Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi? ventovieraalle?

Kertyikö sinulle painoa viikkoon 15 mennessä? Paljonko?

Millä viikoilla piti vaihtaa äitiysvaatteisiin?

Paljonko arvelet painoa kertyvän ennen vauvan syntymää?

Sivut

Kommentit (22)

Mulla on 35kg ylimääräistä, suht tasaisesti joka puolella.. =)

Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi? Itse huomasin masun makuuasennossa ehkä viikolla 15, vaatteet päällä seisaalla ehkäpä 22 viikolla, en muista niin tarkkaan..

Ventovieraalle? No ei sitä edelleenkään huomaa jos mulla on vaikka takki päällä kuten kaupassa, tai siis huomaa jos tietää, muuten ei. Ilman takkia on nyt ehkä näkynyt reilun kuukauden verran, eli jostain 24 viikolta varmaankin.

Mulla tippui paino alussa 5 kiloa, ja nyt on tullut tähän mennessä takaisin varmaankin 4 kiloa. 15 viikolla olin edelleen -5 kiloa lähtöpainosta.

Suurinpiirtein 22 viikolla, silloin olisivat omat housut edelleen mahtuneet, mutta istuessa painoivat alamasua niin ikävästi että oli siirryttävä äippähousuihin, edelleen käytän osaa normipaidoistani.

Toivoisin että ei muutamaa kiloa enempää, saas nähdä kuinka käy =) Ainakin tähän mennessä on mennyt suht hyvin, eri asia sitten jos tulee turvotusta tai muuta.

Masuni on edelleen suht pieni verrattuna muutamaan raskaana olevaan ystävääni, on kuitenkin selvästi vauvamahan mallinen, ainakin omasta ja miehen mielestä, masu on myös " kova" eli ei sellainen läskimasu. Mutta tosiaan eräs laiha ystäväni jolla on laskettu aika 2 kuukautta myöhemmin näyttää siltä että saisi vauvansa aiemmin kuin minä.. =)

sohvi84 30+3

Eli tässä ketjussa oli juttua jostain Turun sanomissa olleesta artikkelista ja ylipainoon liittyvistä riskeistä.

Ainakin 2006 duodecimissä julkaistiin artikkeli aiheesta, jossa lyhyesti puhuttiin, että lihavuus tarkoittaa kohonnutta riksiä diabetekseen, pre-eklampsiaan ja suurentuneeseen riskiin saada kohtu, virtsatie ja haavatulehduksia. Tuossa puhuttiin myös siitä, että tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan ylipainoisten naisten tavallista suuremmalle sikiökuoleman riskille ei ole löydetty kattavaa selitystä eli ilmeisesti sitä ei voida selittää noilla em.lla raskauskomplikaatioiden kehittymisellä herkemmin.

Nämä suurentuneet riskit näyttivät liittyvän nimenomaan ennen raskautta olleeseen painoindeksiin, eikä runsaaseen lihomiseen raskausaikana.

Tässä siis lyhyesti referoituna, tuota artikkelia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

pimpelipam:

Lainaus:

Itse huomasin selvästi mahan tossa vk 15 paikeilla ja muutaman viikonpäästä ei kukaan enään erehtynyt luulemaan pelkäksi läskikasaksi:) Maha muutti niin rajusti muotoaan vaikka päällistä siinä olikin. Mä olen enemmän tälläinen " mahakas" tyyppi, jaloissa ja takapuolessa on vain pieni osa siitä kaikesta ylimääräisestä. Nýt maha on jo aika pinkeä,joten läskit ovat kadonneet jonnekkin:)

Ei ole viikosta 15 painokertymää tiedossa,mutta vk 19 oli tullut 4 ja nyt viikolla 23+4 oli reilu 5kg tuloksena. Luulen että se siihen johonkin 15 viimeistään pysähtyy,ainakin toivottavasti..esikoisista tuli 30 kiloa josta 15 jäi sitten tähän roikkumaan.

Äitiysvaatteet otin joskus 14-15 viikon tuntumassa kokonaan käyttöön.

martina 23+4

Lainaus:

Luin Turun sanomista artikkelin ylipainoisten äitien raskauden riskeistä ja järkytyin aivan suunniltani... Artikkelissa kerrottiin että ylipainoisilla on puolet korkeampi riski kuolleen lapsen synnyttämiseen, synnytyksen aikaisiin komplikaatioihin ja vielä ensimmäisen elinviikon aikana kuolemisen riskikin on yli puolet suurempi kuin normaalipainoisilla äideillä.

Silti suuresti ihmettelen ettei neuvolassa ole kertaakaan edes mainittu tällaisista vaaroista jotka johtuvat pelkästään ylipainosta...

Juttele asiasta neuvolassa tai vielä mieluummin lääkärillä, jos se painaa mieltäsi - näin aion ainakin minä tehdä! Koska sinulla kaikki arvot ovat ok ja siis selvästikin terveelliset elintavat, en usko, että sinulla on syytä huoleen!

Tuntuu nimittäin hieman uskomattomalta, että lapsella olisi jotenkin suurempi riski kuolla vain siksi, että se on tullut ulos hieman erimuotoisesta kehosta kuin joku toinen. Täytyy siis olla niin, että lukemassasi artikkelissa on referoitu tutkimusta (vai viitattiinko siinä edes mihinkään tieteelliseen tutkimukseen?) jotenkin puolihuolimattomasti ja tarkoitus on ollut ilmaista, että ylipainoisilla on tavallista enemmän vaivoja (mm. kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri, jopa raskausajan diabetes), jotka sitten aiheuttavat sikiölle/vastasyntyneelle tämän vaaran. En ole vielä ikinä kuullut kenekään kuolleen toisen ihmisen kurvien ja muotojen vuoksi, joku lääketieteellinen syy täytyy olla (= tutkittavissa oleva syy siis!).

Itse huomasi todella aikaisin, työkaverit jo viikon 12 paikkeilla... Eli aika hyvissä ajoin masu pullahti :)

Kertyi n. 3kg.

Sinnittelin kauan vanhoilla vaatteilla, vaikka napit eivät enää menneet kiinni :) N. viikolla 20 vaihdoin mammavaatteisiin lopullisesti.

Paljon...nyt jo tullut 10 kg, joten eiköhän se lähemmäs 20 kg mene.

Aino, rv 28+6

Niiskuneiti76:

Lainaus:

Itsekin taistelen painoindeksini kanssa ja paras motivaatio siihen on juuri tuo. Samasta syystä johtuu joidenkin neuvoloiden harrastama ns. painoterrorismi, siihen on hyvä syy. Ylipaino lisää ainakin raskausmyrkytyksen ja raskausdiabeteksen.Minula oli painoindeksi raskauden alussa 27 ja lääkäri suositteli, ettei paino nousisi raskauden aikana yhtään. Toistaiseksi on tullut lisää 3-4 kg (rv 21).

Kyllä vain, sen tiedän minäkin, että ylipaino lisää monia riskejä, siitä ei ollutkaan kyse! :) Maggie vain oli huolissaan, kun artikkelissa puhuttiin ylipainosta tarkemmin erittelemättä ja perustelematta, joten minä koetin lohduttaa, että ylipainon aiheuttamat riskit (verenpaine, sokerit & diabetes, raskausmyrkytysriskit) ovat pääsääntöisesti tiedossa, toisin sanoen niitä osataan epäillä, varoa, tutkia ja hoitaa. Ihan eri asia kuin se, että " ylipaino aiheuttaa kamalan riskin, mutta ei tiedetä miten" , kuten Maggien referoimasta artikkelista olisi voinut päätellä. (Ja voihan, ikävä kyllä, surullinen yllätys myös tulla eteen kelle tahansa, painosta riippumatta.)

Täysin totta on tietysti se, mitä toteat painon tarkkailusta raskausaikana. Suuri painon nousu on käsittääkseni aina riski, ja valmiiksi ylipainoisella muita suurempi. En siis suhtaudu asiaan mitenkään olankohautuksella :) vaan tarkkailen kyllä syömisiäni kaiken aikaa.

Tassu toivottaa mukavaa odotusaikaa!

Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi?

- Itse huomasin jo melko aikaisin (n. rv15+), vaikka mistään vauvamahasta ei pystynyt puhumaan vielä silloin.

ventovieraalle?

- Vaikea sanoa, kun en ventovierailta paljon kysellyt, että " hei hoksaako tota mun mahaa?" :D Ensimmäiset ulkopuoliset (työ- ja opiskelukaverit) alkoivat kysellä raskaudesta joskus rv 23.

Kertyikö sinulle painoa viikkoon 15 mennessä?

- ei kertynyt, alkoi nousta vasta sen jälkeen.

- En ole käyttänyt äitiysvaatteita juuri ollenkaan, lähinnä yhtä kokoa isompia vaatteita tullut käytettyä. Alunperin kokoa 32/xs, nyt täytyypi käyttää housuissa 34 kokoa ja paidoissa s (onneksi löytyy valmiiksi kaapista, kun olen ollut pyöreämpi aikoinaan -> siltä ajalta siis vanhoja kamppeita). Yhdet 32 housut menee vieläkin jalkaan, vaikka maha on jo valtava, melko venyvää materiaalia siis :)

- Tähän mennessä (37+3) tullut n.11kg, varmaan vielä jokunen saattaa tulla, jos nesteitä kertyy. Varmaan 13-15kg on synnärille päästessä.

Maha alkoi pömpöttää turvotuksen vuoksi jo ennen rv 10:a, aamulla oli littana maha ja iltaa kohti sitä sitten turposi. Mutta " oikeaa" mahaa alkoi huomaamaan ehkä joskus rv 12 tienoilla. Normaalisti mahan tilalla on ollut " kuoppa" ja tuolloin kyseinen kuoppa alkoi katoamaan. Kun olin rv 14 yksi hyvä ystävä kysyi olenko raskaana, kuulemma näkyi jo (tätä en kyllä itse ihan allekirjoittanut).

Rv 15 mennessä painoa ei juuri ollut tullut lisää, ehkä kilo saattoi olla tullut...

Äitiysvaatteita (tässä tapauksessa housuja) piti jo alkaa käyttämään pian rv 12 jälkeen, itsellä kun pääsääntöisesti on tullut käytettyä tiukkoja farkkuja. Niissä ei juuri ollut joustonvaraa.

Mulla alkaa painonnousussa päsähtää tuo 10 kg:n painonnousu jo nyt rikki (3kg viimeisen puolentoista viikon aikana kotivaa' an mukaan, auts!). ja vielä on kovasti aikaa tuonne laskettuun aikaan. Jos tätä vauhtia mennään (3kg/1,5 vko) niin varmaan tulee kolmekymmentäkin kiloa. Mutta toivotaan, ettei tuo kokonaispainonnousu olisi 20 kg:ta enemmän. Eli enää ei tulisi yli kymmentä kiloa.

Coltsfoot ja Elsa 28+1

pimpelipam:

Lainaus:

Mulla alkoin masu näkyä n. rv 12 muistaakseni. Olen pienikokoinen ja aloitustilanne oli hoikka. Rv 15 oli varmaan tullut n 4 kg painoa. Sitä on tullut melko tarkkaan +1kg /kk koko ajan. Tällä hetkellä rv 28+6 siinä 7-8 kg välillä vaihtelee tuo painonlisäys (riippuu siitä, olenko syönyt suolaista vai tavallista ruokaa). On pysähtynyt viimeisen kuukauden aikana, kun aloin kiinniittää huomiota ruuan laatuun. Mammavaatteisiin siirryin jo noilla rv 12 tienoilla, koska alkuperäinen vaatekoko 34-36 ei enää mennyt kohtuudella päälle :)

Itse huomasin selvemmän eron joskus rv 17 varmaan. Vieraat, jotka tiesi odotuksesta, huomasi vasta rv 21, raskaudesta tietämättömät eivät ole vielä huomanneet tai eivät vain ole asiasta puhuneet.

Paino oli rv 17 neuvolassa -0,5 kg lähtöpainosta, mulla on parin kilon pudotus aina rv 10-15 välillä, joten ei vielä ollut noussut takaisin. Ja joulun takia oli tullut se vajaa pari kiloa, tuskin olis muuten :) Lopussa painoa on varmaan kertynyt se 10-12 kg, kuten kahdessa edellisessäkin.

Äitiysvaatteita en vielä käytä, omistan vain yhdet housut (ja hameen, joka ei mahtunut enää edellisen raskauden jälkeen muutenkaan), jotka on vielä liian isot pidettäväksi (kokeilin viikko sitten), joten omilla vaatteilla ja verkkareilla mennään vielä.

Äippä rv 22+5

vaikka se valitettavasti ei huojentanutkaan oloani ollenkaan, päinvastoin. :) Eli on siis saatu uutta tutkimustietoa sikiökuolemien ja ylipainon välisistä yhteyksistä, siitä ei tosiaan ollut aikaisemmin täällä keskustelussa puhetta. Taas kerran joutuu toteamaan, että kyllä se tieto lisää tuskaa...

No, tässä ei muu auta kuin - heh - odottaa, koska tilanteelleni en nyt voi mitään. Itsensä syyttely (saati muiden taholta tapahtuva) ei asiaa muuta eikä paranna. Onneksi suurin osa ylipainoistenkin raskauksista menee ihan hyvin, vaikka riski onkin kohonnut. Täytyy vain luottaa siihen, että näin käy omallakin kohdalla.

Nyt on menossa 19. viiko ja painoa ei ole vielä tullut lisää, mutta housut kiristää kyllä jo. Kaikkia farkkuja ei voi enää pitää ja toppahousujen vyötärö on pinkeä... Tänään huomasin ulkoiluhousuissa saman jutun! Toivotaan ettei painoa paljon tulisikaan lisää, kyllä sitä on jo ennestään niin pal liikaa ;)

Yks kaveri väitti että mun maha on erimuotoinen, alkaa alempaa jotenkin... Itse en osaa sanoa, mutta kai se on pullistunut kun kerran housut kiristää jo. Ois ihana kun tulis sellanen kaunis pyöreä massu, näiden makkaroiden tilalle... :D

Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi?

-tässä parisen viikkoa sitten. ei mene alavatsa enää sisään kun vetää :)

ventovieraalle?

-ei vielä :( kovasti odottelen, että pullahtais vauvavatsan näköiseksi.

-ei tainnut kertyä. eka painonlisäys tuli tossa joulun aikaan... +2kg lähtöpainosta.

-äitiysvaatteita oon pitäny ennen raskauttakin, joten vois sanoa, että oon pärjänny vanhoilla :) parit farkut jäi käytöstä marraskuun tienoilla.

-toivottavasti alle 10kg...

Tiina ja pumpsis rv 22

pimpelipam:

Lainaus:

Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi? -aika alussa se alkoi pömpöttää.

ventovieraalle? -isänpäivänä eka huomasi, viikkoja en muista.

Kertyikö sinulle painoa viikkoon 15 mennessä? Paljonko? -tippunut vaan koko ajan, nyt rv 22+2 ja n. -4kg

Millä viikoilla piti vaihtaa äitiysvaatteisiin? -käytin heti alusta asti,koska tunsin ne mukavemmiksi.

Paljonko arvelet painoa kertyvän ennen vauvan syntymää? -viimeks nous n5kg, nyt toivottavasti ei kovinkaa paljon enempää.

...niin, Siis myös raskassarjalainen, parikymmentä kiloa oli ylimääräistä jo ennen raskautta ja nyt rv 38+5 14 kiloa kertynyt lisää.

Luin Turun sanomista artikkelin ylipainoisten äitien raskauden riskeistä ja järkytyin aivan suunniltani... Artikkelissa kerrottiin että ylipainoisilla on puolet korkeampi riski kuolleen lapsen synnyttämiseen, synnytyksen aikaisiin komplikaatioihin ja vielä ensimmäisen elinviikon aikana kuolemisen riskikin on yli puolet suurempi kuin normaalipainoisilla äideillä.

Järkytyin ja pelästyin oikein tosissani. Miksei koko raskauden aikana neuvolassa ole kukaan maininnut asiasta, artikkelin mukaan painoindeksin ollessa yli 30 olisi aina käytävä äippäpolilla seurannassa, että pelkkä neuvolaseuranta ei ole riittävä.

Tietysti riski kasvaa jos äidillä on ylipainosta johtuvia vaivoja, itse olen onneksi fyysisesti hyvässä kunnossa, sokeriarvot ovat kohdallaan, mitään raskausmyrkytysoireita ei ole ja verenpaine ym. hyvät.

Silti suuresti ihmettelen ettei neuvolassa ole kertaakaan edes mainittu tällaisista vaaroista jotka johtuvat pelkästään ylipainosta...

Snnytyksestäkin sanottiin että suurempi riski siihen ettei lapsi mahdukaan ulos... =(

Siis, sisaret, lohduttakaa ensisynnyttäjää, suunnittelin jo heti parkkeeraavani tyksiin ja ilmoittavani että " nyt tulin, leikatkaa kun jumiinhan se kuitenkin jää, ja ainakaan ensimmäiseen viikkoon kukaan ei irrota katsettaan mun lapsesta"

Buaah, vuodatusta...

-Maggie-

*Milloin kasvava mahasi näkyi itsellesi?

- rv 6 masu rupes pömpöttämään :) (toinen raskaus)

*ventovieraalle?

- n. rv 10 tuli ensimmäiset kyselyt että olenko lihonut vai mitä? ;)

*Kertyikö sinulle painoa viikkoon 15 mennessä? Paljonko?

- n. 3kg

*Millä viikoilla piti vaihtaa äitiysvaatteisiin?

- vk 9 ei menny enää housut kiinni ja nyt (vk23+6) käytän edelleen tavallisia mutta kuminauha vyötäröisiä housuja

*Paljonko arvelet painoa kertyvän ennen vauvan syntymää?

- tämä raskaus on mennyt painon suhteen juuri kuin ensimmäinen raskauteni ja siitä kiloja kertyi 8 joten jotain sen suuntaista uskallan toivoa :)

sillä lähtöpainoni oli 108 kg ja tänään neuvolassa (rv 35+5) painoin 115 kg, eli maltilliset 7 kg plakkarissa. Joku tytteli kokoa 32/34 oli näköjään myös vastannut tähän, mutta nyt voi ronskisti sanoa, että niin pienet ihmiset varmasti punnitaan neuvolassa, kun minutkin nykyään...

Huomasin, että aika monella meistä ronskeista on paino raskauden aikana selvästi laskenut tai ainakin nousut raskauden myötä niin vähän, että jotain on pohjalukemistakin täytynyt pudota matkan varrella. Kun katselin 7v. sitten otettuja esikoisen ristiäiskuvia, olin tuolloin selvästi kapoisempi kuin ennen raskautta, mutta mistä pirusta ne kilot sitten taas hiipivätkään salakavalasti takaisin, vieläpä kovempana kuin koskaan ? Tällä kertaa yritän visusti katsoa, että saisin jatkettua alaspäin kaartavalla linjalla myös synnytyksen jälkeen ihan pysyvästi.

Tämän toisen raskauden myötä vauvavatsa tuli näkyviin aika lailla varhaisessa vaiheessa, mikä on kuulema tyypillistä, kun ei olla ekaa kertaa liikkeellä. Varsinaisia äitiysvaatteita en ole juurikaan ostanut, ainoastaan normaalia kokoa vielä isompaa ja kuminauhavyötäröllä, eli nyt on käytössä koko 54 ja uskon sen riittävän raskauden loppuun saakka. Suurin osa äitiysvaatteista on kuitenkin tehty normaalikokoiselle, ja ainoastaan vatsan kohdalle on jätetty hiukka ylimääräistä, joten muutenkin isompaa daamia sellaiset ei juuri lohduta.

On itse asiassa virkistävää, kun vatsa ulkopuolistenkin silmin selkeästi johtuu vauvasta eikä ylipainosta - jotenkin sitä tuntee itsensä niin " normaaliksi" ...

maggie1:

Lainaus:

Siis kyllä, artikkeli kertoi jostain tutkimuksesta, mutta tarkkoja lainauksia siinä ei käytetty... Kovin ikävästi siinä kirjoitettiin ja ainakin tekstin mukaan annettiin ymmärtää (minä ainakin ymmärsin) että se suurin riski nimenomaan olisi se ylipaino. Ja tietysti riski ei kun kohoaa ylipainon tuomien vaivojen, kuten verenpaineen ym. tullessa kysymykseen....

Kiva juttu Maggie, että olet jo saanut sielunrauhaasi takaisin :) - niin minäkin onneksi, joskin aion kyllä edelleen kysyä lääkäriltä, onko hän kuullut jostakin uudesta ylipainoon & raskauteen liittyvästä lääketieteellisestä tutkimuksesta.

Pitäisi lukea koko artikkeli ja ennen kaikkea ne lähteet, joista turkulaistoimittaja on tietonsa repinyt, mutta edelleen olen sitä mieltä, että toimittajanplanttu (jolla ei välttämättä ole ollut edes suuremmin ennakkotietoa aiheesta) on vähän oikonut mutkia kirjoituksessaan. Edelleen väitän nimittäin sitkeästi, että ylipaino an sich tuskin aiheuttaa mitään erityistä, sen sijaan ylipainon mukanaan tuomat fysiologiset muutokset kuten kohonnut verensokeri kylläkin. (Eihän nimittäin kaikille ylipainoisillekaan tule koskaan raskausdiabetesta tai mitään muitakaan erityisiä ongelmia.)

Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että artikkelissa olisi todettu naisten, jotka ovat ylipainoisia mutta muuten kunnossa, kaikki arvot kohdallaan jne., olevan muita riskaabelimmassa tilanteessa. Ovathan nuo mainitsemasi artikkelissa esitetyt seuraamukset (mm. vauvan komplikaatiot synnytyksessä tai pian sen jälkeen, liian iso vauva) kaiken lukemani perusteella kyllä ihan näitä diabeteksen aiheuttamia, ja sitähän osataan tutkia ja hoitaa. Pelko siis pois meiltä kaikilta suurenmoisilta ;) äideiltä!

Ja jottei pelkästään ot:ksi mene, niin ap:lle: Minulla on nyt 13 viikkoa kasassa, ja plussaamispäivästä paino on laskenut kolmisen kiloa, ja jäänyt siihen. Toivottavasti ei kovin paljon nousekaan, kun riskiryhmään kuulun. Vauvamasua ei juuri vielä erotu ja vanhat vaatteetkin menevät edelleen päälle.

Siis kyllä, artikkeli kertoi jostain tutkimuksesta, mutta tarkkoja lainauksia siinä ei käytetty... Kovin ikävästi siinä kirjoitettiin ja ainakin tekstin mukaan annettiin ymmärtää (minä ainakin ymmärsin) että se suurin riski nimenomaan olisi se ylipaino. Ja tietysti riski ei kun kohoaa ylipainon tuomien vaivojen, kuten verenpaineen ym. tullessa kysymykseen....

Voi toki olla että hätäilin turhaan enkä välttämättä enää edes sisältänyt koko asiaa kokonaisuutena mutta SILTI =) !!

Huhhuh, kyllä se kauhistus vähän helpotti yön yli asiaa ajatelleena ja tottahan on etten itsekään siihen ihan pahimpaan riskiryhmään tunne kuuluvani, enemmänkin järkytyin siitä ettei minulle mainittu asiasta neuvolassa, eikä Tyksissä MITÄÄN.

Aion ottaa asian esille ensi viikolla neuvolalääkärillä...

Ja kaikista kauhuista ja peloista huolimatta toivon ja uskonkin pystyväni saattamaan maailmaan ihan terveen ja elinkelpoisen pikkuisen (mahdollisimman pian, jos saa pyytää...=)

Voimia kaikille odottajille kokoon katsomatta =)

-Maggie-

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat