Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kysyin jo muuten Googlelta enkä tajunnut siltikään.

Kommentit (2)

Minulla on siis itsellä endometrioosi. Se on sairaus joka ilmenee eräänlaisena arpikudoksena, eli siis tavallaan hyvänlaatuinen kasvain. Minulla endometrioosi on kohdussa, ala-osassa ja takana, ja lisäksi pereäsuolen ympärille se on levinnyt jonkin verran.

Käytännön elämääni endo vaikuttaa siten, että alavatsa on käytännössä aina kipeä. Kipuilu on sellaista vetelevää ja jomottavaa. Varsinkin kuukautisten lähestyessä särkylääkkeitä kuluu ihan hirveitä määriä, jotta pystyn hoitamaan työni. Onni, että tunikat ovat nyt muodissa, niin että voin piilottaa pömpön vatsani sinne alle, se nimittäin harmittaa, että vaikka olen hyvinkin hoikka, niin vatsa on AINA turvonnut.

Myös lasten saanti on hankalaa, arpiseen kohtuun on alkiolla huono kiinnittyä. Minä olen kuitenkin onnekseni yhden lapsen onnellinen äiti. Häntä yritimme vuosia ennen kuin tärppäsi. Ennen vauvan syntymää sain kolme keskenmenoa, kaikki melko varhaisessa vaiheessa.

Endoa voidaan hoitaa leikkauksella ja on siihen myös lääkehoitoa. Olen kokeillut molempia, ja niitä varmaan on kiittäminen nyytistäni, joka juuri nyt kuulostaa tarvivan minua...

toivottavasti tästä jotain hyötyä oli... I really need to go now!

Endometrioosi tarkoittaa kohdun sisäpinnan limakalvon kaltaisen kudoksen esiintymistä muualla kuin kohdussa. Näitä limakalvopesäkkeitä esiintyy yleisimmin vatsakalvossa, munasarjoissa, virtsarakossa, välilihan alueella tai suolessa.

Endometrioosissa eli kohdun limakalvon pesäkesirottumataudissa on yleensä erittäin ankarat kuukautiskivut. Munasarjoissa tai vatsaontelossa oleva ylimääräinen kohdun limakalvo paksuuntuu samalla tavoin estrogeenitason noustessa kuten kohdun limakalvo. Tämä aiheuttaa painetta kyseisiin elimiin ja erittäin ankaraa kipua. Kuten kohdussakin, myös näistä limakalvopesäkkeistä tapahtuu vuotoa, mutta väärässä paikassa sijaitsevasta pesäkkeestä vuoto ei pääse poistumaan, jolloin se pakkaantuu ruumiinonteloihin.

Onteloihin pakkaantuva veri ja limakalvojäte saavat aikaan ärsytystä ja tulehdusreaktion. Ärsytys saa aikaan kiinnikkeiden muodostumisen. Elimiä toisiinsa liimaavien kiinnikkeiden muodostuminen esimerkiksi munasarjoihin vaikeuttaa munasolun irtoamista ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Vaikka kyseessä on yleinen tauti, varsinaista syytä endometrioosille ei tiedetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat