Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En halua vastauksia teiltä, joilla yksi lapsi ja sekin alle kouluikäinen. Ja vastaus olisi, että " en tietenkään" !

Kommentit (26)

Jos kyseessä viaton shoppailureissu niin äidim läsnäolo ei haittaa.

Olen itse ollut aika mestari huijaaja vanhempiani kohtaan ja mä pääsin " kiltin tytön" maineella helposti mihin vain.

Silkkaa säkää että olen hengissä. Omaa tytärtäni en päästä rilluttelemaan tuollaisille reissuille. Hän ehtii mennä yksin vielä 18-vuotiaanakin.

En näe sillä päivän shoppailumatkalla Tallinnaan sen kummenpaa eroa verrattuna esim. päivän shoppailuretkeen Helsinkiin.

Siis sinne mennään laivalla, muttei siinä sen kummenpaa eroa ole bussilla tai junalla matkustamiseen verrattuna.

Täyspäisen 16-17-vuotiaan päästäisin jopa reilaamaan kesällä kavereittensa kanssa. Ongelmanuoret on tietenkin erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

en ehkä pästäisi - kävin juuri Tallinnassa ja laivalle olevat (suomalaiset)teinit (15, 16, 17 vuotiaat) käyttäytyivät tosi huonosti. Olivat vahvasti humalassa.

Ehkä tekisin nain, että lähtisin mukaan - jos ryhmä nuoria olisi kysymyksessä, olisin taustalla " valvomassa" .

Todennäköisesti oma tyttöni ehtottaisikin sellaista.

Minusta päiväristeilylle (joka menee maihin) tarvitaan ikää sen 18 vuotta.

Noh, minulla nyt on pienen pieni tyttö, mutta jos mietin viisi vuotta taaksepäin ja olisivatko omat vanhempani päästäneen minut niin...

Riippuu kyllä paljon lapsesta, minun vanhempani luottivat minuun, olin lähes joka viikonloppu yksin kotona, bileitä en pitänyt, alkoholia join harvoin, yleensä uutenavuotena, vappuna, juhannuksena, jne. Ainoa miksi eivät olisi päästäneet olisi ollut se että onko viro turvallinen paikka...

no, en osaa vastata.

Oli jo sovittukin, mutta reissu peruuntui.

On myös ollut Ruotsin risteilyllä kouluporukalla, valvojien kera.

Pikkuveljeänsä, 15, en päästäisi vielä risteilemään.

juuri siksi tarjoisinkin lähteä mukaan! Tai siis sanoisin, että saavat lähteä jos joku aikuinen lähtee mukaan. Ymmärrän kovasti, että nuoret haluavat lähteä (on varmasti meilläkin kohta edessä). Mutta juuri Tallinna ja laivamatka ovat minusta " turvattomia" . Eli en kieltäisi, mutta asentaisin ehtoja.

Itse matkustin 16 vuotiaana ympäri Eurooppa yksin - ja vanhemmat päästivät minua. Mutta tästä on nyt 25 vuotta ja maailma muutunut.

Olen myös nuoriso-ohjajana törmännyt näihin 15 vuotaihin, jotka heti kotona pois päästyään joivat itseään melkein sairaalakuntoon, ainoastaan siksi, koska sellainen mahdollisuus avautui.

Eli, niin kun jo kirjoitin - lähtisin mukaan!

t.

9

Jätät tytöt laivalla keskenään ja sitten myös kaupungissa. Istu vaikka kahvilassa ja nauti vapaa-ajasta ja olet näin turvana tytöille. Jos sitten tuntuu, että tytöt pärjävät ja eivät keksi " tyhmyksiä" - niin voit vaikka ensi kerralla päästä heidät yksin.

En toki ole varma, mitä ikärajoja on. Taitaa olla niin, että ainakin laivayhtiöt vaativat alle 18 vuotiailta vanhempien " suostumuspaperin" .

Minusta 15/16 vuotiaat ovat liian nuoria lähteä Tallinnaan ilman aikuisten seura. Ei ainoastaan siksi, että he voisivat keksiä vaikkapa kokeilla juuri nyt ensimäistä kerta alkoholia mutta myös siksi, että näillä matkoilla on monta " epämääräista" seuretta mukana.

Vaikka ehkä saisitkin " ylihuolehtivan äidin" leiman - olet kuitenkin heitä varten mukana, ei rajoittamassa vaan turvana.

Anteeksi huono suomenkielini - äidinkieleni ei ole Suomea.

t.

9, jolla on 5 lasta

" noku kaikki muukki saaaaaa!!"

Monesti on selvinnyt että eipä ole ne " kaikki" muutkaan saaneet sitä sun tätä..

Minä olen tyttäreni äiti ja minä mieheni kanssa päätän miten omani kasvatan. Ihan sama mitä muut saa. Kerran oli kova paikka kun muut meni festareille ja hän ei päässyt. (16) Tyttö oli tosi murskana.

Me alettiin katsella jotain siistiä paikka jossa vois mennä käymään koko perhe ja tytön kaveri mukana. Vietettiin hauska reissu tukholmassa (lentäen) shoppailuineen juuri silloin kun muut kaverit dokasivat aivosolujaan festarimudassa.

Voin sanoa että tyttö oli tosi iloinen ja niin oli muuten äitikin kun pysyin kovana. :)

Mun mielestä on oleellisesti erilaista lähteä tallinnaan laivalla " shoppailemaan" kun mennä bussilla tai junalla kaupungille shoppaamaan.

Laivakulttuuri on aivan erilainen. Kun puhutaan laivalle menemisestä tarkoittaa se enemmän vapaa-ajan viettoa ja monille valitettavasti tolkutonta juomista. Lähiliikenteessä matkustaminen on aivan eri juttu.

Ja juuri tuo, että nuoret miehet ja vähän vanhemmatkin näkevät heidät nuorina naisina. Inhottava yhdistelmä.

Juuri tuossa iässä valvonta on todella tarpeen! Muistan hyvin itseni tuon ikäisenä ja mitä kaikkea tulikaan tehtyä.

Ei, ei ja vielä kerran ei paitsi jos lähdet itse mukaan!!!

Ei kysymys ole siitä, ettenkö luottaisi tyttöön yleisesti ottaen, vaan siitä, että hän ei ole ainoa, joka sinne reissuun lähtisi. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ja sitten on vielä sekin, että nuoret miehet, siis aikuiset, pörräävät vähän liikaa tuollaisten teinityttöjen perässä. Tyttöni on kuitenkin vielä melko viaton, eikä välttämättä osaa olla varuillaan, kun aikuisten miesten huomio imartelee.

Ja siitähän voi sitten seurata vaikka mitä ikävää.

Ajattelehan ap vaikka sellaista tilannetta, että kivannäköiset kaksvitoset miehet tulevat kehumaan tyttöjen ulkonäköä ja tarjoamaan juotavaa. Tytön kaverit haluavat ottaa, eikä kukaan halua tasan myöntää olevansa alaikäinen. Mitäpä tyttösi tekee? Kehtaako ihan tosissaan sanoa, että en minä juo kun äiti ei tykkää?

Eli ei niinkään se, etten luottaisi tyttöön, vaan se, että tiedän, että nuoren arvostelukyky ei ole samanlainen kuin aikuisen.

En missään tilanteessa päästäisi tyttöäni tuossa iässä yksin laivalle! Voivat vaikka tulla hyväksikäytetyiksi!!! Ehtivät bailata myöhemminkin...ja shoppailla voi täälläkin.

En onneksi olekaan ainoa tiukkapipo, kun sanoin, että ei saa mennä.

Mutta kun KAIKKI muut kaverit saisivat vanhemmiltaa lupalapun...

En haluaisi ainoana aikuisena lähteä tyttöjen mukaan. Mielestäni he eivät vielä tarvitse tuollaisia reissuja.

Ja kamalan kalliiksihan tuo vielä tulisi. Visan pitäisi vinkua milloin missäkin kaupassa. Kaverit ovat aika varakkaista perheistä ja meillä nyt ei todellakaan ole sitä ylimääräistä maailmalle viedä!

- ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat