Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pääsin juuri sairaalasta tällainen diagnoosi taskussani...

'

Miten teillä on mennyt? Syöttekö koko ajan lääkkeitä?

Miten normaalissa arjessa huomaat sairautesi?

Pelottaa ja arveluttaa, vaikka luottavainen yritän ollakin.

Olen 32v aina urheilua harrastanut 4 lapsen äiti:

Kommentit (15)

Erityisesti rangan liikkuvutta lisääviä liikkeitä ja lihaksiston vahvistamista silloin kun ollaan ei-tulehduksellisessa vaiheessa. Rentoutusliikkeet auttavat toisilla kipuun ja jäykyyden tunteeseen. Esim. selinmakuulle polvet koukkuun ja pieni heijausliike sivulta toiselle.

Hae uusi Kela-kortti lääkärin b-todistuksella lääkekorvattavuutta varten. Myös sopuetumisvalmennuksiin ja kuntoutuskursseille kannattaa hakea jos on mahdollisuus.

Uteliaisuudesta kysyn, puhkesiko tauti viimeisimmän synnytyksen jälkeen?

Minullakin reumasairaus, muttei selkärankareuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sain onneksi reumalääkäriltä jo kaikki todistukset ja paperit ovat Kelassa ja odottelen uutta kela-korttia.

Fysioterapeutti antoi kotijumppaohjeet ja sitten kehoituksen mennä kuntosalille vahvistamaan selkää, vatsaa, reisiä, olkapäitä ja lonkankoukistajia.

Sitten uinti, vesijumppa ja sauvakävely kuulemma hyviä lajeja.

Onneksi nämä kaikki ovat mukavia lajeja, olen niitä ennenkin harrastanut.

Kiitos kaikille vastanneille!!

Eli kaikki reumatekijät negatiiviset eikä myöskään ketään sukulainen ole sairastanut minkäänlaista reumaa. Lopulta sairastuin sydänlihastulehdukseen, jonka perusteella diagnoosi tehtiin n. 10 vuotta sitten. Selkärankareumassa diagnoosin tekeminen vaikeaa juuri sen vuoksi, että reumatekijät " yleensä" neg. Myös silmätulehdus (värikalvon) voi johtaa jäljille joissakin tapauksissa.

koska mulla on ollut selkäkipuja aamuöisin, mutta ei ole ainakaan löydetty mitään mikä viittaisi selkärankareumaan. Seuraavaksi fysioterapeutille.

Olen nyt tämän takia lukenut jonkin verran selkärankareumasta, ja haluan toivottaa tsemppiä ja jaksamista kaikille, joilla se on!

Mulla alkoi vatsakivuilla, olin sairaalassa monta vrk eikä mitään selvinnyt. Tämä oli ilmeisesti laukaissut sairauden ja sen jälkeen alkoi tulla kauheita nivelkipuja. 2kk kävelin kepeillä ja huonoon kuntoon menivät nilkka, päkiä ja yksi varvas, ranne sekä selkä. Öisin vaikea nukkua kun selkä kankea ja kipeä.

Jouduin sitten reumaosastolle, kun kortisonipiikit eikä tabletit auttaneet. Lepo puuttui (3 lasta kotona...pienin 1v)

Siellä sitten verikokeella sekä röntgenillä löysivät reuman.

Nyt lääkkeinä trexan ja oxiklorin. Jumppaohjeetkin sain.

Kuinka usein näitä niveltulehduksia voi tulla lääkityksestä huolimatt?

oon siitä onnellisessa asemassa että halvin lääke auttaa eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia. Syön salazopyriniä säännöllisesti ja tarvittaessa arcoxiaa kipuun. Iriittejä on muutaman kerran vuodessa ja välillä jalkojen isot nivelet kipuilee, kortisoni auttaa niihin. Selkäkipu herättelee säännöllisesti aamuöisin, mutta pysyy nykysiin siedettävänä. Aamulla on mahdottoman kankee. Töissä pitemmät palaverit on tuskaa kun joutuu istumaan paikoillaan. Yleensä kaikki liikkuminen auttaa selkäkipuun. Toistaiseks oon ihan kivsti pärjäillyt tän taudin kanssa. Pahempiakin pitkäaikaissairauksia voin kuvitella.

ei onneksi ollut. ei sitä eikä muutakaan reumaa. Syön tosin säännöllisesti reumalääkkeitä: salazoyrin ja oxiklorin. On jokin ihmejuttu tämä mun vaiva. Lääkkeet auttaa ja välillä laitetaan kortisoonipiikki.

Saas nähdä puhkeaako joskus reumaksi asti, on meinaan todettu se HBLA27-kudostyyppi, joten on taipumus sairastua selkärankareumaan on kohonnut.

Sain selkärankareumadiagnoosin 14 vuotta sitten (olin tuolloin vähän päälle 20-v). Tällä hetkellä olen elämäni kunnossa ja tätä on jatkunut jo monta vuotta. Ennen olin kausittain liikuntakyvytön eikä mitkään särkylääkkeet yms. auttaneet. Söin säännöllisesti Salatzopyriiniä muutaman vuoden, niistä ei tullut kun sivuvaikutuksia. Pääsin Kelan kuntoutukseen (Kangasalle) n. 5 vuotta sitten. Siellä minulle suositeltiin tärkkellyksetöntä ruokavaliota, jota noudatin hetken orjallisestikin. Tänä päivänä en syö lihaa ja leivän syöntiä olen myös vähentänyt huomattavasti. En ole millään säännöllisellä läääkityksellä enää (tarvittaessa Arcoxia ja Panacod). Lisäksi käyn hierojalla n. 1-2 kertaa kuukaudessa. Suosittelen!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat