Seuraa 

Nyt kävi niin, että tässä kuudennessa raskaudessa jäin kiinni sokerirasituksessa. Aina ennen tulokset ovat olleet normaalit.

Alkoi sitten mietityttämään synnytys ja vauvan koko. Aikaisemmat lapset ovat syntyneet aina la:n jälkeen ja lähellä 4kg painoa. Kolme nuorinta vasta käynnistyksellä.

Kysyisinkin teiltä, joilla raskausdiabetes on ollut:

- onko odotettu synnytyksen käynnistymistä itsekseen ihan normaalisti

- seurattu vauvan painoa loppuvaiheessa ja päätetty sen mukaan toimenpiteistä

- käynnistetty ennen la:ta tai tai lähellä sitä

- tai jokin muu vaihtoehto?

Kätilöopistolle pääseen vasta muutaman viikon sisällä, sieltä saan varmasti infoa. Kiinnostaa ja mietityttää kuitenkin tämä tilanne jo nyt.

Kommentit (7)

Mulle annettiin esikon aikana diagnoosiksi raskausdiabetes, kun sokerit vähän heitteli ja rasituksen keskimmäinen oli 0,2 koholla. Poika painoi syntyessään rv 41+1 4525 g eikä käynnistyksestä puhuttu sanaakaan. Painoarvio oli ultrassa edellisenä päivänä 41+0 ollut 4,1 kg.

Kakkosen aikana ei ollut muuta kuin rasitus (keskimmäinen koholla 0,1) ja aika äippäpolille varattuna laskettuna päivänä, mutta sitä ei tarvittu, kun poika syntyi rv 39+5 ja painoi 5150 g. Sokerit oli normaalit rasitusta lukuunottamatta. Ja painoarvio ennen synnytystä kätilön mukaan oli jälleen 4,1 kg.

Kolmosesta taas samat ohjeet kuin kakkosellakin (silloin rasituspaasto rajalla) ja (neuvolan) laskettuna aikana oli äippäpoli. Silloin puhuttiin käynnistyksestä, kun edellinen oli ollut niin iso, sokereista ei puhuttu mitään. Painoarvio ultralla 4,6 kg, kun oikein yrittivät mittailla ja käsin 5 kg. Käynnistys sovittiin kolmen päivän päähän ja tyttö syntyi rv 40+3 ja painoi saman kuin kakkonenkin.

Eli mulla esikon aikana odotettiin ja kolmosen aikana käynnistettiin lähellä LA:ta. Tiedä sitten mitä olisivat kakkosen aikana tehneet, jos olis polille asti päästy... Ja tapahtumapaikka oli siis Seinäjoki, jossa rasituspaastorajat on kuulemma muuta maata tiukemmat jonkin diabetestutkimuksen vuoksi...

Kahdella kaverillani on ollut raskausdiabetes...

Toinen kavereistani sai käynnistyksen hieman ennen LA:ta, mutta syynä ei ollut " iso" vauva tai diabetes vaan lapsiveden vähyys...

Toinen taas synnytti RV 41+4 ja synnytys käynnistyi ihan itsekseen, hänen kohdallaan suunniteltiin käynnistystä vasta RV 42+0 vaikka vauva oli tosi iso syntyessään... (hieman yli 5kg)

Et kaipa tuo riippuu niin äippäpolista lähteekö käynnistelemään ja kaikista muista jutuista et miten asiat hoidetaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja kysyin eilen lääkäriltä että voitaisiinko alkaa käynnistämään ajoissa. Esikoinen painoi 5kg ja oli yliaikainen, en halua että nyt käy samalla tavalla. Olen rampannut ultrissa painoarvioissa joka toinen vko, ja sokereita ei ole saatu kuriin ruokavaliolla, edelleen nousee arvot syömisen jälkeen 9, niin ehdotin siis sitä käynnistystä,mutta ei... raskaus viedään loppuun vaikka väkisin näköjään, minulle määrättiin insuliinia jota nyt sitten piikittelen,ettei vauva kasvaisi yli isoksi, nyt hän on 3,5 kg ja raskausvkoja 37. onpas sekavaa, mutta siis täällä porissa ei ainakaan aleta käynnistämään , ennenkuin ihan pakko, yritetään ennemmin pitää sokerit rajoissa ja vauvan kasvu normaalina.

Näin täällä...

T:Anette rv 37

Raskausdiabeteksesta ei ole kokemusta, mutta ainakaan 6,5 vuotta sitten Naistenklinikalla ei oltu innostuneita käynnistämään makrosomista vauvaa. Painoarviot oli mulla silloin 4,5-5,5 kg ja ainut mikä tieto oli, niin eivät olisi edes miettineet asiaa ennen laskettua aikaa.

että mulla sairaalana oli OYS ja mulle tuli ihan yllätyksenä tuo käynnistäminen. Olin luullut koko ajan et syntyy itsekseen.. Toisaalta ymmärrän käynnistämisen, koska vauva oli jo täysiaikainen ei ollut mitään syytä jatkaa insuliinin pistämistä.

Ja tosiaan eri paikkakunnilla eri käytäntöjä. =)

mehiz

Minulla oli raskausdiabetes, jonka sain kuriin ruokavaliolla. Sikiön painoa seurasivat loppuaikoina kerran viikossa ja rv 39 ottivat käynnistykseen, painoarvio oli silloin 4300 g. Poika painoikin sitten syntyessään 4340 g, eli painoarvio oli aika tarkka=) Esikoinen oli siis kyseessä ja mielestäni oli todella hienoa, että aloittivat käynnistelyt tuossa vaiheessa jo.

Helwi ja poika 3 kk

Eli mulla oli esikoisesta raskausajan diabetes ja viimeiset 5 viikkoa pistin insuliinia sen minimi määrän. Eka painoarvio tehtiin rv 37 3,2 kg ja toinen 39+4 3,5 kg. Lääkäri totesi viimeisessä arviossa, että käynnistellään laskettuna päivänä, koska on turha jatkaa insuliinin pistämistä " turhaan" kun vauva on jo täysiaikainen. Eli mulla käynnistettiin rv 40 ja tyttö syntyi seuraavana päivänä painaen 3,3kg. Luultavasti jos en olisi pistänyt insuliinia niin vauvan olisi annettu tulla omia aikojaan, kun painoarviotkin oli ok. Nyt tätä toista odottaessa ei ole vielä ollut ongelmia sokereiden kanssa, saapa nähdä pysyvätkö kurissa loppuun asti. Mutta mukavaa odotusta sinulle =9

mehiz rv22+3

Kysyisinkin teiltä, joilla raskausdiabetes on ollut:

- onko odotettu synnytyksen käynnistymistä itsekseen ihan normaalisti

- seurattu vauvan painoa loppuvaiheessa ja päätetty sen mukaan toimenpiteistä

- käynnistetty ennen la:ta tai tai lähellä sitä

- tai jokin muu vaihtoehto?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat