Vierailija

Ihanko pyytämällä vaan? Vai onko " salaista" tietoa jopa minulle? Olisi nimittäin kiva tietää missä kunnossa kohtu on kahden sektion jälkeen. Kai se niihin papereihin on kirjattu!?? Kun lääkärikään ei mitään maininnut.

Kommentit (15)

Minulla on sama tilanne, kaksi sektiota takana ja nyt kun kolmas on edessä, katselin sairaalassa potilaskansiostani myös niitä papereita, joita en edellisten synnytysten jälkeen ollut saanut kotiini.

Missään papereissa ei ollut mainintaa kohdun tilanteesta. Asiasta kuitenkin keskusteltiin edellisenkin sektion jälkeen lääkärin kanssa, kukaan vaan ei ole kirjoittanut mitään ylös eikä minulla ole aivan selvää mielikuvaa siitä, mikä tilanne loppujen lopuksi olikaan!

Kyllä potilaalla on ollut oikeus papereihinsa ainakin 15 vuoden ajan, ja todennäköisesti pitempäänkin (opiskelin näitä asioita 90-luvun alussa, ja muistan tämän kyllä).

Jos haluat/jaksat/viitsit, voit tehdä aloitteen epäasianmukaisen käytännön muuttamiseksi.

t: se, joka kysyi synnytyssairaalaasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei tarvita lupia ylilääkäreiltä tms. Psykiatrista hoitoa koskevat potilastiedot ovat sitten asia erikseen. Kaikki muut ovat potilaan vapaasti saatavilla.

Vain kiireellinen sektio ja sitä seurasi tulehdus, jonka takia olin pari viikkoa sairaalassa. Olin sen verran lääketokkurassa tuon ajan, etten oikein muistanut mitä kukakin lääkäri tapahtumien kulusta kertoi. Siksi halusin vielä lukea ne paperit.

Mutta aika mielenkiintoista, että tämä menettelytapa on väärä. Näin tosiaan minulle neuvottiin tekemään. Pääasia tietysti on, että joka tapauksessa sain ne paperit mitkä halusinkin.

5

Mutta sain ne sitten. Tämä tosin oli n. puoli vuotta viimeisen sektion jälkeen. En tiedä vaatiiko tällaista byrokratiaa jos pyytää ne heti.

Sinulla on lain mukainen oikeus kaikkeen itseäsi koskevaan tietoon. Papereista saa kopiot osastolta pyytämällä ja jos ovat ehtineet arkistoon, niin sitten sinne tehdään vapaamuotoinen pyyntö. Asiaa ei kummemmin tarvitse perustella. Riittää, että kyse on sinua koskevasta tiedosta. Ainoastaan psykiatrista hoitoa koskevat tiedot poikkeavat tästä käytännöstä. Oliko hoidossasi jotakin poikkeavaa? Menikö mahdollisesti jotain pieleen? t. hoitsu

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat