Vierailija

Mikä avuksi, kun meillä pitäisi selvitä, eikä hyvältä vaikuta?

Sivut

Kommentit (34)

niin mun mielestä ekaluokkalaiselta ei vielä voi siinä tapauksessa vaatia yksin oloa. Ihme ettei koulu ole järjestänyt ap-toimintaa tuoksi ajaksi. Useiden koulujen ip kerhot ovat muutenkin jo muuttuneet apip-kerhoiksi. Eikö teillä ole ketäöän isovanhempia, lastenhoitajia ym jotka voisivat olla lapsen kanssa? olisiko ketään kaveria, jolla vanhemmat kotona ja voisi mennä sinne? Ja edelleen kyllä kyseenalaistan myös koulun toiminnan, eikö ole ketään kouluavustajaa tai muuta, joka voisi olla lasten kanssa sillä välin kun opettaja on vanhempaintapaamisissa (vai misää olikaan)???

Lapsi meneekin hillumaan koulun pihalle jo klo 8:ksi, kun vanhempienkin on lähettävä silloin töihin. Onneksi on ollut lämmin talvi. Nimittäin lapsi pelkää yksinoloa kotona aamulla, mutta ei iltapäivällä. Vaikka olisi se telkkari päällä. En tiedä miksi näin, ollaan yritetty jutella asiasta, mutta ei olla saatu syytä selville. Klo 10:ksi meno olisi täysi mahdottomuus (koulun pihassa roikkuisi jo klo 8:00 alkaen kuitenkin). Aamupalan osaa ottaa itse, puhelimella voi soitella niin paljon kuin haluaa, kellonkin osaa, mutta mites tuo pelko hoidettaisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

koulun ensi syksynä ja vaikka hän kuinka minusta on pieni eikä pärjää niin pärjättävä on. Mitäpä muutakaan voi tehdä??? Itse joudun lähtemään jo 6.30 töihin joten toivon että tyttö nukkuu mahdollimman pitkään ja katsoo sitten vaikka videoita jos ei muuta keksi.

Kyllä sitä on itsekin pitänyt pienenä pärjätä. Enkä kyllä todellakaan saa lasta mihinkään aamupäivällä! Enkä oikein voi töitäkään lopettaa kun ei ole edes vakivirkaa josta jäädä tekemään lyhyempää työaikaa tmv...

Joten itse varmaankin vain " pakottaisin" .

Minullakin on ekaluokkalainen tyttö, joka on vielä melko vähän yksin kotona. Joten ymmärrän kyllä mistä puhut. Kaksi tuntia kuitenkin pitäisi pärjätä, jos pakko olisi. Antaisin aamupalan ja katsottaisiin yhdessä vaatteet ennen lähtöäni, ja tyttö saisi vaikkapa katsella videoita siihen asti kunnes itse lähtee.

Luulen, että tositilanteessä hänkin lähtisi jo vähintään puoli tuntia ennen aikojaan koulun pihalle leikkimään. Mutta totuus on, niinkuin sanoinkin, että jossain vaiheessa hommat on pakko oppia tekemään itsenäisesti, joten tuosta parista tunnista on hyvä lähteä liikkeelle. Joutuuhan hän pahimmassa tapauksessa olemaan koko ensi kesän päivisin yksin kotona.

Jos aamuhoito ei onnistu aamupäiväkerhossa, pph:lla, sukulaisilla, naapureilla, lapsen koulukavereilla, tuttavilla,... niin vanhempien täytyy sumplia omia työvuorojaan siten, ettei lapsen tarvitse mennä koulun pihalle yksin pariksi tunniksi värjöttelemään!

Se vaan on niin että joko aamulla tai iltapäivällä joutuu olemaan yksin!! Jos kyse on vaan viikosta, kyllä selviää. Menee vaikka koulun pihalle aikaa tappaamaan jos ei muuta. Koululaiset on ainakin 7v; ei mitään pikkuisia enää. Aivan turhaa tohotusta!!!

Meillä kun on viel iso koira ja pahoin pelkään et yksin ollessaa lähtee ulkoiluttamaan sitä, vaikka kiellettäisi.

Toivottavasti olisi kasvanut jonkiun verran syksyyn mennessä, nyt on ainakin ollut jo kuukauden sellanen uhma päällä et oksat pois.

Onneksi koulukaveri asuu viereisessä rapussa, joten kun ovat kaksin kaikki menee hyvin. Tuo luokkatoveri on samanlainen arkajalka, ei halua olla yksin, joten sujuu hyvin tämä järjestely. Naapurin poika tulee klo 7 jälkeen kun hänen äitinsä töihin. Itse lähden 7. 30 ja jätän aamupalan pöytään ja he syövät sen yhdessä, samalla katsovat lastenohjelmat.

Jossakin paikoissa ei myöskään tykätä siitä, että lapset on koulun pihalla, koska pihalla ei ole valvojaa ja aina välillä siellä sattuu jotakin. Opettaja ei voi olla vastuussa pihalla olevista lapsista silloin kun hänellä ei ole tuntia lasten kanssa eikä ulkovalvontavuoroja.

Todella hankalaa.

Ja vaikeeta oli. Siis henkisesti vaikeeta tytölle. Saatto soittaa 5 kertaa aamun aikana mulle töihin. Yksinolo oli vaikeaa vaikka osasi kellon ja tiesi milloin lähteä.

Meillä aikanaan esikoispoika viihtyi hyvin kotona yksin - aamuin illoin. Hänen ei tosin tarvinut aamuisin olla kovin pitkään yksin, sillä me lähdemme töihin vasta klo 8 aamuisin.

Siitä riippumatta, milloin koulu alkaa, syömme aina yhdessä aamupalan - ja tulemme kyllä jatkamaan ko. käytäntöä myös tulevana syksynä seuraavan lapsen mennessä kouluun. Kun lapsi on saanut aamupalan, pukeutunut ja aamutoimet on tehty, niin jäljelle jää viettää aika ennen kouluun lähtemistä sekä osata lähteä sinne itse. Opetimme lapsen lähtemään kouluun oikeaan aikaan, laittamalla kelloon hälytyksen sopivaan aikaan. En aloittanut sitä rumbaa koskaan, että soittelisin perään, sillä silloin lapsi vain odottaa soittoa eikä opettele itse pitämään huolta kouluunlähdöstä. Useamman lapsen perheessä jokaisen soitteleminen kouluun, harrastuksiin jne. töistä käsin veisi koko päivän!

Eikö koulu ole velvollinen järjestämään tuoksi viikoksi esim vapaata yhden aikuisen valvomaa aamupäivtoimintaa. Meillä oli kans nuo aamut vaikeita!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat