Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

pojalla 2v. on ollut kuukauden kokeilussa laktoositon ruokavalio, kun sen vähän ääntä korottamalla sain läpi lääkärillä. Minulla pienestä asti ollut laktoosi-intoleranssi ja sen ajattelin oireiden perusteella pojallakin olevan. Lääkäri oli sitä mieltä, että olisi keliakia, oireina ilmavaivat ja löysä uloste ja vaivat pahenivat imetyksen loputtua kesäkuulla. Suostui laittamaan keliakia kokeeseen joka oli yhtä h.e.l.v.e.t.t.i.ä suoraan sanottuna. Mutta se oli negatiivinen. Tämän kuukauden laktoosittoman ruokavalion aikana oireet ovat hävinneet täysin, nyt toinen lääkäri taas väänsi minulle rautalangasta ettei näin pienellä voi olla laktoosi-intoleranssia, just juu, ei auttanut vaikka mitä selitin. Käski palata asiaan lapsen ollessa kouluiässä!! Siis, oikeesti meinas, että annan lapsen kärsiä viisi vuotta vaivoista! Raivosin lääkärille ja lopulta suostui puolenvuoden päästä, että voin asiaan palata. Taisi vain haluta minusta eroon.. Sanoi vaivan olevan normaalia kun siirryttään normaali maitotuotteisiin imetyksen jälkeen. Sanoin kyllä, että niitä on käytetty osin jo vuosikkaasta saakka. Vielä ehdotti käyttöön maitohappobakteereja ja siihen sanoin että käytössä on olleet viikonikäisestä ja vuosikkaana tuli gefilus maitotuotteet mukaan.

Että näin, huomisesta alkaa päiväkodilla normaali ruokavalio pojalla.. että kivaa tulee olemaan taasen, kun lapsella kauheat kivut ilmavaivoista ja häilyy ripulin rajoilla..

Kommentit (6)

joka suostuu sinua kuuntelemaan! Kyllä sinä äitinä paremmin tunnet lapsesi. Minäkään en ymmärrä, miksi koetta ei voida tehdä, jos äitinä epäilet vahvasti asiaa. Olen kyllä kuullut monelta lääkäriltä suoraan, että "seeprajahtiin" ei kovin helposti lähdetä. Eli jos asiakas tai asiakkaan äiti tässä tapauksessa epäilee jotain normisairaudesta poikkeavaa, hänet leimataan hankalaksi asiakkaaksi.

Taistele vielä asian puolesta! Toivottavasti asia selviää pian.

juniori on oireillut 5kk lähtien. siitä lähtien olemme juosseet lääkäriltä lääkärille. vaihtaneet pariin otteeseen lääkäriasemaa, kunnes nykyinen lääkärimme löytyi 6kk sitten. Nyt seurannassa ja hyvässä hoidossa.

terveysaseman omalääkäri, joka kerta kun hälle päästiin niin haukkui yksityispuolenlääkärit ja kieltäytyi laittamassa jatkotutkimuksiin erikoissairaanhoitoon - kuitenkin sanoi että menkää yksityissektorille. näiin on pääkaupunkiseudulla helppo julkisen puolen säästää kustannuksissa.

rankkaa on ollut toi lääkärin etsintä pääkaupunkiseudulla mutta kyllä on kannattanut nähdä se vaiva. Nyt sellainen hoitosuhde/lääkäri johon voimme luottaa ja jota voimme häiritä sillonkin kun ei välttämättä mitään oireita.

Tsemppiä ja etsikää lapsellene asiallinen lääkäri ja pätevä hoito. se saattaa kestää mutta kannattaa ehdottomasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä oli sellainen tilanne pari vuotta sitten että epäilin lapsen jatkuvan järkyttävän nuhan (kesti noin 11kk) ja korvatulehduksien aiheuttajaksi jotain allergiaa, eniten epäilin maitoallergiaa. Minua pidettiin suurinpiirtein hysteetikkona, lääkärin mukaan maitoallergia EI IKINÄ oireile nuhalla, korvatulehduksilla eikä suolioireilla. Sitten ostin vauvalehden jonka kannessa oli otsikkona haastava maitoallergia ja siinä jutussa oli että paha allergia voi oireilla juuri mainitsemillani oireilla. Jätin sitten madon pois ja kas kummaa, oireet vähenivät ja loppuivat 2vk kuluttua. Seuraava pieni nuha tuli 3kk kuluttua, seuraava korvatulehdus kun kokeilimme joko maito sopisi jne...

Eli eipä niihin lääkäreihin ole aina luottamista. Jos kysyt asiasta vaikka 5:ltä lääkäriltä, saat taatusti yhtä monta eriävää mielipidettä. Viepä lapsesi eri lääkärille !

Jopa vastasyntyneellä voi olla laktoosi-intoleranssi, joka johtuu perinnöllisestä laktaasientsyymin puutoksesta. HUS:ssa tehtiin aiheesta tutkimusta vuonna 2006, johon poikani pyydettiin sattumalta mukaan toisen tutkimuksen yhteydessä. Eli lapselta tähystyksen yhteydessä otettiin näyte ja laktaasientsyymin määrä mitattiin. Tutkimuksessa muistaakseni selvitettiin juuri sitä, miten yleinen tämä perinnöllinen laktoosi-intoleranssi on... Taustamuuttujina heitä kiinnosti erityisesti se, onko vanhemmilla laktoosi-intoleranssia:)

Eli lääkäri ei tainnut olla aivan ajantasalla ammatissaan:(

Me käymme aina yksityisellä jossa vuosi sitten otettin verikoe (geenitesti) silloin 3v tyttäreltämme jossa todettiin laktoosi-intoleranssa. Tytöllä vaivana löysät ulosteet ja valitteli jatkuvasti mahakipua. Näin jälkeenpäin olen lähes varma, että tyttärellämme on ollut tuo laktoosi-intoleranssi ihan vauvasta lähtien sillä täysimetykslläkin ollessaan itki ja valitteli aina imetyksen jälkeen. Lääkärimme sanoikin, että hyvin voi ko. vaiva olla jo ihan vauvalla vaikka ei se kauhean yleistä olekkaan.

lääkärin ehdoton mielipide oli se, ettei vastasyntyneellä voi olla laktoosi-intoleranssia ihan vain siksi, että luonto kuulemma niin sanoo, että se äidinmaito on ainoa mitä kaikki vauvat voi käyttää, yritin kyllä kertoa että vanhaa tietoa se on, mutta minkäs tein, kuuroille korville meni minun selitykseni.

Ehdotin hänelle jopa vierailua tänne vauva palstalle lukemaan kuinka yleistä se loppupeleissä on, siis alle kouluikäisen laktoosi-intoleranssi. Ei todellakaan minkää harvinaisuus. Siihen jotain sopotti, ettei muualla maailmalla ole näin hyvin laktoosittomia tuotteita kuin täällä, minä siihen yritin ihmetellä, että miten se nyt tähän liittyy, miten muualla maailmassa on tarjolla mitäkin tuotetta. Selvitti jotain, et kuin minä vanhempana tuhoan lapseni suoliston toiminnan haluamalla hänelle laktoosittoman ruokavalion... Noh, todellakin jos selviää että pojalla on tuo kurja vaiva niin aion tehdä valituksen tuosta lääkäristä, syyte jostain virka virheestä, kun ei halua edes selvittää ko asiaa. Katsotaan nyt hetki miten pienen käy.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat