Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (166)

Vierailija:

Lainaus:

Ujoa tyttöä kun olin, niin koulussa ei oikein kehdannut laukusta kaivella puhdasta sidettä tilalle. Ja jos laukun kanssa vessaan meni, niin heti oli pojat ilkkumassa, että " Sillä on siellä Salaiset Siniset!" . Niinpä kekseliäänä tyttönä puin nailonit päälleni, ja laitoin varasiteen siihen masun päälle sukkisten alle. Niin sujui vaihtokin näppärästi kenenkään huomaamatta :DDD Onneksi tarvitsi vaihtaa vain kerran koulupäivän aikana, ettei tarvinnut itseään topata enemmillä siteillä!

Oma äitini kyllä kertoi kuukautisista ihan reilusti kun huomasi mulla alkaneen, itse en kertonut vaan virittelin myös noita vessapaperimyttyjä.

Mua järkyttää tuommoiset äidit jotka ei hanki lapsilleen minkäännäköisiä siteitä tai tamponeita, varsinkin lukiessani jonkun viestiä joka oli puristellut tamponista vaan enimmät veret pois ja laittanut uudestaan. Ties minkä kohtalokkaan tulehduksen olisi voinut saada. Mun mielestä kyseessä on jo jonkinasteinen heitteillejättö...

Asun tällä hetkellä ulkomailla ja täällä ei ole todellakaan käsisuihkua. Menkkojen aikaan on yhtä tuskaa, kun pitäisi jatkuvasti ottaa pöksyt veke, kiivetä ammeeseen ja kyykkiä siellä pesua varten. Tai sitten yöllä seksin jälkeen sama homma. Tietää varmasti koko talo, että on harrastettu avioelämää:) Nyt olen ottanut kylpyhuoneesen kannun ihan pesua varten, eli allashanasta vettä kannnuun ja siitä sitten kaadan.

Kyllä bideesuihku on ihan loistava keksintö!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuonna 85 alkoivat menkat minulla. Ne siteet: haisevia, pönköttäviä ja epävarmoja vaippoja! Ja entäpä ne sen ajan äidit! Ainakin minun äitini osallistui menkkojeni alkamiseen valtaisalla sipinällä, kanssahäpeällä ja voivottelulla. Oli se niin kamalaa, kun kuukautiset alkoivat.

Ob pelasti minun elämäni kasikytluvulla.

Joskus pöllin äidiltä siteitä. Usein tein niitä itse talouspaperista. Muistan että ompelin parilla neulanpistolla pikkareihin kiinni muovin joka oli taitettu molemmista päistä, ja siihen keskelle taskuun taittelin talouspaperia.

Ne oli meillä niin noloja asioita ettei voinut kertoa kenellekään.

Sitten kun tuli läpivuotoja, valehtelin äidille että tuli ripuli housuun.

Ei silti, meilläkin oli niin häveliästä etten halunnut äidiltä pyytää, joten ehkä ostin omilla rahoillani, tai sitten jotenkin sain sitä rahaa tms.

Mutta etenkin parikyt vuotta siteen niissä hinnoissa täysin epäreilua poikia kohtaan. Eihän veljen suhteen sitä kuitenkaan saanut mitää " sidelisää" kuukausirahaan.

saunassa ja iltakävelyillä ollessani 8-9-vuotias. Ei sitten ollut hirveä shokki, kun ne alkoivat ollessani 11-vuotias. Äiti sitten opetti, että käsisuihkulla pitää pestä menkkojen aikana, muuten haiskahtaa. Siteet olleet yhteisiä siitä asti, kun menkkani alkoivat. En todellakaan joutunut ostamaan omilla rahoillani niitä. Edelleen voin äitini luona ottaa häneltä niitä ja toisinpäin.

Oma äitini oli kertonut (jotain) kuukautisista jo ennen niiden alkua. Itselläni alkoivat kuukautiset vähän ennen 12-vuotispäiviäni. Häpesin niitä kovasti. Äiti kertoi, mistä siteet löytyvät ja varoitteli kovasti, että aamulla saattaa sitten lorahtaa, kun yön jälkeen nousee ylös. Onnekseni minulla on niukka vuoto, ei lorahdellut eikä lorahtele.

Muistan kun kuudennella luokalla kävi terveydenhoitaja kertomassa kuukautisista luokalle (tytöille liikuntatunnilla). Ja kysyi sitten, keillä on kuukautiset alkaneet. Minä ja yksi toinen tyttö oltiin niitä. Terveydenhoitaja myös kysyi, onko kotona kerrottu kuukautisista. Minä tietenkin sanoin, että on. Tästä saivat muut tytöt aihetta välitunnilla " potkia päähän" . Eihän minun, arkajalan ujon vähän koulukiusatun, äiti voinut olla kertonut mitään kuukautisista.

Mutta parhaimmasta päästä näyttää olleen, tätä ketjua kun lukee. Olen vm. -71 ja kuukautisen alkoivat -83 syksyllä. Itse siteistä en kauheasti muista. Kai ne oli tumpeloita ja paksuja. Äitini osti aina jotain halpiksia itselleen, lapsilleen vissiin vähän parempia. Ja siirryin aika pian tamppooneihin. Siteitä ja tampooneja oli aina vessan kaapissa. IkinäIkinä ei loppuneet kesken.

Siteet kääräistiin vessapaperiin ja vietiin keittiön roskikseen. Itse en missään nimessä halua roskista vessaan. Ne kuukautissiteet alkaa haiseen niin kauhean helposti siellä. Keittiön roskissa ne hautautuu muun jätteen sekaan, eikä hajuhaittoja synny. (Sanokaa vain, että oon junttimoukka, mutta näin on - ei tule roskista meän vessaan ;-)

Tais olla Saba merkkinen. Äiti mulle tokas, ettei vöitten kanssa ruveta leikkimään kun vaihtoehtojakin on. Olin sitten polleeta kun kavereilta vilkkui valkoinen vyö housunkauluksesta ja ite olin " niin" moderni.

eli vuonna -88. Ekat menkat muistan hyvin, oltiin mökillä. Äiti näytti missä on siteet ja näytti minkämalliset pikkarit kannattaa laittaa. Paksuja siteitä meilläkin oli. Muistan myös, kuinka ekana yönä vuosin niin että koko sänky oli veressä. Vähäsen hävetti, kun koko perhe nukuttiin samassa huoneessa.

Muistan myöskin siteiden salakuljetuksen roskikseen... Äitini myös kehotti repimään ne paksut siteet kahtia ja vetämään alas vessasta - huh huh!!! Taponeista ei meillä puhuttu ikinä, vaikka äidin kaapissa niitä olikin - super -kokoa. Kokeilin sitten joskus itse yläasteella mini tamponeita, ja koska mulla oli niin kova vuoto, niin aina valui läpi. Tai sitten en koulussa vaihtanut tarpeeksi usein. Häveliäs asia se meilläkin oli, ei siitä paljon puhuttu. Etukäteen äiti oli kyllä kertonut jotain. Mä en ole oikein ikinä tullut sinuiksi menkkojen kanssa. Siis toki osaan elää niitten kanssa, mutta runsaan vuodon ja aiemmin myös kipujen takia se on aina ollut sellasta säätämistä... Voi kunpa osaisin omille tytöilleni kertoa asiasta luontevasti. Mitään juhlia en kuitenkaan aio järjestää, kyllähän se tuntuis ton ikäsestä vähän nololta... No voishan sitä vaikka äiti ja tytär tehdä sen kunniaksi yhdessä jotain.

Näin joskus tosi pienenä äidillä siteen kädessä ja kysyessäni siitä, hän sanoi laittavansa sen alushousuihin vatsan ja kuminauhan väliin, ettei kuminauha painu vatsaan ikävästi. Muistan, että hän otti sen kirkkanpunaisesta paketista. Sisareni on kertonut, että äitini pyysi aina kauppiasta pakkaamaan sidepaketin paperiin, ettei se näkyisi. Voihan nenä! Itse lähetin miehen synnytyksen jälkeen hakemaan pakettitolkulla siteitä sekä jotain lääkettä kipeisiin peräpukamiin. Niin ne ajat muuttuvat.

Mulla ja siskolla alkoi kuukautiset samoihin aikoihin ja kierto oli aika identtinen äidin kanssa. Kuukausittaisesta rahanmenosta huolestuneena äiti päätti säästää ja osti ison paketin sellaisia paksuja siteitä. Ohihan ne päästivät kaikilla jo ensimmäisenä vuotopäivänä, jolloin äiti rynnisti kauppaan hakemaan kalliimpia, mutta toimivampia ohuita siteitä. :D

Omat tyttäret 8 ja 4 vuotiaat tietävät, mitä kuukautiset ovat ja missä meillä siteitä säilytetään. Kuukuppikin on mulle tilauksessa, mutta eiköhän tuolla kaapissa aina tule olemaan jonkun moinen " vierasvarasto" .

Pituuskasvusta vielä sen verran, että omien kuukautisten alkamisen jälkeen kasvoin vielä 32 senttiä.

Mulla alkoi -89, juuri ja juuri 13v. Ne ihanat mimoseptit ja nainen-siteet... Muistan kun tuli markkinoille ekat siivekesiteet (oisko olleet libressen) ja mietin kuinka ne aivan kummasti suunnitellut siivekkeet sais paikalleen. Menkat oli tosi runsaat ja aina tuli sotkuja öisin kun falskasi ne vaipat. Nukelle minäkin pöllin äidin kaapista =) Äiti on lääkäri ja meillä suhtauduttiin luonnollisesti myös kuukautisiin. Kellekään muulle en varmasti oiskaan uskaltanu sanoa.

Äitini oli minua kuitenkin valmistellut jo joskus 10-vuotiaana asian suhteen, ja näyttänyt, mistä siteitä löytyy, sitten kun niitä tarvitsen. Itse koin, että kuukautiseni alkoivat kauhean nuorena (11-vuotiaana), ja olin varma, ettei kenelläkään luokkakaverillani niitä vielä ole.

Olen se aikaisempi kirjoittaja, jonka ensimmäiset kuukautiset alkoivat asuntovaunumatkalla Puolassa isovanhempien kanssa, ja tuolta reissulta palattuamme äitini pahoitteli, ettei ollut pakannut mukaan siteitä varmuuden vuoksi. Oli kuulemma sitä ajatellut, mutta jättänyt kuitenkin pakkaamatta.

Meillä äiti piti aina huolen, että siteitä oli molemmille riittävästi, ja itse aloin ostaa siteitä/tamponeita vasta kotoa muutettuani. Nykyään olemme tosi avoimia kuukautisista puhuttaessa, kun olen itse päässyt yli alun häpeästäni (liekö tuolla häpeälläni jotain tekemistä sen kanssa, että ensimmäinen, jolle kuukautisistani jouduin kertomaan oli isoäitini, joka varmaan suhtautui asiaan ikäistensä tavoin...?), ja toivon, että oma tyttäreni ei koskaan joudu kokemaan kuukautisia hävettävänä asiana.

Itse aloitin kans sideurani 80-luvulla, olisko ollut 81 ja silloin kaupasta sai muuten vielä sellaisia siteitä joissa oli ikäänkuin naru molemmissa päissä ja sillä pystyi sitomaan siteen kiinni vyötäröllä olevaan kuminauhaan. Äiti oli kerran ostanut vahingossa kaupasta niitä, oli varmaan suunnattu vähän vanhemmalle kansalle:)

Nainen, sen muistan, sitten ob-rallatuksen, nämä mainitut siis.

Uudempi on se oliko libresse vai always, jossa mimmi kiemurtelee ja sitten jotain puhetta että siivet ja pysyy varmasti paikoillaan. Siitä sitten tuli se vitsikin, että:

Sillä on siivet -

Se imee verta -

- mutta se ei lennä,

mikä se on?

Äiti ei ollut puhunut mitään ja koulussa sanottiin, että ne tulee vasta yläasteella, mutta ei kerrottu mitä menkat tarkoittaa. Tungin koko päivän paniikissa vessapaperia pöksyihin ja kun verta tuli vain, niin menin äitille illalla itkemään, että verta tulee ihan hirveesti enkä tiedä mistä. Mä en edes tiennyt, että on olemassa emätin jne!!!

Äitikään ei selitellyt yhtään mitään, auttoi vaihtamaan pikkarit kun olin ihan paniikissa, näytti miten (patja)side laitetaan ja kertoi missä niitä on. Aattelin, että kai tää on sit normaalia, kun ei äiti menny paniikkiin. Menin seuraavana päivänä kirjastoon ja luin lääkärikirjasta mistä on kyse. Äiti osti mulle tosi kalliit farkut, varmaan vähän hyvityksenä siitä, ettei ollu tajunnut kertoa mitään.

Mun menkat on alusta asti olleet todella runsaat ja ohivuotoja sattui tosi usein kunnes siivekkäitä siteitä rupes tulemaan markkinoille. Siteet siellä äitin vaatekaapissa vain äkkiä vaihtui niihin ja rupesin käyttämään niitä. Kaverilla näin sit kerran OB:n ja ostin sitten kaupasta niitä. Meillä oli yläasteella ulkovessat, joten pärjäsin hyvin kun laitoin tamponin ja siteen. Kävin sit kotimatkalla olleen sairaalan sisäveskissä ottamassa tamponin pois... Tulvapäivät olin äidin luvalla kotona. Kuukauden välein oli flunssa, mahakipu, päänsärkyä jne. Äiti onneks ymmärsi sen, että voi olla kipee.

Nykyään käytän kuukuppia ja kestositeet on ostoslistalla. En vaihda takaisin kertissiteisiin, vaikka pidänkin vierasvaraa kaapissa. 5v tyttö tietää jo, että sitten isompana tulee menkat ja taatusti tietää mitä se tarkoittaa. Olen jo luvannut, että pidetään naisten päivä tai tehdään reissu tms. ja juhlitaan hänen naiseksi tuloaan :)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat