Vierailija

Mikä ihme vikana, olen käynyt nyt muutaman viikon ahkerasti spinningissä, step aerobicissa, lenkillä yms. Olen myös kiinnittänyt erityistä huomiota ruokavalioon ja kalorit ovat pysyneet kurissa. Aamulla aina puntarille mennessäni olo on tosi raskas ja vaaka on myös samaa mieltä. Mitä ihmettä teen väärin? pitäisikö lopettaa liikkuminen vai mitä? :)

Kommentit (16)

voi olla että ei vaaka näytä vielä mitään. Peilin pitäisi alkaa pikkuhiljaa näyttämään. Kiinteytymistä on varmaankin tapahtunut, ja minusta ainakin se on paljon parempi asia kuin painon lasku.



Hitaasti kiiruhtamalla se läski mikä korvautuu lihaksilla, myös pysyy poissa varmemmin. Lihakset kun kuluttaa enemmän energiaa levossakin. Jatka vaan niin olet rantakunnossa kesäksi!

Osa tiedosta oli hiukan ristiriitaista mutta ei se mitään, pääasiat kuitenkin selkenivät :) Mittanauhan kaivoin ompelukaapistani ja katsotaan muuttuvatko mitat kuukauden aikana, pyrin olemaan hyppimättä vaa' alle joka välissä! :) Pysyvää muutostahan tässä haetaan, ei tässä mikään hengenhätä pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen, mutta pari tarkennusta haluaisin kuitenkin tehdä:



1) Vaikka läski ei muutu lihakseksi todellisuudessa, tämä muutos voi olla myös kuvaannollista, eli punttitreeniä ja aerobista harrastavalta ja oikein syövältä voi lähteä läskiä ja tulla lihasta samaan aikaan. Käytännössä lihasmassaa tulee melko hitaasti, mutta lihaserottuvuuden parantuminen ja rasvakudoksen oheneminen saa tilanteen näyttämään konkreettisesti siltä, että läski on muuttunut lihakseksi.



3) Muutaman viikon treenillä on vaikutusta lihasmassan kasvuun, mutta ei niin, että lihasmassan lisäys olisi kovin merkittävää. Toisaalta nesteen kertymistä esiintyy treenaamisen alkuvaiheessa helposti sen verran, että mahdollinen painonlisäys voidaan laittaa osittain treenin piikkiin.



4) Periaatteessa juuri näin, mutta tarkentaisin, että on kyse nimenomaan ruoan laadusta, ei vähyydestä. Itse olen menestyksekkäästi muokannut kroppaani syömällä päivittäin peruskulutukseni verran, josta 2 g / painokilo on ollut proteiinia. Energiavaje on perustunut kokonaan liikuntaan.



Vierailija:

Lainaus:




1. Läski EI muutu lihakseksi



2. Naishenkilö pystyy todella kovalla treenillä ja proteiinipitoisella ruokavaliolla kasvattamaa lihasmassaa vähän yli kilon vuodessa



3. Muutaman viikon treenillä ei ole vielä mitään vaikutusta lihasmassan kasvuun



4. Laihdutettaessa liikunnan osuus on kovin pieni. Paljon tärkeämpi asia on oikeanlainen ruokavalio.


1. Läski EI muutu lihakseksi



2. Naishenkilö pystyy todella kovalla treenillä ja proteiinipitoisella ruokavaliolla kasvattamaa lihasmassaa vähän yli kilon vuodessa



3. Muutaman viikon treenillä ei ole vielä mitään vaikutusta lihasmassan kasvuun



4. Laihdutettaessa liikunnan osuus on kovin pieni. Paljon tärkeämpi asia on oikeanlainen ruokavalio.

Vierailija:

Lainaus:




1. Läski EI muutu lihakseksi



Ei muutu, mutta lihas polttaa läskiä ympäriltään ja on kiinteämpää (raskaampaa) kuin läski. Lihas kerää myös enemmän nestettä itseensä joten täten myös ns. painaa enemmän. Kilo läskiä ja lihasta painaa saman kilon, mutta kilo lihasta menee pienempään tilaan kuin läski.



2. Naishenkilö pystyy todella kovalla treenillä ja proteiinipitoisella ruokavaliolla kasvattamaa lihasmassaa vähän yli kilon vuodessa



Kyllä pystyy enemmän kasvattamaan kunnon massatreenillä.



3. Muutaman viikon treenillä ei ole vielä mitään vaikutusta lihasmassan kasvuun



4. Laihdutettaessa liikunnan osuus on kovin pieni. Paljon tärkeämpi asia on oikeanlainen ruokavalio.




Liikunnalla on suuri merkitys laihduttaessa. Monesti ongelma koostuu siitä että liikunta lisää myös nälkää, joten tulee huomaamattaan syötyä enemmän. Tällöin ei laihdu. Laihtuminen on puhdasta matematiikkaa, pitää kuluttaa enemmän kuin syö niin laihtuu. Päivittäinen energiavaje on hyvä olla noin 500kcal ja laihdutus tahti noin 0,5-1kg/viikko. Helpoiten tämä onnistuu sekä liikunnalla että ruokavaliolla.



Alkuperäiselle vielä, moneti kun aloittaa liikunnan lihakset keräävät nestettä ja paino voi jopa nousta, kun jatkat samaan malliin ja käyt vaa' alla reilu kuukauden päästä huomaat varmasti muutoksen. Mittanauhaa minäkin suosittelen enkä niinkään vaakaa.

Myös liikunta on oleellinen osa lihavuuden ehkäisyä ja hoitoa. Lisäämällä liikuntaa 2-3 tuntiin viikossa paino pienenee 2-3 kg 4-6 kk:n aikana. Pitkittäistutkimuksissa liikunnan laihduttava vaikutus on jäänyt vaatimattomaksi ollen vain n.0.1 kg/kk. Yhdessä ruokavalion energiarajoituksen kanssa liikunnan on todettu lisäävän laihtumista 1-2 kg/3-6 kk. Liikunnan vaikutus kohdentuu erityisen hyvin viskeraalisen rasvan määrään, mikä lisää liikunnan merkitystä vaatimattomista kilomäärästä huolimatta. Elintapamuutoksia voidaan tukea oppimisteorioihin perustuvilla psykologisilla menetelmillä. Käyttäytymisterapian ja ruokavalion tai liikunnan tai näiden yhdistelmän on todettu olevan tehokkaampia kuin pelkkä ruokavalio ja/tai liikuntaohjaus yksin.

Kun kuntoilet noin hyvin, niin sulla alkaa tulla lihaksia ja ne painaa enemmän kuin läski. Käytä tuloksien tarkkailuun mittanauhaa ja unohda vaaka, ainakin vähäksi aikaa.

lehdissä ja telkussa annetaan ymmärtää, että jos vaan nousee sohvalta, paino-ongelmat on sillä ratkaistu. Minä lisäsin kerran liikuntaa kuuteen kertaan viikossa ja samalla koetin välttää makeaa sun muuta, iltaisin tuppasi olemaan vähän nälkä jne. Käytyäni 6 kertaa viikossa lenkillä kolmen viikon ajan nousin toiveikkaana vaa-alle ja olin laihtunut ----- 0 GRAMMAA! Paino näytti tismalleen samaa 60, 4 kg kuin aloittaessa (sattumalta tietysti just sinä aamuna _tismalleen_ samat lukemat, puntari on ok). ARVAA menikö motivaatio ja onko sitä ollut vaikea saada takaisin!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat