pitää kannustaa. Tunnustan itse tuon tunteen " minä tekisin tämän niin paljon nopeammin" (samanlaista tunnetta tulee töissäkin kun joku töpeksii ;) esim. pukemisen suhteen, mutta vähitellen - ole ap armollinen itsellesikin: on vaikeaa tajuta, että se pieni vauva onkin jo kovin iso!

Meillä menee siis riisuminen ja pukeminen, ainoastaan vetoketjut, nauhakengät ja pääaukko tuottavat ongelmia. Vetoketjunkin saa kiinni kun pistää sen alun ja aukaista osaa kyllä.

Lähinnä ajattelin vastata tuosta sakset-asiasta. Meillä poika oli innoissaan repimässä paperia ja tekemässä silppua ja koko ajan halusi saksia. Hän sai sakset käteensä 2-vuotiaana ensimmäisen kerran kun leikkasi tutit rikki. Sen jälkeen hän alkoi haluta leikata kahta enemmän. Hän sai vähän reilu 2-vuotiaana ne muoviset lastensakset joilla ei saa edes leikattua mitään joten varmaan n. 2,5-vuotias oli kun sai lasten tavalliset pikkusakset, siis sellaiset joilla saa kyllä haavan aikaan jos jää sormi väliin. Aluksi hän leikkasi niillä vain valvotuissa oloissa. Tällä hetkellä hänellä on sekä nuo omat sakset että kuviosakset kynien kanssa samalla hyllyllä. Hän ottaa ne sieltä kun haluaa leikata ja leikattavaksi tarkoitettuja lehtiä on hänen huoneessaan tietyssä korissa. Näistä viesteistä saksien osalta tuli tunne, että " olenpas minä huoleton" mutta poika leikkaa todella hyvin ja tarkasti ja varovaisesti. Moni asia riippuu niin paljon lapsesta.

Meillä käydään itsenäisesti potalla/pöntöllä. Tällä hetkellä olemme puhuneet jo, että potan voisi jättää pois kun kerran poika tykkää käydä pöntöllä. On hieman lyhyt, joten ei ole aiemmin " päässyt" itsenäisesti pöntölle. Pisut hoitaa itse joko istuen tai seisten (ei roiski), kakan huutaa pyyhkimään. Kiinnostusta on kovasti pyyhkiä itse ja olen antanut hänen kokeilla pyyhkimistä mutta niin että " äiti pyyhkii vielä lopuksi" - hyvin näyttäisi sujuvan toisaalta. Pojalla on oma vessapaperiteline ja -paperi seinässä potan vieressä ;)

Edellinen sanoi, että lapsi saa ottaa tiettyjä tavaroita jääkaapista. Meillä jääkaappi on sen verran ylhäällä, että poika ylettää sen kyllä avaamaan, mutta ei saa tavoita kuin vähän hipaistua. Mutta pakastin on alhaalla ja sieltä poika saa hakea itse jäätelön kun on saanut tietenkin ensin luvan. Eikä sinne kyllä ilman lupaa ole vielä kertaakaan mennyt. Tietää, että pakastimen kanssa toimitaan nopeasti jne.

minusta on helpompi vauvan ja leikki-ikäisen kanssa, kun isompi tekee itse. Talvivaatteet on tietysti hitaita ja jos on 2 v. muttei 3 v. niin se voi olla liian hidasta ja vaikeaa. Ja ne lapset on niin erilaisia. Silloin kun meidän 1½ v. oli pieni ja oli kesä, vauhditin isomman pukemista sanomalla, että laittaa itse ja on kanssa valmiina (halusi siis ehdottomasti itse pukea). Jos ei ollut valmiina tai venkoili, menin vauvan kanssa ulos ja kyllä se isompi aika nopsaan tuli perässä. Me asumme omakotitalossa, mutta varmaan kerrostalossakin menisin tilaamaan hissiä tai tekisin lähtöä porraskäytävään. Siis JOS tietää että isompi osaa, muttei just nyt viitsi tms.

Meillä muuten nuo osaa vaihtelevasti sitä ja tätä ja saa aika paljon kaikkea tehdä, kunhan ei vaaraa tule. Meillä nuo olleet aikalailla ' minä-itse' , joten moni asia sujuu, kun saavat itse tehdä. Tai sitten, jos on kiire tms. tilanne, niin minä puen. Ja usein homma hoituu niin, että itse koettaa ja äiti auttaa tiukan paikan tullen. Ja avunpyyntö tulee silloin lapselta.

Siivoomisessa ovat mukana raivaus-vaiheessa, imurista eivät pidä ja linnoittautuvat lastenhuoneeseen.

Meillä molemmat syövät itse (3½ ja 1½ v.), hakevat itse mandariinia ja banaania ja kuorivat. Isommalla on askartelusakset ja saa leikata, kunhan laitetaan sitten takaisin korkealle pois pienemmän ulottuvilta. Isompi teki (liimasi) joulukortteja kanssani, tykkää liimata kirjekuoria ja postimerkkejä. Tiskikone on tylsä jo, mutta pienempää kiinnostaa auttaa tyhjentämisessä. Pienempi on myös kiinnostunut pöydän kattamisesta, isompi auttaa joskus. Minusta se menee niin, että sitten kun nuo jotain opikeasti osaisivat ja olisivat avuksi, ei niiltä sitä apua enää niin heru ;) ;)

Isompi pukee itsensä kokonaan, hakee(valitsee) vaatteensa, pienempi yrittää kovasti myös. Pikkuiselta se vain ei vielä onnistu :)

Kotitöitä tehdään yhdessä ja erikseeen, isommalla on Tupperwaren muovinen veitsi, jolla pilkkoo salaateja, paprikoita, kurkkuja tms. ruoanlaiton yhteydessä aina silloin tällöin. Leivonnassa minulla on lyhyet hermot, taikinakulhoja saa kaapia ja joskus pääsee mukaan leivontaan; varsinkin, jos koko perheellä teemme sitä (isä touhuaa lasten kanssa ja minä väännän pikkupullia/pitkoja).

Meillä siis ei paljon vaadita mukaan, mutta moneen asiaan pääsee mukaan molemmat. Ja monessa asiassa kyllä sitten kerron, miten ne tulisi tehdä, mutta hyväksyn heidän tekemisensä. Esim. pyykin ripustus; ensin pyykki lyödään auki ja sitten laitetaan roikkumaan narulle leveänä. No, toinen tekee perässä, räpsäyttää pyykkiä ja laittaa narulle enemmän tai vähemmän mytyn ja sillä hyvä; hän autaa ja yrittää.

...ja taidan vaatia aika paljon?

Poika syö itse. Satunnaisesti autan pari lusikkaa, jos on kiire ja hän vetkuttelee. N. 1,5 vuotiaasta lähtien on syönyt itse, tosin aluksi autettiin enemmän...

Sisävaatteet pukee itse. Joskus menee nurinpäin, mutta emme anna sen häiritä. Ulkovaatteet puen pääosin hänelle. Pipo menee, kengätkin riippuen kengistä, joskus hanskatkin. Vetoketjua ei osaa vielä laittaa, mutta on viime aikoina halunnut harjoitella. Myös napit on vaikeita. Minkäköhän ikäisenä lapset osaavat nämä, tietääkö joku?

Riisuu itse, välillä autetaan.

Wc:ssa käy itse, joko potalla tai pöntöllä. Pisut hoitaa täysin itse, tosin käsienopesusta täytyy välillä muistuttaa. Kakat käymme pyyhkimässä. Tietääkö joku, minkäikäinen pyyhkii takapuolensa itse?

On ollut täysin kuiva 2,5 vuotiaasta.

Pojalla on omat sakset, joilla rakastaa leikata. On saanut omat sakset vasta muutama kk sitten, aikaisemmin sai lainata valvotusti. Leikkaamisharjoituksia on ollut n. 2 vuotiaasta. Koskaan ei ole leikannut mitään, mitä ei saisi.

Omat tavarat pitää korjata. Hän ei haluaisi, mutta vaadimme. Tämän ikäinen osaa tehdä sen oikein hyvin, jos vaan viitsii. Tosin myönnän, että välillä se kestää niin kauan, että menen mukaan auttamaan. Ja usein saatan sanoa, että menee vaikka isin kanssa hammaspesulle ja minä siivoan sillä välin. SIivouspäivänä hän tekee sen kokonaan itse, sillä imuri (saattaa imeä lelutkin) toimii pelotteena.

Hampaat pesemme me aikuiset, mutta pesun lopuksi pyydän häntä itse viimeistelemään työn. Näin hän saa hyvää harjoitusta.

Pöydän kattamiseen hän haluaa osallistua.Emme vaadi tietystikään. Minä nostelen astiat tiskipöydälle, josta hän kiikuttaa ne paikalleen. Arabiat ja kaikki. Mutta ei siis joka päivä.Usein pyydän häntä tuomaan ruokailun jälkeen omat astiat tiskipöydälle.

Ei saa kaataa maitoa. Ei ole voidellut leipää. On kokeillut huonolla menestyksellä juustohöylää.

Saa auttaa imuroinnissa, pölyjen pyyhkimisessä, pyykin laitossa, pesukoneen täytössä. Ilman häntä, lattialistojamme ei taitaisi pyyhkiä kukaan ;), joten näissä hommissa hänestä on apuakin, vaikkemme mitään näistä vaadi.

Tällaisia meillä.

Meillä reilun 2,5v tyttö sai ekat sakset. Sellaiset muoviset joilla ei saa haavaa käteen. Korkeintaan nipistävät ilman jälkiä. Leikkaavat vain paperia, eikä vaatteita yms.

Aloin myös antaa vajaa 3-vuotiaana kantaa itse leivän ja maitomukin pöytään, sekä kantoi tiskipöydälle ruokailun jälkeen astiansa. Aluksi muovisia, myöhemmin myös Arabiaa.

Oman huoneen imurointi onnistuu myös joiltakin alle 3-vuotiailta. Joskia aluksi voi äiti tai isi käydä imuroimassa vielä sängyn alta yms vaikeammista paikoista erikseen. Imurin vartta lyhyemmäksi ja imutehoa pienemmäksi. Aikuinen pitäämatosta yms kiinni ja siirtää tavaroita edestä.

Itsenäisesti käsien pesulla jos yltää hanaan.

Sisävaatteiden pukeminen. Ehkä ei sukkahousut vielä mene, mutta muut.

Villasukat, kypärälakki yms helpot onnistuu myös joillakin.

Heti kaikki hommat ei kaikilta tietty suju, mutta pikku hiljaa opettelemalla. Ja leikkimielellä tietty. :)

tuosta neidin aikaisesta puheenkehityksestä, että ensimmäisen sanan sanoi 9kk:n ikäisenä, kolmen sanan lauseita puhui alle 1,5-v.vanhana. Oli hassua kuulla, mitä niin pienellä oli milloinkin sanottavana! :D

Meillä ei pukeminen ole vielä kiinnostanut =), paitsi kenkien ja lapasten laitto. Muuten osallistuu kotitöihin laittamalla pyykkejä koneeseen ja tyhjentämällä konetta ja " ripustamalla" vaatteita kuivumaan. yleensä ottaa vaatteet koneesta, humpsauttaa ne ja antaa minulle ripustettavaksi. Ojentaa astianpesukoneesta puhtaat astiat ja laitan ne itse kaappiin. Kantaa pöytään ruokalappunsa, voidellun leipänsä ja täytetyn juomamukinsa/lasinsa. Tuo ja vie pöytää kattaessa tavaroita pöytään ja pois. Leivontaan osallistuu innokkaasti sekoittamalla taikinoita (aina tietysti vähän roiskuu), jolloin saan myös itse hommat tehtyä.

Imuroi, pyyhkii pölyjä ja moppaa omaan tahtiinsa aina kun meillä siivotaan. Vie vaipat ym. roskat itse roskiin, joskus ei saa ovea auki, jolloin autetaan. Syö pääasiassa itse, välillä esim. keittoruoissa ja vähemmän herkuissa pyytää syöttämään.

Satunnaisesti auttaa siivoamaan lelunsa, mutta tämä ei ole oikein pop, yleensä unohtuu leikkimään jollain lelullaan.

Meillä on menossa " minä itte" -vaihe ja poika haluaa osallistua lähes kaikkeen, mitä me muutkin tehdään. Viimeeksi tänään yllätyin iloisesti, kun yritin suoristella kuusenvaloja, joiden johdot olivat ihan solmussa, pojasta oli paljon apua, kun piti johtoja kiinni ja perääntyi aina selvitetyn johdon kanssa vähän kauemmas, että sain sotkut oiottua.

Itse olen huomannut, että kannattaa pyytää ihan pikkuasioissakin lapselta apua, he ovat tosi näppäriä, kunhan heidän antaa tehdä!

Yleinen käytäntö anakin päiväkodeissa on, että itsenäistä pyllyn pyyhkimistä aletaan opetella esikouluiässä, n. 5 - 6-vuotiaana. Tytöt toki voivat alkaa kuivaamisen harjoittelun pissan jälkeen heti vaipan jäätyä pois.

Molemmat syövät itse ,tosin puuroa syötäessä molempia autetaan kun muuten kestää ikuisuuden :-)

Molemmat käy potalla ja pylly pyyhitään vanhempien toimesta. esikko käy yöllä pissalla itsekseen mutta kuopus käytetään potalla, eli kumpikaan ei käytä vaippaa.

Kuopus pukee hiukan, ulkovaatteista pipon ja käsineet, esikko tarvii kenkien laitossa apua.

Molemmat siivoaa tavaroita lelulaatikkoon iltaisin ja kuopus tykkää imuroida. Molemmat saa leikata saksilla fiskarsin lasten sakset.

hampaat pesee itse lopuksi jompi kumpi vanhempi auttaa lopuksi

kuopuskin käveleepaljon ei viihdy rattaissa. Pyörällä ei aja, esikko ajaa, oli 2v11kk kun halusi apupyörät pois ja siitäasti menty lujaa :-)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat