Seuraa 

Olen kai vähän hassu, mutta en voi mitään sille, että tunnen valtavasti myötätuntoa lapsettomia kohtaan tässä adoptioasiassa. Johtuu kai siitä, että ystäväni kärsi lapsettomuudesta vuosia ja sitä tuskaa tuli seurattua hyvinkin läheltä. En tarkoita tässä sääliä ym. sellaista, vaan luulen edes hitusen ymmärtäväni niitä pareja jotka ovat vuosia odottaneet ja toivoneet lasta. Enkä usko, että jos itse olisimme lapsettomina tähän adoptioprosessiin ryhtyneet, pystyväni suhtautumaan kovin myötämielisesti adoptoiviin lapsiperheisiin, jotka väistämättä ruuhkauttavat muutenkin alimitoitettua järjestelmää.

Niissä harvoissa kontakteissa, joissa olemme tähänasti adoptioperheiden kanssa olleet, olen hienotunteisesti jättänyt kertomatta lapsistamme. Nyt kuitenkin haluaisimme löytää vertaistukea ja kontakteja muihin adoptoiviin, suunnittelemme valmennuskurssille menoa. Vähän kuitenkin mietityttää... löydämmekö näin tukea. Onko kenelläkään kokemusta asiasta esim. Interpedian valmennuskurssilta? Tai muista adoptioperheiden tapaamisista?

Kommentit (2)

Ei se adoptio ole lapsettomuudenhoitoa, eikä mun mielestä erilaiset perheet toisiaan mitenkään kyräile. Adoptio yhdistää, ei erittele. Meillä ei ole biolapsia, muttei myöskään olla lapsettomuustaustaisia, eikä se koskaan ketään ole kiinnostanut.

Me ollaan saatu paljon ystäviä adoptioympyröistä ja itsellämme on 2 adoptiolasta. Suurimmalla osalla adoptioperheystävistämme on no. adoptiolapsia, mutta nyt kun pistit ajattelemaan niin muutamillahan on sekä biologisia että adoptoituja ja olen aina pitänyt heitä vertaisryhmäläisinäni. En ole oikein tietoisella tasolla huomannutkaan ajatella sitä / tehnyt eroa perheiden välillä, sen perusteella että joillakin on molempia (bio+ado) kun olemme tutustuneet kuitenkin adoption ympärillä tai alunperin adoptiotarkoituksessa monen perheen kanssa ja se asia siis yhdisti meitä jo lähtökohtaisesti.

Pyörimme edelleen paljon adoptioperhetapaamisissa ja kaikki siellä ovat kovasti ylpeitä adoptoiduista lapsistaan eli uskon että on vaikea löytää adoptioperhettä joka olisi katkera biolapsettomuudestaan enää tässä vaiheessa, vaikka olisikin aikanaan esim. juossut lapsettomuushoidoissa. Lapset kun tuovat niin paljon onnea elämään ja kun ne adoptiolapset ovat kuitenkin ihan yhtälailla omia kuin omasta masusta tulleet. Ei meiltä ainakaan puutu mitään perheestämme, vaikka synnytyskokemusta ei olekaan ollut.

Tuntemani adoptioperheet me itse mukaanlukien, joita siis on lukuisia, ovat siis mitä ilmeisimmin todellakin nähneet adoption luonnollisena ja tasavertaisena tapana perustaa perhe, eikä - kuten edelläkin tuotiin esiin - lapsettomuuden hoitona.

Ja lapsiperheiden elämää kun eletään niin onhan sitä ystävinä muitakin kuin adoption kautta tulleita lapsiperheitä eikä heidänkään oleta pitävän lapsistaan matalaa profiilia. Ssmanlaisia lapsiperheitähän siinä kuitenkin arjessa ollaan, joskin on ensiarvoisen tärkeää voida jakaa adoptioperheen arkimurheita no. adoptiokuvioon perehtyneiden kanssa ja siinä taas ei yhtään haittaa jos samaisella murheiden jakajalla on vielä lisäksi niitä biologisiakin.

Jotenkin me ei ekaakaan lasta odottaessamme laskeskeltu eikä stressattu kuinka paljon muita odottajia on jonossa tai miten se vaikuttaa omaan prosessiimme. Odotus oli stressaava monin tavoin, mutta emme missään vaiheessa tulleet miettineeksi että pitäiskö jonoja purkaa meidän hyväksemme karsimalla joukosta niitä joilla esim. on jo yksi lapsi jne. Adoptio-odotusten pituuteen vaikuttaa kuitenkin niin monta muuttuvaa tekijää (meidän kohdalla esim. erityisesti se, että kontaktivalintamme osui toisessa prosessissa maahan, jonka toiminta sitten selkeästi muuttuikin kesken prosessimme), että meille ei tullut mieleenkään ajatus että biolapsiperheitä ei adoptiokuvioihin otettaisi.

Minusta siis voitte huoletta ottaa lapsenne esiin ja mukaan adoptioperhetapaamisissa. Tietyt tapaamiset voivat olla jopa lapsillenne hyvä tapa valmistautua sisaruksen tuloon kaukomailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat