Vierailija

Suuttui kun ei pääse -10c pakkaseen ilman ulkohousuja. Komensin omaan huoneeseen, jossa alkoi hajoittaa tavaroita ja paiskia ovea. Annoin varoituksen (2-3:kin) ja sai sen jälkeen jatkettuaan kotiarestia ensin 1pv ja jatkoi niin toinenkin pv. Jatkoi edelleen ja peruin karkkipäivän. Ja yllättäen meno jatkui vaan...

Sanoin että omalle sängylle 11min ja pois sen jälkeen kun pyytää anteeksi ja halaa. Ei tietenkään mennyt. Menin sitten pitelemään käsiä ja istuin jalkojen päällä, lapsi oli sängyllään. Sanoin että 11min laskeminen alkaa kun rauhoittuu ja voin poistua huoneesta. Alkoi sylkeä ja jouduin kääntämään lapsen vatsalleen istumaan jalkojen päällä ja pitelemään käsiä...

10min jälkeen ilmoitti olevansa sängyssä, mutta ei pyytele anteeksi. Aikoo olla siellä koko lopun elämänsä...

Nyt itselläni helvetin paha mieli =( Itkettää, että tämä onkin näin vaikeaa. Lapsi rykii (pakkoliike joka ollut pitkään poissa) huoneessaan ja on ahdistunut.

Toiminko väärin? Ehdotuksia?

T: äiti joka pelkää millaista se on murrosiässä

Sivut

Kommentit (48)

ei pakottaa. olin itse 9 vuotta sitten samanikäinen ja mikä nöyryytys olisikaan ollut jos äiti olisi pakottanut jotkut nolot tuulihousut jalkaan. Kyllä minä ainakin tulin kotiin vaihtamaan lämpimämmät housut jalkaan jos oli niin kylmä,ettei siellä pystynyt olla. Sitä paitsi tuolla ei ole vielä niin kylmä, ettei riittäisi farkut ja sen alle välihousut... Muuten kyllä tuollaisesta riehumisesta ihan oikea tyyli rankaista. Mutta pikkulapsi ei 11 vuotias enää ole. Tuostahan se murrosikä alkaa. :)

Kai noin iso lapsi osaisi tulla sisälle, jos tuli puettua liian vähän. Itse en kärjistäisi pukeutumisasiaa noin ison lapsen kanssa ainakaan tarkoituksella. Jos vahingossa tekisin sen, pyytäisin anteeksi ja poistaisin tietenkin kaikki epäreilut rangaistukset, jotka vihassa olen antanut. Jos itse pidän niitä epäoikeudenmukaisina, mitä mahtaa lapsi ajatella?

Kun tilanne on rauhoittunut, keskustelisin lapsen kanssa siitä, miten pukeudutaan. Sopisin tavan, jolla voin ilmaista huoleni liian vähästä vaatetuksesta ilman, että lapsi kokee sen autonomian loukkauksena. Senhän onkin tarkoitus olla vain minun huoleni ilmaus, ei pukeutumisohje. Itse olen varma, että neurologisesti tyypillinen 11-vuotias pystyy pukeutumaan ulkoleikkeihin riittävän hyvin, kun koko ajan on mahdollista palata kotiin vaihtamaan vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ne vaan nostattavat uhmaa ja ovat sellaisia näennäisjuttuja. Enkä anna oman 11v:ni murjottaa huoneessaan, olen vähän samaa mieltä, että tilanne on purettava.

Siinä vaiheessa kun lapsi riehuu, sen voi antaa rauhoittua huoneessaan hetken aikaa, mutta sitten menen katsomaan ellei itse myönny sieltä anteeksi pyytämään. Jos lapsi silloin vielä jatkaa uhmaa, nostan metelin, huudan pompin vaikka tasajalkaa kunnes se lapsen uhmamuuri sen verran murtuu että päästään keskustelemaan. Enkä anna asiassa periksi, ennen kuin sopu on syntynyt.

Ei riitely vaarallista ole, mutta nukkumaan ei riidoissa ole hyvä mennä.

Tytön olisin antanut mennä ilman ulkohousuja tai siis annan mennä kouluun vaikka -15 asteen pakkasellakin farkuissa, jos on kalsarit alla, omapahan on asiansa. Itse lopetin enstexit kaikissa olosuhteissa kolmannella-neljännellä, vaikken ollutkaan lähellekään kovis-pissis vaan ihan higari, mutta ne enstexit on niin nolot.

Pojan suhteen tilanne sikäli toinen, että ne vielä tuonikäsenä rymyää niin paljon, että ulkohousut ehkä paikallaan. En tiedä. Ehkä etsisin vähemmän noloa ratkaisua sillekin.

Eri asia sitten kun menee urheilemaan, hihhtämään luistelemaan. Silloin tietenkin asianmukaiset vaatteet.

No ei ole halunnut ainakaan vielä jutella asiasta (se kotiarestin peruuntuminen). Tyttö on aina ollut tempperamenttinen ja 5-6 vuotiaana näm " sylihoidot" olivat melkein joka viikkoisia. Nykyisin onneksi vain 2-3krt vuodessa. Yleensä sanallinen rajaus riittää, onneksi.

Tuntuu vain että on jossain vaiheessa tehnyt jonkin virheen kasvatuslinjansa valinnassa, kun ei saa lastaan tottelemaan tai keskustelemaan (juttelu meillä ei onnistu ellei lapsi sitä halua, pakolla ei suostu keskustelemaan).

Koulussa tosin tottelee opettajaa, antaa kyllä olemuksellaan tiedon jos ei jostain määräyksestä pidä mutta noudattaa silti sääntöjä (opettajan sanoin). meillä on kyllä painotettu sitä, että opettajaa totellaan, oma ja muiden työrauha on annettava, kuuntelemalla otetaan vastuuta oppimisestaan.

ap

Sisi alun alkaen minä en niin kauhesti olisi puuttunut tuon ikäisen pukeutumiseen, muta jotenkin saan kaikesta tästä sellaisen vaikutelman, että ap:n lapsi uhmailee nyt ihan tosissan ja ap:llä ei ole oikein langat käsissä, paitsi että toimi kyllä oikein kun tuolle linjalle lähti.

Olisin mennyt neuvottelemaan, kyllä, mutta sitten jos olisin nähnyt tyypin vetämässä nameja naamaan niin ois palanut hihat ihan totaalisesti ja olisin laittanut pystyyn sellaisen äläkän, että siinä olisi tullut kertaheitolla selväksi että tässä talossa määrään minä.

Tämä on toiminut meillä tähän saakka.

Jokainen vanhempi varmaan tuntee omaa lastaan sen verran, että tietää, olisiko mykkäkoulua tiedossa. Eivät kaikki ole mykkäkoulua pitäviä.

Kysymyksessä on vielä lapsi, jolle äiti ja isä (+mummot, opettajat jne..) asettavat rajat. Minulle ei kukaan laittanut rajoja ja sen kyllä huomaa. Olen aika hukassa itsetuntoni kanssa vieläkin (32 v). Olen käynyt läpi lapsuuttani ja saanut todeta, että rajat on rakkautta. Ne tuo turvaa.

halua käyttää pakkoanteeksipyyntöä ja -haleja tuossa yhteydessä, koska minusta ne pitää olla aitoja tunteita eikä vaadittuja. Sanon yleensä, että sitten kun olet rauhottunut ja haluat vähän jutella ja selvittää käytöstäsi. Saa pyytää anteeksi jos tahtoo, usein pyytääkin. Lapsena meillä piti aina, mieluiten mahdollisemman julkisesti kuten vieraiden nähden, pyytää anteeksi että oli taas ihan aihetta tuhma ja sanoa että rakastaa äitiä. Muuten olen ap:n kanssa ihan samoilla linjoilla.

Jos et nyt ole tiukkana, olet kohta helisemässä.

Itse en tosin pyytäisi halailua anteeksipyynnön yhteydessä. Oikeasti: lapsihan vihaa sinua juuri nyt, joten hellyyden teeskentely ei siihen ihan istu. Mutta rumaa käytöstä pitää silti pyytää anteeksi.

Mutta muuten taisit toimia ihan oikein.

Eihän tuonne voi mennä ilman kunnollista pukeutumista! Tuonikäisen pukeutuminen on vielä vanhempien harkinnassa, ainakin sen osalta, mitä vaatekerroksia kuuluisi talvella olla ulkona.

Oikein ap teki. Ei voi antaa lapselle periksi. Sitten joutuu vain lapsen pompotettavaksi.

Kun äipät neuvottelevat ja ymmärtävät lapsiensa neurologisia ym. tarpeita, opettaja on aivan liemessä. Joka asiasta pitää neuvotella, joka asiasta vedetään raivarit. Ja lopuksi nämä yliymmärtävät äipät soittelevat opelle, että mikset ymmärtänyt lapseni neurologisia tarpeita.

Se, joka tuo leivän pöytään, määrää, miten talossa eletään. 11-vuotias tottelee, mitä vanhemmat sanovat.

Vierailija:

Lainaus:

Suuttui kun ei pääse -10c pakkaseen ilman ulkohousuja. Komensin omaan huoneeseen, jossa alkoi hajoittaa tavaroita ja paiskia ovea. Annoin varoituksen (2-3:kin) ja sai sen jälkeen jatkettuaan kotiarestia ensin 1pv ja jatkoi niin toinenkin pv. Jatkoi edelleen ja peruin karkkipäivän. Ja yllättäen meno jatkui vaan...

Sanoin että omalle sängylle 11min ja pois sen jälkeen kun pyytää anteeksi ja halaa. Ei tietenkään mennyt. Menin sitten pitelemään käsiä ja istuin jalkojen päällä, lapsi oli sängyllään. Sanoin että 11min laskeminen alkaa kun rauhoittuu ja voin poistua huoneesta. Alkoi sylkeä ja jouduin kääntämään lapsen vatsalleen istumaan jalkojen päällä ja pitelemään käsiä...

10min jälkeen ilmoitti olevansa sängyssä, mutta ei pyytele anteeksi. Aikoo olla siellä koko lopun elämänsä...

Nyt itselläni helvetin paha mieli =( Itkettää, että tämä onkin näin vaikeaa. Lapsi rykii (pakkoliike joka ollut pitkään poissa) huoneessaan ja on ahdistunut.

Toiminko väärin? Ehdotuksia?

T: äiti joka pelkää millaista se on murrosiässä

en ollut näkemässä, mutta et liene mikään 120kg nainen toivottavasti. Oikein teit ainakin siinä, että teoilla on seuraukset, olit jämpti ja et antanut periksi ja et vaatinut kohtuuttomia. Toi on varmaan sitä murkkuikää jo.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat