Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tämä aihe tuntuu saavan ihmiset usein näkemään punaista ja sylkemään tulikivien seasta, että eivät ne koirat mitään lapsia ole. Eivät olekaan, mutta onko se oikeasti lapsilta jotenkin pois, jos perheen lemmikitkin saavat esimerkiksi joulu- tai synttärilahjoja? Tästä oli useampikin kirjoitus täällä ennen joulua ja nyt törmäsin asiaan ihan oikeassakin elämässä, kun sanoin töissä, että minun pitää ehtiä eläintarvikekauppaan, kun olemme viikonloppuna menossa katsomaan ystäväperheen uutta koiranpentua ja sille pitää käydä lahja ostamassa.

Itsestäni tuntuu aika selvältä, että kun kerran mennään kylään, jossa on uusi pentu ja vielä oikeastaan juuri pentua katsomaan, niin tottakai silloin pennulle viedään jonkinlainen lahja. Samalla tavalla kuin ensimmäistä kertaa vauvaa katsomaan mentäessä viedään jotain pientä lahjaksi. Elehän on lähinnä tuoreiden vanhempien/lemmikinomistajien onnittelua ja yleistä huomavaaisuutta. Ei tarkoita, että eläimiä pidettäisiin ihmisiä tärkeämpinä tms, mutta kuitenkin omalla tavallaan huomioimisen arvoisina. Jos itse ei eläimistä pidä, niin ehkä noin ei halua tehdä tai ainakaan ei varmasti halua varta vasten uutta lemmikkiä ihastelemaan ja se on tietysti aivan ok, mutta osaisiko joku selittää, mikä siinä, että joku muu haluaa niin tehdä, on niin raivostuttavaa?

Kommentit (25)

Vierailija:

Lainaus:

Jos olet todella sitä mieltä, että lapsesi elämä on yhtä arvokas kuin koirasi, niin mitäpä minä voin sanoa?

Esimerkki: jos ihminen on masentunut, ja koiran hankkiminen piristää ja saa hänet selviämään elämästä paremmin, mielestäni koiran hankkiminen on ok ja hyvä lääke ihmiselle, vaikka ehkä koiran hoidossa olisikin PIENIÄ heikkouksia (esim ruokkisi vähän liikaa, eläin lihoisi ja liikkuisi ulkona vähemmän kuin tarpeen). Ihmisen etu ajaa tässä koiran edun edelle.

Meidän koiraa ei ole mitenkään lellitty hollywood tyyliin, mutta joululahjan saa aina ja on tosi innoissaan repinyt paketin aina auki. Ja itselläni on ystäviä jotka haluavat tuoda joskus koiralle tulijaisia. Kirpparilta leluja, luita ym. enkä koskaan ole ajatellut siinä olevan mitään pöhlöä. Ei ole meidän lapsilta pois pienet " lahjat" koiralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja kyllähän esimerkiksi koira lahjan päälle ymmärtää, jos lahja on esim. lelu tai syötävää. Voisi sanoa, että jopa enemmän, kun se kaverin uusi vauva siitä 56 tai 62 senttisestä Marimekon bodysta. Silti minusta ei ole turhaa tai tyhmää tai älytöntä viedä sille vauvallekaan lahjaa. Mitä tulee jouluihin ja syntymäpäiviin, niin koira ymmärtää niistä yhtä paljon tai enemmänkin (koirat kun usein saavat herkkuja lahjaksi, vauvat eivät) kuin vaikkapa vuoden vanha lapsi. Oikeastaan voi sanoa, että meidän lapsi nyt vasta kolmevuotiaana ymmärsi joulusta selvästi enemmän kuin meidän koirat. Ensimmäinen syntymäpäiväkin, josta oikeasti jotain oikeasti " ymmärsi" ja osasi odottaa oli kolmivuotiaana. Silti ei tuntunut yhtään älyttömältä juhlia hänen yksi- tai kaksivuotispäiviään tai niiden vuosien joulujakaan.

Minä en tietenkään loukkaannu, jos joku ystävä tai kaveri ei mitenkään huomioi uutta koiranpentuani, vaikka toki pidän kohteliaampana edes jonkinlaista positiivista huomioimista esimerkiksi ensimmäisellä vierailulla (" Söpö pentu, mutta minä vähän arastelen koiria, voisiko sen laittaa vaikka toiseen kerrokseen/koiraportin taa" , riittää tosin vallan mainiosti.) Mutta minä en myöskään loukkaannu, jos joku kaverini tai tuttavani ei osoita erityistä kiinnostusta lapsiani kohtaan tai tuo heidän syntyessään lahjoja. Ja itseasiassa jos joku tuttava tai työkaveri kysyykin lasteni kuulumisia, niin vastaan jotain nopeaa, positiivista, mutta aika ympäripyöreää ja oletan, että kyseinen henkilö halusi ainoastaan olla kohtelias ja osoittaa mielenkiintoa minun elämääni kohtaan, eikä välttämättä oikeasti ole pätkääkään kiinnostunut tai erityisesti pidä lapsistani, joita ei välttämättä ole ikinä tavannutkaan.

Vierailija:

Lainaus:

Entäpä kaverin marsu? Käärme? Tai tuttaviesi maatilalle on ostuttu uusi hyväsukuinen hieho?

On vain täysin älytöntä viedä lahja KOIRALLE? Se ei ymmärrä joulusta tai syntymäpäivistä YHTÄÄN MITÄÄN. Kohteliastahan se voi olla omistajan mielestä...

Otetaan nyt esimerkiksi tämä, että me menemme katsomaan ystäviemme koiranpentua ja viemme pennulle lahjaksi lelun. Kysehän on viimekädessä siitä, että lahjalla osoitamme ystävillemme, että huomaamme ja välitämme, mitä heidän elämässään tapahtuu. He ovat hankkineet itselleen aikaa ja sitoutumista vaativan uuden perheenjäsenen ja varsinkin tällä hetkellä, mutta myös seuraavana kymmenenä vuotena se on iso osa heidän elämäänsä ja he ovat varmasti jo pentuun kiintyneet. Viemällä lahjan me taas teemme selväksi, että ymmärrämme, että asia on heille tärkeä ja haluamme onnitella/olla osallisia heille tärkeissä asioissa. Pennullehan se on yksi ja lysti, saako se meiltä lahjaa vai ei. Sillä on varmasti leluja tarpeeksi muutenkin, eikä se siitä loukkaantuisi, vaikka me emme mitään veisikään. Toisaalta hiukan samahan se on pikkulasten lahjojen kanssa. Vanhemmillehan ne on tarkoitettu....

Mitä tulee joululahjoihin omille lemmikeille, niin ovatpahan helppo tapa opettaa lapsillekin lahjojen antoa ja joskushan niitä koirienkin tarvikkeita pitää uusia. Ja koirien syntymäpäiviäkin meillä vietetään, koska meistä on kiva pitää peiniä juhlia oman perheen kesken arjen keskellä. Koirathan näistä eivät välitä tuon taivaallista, mutta meille ihmisille se on mukavaa.

Minulla on 3 lasta ja 3 koiraa, eikä kukaan mene toisen edelle. Kukaan ei saa kiusata toista, kaikkia rakastetaan tasavertaisesti ja kaikki saavat tarvitsemansa hoidon. Meillä lapset ja koirat tuntevat minut nimellä ´äiti´ ja jokaiselle minä olen tämän sakin johtaja. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, eikä käsittääkseni kukaan kärsi kohtuuttomasti.

Voisiko joku antaa ihan konkreettisen esimerkin siitä, miten koiran hellittely on lapselta pois tai miten lahjan antaminen koiralle vähentää arvostustani lapsiani kohtaan? Olen ilmeisesti ollut liikaa eläinten parissa, kun en pysty käsittämään...

pukea kissalleen tonttuvaatteet, teettää niistä kuvia ja lähettää jouluna... ei ymmärrä ei. En tee lapsistanikaan julkisia tonttumalleja.

ja varmasti lahjoista innostuvat enemmän kuin ihmiset. Ja joulu saa meidän koirat ainakin ihan töpinöihin ja odottelevat paketteja joulupukilta siinä missä lapsetkin. Ja ovat paketteihinsa aivan hurmaantuneita.

Jos olet todella sitä mieltä, että lapsesi elämä on yhtä arvokas kuin koirasi, niin mitäpä minä voin sanoa?

Esimerkki: jos ihminen on masentunut, ja koiran hankkiminen piristää ja saa hänet selviämään elämästä paremmin, mielestäni koiran hankkiminen on ok ja hyvä lääke ihmiselle, vaikka ehkä koiran hoidossa olisikin PIENIÄ heikkouksia (esim ruokkisi vähän liikaa, eläin lihoisi ja liikkuisi ulkona vähemmän kuin tarpeen). Ihmisen etu ajaa tässä koiran edun edelle.

Jos viittaat minun tekstiini, kirjoitin, että

a) eläimet eivät ole ihmisiä

b) eläimet eivät ajattele kuin ihmiset

c) ihmiset ovat tärkeämpiä kuin eläimet

d) eläimet tulee hoitaa hyvin.

Tietysti saa välittää, mutta et kai sinäkään mieti jos pitää valita asetatko lapsesi vai koirasi etusijalle?

Vierailija:

Lainaus:

Tosi tylsiä ihmisiä luuhaa tällä palstalla. Ja idiootti olet sinä, joka kirjoitit, että rakit ei ole ihmisiä ja niiden veroisia. Ei ole ihmisiä ei , mutta kyllä niistä saa välittää. IDIOOTTI!

Samoin lahja kaloille, jota omistaja toivoo. Esim. pennulle joku puruluu ja kaloille vaikka erikoisruokaa tms.

Ideahan on antaa lahja sille omistajalle, joka innoissaan uudesta lemmikistään.

En ole mitenkään inhimillistänyt koiraa, kun minulla on oikea ihmisperhekin:) Sen sijaan haluan muistaa eläinystävääni ja osoittaa sen olevan arvokas, kenties ilahduttaa sitä. En myöskään osta lahjoja tuttavieni sadoille kultakaloille, joten kohtuus kaikessa ja eiköhän jokainen päätä itse, mikä on tärkeää ja rahan arvoista;)

Ollaan itsekin viety lelu lahjaksi uudelle pennulle, ja kyseessähän oli siis lahja isäntäväelle, ja toisaalta lapsi oli iloinen kun pentu alkoi heti leikkiä saamallaan vinkulelulla.

Tuossa tilanteessa on kuitenkin eroa siihen, että esim. valmistellaan koiran synttäreitä. Lapsi ei voi ymmärtää, että koira ei käsitä mitään synttärien ideasta ja aikuisena haluan alusta asti ohjata lapsia ymmärtämään eläimiä oikein: eläimet eivät ole ihmisiä, eivätkä ajattele kuin ihmiset, ihmiset ovat arvokkaampia kuin eläimet mutta eläimiäkin tulee hoitaa hyvin.

Lahjojen antamisen iloa ja juhlien suunnittelua on muissa juhlissa riittävästi. Ainakin minä mietin yhdessä lasten kanssa, mitä annetaan isille ja miten juhlia voi juhlistaa.

Jos joku aikuinen työntää joululahjoihin lelun koiralle, minussa ei herää mitään suuria tunteita - paitsi ehkä sääliä, jos kyseessä on lapseton ihminen jolla on " vain" koira.

Fletch:

[quote]

Mitä tulee joululahjoihin omille lemmikeille, niin ovatpahan helppo tapa opettaa lapsillekin lahjojen antoa ja joskushan niitä koirienkin tarvikkeita pitää uusia.

Tosi tylsiä ihmisiä luuhaa tällä palstalla. Ja idiootti olet sinä, joka kirjoitit, että rakit ei ole ihmisiä ja niiden veroisia. Ei ole ihmisiä ei , mutta kyllä niistä saa välittää. IDIOOTTI!

Vierailija:

Lainaus:

Entäpä kaverin marsu? Käärme? Tai tuttaviesi maatilalle on ostuttu uusi hyväsukuinen hieho?

On vain täysin älytöntä viedä lahja KOIRALLE? Se ei ymmärrä joulusta tai syntymäpäivistä YHTÄÄN MITÄÄN. Kohteliastahan se voi olla omistajan mielestä...

Ja kyllä, ostan appivanhempien koiralle aina tuliaisia, kun menemme sinne. Tämä siksi, että koira on kiltti ja seurallinen. Antamalla sille herkkupalan, koira tottelee minua helpommin ja pitää minua lauman jäsenenä.

Mutta ei olisi kyllä ikikuunapäivänä tullut mieleenkään antaa kenenkään koiralle mitään lahjoja. Mutta onhan se varmasti kiva omistajan sellaisia saada vaikkei koira lahjasta niin ymmärtäisikään.

En minä siinä mitään kauheaa näe. Sen sijaan jos joku koiranomistaja loukkaantuisi siitä, että en ole hänen koiralleen antanut lahjaa, pitäisin kyllä omistajaa vähän yksinkertaisena.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat