Seuraa 

Onko teidan kenenkaan lapset Englannissa Montessori- tai Steiner-koulussa tai perati " kotikoulussa" (home education)? Ollaan alettu miettia, etta meidan esikoinen kukoistaisi 4-vuotiaana paljon paremmin jossain muualla kuin tavallisessa koulussa, kun mielikuvituksen lento ja luovuus ja tekemisen into on valtava, mutta esikoulu ihan tervanjuontia...

Kommentit (4)

Meilla tana viikonloppuna kolmevuotiaat kaksoset aloittivat viime syyskuussa Montessori koulussa, jossa voivat jatkaa aina sinne 11sta ikavuoteen asti, jos niin haluaisimme (todennakoisesti ovat siella kuitenkin vain vuoden tai pari).

Tytto on sopeutunut hurjan hyvin, ja tykkaa kayda. Pojalla taas on paljon hankalampaa, ja olisi mieluiten kotona aidin kanssa. Syy uskoaksemme on siina, etta tytolta tuo itsenainen ' tyoskenteleminen' sujuu paremmin, poika taas haluaisi olla koko ajan jonkun kanssa. Eli niin kauan kun koulussa tekevat jotain ryhmajuttua, poika viihtyy hyvin, mutta sitten kun pitaisi olla itsenaisemmin, niin se ei viela suju (Montessori koulussa korostetaan paljon itsenaista tyoskentelya). Opettaja onkin sanonut, etta hanesta yleisesti ottean pojat eivat ole viela valmiita 2,5 vuoden iassa Montessori kouluun niinkuin tytot ovat, vaan han ottaisi pojat vasta kolmevuotiaina. Saa nyt sitten nahda, ryhtyyko pojalta ' koulu' sujumaan paremmin nyt kevat puolella.

Siellä varsinainen koulu alkaa vasta 6.5-7 vuotiaana eli ei britti koulujärjestelmän mukaan. Sitä ennen lapset ovat leikkikoulussa vai miksi sitä nyt voi kutsua. Kaikki lelut on luonnon materiaaleista ja luonnon läheisyyttä korostetaan paljon. Olen haltioituneena kuunnellut perheen äidin juttuja koulusta. Heidän lapsensa osaavat kutoa ja virkata:)

Meillä tyttö on normaalissa koulussa ja se on antanut myös paljon. Ei näiden Year R tai Year 1 voi varsinaiseksi kouluksi kutsua. Kyllähän vauhti on kova oppimaan lukeminen ja kirjoittaminen, mutta ns akateemisia taitoja ei vaadita niin kuin Suomessa. Olen huomannut, että tärkeämpää on kuulua ryhmään kuin oppia näillä viisi vuotiailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kouluun, kuulemma huomattavasti vaikeampi kuin Suomessa. Minulla on yksi tuttu jotaoli ensin kotikoulutettu, sitten sosiaalisuuden vuoksi laitettiin kouluun high school-ikaisena. Koska han oli nauttinut kotikoulutuksesta han oli oppinut niin paljon etta oli vuotta edella kouluikatovereitaan, ja tasta huolimatta ei voinut siirtaa vaan piti kayda yksi luokkaa uudelleen.

Ma oon kans sita mielta etta koulu on parempi kavereiden takia kuin kotikoulutus. Itse tunnen vain yhden ihmisenjonka lapsi on Montessori-koulussa ja vaikka olen asunut eri puolilla maata niilla (siis Steiner ja M) tuntuu olevan kumman huono maine kun juttuja kuuntelee, siis paljon huonompi kun taas Suomessa se on varteenotettava vaihtoehto.

Ennenkuin teet paatosta varmista se ettei talla ole vaikutusta siihen miten lapsi voi myohemmin hakea lisakoulutukseen. Joo-o kauheaa ajatella nain pitkalle mutta sanon taman siksi etta kun olen hakenut tyopaikkoja tosi moneen pitaa laittaa ala-asteen nimi ja mitka on koetulokset 11v ja silla on joissain paikoissa viela merkitysta.

Entas tavallinen mutta hyvin pieni kylakoulu ja uskaat lapsia sinne autolla? Yksi ystavani teki nain. Voit menna tutustumaan kouluihin paikan paalla jo etukateen.

Kavipa hassusti, kun laitoin tuon aloitusviestin enka sitten paassytkaan ikiaikoihin uudestaan koneelle sairastelujen ym. takia. Tuo Montessori meitakin eniten kiinnostaisi, mutta katsoin jo netista, ettei taallapain ole Montessori-kouluja, eika sen puoleen Steiner-kouluakaan tarpeeksi lahella, joten tavalliseen kouluun on kai tyytyminen. Sita paitsi noihin kouluihin on kaiketi jonotettava? Ts. haettava paikkaa jo lapsen ollessa aika pieni. Kotikoulua en tosissani ole harkinnut, vaikka ihailen sinansa ihmisia, jotka panostavat lapsiinsa niin paljon. Mutta tosiasiassa haluan kylla lapsilleni toisten lasten seuraa enka tieda kuinka se opiskelu onnistuu kotona, jos pikkusisaruksia pyorii ymparilla. Ja vanhempienkin pitaisi varmaan tehda osa-aikatoita, jotta moinen onnistuisi. Suomeen tassa kai pitaisi akkia muuttaa, jos haluaisi etta esikko saisi jatkaa leikkejaan rauhassa viela pari vuotta eika joutuisi 4-vuotiaana viettamaan klo 9-15 isossa 30 lapsen ryhmassa... Tutut vakuuttaa, etta ei se koulu niin kamalaa ole, mutta lapset on kuitenkin niin erilaisia tassa iassa, ja meidan esikoiselle voisi sopia myohaisempi koulunaloitus. Tiedan etta sita voi anoa, mutta sitten taas toisaalta ei haluaisi lapsen aloittavan koulua eri aikaan kuin muut samanikaiset tutut lapset. Kuinka olette kokeneet lastenne varhaisen koulualoituksen? Muistelen etta jossain Euroopan maassa pakollinen (esi?)koulu alkaa jo 3-vuotiaana?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat