Vierailija

Miten lapsenne saa tarvittavan määrän d-vitamiinia? Vai annoitteko vain imetysvaiheessa? Mielenkiinnosta kyselen, koska esikoisellemme annoimme aikoinaan d-vitamiinia, mutta tulevalle vauvalle mietin vielä, aloitanko niiden antamista laisinkaan.



Kiitos vastauksistanne!

Sivut

Kommentit (36)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

välinpitämättömyyttä, niin ja sen d-vitamiinin puutos ei näy vielä, vasta sitten aikuisena. Nyt kun ne luut kasvavat ne tarvitsevat d-vitamiinia ja tietty muitakin vit. miner. jne.

Lapsille on kerrottu että kasvaa isoksi kun ottaa näitä. Ja jos en itse muista niin lapset muistuttaa. Otetaan joka ilta ennen nukkumaan menoa. Helppo muistaa kun se on rutiini ennen iltasatua. Molemmat makaa sängyssä ja tiputetaan 5 tippaa suoraan suuhun.

niin, paitsi jekovitista en tiedä. devitolia ainakin riittää kolme. liiallinen annoskin on haitaksi. äidilleni oli pienenä annettu liikaa d-vitamiinia, ja sai sen ansiosta pihtipolvet. tai jotain kuitenkin se oli vaikuttanu huonosti sen luihin. ja kyllä, sai liikaa eikä liian vähän. oikea annostus kunniaan!

Eihän se näy päällepäin! Aivan uskomatonta välinpitämättömyyttä jos ei anneta lapselle lainkaan!!



Vanhempana kun alkaa luun tiheys väistämättä alenemaan, sitä vajetta voi olla vaikea tai jopa mahdoton korjata. Googlettakaa osteoporoosi niin sieltä löytyy tietoa.

Mm kuumennus tuhoaa d-vitamiinia joten kalassa sitä ei syöntivaiheessa kypsennettynä ole kovin paljon jäljellä. Lisäksi ihminen tarvitsee auringonvaloa että elimistö pystyy kunnolla käyttämään d-vitamiinin hyväkseen, ja sitä auringonvaloa ei ole pohjoisessa riittävästi jotta ravinnosta saatava d-vitamiini päätyisi kokonaisuudessaan elimistön käyttöön. Siksi d-vitamiinilisä on tärkeää pohjoisessa asuville tai paljon aikaa sisätiloissa viettäville ihmisille.

Ja sinulle idiootille, joka et ole D-vitamiinia lapsellesi antanut:

Taidat olla aika typerä! Vai ei mitään vikaa ole lapsessa? Mistäs sinä sen tiedät?

D-vitamiini auttaa mm. kalsiumin imeytymisessä. Kannattaa varmaan hankkia lapselle osteoporoosi jo ennen kuin on ehtinyt edes täysi-ikäiseksi...

Mietitkö myös rokotusten antamista? Entä hammaslääkärikäynteja? Kannattaisiko luottaa siihen että joku on jo miettinyt nämä asiat puolestasi kun on annettu neuvolassa ohjeet?

Aloita heti uudestaan. Meillä ottaa aikuisetkin D-tippoja marraskuusta-maaliskuuhun.



D-vitamiini paitsi lisää luun tiheyttä, vaikuttaa myös myönteisesti koko immuunipuolustusjärjestelmään. Uusien tutkimusten mukaan voi ehkäistä mm. syövän, diabeteksen ja ms-taudin kehittymistä. Puhumattakaan yleisistä flunssista. Flunssat ovat muuten yleisempiä pimeään vuodenaikaan...

Luustolle kalsiumia ja D-vitamiinia



Osteoporoosin aiheuttama luun haurastuminen ja siihen liittyvät luunmurtumat ovat jo nyt kansanterveydellisesti merkittävä ongelma. Lähes puolet yli 50-vuotiaista naisista tulee loppuelämänsä aikana saamaan jonkin osteoporoottisen luunmurtuman. Suomessa arvioidaan olevan n. 400 000 osteoporoosia sairastavaa potilasta, osteoporoottisia murtumia Suomessa syntyy n. 40 000 vuosittain, näistä lonkkamurtumia on n. 8000. Lonkkamurtumien määrän ennustetaan lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.



Luuta muodostetaan ja hajotetaan läpi koko elämän. Kasvukauden ajan uutta luuta muodostuu enemmin kuin hajoaa. Luut saavuttavat perintötekijöiden määräämän huippumassansas suotuisissa ympäristöolosuhteissa noin 20-vuoden iässä. Terveellä aikuisella luun määrä pysyy vakiona, jos elintavat ovat terveelliset. Vaihdevuosi-ikää lähestyttäessä luun määrä alkaa naisella vähentyä, miehilläkin luun määrä vähenee ikääntymisen myötä. Kun luuntiheys on DEXA-mittauksessa n. 25-30 prosenttia alle nuoren aikuisen keskimääräisen luuntiheyden, on diagnoosina osteoporoosi ( T-score <_-2.5).



Kasvukauden aikana samoin kuin nuoren aikuisen luiden vahvistumisen esteenä tai luukadon aiheuttajina voivat toimia hormonituotannon häiriöt (sukupuoli-, kasvukilpirauhashormonit), monet pitkäaikaissairaudet (nuoruustyypin diabetes, nivelreuma, keliakia, imeytymishäiriöt, pahanlaatuiset kasvaimet ja niiden hoidot, anorexia nervosa) sekä pitkäaikaissairauksien hoitoon käytetyt lääkitykset (kortisonitabletit, monet epilepsialääkkeet, insuliini, solusalpaajat, hepariini, gonadotropiinin erityksen estäjät).



Kalsium



Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittaa kalsiumin saanniksi kasvukaudella ja raskauden sekä imetyksen aikana 900 mg, muuten yli 21-vuotiaille 800 mg /vrk. Kalsiumin saannin lisääminen yli 1500 mg / vrk ei ole hyödyllistä luille. Kalsiumin saannin parhaita lähteitä ovat maitotaloustuotteet: 1.8 dl maitoa/ piimää sisältää 220 mg kalsiumia, 10 g juustoa noin 100 mg kalsiumia. Myös kala ja eräät kasvikset sisältävät kalsiumia. Kalsiumin saannin ja luuntiheyden välinen yhteys on lukuisten tutkimusten perusteella ristiriitainen. Alueilla, joissa kalsiumin saanti on runsasta, yhteyttä luuntiheyteen ei pystytä osoittamaan. Lapsuuden ja nuoruuden kalsiumin saannilla maidosta on osoitettu pysyvä hyöty luulle. Sen sijaan kalsiumlisän käytön lopetuksen jälkeen hyöty häviää. Tämän vuoksi ravinnosta niukasti kalsiumia saavan henkilön ei pidä keskeyttää lisän käyttöä, vaan huolehtia jatkuvasta riittävästä kalsiumin saannista.



D-vitamiinin merkitys



D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin ja fosfaatin imeytymiseen ja luun mineralisoitumiseen koko elämän ajan. D-vitamiinin puutteella on todettu yhteys vanhusten luunmurtumiin. Sen puute aiheuttaa myös lihasheikkoutta ja lihaskipuja ja lisää sitä kautta kaatumisalttiutta. Seerumin matalan D-vitamiinitason



on todettu olevan yhteydessä lisääntyneeseen riskiin sairastua rinta-, eturauhas-, munasarja- ja peräsuolisyöpään. Lisäksi krooninen D-vitamiinin puute altistaa aggressiivisemmille rinta- ja eturauhassyöville. Dvitamiinin puute vauvaiässä altistaa nuoruustyypin diabeteksen puhkeamiselle, lisäksi sen vaikutus kohdistuu immuunipuolustusjärjestelmään.



D-vitamiinin saanti ja saantisuositukset



Maassamme D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on alle 3-vuotiaille 400 KY (10 mikrog), 3-60-vuotiaille 200 KY (5 mikrog), raskauden ja imetyksen aikana sekä yli 60- vuotiaille 400 KY (10 mikrog).



Vertailun vuoksi esitetään huomattavasti etelämpänä sijaitsevan ja auringonvalosta hyötyvän USA:n viralliset D-vitamiininsaantisuositukset: 400 KY (10 mikrog) 50-70- vuotiaille, 600 KY (15 mikrog) yli 70-vuotiaille. Suomalaisten päivittäinen Dvitamiinin saanti ravinnosta on kuitenkin jäänyt reilusti alle 200 KY:n (5 mikrog). Ravinnossa D-vitamiinin lähteitä on niukasti; kala on paras, metsäsienet ovat hyvä lähde, margariineihin, kevyt levitteisiin ja maitoon sekä piimään lisätään Dvitamiinia. Tämän vuoden helmikuusta lähtien suoritetun täydennyksen jälkeen 1 litra maitoa/piimää sisältää 200 KY (5 mikrog) Dvitamiinia. Auringon valon vaikutuksesta iho kykenee tuottamaan D-vitamiinia, mutta tämä on Suomessa mahdollista vain aurinkoisella säällä huhtikuusta syyskuulle. Lisäksi aurinkovoiteet (suojakerroin yli 8) estävät ihosynteesiä, ja ikääntyessä myös ihon kyky valmistaa D-vitamiinia heikkenee huomattavasti. Tutkimuksemme mukaan terveistä 9- 15-vuotiaista Turun seudun tytöistä oli 13 %:lla vakava D-vitamiininpuutos (S-25(OH)D < 20 nmol/l) ja 68 %:lla D-vitamiininpuutos (S-25(OH)D <_ 37.5 nmol/l) talvella. Sateisen kesän jälkeen D-vitamiininpuute oli 60- 70%:lla sairaalaan tulevista aikuispotilaista. Samanaikaisesti lääkäriasemalla käyvillä aikuispotilailla D-vitamiininpuute oli 40 %:lla. Krooninen D-vitamiininpuute on siis varsin yleistä maassamme.



D-vitamiini ja luut



D-vitamiinin puute aiheuttaa vauvoille ja pikkulapsille riisitaudin. Sen estoon tarvittava D-vitamiinimäärä ei kuitenkaan ole vielä riittävä luun vahvistumisen ja osteoporoosin ennaltaehkäisyn kannalta. Oman tutkimuksemme mukaan ne 9-15-vuotiaat tytöt, jotka kärsivät vakavasta D-vitamiininpuutteesta, kehittivät 3-vuoden seurannan aikana 26 % vähemmän uutta luuntiheyttä lähtötilanteeseen verrattuna kuin ne, joilla D-vitamiinipitoisuus seerumissa oli tyydyttävällä tasolla.



Luunmurtumien määrää on saatu vähenemään reisiluun kaulassa ja muissa kuin nikamamurtumissa iäkkäillä naisilla käyttämällä 1200 mg kalsiumia ja 800 KY D3:a päivittäin 1 1/2 v ajan. Uusimman tutkimuksen mukaan jo pelkkä D3 vitamiinin käyttö vähentää myös miehillä 33 % osteoporoottisia murtumia (lonkka- nikama- ja rannemurtumat). Kalsium-D-vitamiinilisän murtumia vähentävä vaikutus perustunee ainakin osittain lihasvoiman lisääntymiseen ja sitä kautta tapahtuvien kaatumisten vähenemiseen jopa puoleen.



D-vitamiinilisän teho



400 KY:ä D3:a (10 mikrog) päivittäin otettuna 2 kk ajan nostaa seerumin 25(OH)D pitoisuutta 11 nmol/l. Tutkimuksemme tyttöjen 25(OH)D keskiarvo oli 34 nmol/l, maamme vanhuksilla se on usein 10-20 nmol/l. Luun aineenvaihdunnan kannalta sen pitäisi olla 50 - 80 nmol/l ympäri vuoden. Tämä ei toteudu nykyisellä elintarvikkeiden D-vitamiininlisäykselläkään. D3-lisän turvallisuus Kansainvälisten tutkimusten mukaan 5 kk:n päivittäinen D3 -lisän käyttö annoksella 4000 KY (100mikrog) nostaa seerumin 25(OH)D keskiarvon ad 96 nmol/l, mikä on viitearvojen puitteissa . Normaalin ylärajana pidetään 120 nmol/l, ja myrkytyksen alarajana 375 nmol/l. Erään tutkimuksen mukaan edes päivittäin 10 000 KY:tä (250 mikrog) 5 kk ajan ei nostanut pitoisuutta myrkytysalueelle.



Uusimpien tutkimusten mukaan riittäväksi päivittäiseksi D-vitamiinin saanniksi arvioidaan 800-1000 KY:tä (20-25 mikrog) ja aina turvallisena annoksena voidaan pitää 2000 KY:tä (50 mikrog) yli 1-vuotiaiden kohdalla.



Muut luunhuoltotoimenpiteet



Tupakka on luiden vihollinen. Tupakointi alentaa luuntiheyttä noin 10 %. Parhaimmat osteoporoosilääkkeet pystyvät nostamaan luuntiheyttä noin 10 % muutaman vuoden käytön aikana. Tupakoinnin lopetus kannattaa aina. Hormonikorvaushoidon aloituksen yhteydessä viimeistään tupakointi tulisi lopettaa, koska se hävittää estrogeenin positiivisen vaikutuksen luuhun. Runsas kahvinjuonti (yli 4 kuppia/pv) ja suolan käyttö vaikuttavat luuta haurastuttavasti. Kohtuullinen alkoholinkäyttö ei sen sijaan haittaa luita. Liikunta on tehokas luun vahvistaja, jos se aloitetaan viimeistään 2 vuotta ennen kuukautistenalkamisikää ja sitä jatketaan murrosiän yli. Aikuisiässä ja ikäännyttäessä liikunta hidastaa luunmenetystä jonkin verran ja parantaa koordinaatiokykyä, tasapainoa ja vähentää siten kaatumisriskiä.



Suositeltavia liikuntamuotoja ovat voimistelu, kuntosaliharjoittelu, kävely, tanssi, pallopelit, hiihto ja hyötyliikunta.



Osteoporoosin ennaltaehkäisy pitäisikin aloittaa jo lapsuudessa ja jatkaa luista huolehtimista kasvukauden jälkeenkin läpi koko aikuisiän ja vanhuuden. Huolehtiminen riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista sekä luita kuormittavasta liikunnasta tupakoimattomuuden lisäksi riittävät.



LT Marjo Lehtonen-Veromaa

hyödyistä ei kerrota tarpeeksi. Sitten jotkut ymmärtämättömät ihmiset eivät tajua antaa niitä lapsilleen. Kuten joku täälläkin totesi, että ihan terveitä lapsia ovat. Tällainen ihminen ei ilmeisesti tajua, että D-vitamiini vaikuttaa juuri pitkällätähtäimellä luuston vahvuuteen. Onnea vaan tällaisille lapsille 40-vuotiaina, kun ovat painuneet kasaan ja luut vaan paukkuu katki.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat