Vierailija

Mä olen ihan kyllästynyt olemaan sekä lasten että miehen äiti. Tää kämppä täyttyis varmasti paskaan, jos en siivoais tai käskyttäis. Juuri eilen mies sanoi, että miksi et ole sanonut, että roskat pitäis viedä... hoh hoijaa, oli kävellyt jo kaksi kertaa niiden roskapussien yli ulosmennessään.

Otin kuusesta koristeet viikko sitten. Jätin kuusen paikoilleen ja ajattelin testata, kauanko se kuusi saa olla siinä, ennen kuin mies mainitsee asiasta. Lapsi kommentoi eilen, että kuusessa ei ole enää valoa. Mies ihmetteli, että kappas vaan, eipä ole koristeitakaan enää.

Onko kellään muulla tällaisia kotona?

Kommentit (17)

Se, että tilanne muuttui siitä, että minä määräsin koska tehdään siihen, että molemmat kantaa yhteisvastuuta kodista vaati sen, että mulle tuli duuniin niin tiukka projekti, että jouduin tekemään parikuukautta ihan liian pitkää päivää ja mies oli käytännössä yksihuoltaja.

Siitä on pari vuotta, mutta täytyy sanoa, että olipa ihana lopputulos silläkin koettelemuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alkaa vaan ottaa nuppiin tämä aikuisen ihmisen käskyttäminen. Mä olen ihan varma, että toi hiivatin kuusi nököttää tuola olohuoneen nurkassa varmaan vielä pääsiäisenä.

Kun otan asian puheeksi, mies vain toteaa, että kyllä hän tekee mitä käsketään. Voisin kuulemma antaa vaikka listan, mitä pitää tänään tehdä, kun olen illalla poissa, niin hän kyllä hoitaa. Tiedän, että hoitaakin, mutta silti en jaksa tätä naputtamista.

Noh, olkoon valitukset tältä erää, on niitä vakavampiakin ongelmia :).

ap

Ainoastaan astianpesukoneen tyhjentää ja täyttää oma-aloitteisesti, kun sen tarve omalle kohdalle osuu.

Muuten saan muistuttaa joka ikinen ilta, että " viethän aamulla mennessäsi roskat" . Silloin kun en muista sanoa, niin ei muista viedä.

80% likapyykeistään hän jättää lattialle, ei pyykkikoriin.

Mutta onneksi hän siivoaa aina kun pyydän, sekä tekee ruokaa. Eli ihan riittävän osuuden hän hommista hoitaa, kun huomioi sen, että hän tekee töitä ja minä olen taas hoitovapaalla. Minä siis hoitelen kotia siinä sivussa päivän aikana. Ja esim. viikonloppuisin hän pesee lattia tms. jos minulla ollut niin kiire viikko, etten ole ehtinyt.

Ja pyykit pesee ja viikkaa kaappiin, kun vain nätisti vihjaisen.

Eli ei meillä onneksi tästä miehen siivottomuudesta mitään ongelmaa ole. Mitään ei vain teke sanomatta.

(Huomaa että hänen äitinsä on hyysännyt häntä siihen saakkaa kunnes muutti pois kotoa. Hänen ei tarvinnut edes ruokaa itselleen laittaa lautaselle, taikka korjata astioita pois pöydältä. Hyvä opetus siis minulle; omat lapset kyllä saa hoitaa ikäänsä sopivalla tavalla kotihommia ja omia jälkiään.) :)

Eikä siinä mitään, niin kauan kun olen kotona päivät lasten kanssa, siivoankin siinä ohessa, mutta sitten kun töihin menen, niin homma muuttuu varmasti. Mies on ehdottonut siivoajan ottamista, mutta mä en halua, saan kyllä siivottua hyvin itsekin kun vain alan siivoamaan. Mies kyllä laittaa ruokaa (kun sanon että itse en tee) ja tekee muita juttuja.

Eli hän tottui tiskaamiseen, imuroimiseen, pyykin pesuun ym.

Meillä ei ole koskaan tullut sanomista kotitöistä. Se tekee kumpi ehtii, aina on siistiä. Joskus mä en ole ehtinyt/ jaksanut tehdä mitään kun lapset oli pieniä ja mä ihan väsynyt niin hän hoiti kaikki kotityöt. Ajattelin silloin että siinä on kunnon mies kun noin tekee. Hän ei tee siitä mitään numeroa eikä kaipaa kiitoksia, hommat sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Että kiitos kai anopille joka opetti poikansa fiksuksi. :)

ja minä vastaavasti pääsääntöisesti ruoanlaiton ja pyykit. Muut hommat (astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, roskat tms.) hoitaa se, joka ehtii. Hyvin toimii.

Lähinnä silloin jos on itse tehnyt jotain, josta on jäänyt näkyvää sotkua (tämä ei tosin koske kahviläikkiä pöydällä, niitä mies ei siivoa koskaan...), tosin silloinkin siivoaminen on aika pinnallista ja mulle jää kuitenkin siivottavaa. Roskia vie kanssa oma-aloitteisesti aika harvoin, sitten vaan jos niitä pusseja on kertynyt keittiöön vuori ja alkaa jo haisemaan. Helpompaa mulle pyytää miestä viemään ne silloin kun niitä roskapusseja on vain pari.

Tiskaamisen suhteen on sama juttu kuin roskien. Ja pyykkikoneen. Se laitetaan pyörimään vasta, kun huomataan, että paitoja ei olekaan enää puhtaana. Sitten hän saattaa pestä vain omia vaatteitaan. Eli summa summarum, mun mies on aika ajattelematon, kun on kyse kotitöistä. Oma napa lähinnä.

Mutta joskus saa jotain ihmeen sätkyjä ja alkaa vouhkata siivouksesta ja on siivoavinaan kovasti. Ahdistuu kai jos on sotkuista. Sitä touhuamista ei kyllä kestä kukaan katsoa, kun ei tiedä edes missä on välineet puhumattakaan että osaisi ottaa oikeat aineet tms. siivoukseen. Olen kyllä opastanut noin miljoona kertaa ja selittänyt missä mitäkin on, mutta ei mene jakeluun.

Helpommalla pääsee kun itse organisoi homman ja nakittaa miehen hoitamaan jotkut tietyt vähän raskaammat ja muut ikävät hommat.

Tuttavapiirissämme on yksi mies joka ei siivoa oma-aloitteisesti. Meitä on iso porukka ja ollaan asiasta juteltukin että mikä sitä yhtä vaivaa kun ei tee mitään ja vaimo hyysää.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat