Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kenenkään muun lapselle osunut " vaikea" opettaja. Lapseni on ekaluokkalainen, josta opettaja ainakin omien sanojensa mukaan kovasti pitää. Lapsi on helppo, kuuliainen, yhteistyökykyinen ja oppivainen. Näin sähköpostitse, koska ns. arviointikeskustelua ei ole pidetty. Lapsi itse taas pahimmillaan itki koulumatkoilla, koska pelkää opettajaa. Vaivihkaa olen kysellyt muiltakin ekaluokkalaisilta, miten koulussa menee. Poikkeuksetta lapset ovat sanoneet, että " opettaja on hirmuisen tiukka" . Yksikään lapsista ei ole kertonut, että opettaja olisi kiva, koulussa on mukavaa, me tehdään siellä sitä tai tätä. Aina tulee esiin opettajan tiukkuus ja toisinaan myös ihan selvä lasten alistaminen. Välillä joku on kertonut, että pelottavinta koulussa on ope! Aiempien kokemusteni mukaan ekaluokkalaisille opettaja on ollut lähes puolijumala ja selkeästi fiksumpi ja luotettavampi ihminen kuin omat vanhemmat. :) Siksi olen taipuvainen uskomaan että kaikki ei ole kohdallaan siinä koulussa eikä luokassa.

Tässä pienehkössä koulussa henkilökunta on pysynyt samana 15 vuotta, joten yhtä köyttä vedetään tiukasti. Miten voin puuttua asiaan niin, että en tee lapsestani silmätikkua? Rehtori on pois suljettu vaihtoehto ja koulukuraattori ongelmaopettajan bestis. Mitä kautta saisin oikeutta ja oppimisen iloa koko luokalle? Huoli on iso kun ilomielin ja innoissaan koulunsa aloittanut kirjoittaa ystäväni-kirjaan suurimmaksi haaveekseen sen, että ei tarvitsisi mennä koskaan enää kouluun?

Kommentit (12)

Hei

Miksipä et ota yhteyttä suoraan itse opettajaan ja ystävällishenkisesti??? Opettaja on aivan tavallinen ihminen, jolla on montakymmentä lasta hoidettavana ja huollettavana. Voi olla, että löytäisitte ihan hyvin yhteisen sävelen!

Kun yhdessä on n. 20-30 lasta, syntyy porukasta aivan väkisin meteliä, vaikkei lapset esim. riitelisikään tai tappelisi keskenään. Pienet koululaiset ei jaksa keskittyä niin kauan, joten aina luokassa sattuu ja tapahtuu ja ope joutuu väkisinkin korottamaan ääntään muiden hyssyttelytapojen lisäksi, jotta saataisiin työrauha aikaan.

Voi olla että pieni oppilas tulkitsee tilanteen väärin. Open äänen korottamnen ei useinkaan tarkoita mitään pahaa tai sitä ei pidä pelätä, mutta pitää osata rauhoittua. Jos taas lapsi ei ole tottunut siihen, että aikuinen korottaa ääntään, hän ei välttämättä osaa tulkita sitä siten, että ope ei oikeasti ole hänelle vihainen. Puhukaa siis myös lapsenne kanssa, että pitää muistaa kuunnella kaikkia, mutta opea ei tarvi pelätä, vaikka ääni nousisikin, mutta totella pitää.

Monen lapsi on kotona muutaman lapsen kanssa leikkiessään hiljainen ja rauhallinen, mutta kun yhdessä on tuollainen lapsimäärä, niin kyllä lapsi kuin lapsi innostuu siinä porukassa höpisemään ja riehumaan. Ei pidä pelätä, että omasta lapsesta tulisi silmätikku, voin opena kertoa, että työrauhasta joutuu muistuttamaan vuoropäivinä millon ketäkin. Mutta ei me opet yleensä muistella, että viikolla 20 sanoin Katille, että muistapas antaa työrauha...

Kun ottaa opeen asiallisesti ystävällishenkisesti yhteyttä, yleensä saa myös myönteistä palautetta. Minua itseäni ottaisi kyllä päähän, mikäli vanhemmat yhdessä menisivät selkäni takana esim. vanhempainneuvostoon, koska siellä käsittääkseni puhutaan sitten ihan isoista ongelmista. Eihän koko opettaja tiedä välttämättä edes ongelmaa olevan, jos ei tiedä, että lapsesi pelkää häntä. Lapsen kokemus on lapsen kokemus, mutta arvokasta tietoa, miten hän sen kokee ja open on hyvä se tietää. Toisaalta lasten kertomukset on lapsien tulkintoja, hyvin usein itse tilanne on ollut aivan eri, kuin miten pienet lapset on sen ymmärtäneet. Tietysti jokainen opekin on yksilö ja voi olla hankaliakin ihmisiä kuten kaikissa ammattiryhmissä, mutta yleensäottaen mielestäni opettajat toivovat vanhempien puhuvan tälläisista tilanteista avoimesti!!!

Tottakai on tärkeää että koulussa olisi mukavaa.

Itse viihdyn omassa työssäni loistavasti,mutta lapselle on hyvä opettaa, että jotkut asiat on vain tehtävä, ja joihinkin paikkoihin mentävä, vaikka ei olisi niin mukavaa.

Sitäkin on tullut nähtyä ja siitäkin on selvitty.

Ja onneksi jokaisen oppilaan äidillä ei ole sananvaltaa paljon, sillä jos luokan kaikkien oppilaiden äideillä olisi paljon sananvaltaa ja jokainen eri mieltä niin......

Itse viimeisimpänä ns. oppikoulun käyneenä kiitän oman kouluni vaativutta ja opettajien tiukkuutta siitä että sain hyvät pohjatiedot jatko-opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta todella, todella varovasti. Vastassa saattaa olla täyttä ymmärtämättömyyttä. Suosittelisin lisäksi soittamista puhelimella tai tapaamista sähköpostin sijaan. Jos ei ole apua, seuraavaksi rehtoriin yhteys, ja lopuksi koulutoimenjohtajaan/sivistystoimenjohtajaan. Mielellään niin, että useampia vanhempia kimpassa, erittäin asiallisena.

' Me vaadimme' -asenne ei toimi.

Jos vanhemmat kyseenalaistavat opettajaa lapsen kuullen tai tietäen, tilanna hankaloituu.

Jos tilanne menee siihen, että molemmilla puolilla ollaan tiukasti asemissa ' minä oikeassa, sinä väärässä' , niin häviäjä ottelulle kyllä löydetään. Se on se koulua käyvä lapsi.

Nimimerkillä ' Kokemusta on'

niin lapsella pitää olla koulussa mukava olla.

ja tietysti myöskin turvallista jne, tottakai.

mutta ei oo kiva lähteä kouluun, jos sinne on vastenmielistä mennä.

juttelin tänään koulunterveyden hoitajan kanssa ohimennen tästä meidän pojan koulunkäynnistä ja mitä mieltä se on opesta...

niin terveyden hoitaja on myös huomannut saman, että nämä kaksi kyseistä opettajaa vaikuttaa väsyneiltä työhönsä.

koitan nyt kuullostella muiden oppilaiden vanhempia ja katsotaan mitä seuraavaksi.

sillä ajattelin että jos poika jaksaisi tän lukukauden loppuun, kun niillä toivon mukaan vaihtuu opettaja ihan uuteen ja toivottavasti parempaan.

ja koska asiaan ei voi paljokaan yhden oppilaan äiti vaikuttaa, se on todettu jo monta kertaa.

ikävä kyllä :(

En osaa auttaa,

mutta meillä vähän sama tilanne pojan kanssa.

Käy myös pientä koulua, toista luokkaa.

Ja ope on tiukka.

Poika sanoi ettei siltä uskalla kysyä edes neuvoa.

Oli yksi päivä " nolannut" itsensä, kun oli itku tullut, kun ei osannut matikan tehtävää, eikä uskaltanut sitä opelta kysyä.

Ope kuulemma heti huutaa jos ei ekalla kerralla tajua.

Samanlainen opettaja on niillä myös liikunassa/käsityössä.

TYÖHÖNSÄ UUPUNEITA VAIHDEVUOTISIA NOITIA sanoisin minä näistä oman lapsen opettajista.

Seurailen nyt tämän lukukauden loppuun, ja jos kolmannella ope vaihdu ja sama tahti jatkuu, niin otan vähän korkeempaan tahoon yhteyttä!!!

LAPSELLA PITÄÄ OLLA KOULUSSA MUKAVAA!

Zimpura:

Lainaus:

LAPSELLA PITÄÄ OLLA KOULUSSA MUKAVAA!

Ei todellakaan PIDÄ olla mukavaa! Huh! Pitää olla turvallista ja enimmäkseen pitäisi kokea olevansa hyväksytty ja niin edelleen, mutta mikään huvittelulaitos koulu ei suinkaan ole. Kyllä lapselle pitää jo alkuopetuksessakin välillä tulla tunne, että koulu on minun työni. Ja sen työn eteen on tehtävä jotakin. Muuten ei opi vastuulliseksi!

Toisekseen; Jos lastesi opettajat todella ovat vaihdevuotisia noita-akkoja, niin miksi ihmeessä odotat vielä puoli vuotta/vuoden? Miksi odotat opettajanvaihtoa, etkä tee asialle mitään? Eikö kannattaisi puuttua asiaan heti, jos opettajat todella ovat noin hurjaa sakkia?

Lapset eivät osaa kunnioittaa toisiaan eikä vanhempia. Lapsia ei kasvateta kotona vanhempien toimesta vaan lapset kasvattaa vanhempiaan....RAJAT ON ASETETTAVA KOULUSSA.

Olen samaa mieltä kuin Pyhveli.

Monesti vanhemmat luulevat että tuntevat lapsensa. Yllätys on että lapset voivat käyttäytyä koulussa hyvinkin eri tavalla kuin kotona. Oma kotona hankala " pilttini" on koulussa iloinen ja avulias kaveri.

Lisäksi pitää muistaa, että luokassa on parikymmentä muuta lasta.

Jos jollakin heistä on kotona esim. avioerotilanne päällä niin lapsi ( lapset) voi oireilla jatkuvalla metelillä koulussa.

Onko luokkaan ns. integroitu jokin lapsi, jolla kuitenkaan ei ole omaa koulunkäyntiavustajaa ?

Näitä on kouluissa nykyisin paljon.

Ja vielä:

Opettaja on myös ihminen.Heidän ei pitäisi tuoda murheita työhön,mutta ihmisiähän hekin vain ovat.

onneksi saatiin sitten savustettua ulos koulusta (ja toivottavasti vaihtoi kokonaan ammattia!!). Lapsellebni on onneksi sattunut ehkä maailman kivoin ope! =)

Suosittelen , että ota ensin yhteyttä muihin vanhempiin. Kysele onko heidän lapset puhuneet samaa ja onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota asiaan? Miltä opettaja on vaikuttannut vanhempainilloissa ja muuten tavatessanne? Onko myös teidän vanhempien mielestä vaikuttanut tiukalta? Ottaisin ehkä myös rohkeasti yhteyttä opettajaan ja pyytäisin tapaamista, jossa sanoisin etten tiedä mistä johtuu, mutta lapsi pelkää sinua. Jos opettaja on ammattitaitoinen niin varmasti kuuntelee sinua ja keskustelee pojan kanssa. Osaako poikasi tarkemmin kertoa, että miksi opettaja on tiukka ja missä asioissa ja miksi se harmittaa häntä?? (eli onko esim. huutanut hänelle ilman syytä tai syyttänyt häntä jostakin vaikkei lapsesi ole tehnyt mitään)

Jos tulet siihen tulokseen, että opettaja todellakin on liian tiukka ja mahdollisesti myös käyttäytyy lastasi kohden epäasianmukaisesti, niin tee valitus rehtorille. HYvä olisi jos saisit muitakin vanhempia mukaan. Jos tuntuu ettei asiaan ole tulossa muutosta niin hae rohkeasti lapsellesi siirtoa toiseen kouluun tai toiselle luokalle (jos mahdollista). Ensimmäinen kouluvuosi ja eka opettaa vaikuttavat paljon siihen miten lapsi tulee jatkosssa koulussa viihtymään!!

Hienoa, että oelt ottanut lapsesi huolen tosissaan!!!

Olette kyllä harmillisessa tilanteessa. Erityisen vaikeaksi asian tekee juuri se, että mitään virkavirhettä ei varmaankaan ole tapahtunut. Kyseenalaista on myös se, että jutut mitä ko. opettajasta liikkuu, ovat kaikki ilmeisesti lasten suusta. (Vaikka sanotaankin että " lapsen suusta sen totuuden kuulee..." ) En tarkoita nyt teidän tapaustanne, mutta yleensä lapsilla on tapana paisutella asioita ja kertoa asiat vähän eri muodossa kuin ne oikeasti tapahtuivat. Siksi noille jutuille voi olla hankalaa saada uskottavuutta. Lapsen puheita vastaan on opettajan oma sana. Ja tietysti opettaja puolustelee omaa toimintaansa...

Olet täysin oikeassa siinä, että yleensä opettaja on pienelle ekaluokkalaiselle " heti seuraava jumalasta" . Näin sen kai kuuluukin olla. Jotain hämärää opettaja-oppilas-suhteissa on, jos oppilas (oppilaat) kyseenalaistaa noin kovasti opettajan toimintaa.

Toisaalta opettajan pitääkin olla mielestäni tiukka. Tiukka voi kuitenkin olla niin monella tavalla. Voi olla tiukka alistamatta ja nolaamatta lasta. Voi olla tiukka reilulla tavalla. Se on asia mihin minä opettajana pyrin. En tiedä onnistunko aina, koska olen vain ihminen. Mutta tosiaan, vaikka olen tiukka, olen silti (vanhempien puheiden mukaan) puolijumala, kuningatar, täydellisyyden ilmentymä... jne. Niin hassulta kuin se itsestäni tuntuukin. ;) No, joissain vaiheessa julma totuus tulee oppilailleni paljastumaan... Olenkin vain ihminen.

Jollain muotoa opettajaa saisi kyllä vähän pelätäkin. Mutta ei tuolla sinun kuvaamallasi tavalla.

Tilanne on kinkkinen, enkä tiedä mitään varmaa ratkaisua asiaan. Minä henkilökohtaisesti menisin itse tapaamaan opettajaa. Menisin varovaisesti tunnustellen, en hyökkäävästi. Kertoisin olevani huolissani ja yrittäisin muotoilla asiat niin, ettei tilanteesta tule sanaharkkaa vaan sivistynyt keskustelu. Olen huomannut, että jos ikävänkin asian esittää ystävälliseen sävyyn, sillä on paljon enemmän vaikutusta. Näin opettaja ei saa syytä loukkaantua verisesti, vaan hän joutuu todella pohtimaan omaa toimintaansa. Eli hän ei pääse karkaamaan tilanteesta loukkaantumalla syytöksistä.

Toivottavasti asiaan löytyy jokin ratkaisu! Opettaja on tärkeä ihminen pienen oppilaan elämässä!

... on jotenkinouto. Rehtori on äärimmäisen lojaali alaisiaan kohtaan, ja koulu perinteisesti hyvämaineisen. Opettaja tiedetään yleisesti tiukaksi sekä entisten oppilaiden että vanhempien keskuudessa. Oma lapseni ei ole mikään silmätikku, hän on hiljainen suorittajatyyppi, johon opettaja on hyvin tyytyväinen. Silti hän kärsii siitä, että opettaja käyttää vilkkaampiin lapsiin " rumaa puhetta" ja uhkailee " Jos X ei ole nyt hiljaa, niin koko luokka jää jälki-istuntoon" . Jo tuollainen tuntuu 6-7 -vuotiaista pelottavalta.

Osaa muista vanhemmista olen päässyt jututtamaan. Kaikki ovat saaneet lapsiltaan viestiä opettajan ankaruudesta. Osa on tyytyväisiä siihen, että nykyäänkin osataan pitää luokka ojennuksessa vanhanajan malliin, osa ei niinkään, sillä lapsilta on tullut aika hämmästyttäviä imitaatioita opettajan retoriikasta. Kukapa silti haluaisi lähteä barrikadeille, sillä tämä on ainoa koulu järkevän ja turvallisen koulumatkan päässä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat