Vierailija

Hei,

Kertokaa mulle nyt, kumman vaihtoehdon valitsisitte...

A) Otan lainaa saadakseni suht uuden rivarikämpän 128 500 ¿, vastike 75 ¿, laina-aika 30-vuotta, as kulut per kk. laina: 557 + vastike 75 ¿ yht. 632 ¿

B) Otan lainaa 100 000 ¿ saadakseni vanhan kt-asunnon, johon tod. näk. tulossa seuraavan 10-v aikana remontteja, laina-aika 30-v, as kulut per kk. laina: 449 ¿ ja vastike 200 ¿ eli yht. 649 ¿.

C) Otan vuokra-asunnon, hinta 876 ¿ kk, as. tukea saisin max. 150 ¿. Eli hinta yht 726 ¿/kk

Miksi olisi niin paha asia ottaa enemmän lainaa ja muuttaa valmiseen ihannekotiin? Kertokaa mulle mä en tajua...OIKEASTI en tajua...

Kommentit (16)

En tiedä mikä laskuissasi menee pieleen, mutta ovat kyllä kovin ylioptimistisia. Mistä saat 128500 euroa lainaa, niin että kuukausierä on noin alhainen???

Samoin miksi sinä vertaat vanhaa kerrostaloa ja uutta rivitaloa. Tässä on jotain, jota et paljasta. Haluat vain hyväksyntää tuolle uudelle rivitalolle. Onko tuo rivitalo pienempi kuin tuo kerrostaloasunto eli eivät ole siis yhteismitallisia? Olisiko alueella myös uudempia kerrostaloja? Miltä vuodelta kerrostalo on ja mitä remontteja siihen on tehty?

Mistä päättelet, että vuokra-asunnossa tai kerrostalossa joutuisit maksamaan lämmityksen? Et taatusti joutuisi. Vuokra-asunnossa lämmitys kyllä kuuluu vuokraan ellei toisin mainita ja kerrostalossa lämmitys kyllä kuuluu yhtiövastikkeeseen.

Joku noissa laskutoimituksissasi mättää, mutta vaikea sanoa mikä, kun ei ole tarkempaa tietoa.

todella lyhentyy / kk? Jos korkojen osuus kovin suuri niin kuin epäilen kannattaa huomioida korkojen mahdollinen nousu. Jos oikein huonosti käy ja asuntojen hinnat kääntyykin jossakin vaiheessa laskuun ja korot nousee olet pulassa. Riippuu tietenkin lyhennätkö lainaa yksin vai puolison kanssa ja tuloistasi. Ja todella tuolla vuokralla saat jo 4 h+k mutta tuolla lainalla aika paljon pienmmän asunnon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me ollaan kallistumassa sen uuden asunnon puolelle koska meille tulee aika tiukka budjetti, joka ei kestä sitä että yhtäkkiä tuleekin putkiremontti. Uudessa asunnossa riski näihin on paljon pienempi.

Mut musta olennaista on kyllä se että oletko ostamassa asuntoa yksin? Jos, niin 130 000 lainaa on ihan hirvee summa.

Toi oli järkevä kommentti, jos asunnon arvo ei nousekkaan... tällä maksuohjelmalla koron osuus olisi kyllä todella suuri. Oikein hyvä, " tytöt" , kertokaa lisää!

Aika edullinen kyllä tuo sun uuden asunnon vastike, kuuluukohan siihen esim. lämmitys. Ja tuo vuokra on aivan hulppea jos nyt yksiksesi meinaat asua siis.

3

Rivarissa olisi neliöitä n 70 neliötä, kerrostalossa ehkä kymmenen enemmän. En salaa mitään =), en edes sitä, että olen totaalisen pölkky tässäKIN asiassa.

Siis lämmityskuluilla tarkoitin lähinnä sähkökuluja/kk.

Niin miltä vuodelta se kerrostalo on? Entä mitä remontteja tehty?

Minkä kokoinen se vuokra-asunto on.

Outoja laskureita ja hyvin epärealistisia olet käyttänyt. Mä sanoisin näin ilman tarkempaa tietoa:

Vierailija:

Lainaus:

Hei,

Kertokaa mulle nyt, kumman vaihtoehdon valitsisitte...

A) Otan lainaa saadakseni suht uuden rivarikämpän 128 500 ¿, vastike 75 ¿, laina-aika 30-vuotta, as kulut per kk. laina: 557 + vastike 75 ¿ yht. 632 ¿

Tämän kulut oikeasti paljon enemmän. Luultavasti nykykorkotasolla lainanhoitokulut 663 euroa + vastike 75 euroa + lämmityskulut luultavasti noin 70 euroa. (ja kaikkiin tulee varmaan näiden päälle vielä lisäksi käyttösähköt ja vedet, riippuu tietty sopimuksista).

Elikä tämän kulut noin 808 euroa kuussa todellisesti.

Lainaus:

B) Otan lainaa 100 000 ¿ saadakseni vanhan kt-asunnon, johon tod. näk. tulossa seuraavan 10-v aikana remontteja, laina-aika 30-v, as kulut per kk. laina: 449 ¿ ja vastike 200 ¿ eli yht. 649 ¿.

Tässä taas liian alhaiset lainanhoitokulut. Ne luultavasti oikeasti luokkaa 515 ja päälle yhtiövastike.

Elikä tämän kulut 715 euroa kuussa todellisesti.

C) Otan vuokra-asunnon, hinta 876 ¿ kk, as. tukea saisin max. 150 ¿. Eli hinta yht 726 ¿/kk

[/quote]

Tämän hinta varmaan laskettu oikein.

Näin ollen vanha kerrostaloasunto olisi luultavasti halvin ratkaisu ja on syytä huomata, että tässä verrataan 10 neliöä eri kokokoisia asuntoja kohdassa A ja B. Ero vuokra-asuntoon kuitenkin minimaalinen, joten jos ottaa olettaman, että korot nousevat ja asuntojen hinnat laskevat ja kun ainakin eilen ymmärsin, että sinulla ei ole yhtään omaa pääomaa käyttää asuntoon, niin melkeimpä suosittelisin ottamaan tuon vuokra-asunnon. On ikävä tilanne, jos elämäntilanne muuttuu vaikka 4 vuoden päästä ja myyt asunnon, josta et ole oikeasti saanut maksettua juuri mitään ja jonka arvo on pudonnut vaikka 20-30% ja sinulla on vain velkaa jäljellä.

Kokonaisuus pitää aina muistaa ja se on minusta tässä olennaista, että sinulla ei ole yhtään omaa omaisuutta ja että olet yksin maksamassa lainaa, joten joku lainaturvavakuutuskin voisi olla tarpeen.

Itsekin olen ollut yksinhuoltaja ja minulla on ollut 90000 velkaa silloin, joten tiedän kyllä että joskus on vaan oltava rohkeita. Mutta tyhmänrohkea ei minusta kannata olla. Korot voivat vielä hyvinkin nousta 2% ja miltä sitten sinusta sinun tuloillasi kuulostaisi, jos kuukausierä olisikin sitten asunnosta A 824 euroa ja sitten vielä päälle muut kulut eli 150 euroa. Veikkaanpa, että se ampuisi jo aika tiukille teidän talouden, kun asumiskulut olisi lähempänä 1000 euroa. Mikäli oikein eilisestä muistan, niin nettotulot voisivat ennemminkin ohjata sellaisen 680 euron kuukausikustannukseen, jos kolmasosaa nettotuloista pidetään hyvänä lähtökohtana asumiskuluihin.

Ottaisin siis lainan ja ostaisin uuden rivarin, mutta vain sillä edellytyksellä, että:

a) tietäisin asunnon arvon säilyvän

b) uskoisin pääseväni asunnosta tarvittaessa eroon

c) saisin lyhennettyä lainaa lyhyemmällä maksuajalla

Lyhyempi maksuaika ei yksistään alenna lainan kokonaishintaa, vaan säilyttää myös jouston mahdollisuuden taloudellisen tilanteen kiristyessä (korkojen nousu, työttömyys, sairaus jne).

siis sinä ja 2 lasta.. miten olet arvoinut tuon vuokran noin suureksi? Meidän 5 henk. perhe asui vielä vuosi sitten 4 h+k asunnossa Helsingissä tuolla hinnalla.

Please, kertokaa, kuten sanottu, en tajua, miksi pitäisi olla vähemmän lainaa, vanha, paska asunto, jossa kallis vastike.

Kertokaa mulle se, mitä en nyt " osaa" huomioida!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat