Vierailija

Minusta tuntuu, että meidän perheestä lähtevät aamulla siisteinä vain ne, jotka ovat tarpeeksi isoja huolehtimaan itse itsestään. Aamut ovat sellaista katastrofia, että vaikka laittaisi kaiken valmiiksi illalla ja heräisi miten aikaisin hyvänsä, kiire pukkaa päälle. Miten ihmeessä te muut selviätte aamulla aikaisin päiväkodin kautta töihin, jos pitää olla toisella puolella kaupunkia jo tasan kahdeksalta töissä?

Sivut

Kommentit (82)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lasteni vaatteista on sanottu mm. seuraavaa: Ovat poikkeuksellisen käytännöllisiä (tytöillä on aina sukkikset, nahkatossut, hameet, pitkähihaiset paidat), ovat kauniita, silmä lepää heissä (siskoksilla on aina vaatteet sävy sävyyn ja vielä niin että sointuvat keskenään JA tossut sopivat asukokonaisuuteen), ulkovaatteet ovat pirteän värisiä ja lapset erottuvat pihalla (heillä on Ticketin tämän kauden haalarit raikkaissa väreissä), heillä on käytännölliset ulkokengät (tarragoret). Monesti henkilökunta kehuu lastemme ulkovaatteita muiden kuullen, ilmeisesti toiveena että muutkin vanhemmat hankkisivat samantyyppisiä ulkovaatteita lapsilleen.

Lisäjuonteena vielä seuraava: Eräs äiti kerran ihmetteli ääneen päiväkodin eteisessä kuinka olen raaskinut ostaa Robeezin tossuja, niin päiväkodin täti sanoi hänelle napakasti " köyhän ei kannata ostaa halpaa" . Se oli hyvin sanottu.

terkuin se kolmen tytön äiti (terveisiä tutuille!)

Mies hoitaa viennin ja lasten on oltava tarhassa jo klo 6.45. Jostain kumman syystä tytön tukka on aina takussa kun haen hoidosta:)

Toinen asia on, että ruokapöydässä ei meillä kammata hiuksia. Jopa aamupalaan rauhoitutaan ja ruoka syödään keskittyen. Se ei ole tilanne, missä hutaistaan nopeaa samalla pukien ja kammaten. No, toisaalta kun mies vie aamulla niin aamupala syödään päiväkodissa.

Ja vaatteet ei tosiaan ole sävy sävyyn. Joskus miettii, että miksi Suomessa on niin paljon onnettomia ihmisiä, masennuslääkkeiden käyttö lisääntyy yms.

En yhtään enää ihmettele kun lukee tätäkin palstaa. Ihmiset suorittavat imetystä, lastenhoitoa, kotiaan, työtään. Kauhea kilpailu ja vertailu, kenellä on mitäkin ja onko imettänyt pisimpään ja minkä merkkiset vaunut yms. Luullaan, että se on onnellisuuden tae. Ja kun se kupla puhkeaa, mitä jää jäljelle?

Muistan aina, kuinka lapsena kehuttiin naapuritalon äitiä. Kuinka se äiti oli ahkera ja lapset aina siistejä ja hiljaisia ja kilttejä. Kuinka tämä äiti kulki kylillä kruunu päässä kiiltäen.

Yksi lapsista tappoi itsensä, toinen alkoholisoitui, kolmas kertoi, että heidän lapsuutensa oli ollut yhtä helvettiä. Niin ja tämä äiti sitten kuoli lopulta katkeroituneena vanhainkodilla kun kukaan lapsista ei halunnut nähdä häntä. Siinä pätiessä oli unohtunut jotain tärkeää: Tärkeintä ei ole kulissien ylläpitö ja oman itsetunnon pönkitys lasten kustannuksella vaan aito rakkaus ja välittäminen.

Kyllä meilläkin saattaa joku joskus ilman mitään tarkoitushakuisuutta kehua, että onpa kivan näköistä, mutta en minä sitä toivo. Tavallaan melkein surettaa, kun tytöt saavat aina kehuja mekoista ja sen sellaisesta, mutta poikien uusia puseroita ei huomata. Ainakin oma poikani haluaisi tulla huomatuksi ja vähintään samalla lailla panostetan pojankin vaatteisiin :o(

Sama minusta on sitten muidenkin lasten kanssa, jos ei jonkun lapsen äiti ei harrasta vaatteita, niin on varmaan ikävä aina kuunnella kun vain muiden vaatteita kehutaan.

Koska meillä päviäkodin henkilökunta on jopa liian hienotunteisesti vaiti käytännöllisestä puolesta, yritän hakiessa seurailla, paljonko ovat katsoneet aiheelliseksi esim riisua ja pukea päivän mittaa. Tarkoitushan on minimoida vaatteiden vaihdot. Esim. Päiväunilla saisi olla mekon tilalta aluspaita, joten laitan ohuen aluspaidan valmiiksi mekon alle, vaikka ilmankin varmaan tarkenisi jne.

Vierailija:

[quote]

...Monesti henkilökunta kehuu lastemme ulkovaatteita muiden kuullen, ilmeisesti toiveena että muutkin vanhemmat hankkisivat samantyyppisiä ulkovaatteita lapsilleen.

kyllä meiltä edelleenkin lähdetään matkaan vaatteet jotenkin vain päälle vetäistynä. Päiväkodille on matkaa, autoa ei ole, ja töissä on oltava minuutilleen. ap

viettekö todella lapset yöpuvussa tarhaan/pph:lle jos eivät pue itse siinä ajassa minkä olette määränneet? Eli siirrätte sen pukemisrumban hoitotädin vastuulle?

Toinen kysymys: kaikki jotka näin tekee, onko kaikilla oma auto? Vai viettekö yöpukuisen lapsen myös bussilla?

Itse nimittäin vien lapsen hoitoon bussilla eikä tulis mieleenkään viedä hoitotädille lasta pelkässä yöpuvussa (+toppavaatteissa tms.) vaan ne vaatteet MENEE päälle kotona tavalla tai toisella ennenkuin lähdetään ulos ovesta. Ja vain pari kertaa on jouduttu sen takia lähtemään yhtä bussia myöhäisemmällä (jolla silläkin kerkeän töihin, hei-heit on vaan lyhyemmät hoitopaikassa, bussien väli on 10 minuuttia).

Vierailija:

Lainaus:

ihmiset siistivät itsensä ennen kuin ulko-oven avaavat. kaikesta täälläkin väännetään kättä. millaisia sontiaisia täällä oikein palstailee en enää ihmettele, kun hesarissakin päiviteltiin täiden yleistymistä.

miten aikaisin te oikein heräätte? itse herään klo 6 ja seitsemältä pitää olla jo menossa, jotta olisin kahdeksalta töissä. Kyllä siinä saattaa lastenkin sukkahousut joskus roikkua.

Monet muista lapsista kulkee koululaisille tarkoitetuissa " toppa-asuissa" , joissa siis ei ole kosteussuojaa, ei jalkalenksuja, ei henkseleitä, ei juurkaan edes toppauksia. Hanskapuolellakin on monilla hurjia puutteita, ainoat hanskat saattaa lumikeleilläkin olla sellaiset H&M:n venyvät sormikkaat. Surullista mutta totta.

Kuvailit meidän aamun! : ) Ja joku kysyi jos kolmonen seisottaa lapsia eteisessä. Minä ainakin teen niin! Ei niitä ulos voi päästää,sotkeentuvat heti!

...meiltäkin lähti ennen takkutukkaisia lapsia päiväkotiin- nykyään:

- käytämme muumi tms hiustenselvittäjä suihketta ja

- lasten hiukset leikattiin joululommam niiiin lyhyiksi, ettei juuri harjaa/ kampaa tarvita aamulla klo 7...

ja mitäs hyötyä siitä muutenkaan on? Oikeastaan mitä hyötyä mistään on jäädään kotiin makaamaan ja osoittamaan rakkautta perheen jäsenillemme. Jee!

Nayttaa etta tarkeinta on etta vanhempi ehtii hoitaa itsensa ja aamupalan rauhassa kondikseen ja sitten vasta herattaa lapset.

Olen aitiyslomalla nyt ja mies hoitaa esikoisen aamutoimet ja viemisen kouluun. Mina nukun yleensa, mutta pian lahden toihin.. Inhoan aamukiiretta.

Yleensa vaatteet on valittu illalla ja reppu valmiina. Tytto kylla itse valitsee vaatteensa. Jos letitan tyton kiharan tukan yoksi aamulla pitaa vain kosteuttaa ja laittaa hoitoainetta ja tehda kampaus.

Monelta teilla mennaan nukkumaan? Kun oli aamuheratys 5.30 minun piti menna nukkumaan viimeistaan 9 jotta jaksaisin ja silti oli vaikeaa nousta.

Lapsien iltamenot aloitan 7 maissa, kylpy, tukan laitto, iltapala, iltasatu. Tavoitteena etta 9 mennessa nukkuisivat.

Tuntui etta koko paiva oli sellaista suorittamista, etta arki vain sujuisi.

Kun tulin kotiin 5.30 niin sitten heti dinneria laittamaan ja laksyjen tekoa ja siivousta ja iltamenot siihen peraan ja sitten itse heti nukkumaan. Ei toivettakaan katsoa tvta tai vain oleskella rauhassa.

Mites teilla muilla?

Epäilen vain sitä, että henkilökunta hoitaisi asian noin tahdittomasti.

Jos vaatteet eivät ole asialliset, pitäisi niistä mainita kahden kesken.

Jos taas vaatteet ovat riittävän hyvät, olisi loukkaavaa vertailla, että " noilla on kyllä paremmat, ottakaa mallia" .

Kolmivuotias on vielä _pieni_. Ei hänen tarvitse käyttäytyä aikuisen lailla... Jos tunti menee tahkotessa vaatteita päälle, se on mielestäni tosi tosi pitkä aika. Eikä tuonikäisellä ole aikakäsitystä minkäänlaista. Vaikka äiti/isä vieressä hokisi, että nyt on kiire, niin ei lapsi sitä älyä. Pakotatko itse pukemaan ulkovaatteetkin? Meillä naapuri pakottaa, ja heidän lapsensa ehtii usein olla ulkona ehkä kymmenen minuuttia. Epäreilua mun mielestä. Ei kolmi-nelivuotias vielä hallitse kintaiden yms. laittoa.

Meilläkin vaatteet on saatava päälle nätisti, mutta vanhemmat kyllä auttavat. Sitten jos alkaa kiukutteleen kun autamme vaatteita, niin silloin lentää autoon yöpuvussaan ja vaatteet on kainalossa. Ja tästäkin on etukäteen annettu varoitus.

Vierailija:

Lainaus:

Meillä ei palvella noin isolle tenavalle vaatteita valmiiksi päälle, vaan itse saa hoitaa homman. tunissa pitäisi mennä yhden vaatekerran päälle. Minulla on ajatuksena vähän sekin, että lapsi oppii teoilla olevan seuraukset. kun temppuillaan, sillä on juuri se seuraus mitä varoitin olevan. Jos ei vaatteet mene päälle, olkoon ilman. minun on mentävä töihin enkä aio myöhästyä uhman vuoksi. tarhantätiä nämä pari selkkausta on vaan naurattanut . . .

ihmiset siistivät itsensä ennen kuin ulko-oven avaavat. kaikesta täälläkin väännetään kättä. millaisia sontiaisia täällä oikein palstailee en enää ihmettele, kun hesarissakin päiviteltiin täiden yleistymistä.

Aina on vaatteet hyvin päällä, ja äitikin ehtii meikkaamaan ja laittamaan hiuksensa kiinni. Lapset kävellen lähitarhaan, itse bussilla duuniin, jossa olen 8.45.

Mitä te oikein lorvitte aamuisin? Me herätään, aamupesut+kampaukset, vaatteet päälle ja lähdetään, ei muuta.

Vierailija:

Lainaus:

miten aikaisin te oikein heräätte? itse herään klo 6 ja seitsemältä pitää olla jo menossa, jotta olisin kahdeksalta töissä. Kyllä siinä saattaa lastenkin sukkahousut joskus roikkua.

Puhtaissa vaatteissa, pestyinä ja kammattuina. TUnti menee aamuisin aikaa että saadaan kaikki lähtövalmiiksi. Itse en tosin ehdi aamupalaa syödä, lehtikin jää laatikkoon.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat