Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poikani on pian 7 kk vanha iloinen nappisilmäinen vesseli, oikea päivänpaiste ja isin ja äidin kullanmuru.

Nyt viime kuukausien ajan meillä on leijaillut musta pilvi päämme päällä, pojan paino ei meinaan tahdo millään lähteä nousuun. Pituudesta ei ole mitään valittamista ollut.

Viime neuvolakäynnillä pojalla oli pituutta 66 cm ja painoa 6.650kg. On ikäistään pienempi kaveri siis. (syntyessään oli 47cm pitkä ja painoi 2.630kg, syntyi 4 viikkoa etuajassa)

Poika kyllä syö kuin hevonen konsanaan, eli ruokahalussa ei ole mitään valittamista ainakaan, mutta ilmeisesti kuluttaa energiaa sen verran tehokkaasti, ettei yhtään ylimääräistä ehdi kertymään tuonne vatsan seudulle. Viime neuvolakäynnin yhteydessä antoivat ohjeeksi vähentää maitomäärää entisestään, päivän maitosaantiannos on vain 600ml, soseita lisätä. Ellei tämäkään sitten ota ja auta, niin ruvetaan lisäämään sitten ruokaöljyä ruokaan.

Kyllähän se kieltämättä pahalta tuntui, kun neuvolassa syyttävällä sormella otettiin ja syytettiin, että muka nälässä lasta pidän, vaikkei asia todellakaan niin ole! Tosin lopuksi totesi että saattaahan tuo hoikkuus olla perinnöllistäkin...

Nyt kiinnostaisi tietää että mahtaako olla ketään toisia jotka painiskelevat tai ovat painiskelleet vastaavanlaisen ongelman kimpussa ja kuinka he ovat siitä selvinneet? Eräänlaista vertaistukea siis olisin vailla.=0(

Kommentit (15)

Esikoinen syntyi rv32. Hänen painonnousun kanssa oli myös melkoisia ongelmia. Meillä oli kyllä hieman eri ongelma: vauva söi niin tavattoman pieniä annoksia. Etenkin kun hampaita puhkesi, saattoi vauva elää pari-kolme viikkoa pelkällä maidolla. Mä pyrin antamaan vauvalle mahdollisimman " tiivistä" ruokaa. Esim. välipalana annoin banaania, jossa oli mukana survottua mustikkaa, vadelmaa tai mansikkaa, kiisseleissä ja valmiissa hedelmäsoseissahan on suurimmaksi osaksi vettä. Pääruuissa käytin paljon juureksia, joista saa paljon energiaa kuten perunaa, bataattia ja maissia. Kesäkurpitsaa ym. vähemmän energiaa sisältäviä kasviksia vain maistelimme. Rasvalisä meilläkin oli käytössä. Lisäksi kun tein soseet itse, pystyin arvioimaan kuinka paljon vauva sai lihaa. eli niinä aikoina kun ruokahalu oli todella surkeaa, oli ateriassa puolet lihaa ja toinen puoli juureksia. 10kk iässä rupesin tekemään vauvalle mm. lihapullia, joita söi suht. mielellään. Hieman yli 1v taaperolle rupesi maistumaan ruoka ja paino nousi parissa kuukaudessa 3kg.

Oma ehdotukseni on, että tarjoa vauvalle ruokia, jotka sisältävät luonnostaan paljon energiaa ja monet hoikat, vilkaat lapset tarvitsevat sen rasvalisän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nämä jutut taitaa paljon riippua neuvolan terveydenhoitajastakin. Meidän tyttö on 4,5kk vanha ja alussa oli aika ankeaa kun oli vielä tietämätön ja epävarma tuore äiti, ja neuvolatäti alkaa kysellä tytön käyrämittojen perusteella olenko mahdollisesti laihiksella raskauskilojen takia (niitähän tulikin huikeat 10, lähtivät viikossa ja painoindeksini on 23..), syönkö tarpeeksi, syökö vauva tarpeeksi (täysimetyksellä ja tissitakiainen alusta asti), onko maito laihaa :O ..tämän kokemuksen perusteella viis veisaisin tulevaisuudessakaan siitä, jos hän alkaisi tällaisia asioita kysellä tai vihjailla. Tällä hetkellä tyttö on pikku pullukka pluskäyrällä :) Mutta lapset ovat yksilöitä! Ja vanhemmathan sen parhaiten tietävät, että jos lapsi syö hyvin ja on pirteä, niin ei sitä painoa tartte väkisin kertyä neuvolantädin mieleksi.

ja taitaa olla vieläkin hoikempi kuin teidän muiden :|

Eli 6kk neuvolassa 6560g ja pituutta kuitenkin 68cm! Aikas miinuksilla mennään, oisko ollut -16 vai -18...

Meillä terkkari ei oo hirveän huolissaan. Onneks, koska mä oon ollut itse ihan tarpeeks huolissaan. Terkkarin mukaan tyttö on sirorakenteinen ja vilkas eli paljon kuluttava. Meillä on myös " normaalipainoltaan alipainoisia" mun suvussa, ja itsekin oon aika normaalipainon alarajoilla. Mm. mun äitin mitat pitkään olivat 45kg/164cm, eli tosi sirorakenteinen.

Meillä ongelmana on tytön nirsous... eli on vilkas ja kuluttaa paljon, mutta myös nirso - ja joskus on syömättömyyskausiakin. Viimeksi tällä viikolla jo ajattelin, et nyt kyllä vien ton varmuuden vuoks lääkäriin, kun ei meinannut suostua taas syömään mitään soseita. Terkkari kuitenkin on kehottanut olla hirveesti tuputtamatta, ettei tulis syömiseen vastenmielisyyttä heti vauvasta alkaen. Tuputtanut vissiin kyllä olen, kun ruokalappu ei aiheuta hihkumista vaan päinvastaisen reaktion joskus :( Öljyä on lisätty soseisiin jo kauan. Maissisose on aika kalorikas, ja se on onneks herkkua.

Pituutta tulee tytölle siis hyvin, ja painokin on tähän mennessä kuitenkin noussut joka kerta. Meillä onkin jo 7kk seuraava neuvolakäynti, mikä helpottaa mua, saa tietää, et tyttö on varmasti kasvanut taas.

Meidän tyttö painoi syntyessään 3080g/48cm. Nyt reilu 6kk iässä painaa 6500g/66cm. On siis pitkä ja hoikka. Me syödään aamu ja iltapuuro, kasvissose, lihasose ja hedelmäsose plus maitoa ehkä 500ml/vrk. Aiemmin neiti söi vielä paljon nihkeemmin, nyt ihan muutaman päivän ajan on mennyt tämä määrä. Asiat voi sis muuttua nopeestikin! Mikään suursyömäri ei vauva kyllä koskaan ole ollut. Täysimetin 4kk, neiti asui tissillä tunnin välein 24/7. Kiinteitä oli siis pakko aloitella.

Meillä th suositteli öljylisää. Painokontrollissa ollaan ravattu koko aika alusta asti, nyt mennään taas 7kk iässä, ei odoteta 8kk neuvolaa.

Tyttö on ikiliikkuja, koko ajan tohottaa jotakin. Ja on kova kitisemään. Kyllähän siinä energiaa kuluu!

huolissani en olis, jos vauva on tyytyväinen/ei itse nälkäänsä. me ollaan kaikki erilaisia, eihän aikuisetkaan syö samalla tavalla samoja määriä!

Minä olen normaalikokoinen, isä vähän keskimääräsitä isompi. Esikoinen onkin iso lapsi, painoi 6kk neuvolassa jo 10kg. Niin ne sisaruksetkin voi siis kasvaa eri tahtiin:)

sitruska ja muksut 6,5kk/2v8kk

Monestiko pvässä annat kiinteitä ja paljonko kerralla?Minä olen antanut kaikille lapsilleni 5x pväs ruokaa 4kk ikäsestä lähtien oli lähtöpaino ollut sit mikä tahansa.Nyt annan pernaa ja liha,kala tai kanaa mauksi,ja hedelmäsoseita ja puuroa tai velliä...Jos esimerkiksi annan perunan ni keitän kuoriperunan muusaan haarukalla teen niin ku perunamuusia ja mauksi jotain ja heti perään n100mil maitoa tai hetken päästä monesti voi juoda koko 200mil pllonkin..aikaa voi mennä puolesta tunnista tuntiin.Jos sinulla pieni kokoien vauva anna joka syötöllä vähäsen esim kiinteää ekana ja maitoa perään ni paljon ko juo...5KK IKÄSENÄ MEIL SYÖDÄÄN JO 1KOKONAINEN PIKKU PRK SOSETTA JA VÄHÄN TOISTA...PLUS MAITOO

Esikoinen on ihan " normaalin" kokoinen, vaikka onkin eskariryhmänsä lyhin ja hoikka neiti.

Kakkonen täytti juuri 5v ja sai lähetteen lastenpolille pituusseurantaan, kun oli pudonnut jo -2 SD käyrälle (tai -20, kummin sen nyt haluaa sanoa) Painoa oli 14½kg.

Kolmonen oli syntyessään normaalin kokoinen (3660g ja 51cm) 6kk oli 6500g. Ja 1v 7300g ja 70cm, eli puolessa vuodessa tuli vaan 800g painoa. (tai 6kk-8kk ei tullut yhtään) Tutkimuksissa käytiin tuon totaalisen pysähtymisen takia ja ravitsemusterapeutilla ja imeytymishäiriö oli ainoa syy, mikä keksittiin. Ja lisärautaa söi yli vuoden, kun hb oli jatkuvasti alle 90. Alimmillaan oli pituus -2.2SD ja paino vielä suhteessa reippaasti miinuksella. Ja vauvana oli todella hyvä syömäri! Öljylisällä ei ollut tällä neidillä mitään vaikutusta painonnousuun. Nyt on ihan normaalin kokoinen 2v10kk vanha. Pituutta suunnilleen 92cm ja painoakin 13kg.

Nyt tämän pojun kanssa käydään taas ylimääräisissä punnituksissa, kun painoa tulee kuukaudessa nihkeästi. 7kk oli 67cm ja 6880g, 6kk: 67cm ja 6780g, 5kk: 64cm ja 6600g, 4kk: 64cm ja 6310g.

Eli pienikokoinen viikkoihin nähden. Lasten lääkäri antoi meille tällaiset ohjeet, jotta poika kasvaisi hyvin:

Rautalääkitys (kaikki alle 2500g saavat) vuoden ikään asti.

Kiinteät aloitetaan jo 3kk iässä

Lihat aloitetaan aikaisin, jotta saisi riittävästi proteinia.

Pienikasvuisilla ja pieninä syntyneillä vissiin tuo proteinin ja raudan saanti on kaikista tärkeintä. Eli lisäisin liha-aterioita. MAitoa en vähentäisi... siitä kun saa paljon proteinia ja äidinmaito auttaa muutaruokaa ja rautaakin imeytymään paremmin.

Lääkäri mainitsi myös, että kolmasosalla pienikokoisina syntyneistä (nyt ei tarkoiteta aikaisin syntyneitä) kyseessa on kasvuhäiriö, eli kasvavat hitaasti myös jatkossa.

Meillä isä on ollut aina pienikokoinen ja heiveröinen lapsuudessaan, mutta nyt on yli 180 cm kaappi, joten hidas kasvuisuus ei tarkoita sitä että jäisi kääpiöksi.

Poika on kasvanut omalla käyrällään tähän asti (nyt 7kk) nyt on n. 7 kg ja 66cm. Syö neljä ateriaa päivässä. Kaksi kasvis-/kasviliha ateriaa ja kaksi puuroateriaa. Kaiken tämän lisäksi juo 800-900ml maitoa.

Neidin mitat 5 kk-neuvolassa olivat 65 cm/6100 g. Nyt oli tullut kiinteiden aloituksen myötä tosi hyvin painoa(4 kk-mitat 62 cm/5370 g) ja painokäyrä noussut hieman (-15 käyrältä -12) joten nyt taas sai vähän huokaista helpotuksesta. Ollaan ravattu 2:n viikon välein painokontrollissa tytön syntymästä asti, oli normaalipainoinen syntyessään (50 cm/3585 g)mutta sittemmin on paino noussut nihkeästi. On myös tosi siro ja liikkuvainen, saa nähdä miten taas ensi kerralla on painon käynyt, kun kovasti on lähdössä kunnolla liikkeelle. Neuvolassa ei olla varsinaisesti oltu huolissaan, mutta painosta on kyllä keskusteltu ja aina tarkkaan kyselty vuorokauden imetyskerrat ym. Itse en ole yhtään huolissani niin kauan kun on iloinen ja tyytyväinen neiti.

Välillä oikeen ihmetyttää, että mitä ne terveydenalan ihmiset ajattelevat vai ajattelevatko ollenkaan?? Olen itsekin kuullut kaikenlaisia kommentteja ja ne kun tällaisena herkkänä hetkenä kolahtavat todella kovasti.

Meillä tosin tämä paino ei ole noussut vieläkään kunnolla. Tyttö nyt 2,5kk ja painoa tulee pikkuhiljaa, nyt paremmin kun aluksi. neiti syntyi viikolla 36 ja oli 3355g ja 50cm eli ihan hyvän kokoinen. Paino ei ole laskenut, mutta nousee todella huonosti ja sitä tarkkaillaan useammin neuvolassa.

Noin 3 viikon iässä joutui sairaalaankin hetkeksi tarkkailuun. Itselläkin jäi sairaalasta sellainen kuva, että minua vähäteltiin äitinä. Muutamat kommentit kolahti tosi kovaa varsinkin kun synnytyksestäkään ei ollut pitkä aika ja olen muutenkin ollut todella herkkä viime aikoinakin. Kokoajan kun syötin tyttöä tai yleensä hoidin niin joku oli neuvomassa ja katsomassa ja tuntui että tein kaikki väärin. Onneksi neuvola on ollut kannustavampi. ollaan molemmat mieheni kanssa suht nuoria ja sairaalassa tuntui että senkin takia kytättiin. Meille " opetettiin" kaikki uudelleen ja kaikkeen puututtiin.

Teillä tietysti kyse eri asiasta kun lapsesi on vanhempi ja liikkuu jne, mikä vaikuttaa kovasti. Ja jos olette molemmat vanhemmatkin olleet hoikkia lapsia niin se ei voi olla vaikuttamatta. Meillä oma diabetekseni ja ennenaikaisuus vaikuttaa. Et todellakaan ole ainut, sillä meitä kyllä riittää!!

Poika saa n.5 ateriaa päivässä ja pyytää usein lisääkin.:-D Melkoinen suursyömäri siis.

Itse olen pieni ja pyöreä,160,5 cm ja painoa jotain 83-85 kg, mieheni 174 cm ja 74 kg. Omia vauvamittojani en muista, mutta pienikokoinen tosin olen ollunna miekin, samoin miehenikin. Saa siis nähdä että millainen pitkäsääri tuosta vielä tuleekaan, kun ilmeisesti on isänsä ruumiinrakenteen perinyt, eli pitkä ja laiha poika taitanee tuostakin tulla sitten.:-)

Meidän esikoisemme (tyttö) oli syntyessään 2750g/50cm ja ihan täysiaikainen vauva, laskettuna päivänään syntyi. Paino nousi ensin normaalisti ja sitten alkoi just puolen vuoden iässä hidastua. Vuoden ikäisenä tyttö oli 8800g, ja 2-vuotiaana 10,8kg. Pituudeltaan on ihan " normaalimittainen" . Aikaisemmin ei painosta oo sanottu mitään, mut nyt joudutaan menemään uudestaan punnitukseen 2,5-vuotiaana. Tyttö on nyt n. 89cm ja 11kg, isänsä on tosi hoikka et varmaan on perinnöllistä...

Toinen lapsemme on vasta 3vkoa, mutta on nyt jo kasvanut lisää pituutta 4cm, eli hoikka vauveli ainakin toistaiseksi. Saa nähdä onko molemmat lapset perineet isältään ruumiinrakenteensa, minä kun olen pieni ja pyöreä...

Meillä neuvolassa ainakin katotaan sitäkin paljonko vanhemmat painaa tai kuinka pitkiä on.

Minä ja mieheni ollaan kummatkin noin 170cm ja minä olen vielä superhoikka (tällä hetkellä alipainoinen).

Meillä lapsi on iana syönyt hyvin. pituus +2-käyrän yläpuolella ja paino melkein -1 käyrällä. Eli mitään ongelmia ei ole ollut eikä neuvolakaan ole ihmeemmin valitellut, kun kaikki on muuten sujunut. Kuitenkin alusta asti olen antanut lapselle rypsiöljyä ruuan mukana. Hyviä rasvahappojahan tuo öljy on ja tärkeitä ne ovat lapsen kehitykselle. Kun ylipaino ei uhkaa, miksi ei öljyä voisi antaa??

Meillä poika painoi syntyessään 3000g ja pituus 48,5cm. Paino lähti hyvin nousuun mutta nyt on hidastunut miltei pysähtynyt.

Painoi 5kk ikäisenä 6300g, 6kk 6490g, 7kk 6590. Pituus nyt 65,9cm.

Meillä ei neuvolassa ole syytelty eikä ihan vielä oltu kovin huolissaankaan. Ainut on että en ole saanut lupaa lopettaa yöimetyksiä. Korviketta ei saa kun ei pulloa huoli joten ei ole hajuakaan paljonko maitoa menee/vrk.

Poika syö joten kuten kiinteitä, välillä tosi hyvin ja toisinaan maistaa vain.

On kyllä iloinen ja pirteä, en osaa sanoa kitiseekö normaalia enemmän.

Esikoisen paino alkoi myös putoamaan aikoinaan kun aloitettiin kiinteät, silloin oli syynä imeytymishäiriö. Painoi 6kk 8270g, 7kk 8485g, 8kk 8400g, 9kk 8395g. Ihan selvää painon putoamista siis. Ja hän sai rypsiöljyä mutta se ei painoa nostanut. Painaa nyt 2,5v 11kg..

rokkimami81:

Lainaus:

Poikani on pian 7 kk vanha iloinen nappisilmäinen vesseli, oikea päivänpaiste ja isin ja äidin kullanmuru.

Nyt viime kuukausien ajan meillä on leijaillut musta pilvi päämme päällä, pojan paino ei meinaan tahdo millään lähteä nousuun. Pituudesta ei ole mitään valittamista ollut.

Viime neuvolakäynnillä pojalla oli pituutta 66 cm ja painoa 6.650kg. On ikäistään pienempi kaveri siis. (syntyessään oli 47cm pitkä ja painoi 2.630kg, syntyi 4 viikkoa etuajassa)

Poika kyllä syö kuin hevonen konsanaan, eli ruokahalussa ei ole mitään valittamista ainakaan, mutta ilmeisesti kuluttaa energiaa sen verran tehokkaasti, ettei yhtään ylimääräistä ehdi kertymään tuonne vatsan seudulle. Viime neuvolakäynnin yhteydessä antoivat ohjeeksi vähentää maitomäärää entisestään, päivän maitosaantiannos on vain 600ml, soseita lisätä. Ellei tämäkään sitten ota ja auta, niin ruvetaan lisäämään sitten ruokaöljyä ruokaan.

Kyllähän se kieltämättä pahalta tuntui, kun neuvolassa syyttävällä sormella otettiin ja syytettiin, että muka nälässä lasta pidän, vaikkei asia todellakaan niin ole! Tosin lopuksi totesi että saattaahan tuo hoikkuus olla perinnöllistäkin...

Nyt kiinnostaisi tietää että mahtaako olla ketään toisia jotka painiskelevat tai ovat painiskelleet vastaavanlaisen ongelman kimpussa ja kuinka he ovat siitä selvinneet? Eräänlaista vertaistukea siis olisin vailla.=0(

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat